Gå til innhold

Herzbergs teori, motivasjon og hygiene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen en lett forklaring på hvordan man skal skille motivasjonfaktoren og hygienefaktoren i Herzbergs tofaktorteori? :)

Anonym poster: 72f03096a6d838672d926f0a1bc7ccb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra et organisasjonspsykologisk perspektiv er hygienefaktorer faktorer man ikke spesifiserer, fordi man regner med at de er oppfyllt, og derfor ikke merker før de mangler. For eksempel vil man kanskje ikke tenke på det som en bonus at arbeidsplassen er ren, oppfyller helsemessige krav eller er en trygg plass å være, men man vil fort merke om disse faktorene mangler. Motivasjonsfaktorer er ting man ikke kan regne med å ha på arbeidsplassen, men som blir sett på som en bonus, for eksempel mulighet for personlig utvikling.

Kanskje litt knotete forklart, jeg studerer på engelsk og har aldri prøvd å beskrive det på norsk før :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk eksempel på hygeienefaktor kan være dopapir. Du blir ikke hoppende glad om det er toalettpapir på do, men du merker det garantert om det ikke er der. Med andre ord, de kan skape mistrivsel i den grad de ikke er der, men ikke trivsel om de er tilstede.

Motivasjonsfaktor kan f.eks. være bonus, eller "goder" som massasje/trening osv. De skaper ikke mistrivsel når de ikke er tilstede, men de skaper trivsel hvis de er tilstede :)

(tenk om det i løpet av en 7,5 times arbeidsdag var satt av 30 min til massasje f.eks. Jeg hadde trives veeeeeldig godt med det, men jeg mistrives ikke i min jobb grunnet mangel på det tilbudet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...