Gå til innhold

"Snill-jente-skjema"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har ei jente som akkurat har blitt 4år og er veldig trassig! Hun skal prøve ut oss voksene hele tiden, og prøver med å skrike i flere minutter for å prøve å få det slik hun vil. Hun later noen ganger som om hun ikke hører når jeg sier noe til henne. I tillegg er hun veldig vimsete, så om jeg sender henne ned for å vaske hender på badet, kan jeg godt komme ned 15 minutter etter og hun sitter å leker på et hånkle etc. og da har hun glemt helt hva hun egentlig skulle. Skjønner jo at det er normalt for den alderen, men leter etter hvordan vi skal forholde oss til dette. Er slitsomt når vi føler hun ikke "gidder" å høre etter.

Jeg har hørt noen har hatt et "snill-jente-skjema" med en eller annen form for belønningssystem, noen som vet hvordan det virker i praksis?

Hvilke tiltak satte du/dere i gang? Hva fungerer?

Anonym poster: a3b13819c763795b8cfd9d07a4630033

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har stjernedryss fra www.sjarmtrollparty.no

Her får man rød, grønn eller gul stjerne etter hvor godt man har gjennomført oppgaven. Følger med lapper for oppgaver som f.eks vaske hendene.

Lurt å ikke ha fokus på mer enn et par oppgaver omgangen og heller bytte fokus etter noen uker..

Skrevet

Jeg tror det er viktig å gi positiv oppmerksomhet på det positive og minst mulig på det negative, samt å velge kampene sine med omhu. Det viktigste er å ikke straffe henne når hun gjør noe "feil".

Du og andre omsorgspersoner (far?) må først bli enige dere i mellom hva som er greit og ikke greit. Dersom håndvasken stadig er et tilbakevendene problem der hun får masse negativ oppmerksomhet, bør dere kanskje tenke annerledes rundt dette; kan hun eks vaske hendene på kjøkkenet der dere er, eller kan dere bli med henne på badet med en gang, istedenfor å vente 15 min med å gå etter henne? Gjør det til en "nå skal vi gjøre dette sammen greie", ikke en straff. Gjør dette med alle "problemområder".

Litt avhengig av hvor ofte denne uønskede atferden kommer; hva med å henge opp et ark på eks kjøleskapet der dere henger opp et klistremerke hver gang dere syns hun har oppført seg bra i eks 20 min? Ikke gå i detalj på hvordan arket fungerer, men fortell henne at på dette arket kommer mor/far innimellom til å henge opp et klistremerke. Ikke fortell at dette avhenger av hennes atferd. Når dere henger opp et klistremerke si noe sånn som at "nå syns mor det har vært så koselig her, så nå har jeg lyst til å henge opp et klistremerke". Fireåringen vil ganske kjapt forstå, uten helt å klare å sette fingeren på det. Hun vil heller ikke føle at hun straffes dersom det ikke kommer klistremerke, mye fordi klistremerket ikke kommer som en premie for en ting hun har gjort bra, men fordi dere har hatt det fint i en tidsperiode. Si at når vi har hengt opp (eks) 10 klistremerker skal vi gjøre noe koselig sammen (ikke nevn noe om premie o.l.). Fortell henne gjerne hva denne koselige tingen er (kino, bålgrilling i skogen, se på en film dere vet hun liker med eks popkorn - dvs ting hun liker). Denne koselige tingen bør være gjennomførbar innen en dag eller to. Begynn med nytt ark når denne tingen er gjennomført.

Anonym poster: 56423e1c5ed38677fa5c0e8329eedc94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...