Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva slags utdanning har de som jobber i PPT? er det forskell på PPR og PPT?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I PPT jobber mennesker med grunnutdaninger som førskolelærer, allmennlærer, sosionom, barnevernspedagog, psykolog. Og så har de videreutdannelser slik at de er blitt spesialpedagoger, logopeder mm.

Skrevet
I PPT jobber mennesker med grunnutdaninger som førskolelærer' date=' allmennlærer, sosionom, barnevernspedagog, psykolog. Og så har de videreutdannelser slik at de er blitt spesialpedagoger, logopeder mm.[/quote']

Dette kjenner ikke jeg til. De som jobber i PPT er enten psykolger eller Pedagoger med enten embetseksamen eller hovedfag.

Gjest Carmelita
Skrevet

I PPT jobber psykologer, pedagoger/spesialpedagoger og sosionomer

Gjest Anonymous
Skrevet

Her jeg bor jobber det visstnok førskolelærere med videreutdaning/spesialutdanning. Føler meg ikke helt trygg på kompetansen....

Gjest Carmelita
Skrevet

Førskolelærere kan ta videreutdanning i spesialpedagogikk (master) og blir da spesialpedagog.

Skrevet

Har aldri hørt at sosionomer jobbber i PPT(jo for lenge siden ja). Når det gjelder førskolelærer så har jeg ikke hørt om det heller, da måtte de har videreutdannet seg. Men det er viktig å skille mellom PP-rådgivere og spesialpedagoger innen PPT. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Har aldri hørt at sosionomer jobbber i PPT(jo for lenge siden ja). Når det gjelder førskolelærer så har jeg ikke hørt om det heller' date=' da måtte de har videreutdannet seg. Men det er viktig å skille mellom PP-rådgivere og spesialpedagoger innen PPT. :wink:[/quote']

Her jobber det også sosionomer. Ja, PPR(Pedagogisk- psykologisk rådgivningstjeneste) tilsier vel at det er mere snakk om rådgivere, og det er egentlig PPR kompetanse jeg lurte på. Betyr dette da at PPR er "annenrangs", og med dårligere kompetanse?

Skrevet

Det jeg kjenner til av kompetanse er enten embetseksamen eller hovedfag. Det kan jobbe spesialpedagoer i PPT (pedagogisk psykologisk tjenete) og disse kan ha en alternativ pedagogisk utdannelse, men jobber som oftes ikke i rådgivningstillinger men i spesialpedagog stillinger.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er nok riktig. For å jobbe som PP-rådgiver må man ha høyere grads utdanning, enten som Cand. Ped., Cand. Ped. Spes., Cand . Psycol. eller tilsvarende. Tilsvarende kan være en Cand. Polit. med hovedfag i pedagogikk eller psykologi.

Man har også stillinger som spesial pedagogikk eller logoped i PP-tjenesten. Disse har da ikke høyere grads utdanning, men en 3-4 års høgskoleutdannelse innenfor sitt fagfelt.

Jeg vet at det til tider er ansatt klinisk sosionomer i PPT for videregående utdanning.

Gjest Carmelita
Skrevet

Spesialpedagogikk er et 5 årig universitetsstudium (tidligere 6 år) hvor logopedi er en fordypning.

• 6 år senere...
Skrevet

Hva slags utdanning har de som jobber i PPT? er det forskell på PPR og PPT?

Jeg har jobbet i Pedagogisk-psykologisk tjeneste i 13 år. Min utdannelse er som følger: Realartium, x.phil, førskolelærerutdanning, 1/2 års enhet i forming, 1.avd. spes.ped. Videreutdanning i matematikk og matematikkdidaktikk. 2.avd. spes.ped.(jeg tok linje for spesifikke vansker - andre tok f.eks. linjer for logopedi, synspedagogikk, sos.em.),(ble da ansatt i PPT som spesialpedagog)Tok så 3.avd. spes.ped.(hovedfag) og 4.avd.spes.ped.(innovasjon og rådgiving)og ble da Ped.psyk.rådgiver. Etter dette har jeg tatt diverse kurs og bl.a. etterutdanning i nevropsykologi/nevropsykiatri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...