Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2004 #1 Skrevet 6. mars 2004 Har prøvd Linux en liten tid nå, sammen med windows. I windows skal man gjerne ha brannmur, anti-virus og anti-spyware installert på maskinen for å øke sikkerheten og minke faren for angrep. Jeg har prøvd å finne tilsvarende programmer i Linux men finner det ikke, kun anti-virus som man må betale for. I diskusjonsforumer blir det gjerne sagt at dette ikke er noen reel fare i linux, men jeg har vanskelig for å tro at det ikke er noe teoretiske sjanser for at dette kan skje i linux også. Noen her som vet hva minimum sikkerhetstiltak man må ha i Linux for at det skal være "sikkert"?
Postmannen Skrevet 6. mars 2004 #2 Skrevet 6. mars 2004 Du trenger ikke antivirus TIL Linux! Det finnes nesten ingen virus til Linux i forhold til Windows, så det er 99.99% sikkert at du ikke får infisert systemet ditt. Det som er aktuellt med antivirussoftware du får til Linux, er å scanne Windowsmaskiner i store nettverk for virus - ikke noe annet. Derimot er det aktuellt med en firewall! Der vil jeg anbefale "Firestarter". Ligner på mye av det du får til Windows, og er lett å sette opp. http://firestarter.sourceforge.net Hvis du vil sikre deg ytterligere, slår du av servertjenester som Samba og slikt. I diskusjonsforumer blir det gjerne sagt at dette ikke er noen reel fare i linux, men jeg har vanskelig for å tro at det ikke er noe teoretiske sjanser for at dette kan skje i linux også. Hvorfor har du så vanskelig for å tro dette? Pr. dags dato så ER DETTE SANT!! Det KAN skje en gang i fremtiden at virus blir mer aktuellt for Linux også, men det blir neppe i så utstrakt grad som i Windows, siden det er mye mer vanskelig å lage et "velfungerende" Linuxvirus, som infiltrerer ALLE Linuxmaskiner! Virus for Windows vil aldri kjøre i Linux, med mindre du kjører Wine og spesialtilpasser/hacker viruset.
Gjest the imp Skrevet 6. mars 2004 #3 Skrevet 6. mars 2004 Jeg skrev en oppgave forrige semester bla om sikkerhet, og undersøkte en del om Linux og viruser. Det finnes en god del ormer/viruser som angriper Linux også, det er ikke til å komme bort i fra. Men det er ekstremt mye lettere å få virus dersom du kjører Windows enn Linux. Dette er mest fordi det er flere som kjører Windows slik at det er lettere å få spredd til flere. Virus til Linux er faktisk på frammarsj nå. Men for all del, jeg er ikke motstander av Linux, og for små brukere er det forholdsvis trygt å kjøre Linux ettersom de som utvikler virus til Linux gjerne konsentrerer seg om å ta større selskaper osv. Men har du en forholdsvis sunn holdning til virus så er det trygt å kjøre Linux. (Men da er det jo trygt å kjøre Windows også)
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2004 #4 Skrevet 6. mars 2004 Joda, klar over at pr. dags dato er ikke virus eller spy-ware faren i linux høy. Jeg synes alikevel det er rart at det ikke finnes flere verktøy for å fikse det. Dersom det en gang skulle komme noe alvorlig til linux er man jo fortapt hvis man ikke har noe verktøy til å renske opp i det. Takk for svar
Postmannen Skrevet 6. mars 2004 #5 Skrevet 6. mars 2004 Dersom det en gang skulle komme noe alvorlig til linux er man jo fortapt hvis man ikke har noe verktøy til å renske opp i det. Joda, de er der, klare til bruk. http://www.google.com/search?q=antivirus+for+linux
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå