AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Jeg har en 12 år gammel gutt som er hekta på fotball. For tiden (sesongen er over) trener han to ganger i uka à 1,5 time. Han er blitt opptatt av styrketrening nå og vil gjerne trene utenom de vanlige treningene, og vil trene spenst, mage og armer spesielt. Han sier han vil trene vekter også, men såvidt jeg vet skal man ikke begynne med det for tidlig, før kroppen er mer utviklet? Hvordan kan jeg best veilede ham? Rent teknisk kan jeg vise ham øvelser for mage, spensthopp og vanlige øvelser med mine egne lette manualer (biceps, triceps, skulderhev osv), men hvor tunge vekter kan han trene med? Noen som vet? Det er vel 16-åsgrense på treningssentrene (heldigvis får jeg vel si) så inntil videre får vi legge til rette for hjemmetrening. Anonym poster: c828a218e54dad4ee139c644548c082c
Gjest *Maja* Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Her er det noen tips til unge som vil trene: http://www.sportsenter.no/modules/module_123/proxy.asp?C=21&I=651&D=2
Rubies_ Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 Unge bør absolutt kunne trene, men de må trene riktig. Overtrening hos unge kan gi hindring av vekst og utvikling. Jeg foreslår at dere snakker med noen profesjonelle som vet hvordan sønnen din bør trene. Enten det er en fysioterapaut eller kanskje fastlegen. 2
Supraspinatus Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Det er ikke noe problem for 12åringer å trene med vekter dersom det gjøres riktig og med den veiledningen som skal til. For fotball, som er en ganske eksplosiv sport med mye start stopp, er det fornuftig med styrketrening rettet mot dette. Da er eksplosiv trening nyttig. Jeg ville anbefalt deg å la han prøve seg i den lokale vektløfterklubben. I de fleste byer har de ungdomsprogrammer ned til 12 år. Sjekk med http://vektlofting.no/ for å finne nærmeste klubb. Bare for å unngå begrepsforvirring så er vektløfting en spesifikk idrett med vekter. Det er to øvelser. Rykk og støt. Begge øvelsene går på å få stangen fra bakken og over hodet. Henholdsvis i en (rykk), og to bevegelser (støt). Kombinerer man dette med sprinttrening så har man en svært god base for fotball. Dessverre er det ingen som offisielt driver med crossfit kids i Norge enda, og heller ikke crossfit football. Disse treningsprinsippene er enda mer spesifikt rettet mot overføring til idrett.
Gjest csgclove Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Jeg har trent på treningsstudio siden jeg var 12, er nå 15. Jeg har alltid likt å trene MASSE. Noen ganger får jeg beskjed på at jeg ikke får gå på trening til og med. (Jeg høres kanskje litt rar ut... jeg har en helt normal, litt undervektig kropp for en 15 år gammel jente!) men dere kan snakke med treningstudioet der dere bor. Jeg fikk lov til å trene der, men ikke løsvekter. Det kan også være lurt, om han begynner på et studio, og få en veiledningstime. Jeg har hatt 5 stykker (alle gratis). Det er veldig viktig at man ikke trener feil! Da går det gale seinere i livet... onkelen min gjorde det! ellers er det jo masse man kan gjøre hjemme! bruk google og youtube til å finne øvelser :D
Asso Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Det du bør lære ham er styrkeøvelser med egen kroppsvekt. Hvis de er for unge og trener med for tunge vekter kan det føre til syggsmerter og andre skader, og det er ikke gøy. Og hvis han først skal trene styrke så er den viktigste delen ryggen. Ryggen blir lett glemt av mange, spesielt unge gutter som har sexy mannfolk med DEN kroppen som forbilde, på slike bilder ser du ikke ryggen, men ryggen er svært viktigt. Ikke minst hvis gutten din spiller på kunstgress, noe som er like gale som å trene på asfalt. Ikke bra... Catslides - trening med ullsokker- er veldig gøy og utrolig styrkende for hele kroppen. Personlig er jeg imot at små barn skal trene på treningsstudio. Rett og slett fordi de har bedre av å leke ute og holde seg til idrettslaget. Så ja, finn øvelser han kan gjøre hjemme på soverommet sitt. Søk opp på Youtube, catslides, og bodyrock har også en del artige øvelser uten vekter =)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Er han interessert i noe annet enn styrke, da? Siden han er såpass ung synes jeg ikke han skal pumpe jern på gutterommet, men hva med friidrett? Da jeg var på den alderen hadde vi et friidrettstilbud der vi kunne drive med alt på en gang. Da får man økt spenst OG hurtighet, som begge er supre når det gjelder fotball. Løpetrening er kjempegreit å få med seg som ung, da det sitter lenge i kroppen og gjør ham bedre på fotballbanen. Friidrettsutøvere er jo også muskuløse. Anonym poster: e5d66443c971a24da72988d36c602d32 1
Gjest Tigress Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 Er det ikkje litt typisk unggut at han vil trene armar og mage? Eg mistenkjer han for å ville sjå bra ut, ikkje for å ville ha gode resultat... Han bør drive med store øvingar som pushups, pullups, rygg og spensttrening for beina - dersom det faktisk er resultat han er ute etter, og ikkje sumarkroppen...
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Han er 12, ikke 16 han enser ikke jentene enda, det er bare trening som står i hodet på ham og å bli bedre på banen. Han har sikkert fokus på mage fordi det virker kult med sixpack, fordi alle fotballheltene hans ser slik ut, men armene er nok mye fordi han er lang og tynn. Han er mer opptatt av å bli sterk og få god spenst og utholdenhet på treninger, han vil gjerne bli god til det han gjør. Det var mange gode tips her, jeg har fått laget et program med styrkeøvelser hvor han bruker egen kroppsvekt, så får han løpe i tillegg. Jeg har forklart at tung vekttrening er det litt tidlig å begynne med Anonym poster: c828a218e54dad4ee139c644548c082c 2
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Jeg nevnte vektløfting i forrige innlegg, jeg står fortsatt for det, men jeg kom på at turn for herrer er også helt fantastisk styrkebyggende. Faktisk er han litt gammel mtp å begynne med turn, men det har vist seg før at man kan bli like god som de som begynner i 4 års-alderen. Bare man har genene i orden. Dessverre gjør ikke turn så mye for akselerasjonen og hurtigheten i beina, men du verden for en kroppskontroll man får. Jeg skulle ønske selv at mine foreldre foreslo noe annet enn fotball/håndball. Som forsåvidt ikke har gitt meg noe særlig annet en vanvittig stive hamstrings og en irriterende trang til å sitte foran tv-en hele helgen.
Leifr Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Det er ikke noe problem for 12åringer å trene med vekter dersom det gjøres riktig og med den veiledningen som skal til. En nokså stor "dersom". Joda, det finnes tolvåringer som har den nødvendige innstilling for å gjøre det riktig og det finnes trenere som har peiling på hvordan man skal instruere unger (eller hvordan man skal instruere i det hele tatt), men det finnes nok mange flere av det motsatte i begge grupper. En seriøs klubb innen vektløfting eller styrkeløft ville være en verdifull ressurs, hvis man har en slik innen rekkevidde (men det er jo ingen selvfølge).
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 En nokså stor "dersom". Joda, det finnes tolvåringer som har den nødvendige innstilling for å gjøre det riktig og det finnes trenere som har peiling på hvordan man skal instruere unger (eller hvordan man skal instruere i det hele tatt), men det finnes nok mange flere av det motsatte i begge grupper. En seriøs klubb innen vektløfting eller styrkeløft ville være en verdifull ressurs, hvis man har en slik innen rekkevidde (men det er jo ingen selvfølge). Ja, det er en absolutt forutsetning. Man sender ikke 12-åringen på Elixia eller Sats.
Gjest Darthoven Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 Unge bør absolutt kunne trene, men de må trene riktig. Overtrening hos unge kan gi hindring av vekst og utvikling. Jeg foreslår at dere snakker med noen profesjonelle som vet hvordan sønnen din bør trene. Enten det er en fysioterapaut eller kanskje fastlegen. Nei. Dette er gamle myter som er på alle måter debunket i dag. Ingen skal selvfølgelig trene feil, men det hemmer ikke vekst og utvikling.
Gjest Darthoven Skrevet 6. desember 2012 #14 Skrevet 6. desember 2012 Han er 12, ikke 16 han enser ikke jentene enda, det er bare trening som står i hodet på ham og å bli bedre på banen. Han har sikkert fokus på mage fordi det virker kult med sixpack, fordi alle fotballheltene hans ser slik ut, men armene er nok mye fordi han er lang og tynn. Han er mer opptatt av å bli sterk og få god spenst og utholdenhet på treninger, han vil gjerne bli god til det han gjør. Det var mange gode tips her, jeg har fått laget et program med styrkeøvelser hvor han bruker egen kroppsvekt, så får han løpe i tillegg. Jeg har forklart at tung vekttrening er det litt tidlig å begynne med Anonym poster: c828a218e54dad4ee139c644548c082c Det er bare å la ham holde på, men sørg for at han får trene i et sunt miljø. Ser vektløfterklubb er nevnt, men også styrkeløfterklubb kan være noe. Miljøet i disse klubbene er som regel mye sunnere enn bodybuilderklubber og treningsstudioer hvor ungdommer dealer dop til hverandre. Det er ofte mye mer fokus på ren trening og slikt på vekt/styrkeløfterklubber, samt at han vil få god oppfølging og trening. Det er ingenting i veien for moderat styrketrening for en tolvåring, faktisk begynner det å bli vanligere og vanligere. Om det er trening han ønsker å satse på, så for all del legg til rette for ham.
Leifr Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Nettopp. Både vektløfting og styrkeløft er seriøse idretter med et fokus på antidoping-arbeid. Jeg vet at i hvert fall styrkeløftforbundet tar opp aspiranter fra tolv års alder.
Rubies_ Skrevet 6. desember 2012 #16 Skrevet 6. desember 2012 Nei. Dette er gamle myter som er på alle måter debunket i dag. Ingen skal selvfølgelig trene feil, men det hemmer ikke vekst og utvikling. Det hadde vært veldig fint om du hadde kilder på dette. Med tanke på at mange leger hever at overtrening hos barn hinder vekst.
Gjest Darthoven Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Det hadde vært veldig fint om du hadde kilder på dette. Med tanke på at mange leger hever at overtrening hos barn hinder vekst. "Despite the contention that strength training was inappropriate or dangerous for young weight trainers, the safety and effectiveness of youth strength training are now well documented,40 and 80 and the qualified acceptance of youth strength training by medical and fitness organizations is becoming universal.3, 4, 29 and 30" http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278591905702283 F.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå