AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Hei! :-)Skriver i dette forumet fordi det er det som passer best.Jeg trenger rett og slett litt "leksehjelp". Sitter og leser til eksamen i psykologi, og nå har jeg lest sånn rundt temaet i boka at jeg bare ikke klarer å få greie på hva det er. Jeg trenger virkelig andres forklaringer på dette, ettersom jeg kun har én lærebok med én forklaring.Det jeg trenger hjelp til, er å forstå prosessen hvordan vi oppfatter lys, fra lyset treffer øyet og hva det går gjennom til i riktig rekkefølge, stavene og tappene, når det omsettes til nervesignaler, hvor thalamus kommer inn. Klarer heller ikke å fatte hva Center/Surround er, jeg sitter helt fast!Jeg hadde blitt kjempekjempeglad om noen av dere flinke studenter kunne ta seg bryet og forklare meg! Jeg har ikke muligheten å diskutere med andre fra studiet, og hadde virkelig trengt å høre andres forklaringer på dette!Mvh.psykologistudent:-) Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Oi, ser det ikke ble med noen avsnitt i teksten :O Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 Vil gjerne også høre om hvor og hva banene selv om jeg trooor jeg kan det ganske greit, og hvor primære visuelle cortex kommer inn. Jeg høres sikkert ut som en noob, men jeg klarer bare ikke å skjønne når jeg har prøvd å lese det så mange ganger! Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Jeg studerer også psykologi - årsstudium, hva går du? Håper ikke vi må kunne det på årstudium, har akkurat lest om persepsjon, men trodde ikke det var nødvendig å sette seg så godt inn i det? Kan anbefale å søke på youtube, gjør det som regel hvis det er noe jeg ikke helt forstår, som regel lettere å skjønne hvis du ser det visuelt :-) Anonym poster: 99ca789608c9870b71359d64bd33a2f6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #5 Skrevet 25. november 2012 Jeg studerer også psykologi - årsstudium, hva går du? Håper ikke vi må kunne det på årstudium, har akkurat lest om persepsjon, men trodde ikke det var nødvendig å sette seg så godt inn i det? Kan anbefale å søke på youtube, gjør det som regel hvis det er noe jeg ikke helt forstår, som regel lettere å skjønne hvis du ser det visuelt :-) Anonym poster: 99ca789608c9870b71359d64bd33a2f6 Samme her, årsstudium foreløpig:) Vi skal skrive kortsvar (noen sider på hvert tema 1. visuell persepsjon 2. vurderinger og beslutninger 3. Tidlig utvikling og resiliens 4. ADHD). Jeg kan resiliens og ADHD ganske bra, har ikke kommet til V&B, men det verste er visuell persepsjon. Så jeg må nok kunne det ganske grundig hvis jeg skal kunne svare ordentlig på oppgaven, det er derfor jeg er litt stresset med å kunne det meste rundt det! Jeg kan sjekke youtube ja, har prøvd å finne litt på nett, men har ikke funnet noe særlig. Håper at bare én av dere kan prøve å forklare meg, det er alt jeg trenger! Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #6 Skrevet 25. november 2012 Samme her, årsstudium foreløpig:) Vi skal skrive kortsvar (noen sider på hvert tema 1. visuell persepsjon 2. vurderinger og beslutninger 3. Tidlig utvikling og resiliens 4. ADHD). Jeg kan resiliens og ADHD ganske bra, har ikke kommet til V&B, men det verste er visuell persepsjon. Så jeg må nok kunne det ganske grundig hvis jeg skal kunne svare ordentlig på oppgaven, det er derfor jeg er litt stresset med å kunne det meste rundt det! Jeg kan sjekke youtube ja, har prøvd å finne litt på nett, men har ikke funnet noe særlig. Håper at bare én av dere kan prøve å forklare meg, det er alt jeg trenger! Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9 Ahh, okei, vi har ikke fått oppgavene på forhånd, så sikkert forventet mer av dere Håper noen kan hjelpe deg! Anonym poster: 99ca789608c9870b71359d64bd33a2f6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #7 Skrevet 25. november 2012 Ahh, okei, vi har ikke fått oppgavene på forhånd, så sikkert forventet mer av dere Håper noen kan hjelpe deg! Anonym poster: 99ca789608c9870b71359d64bd33a2f6 Ja, det er jo faktisk mulig vi får en oppgave hvor vi skal greie ut om hele prosessen og alt som inngår, så jeg burde kunne det meste hvis jeg skal klare meg bra på denne eksamenen! Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #8 Skrevet 25. november 2012 Jeg kan kanskje hjelpe deg, men det blir for omfattende å skrive en avhandling om hele synsprosessen her (har ikke tid akkurat nå). Så hvis du kunne skrive ned hvordan du har forstått det, så kan jeg heller hjelpe deg med de punktene du ikke har fortstått. Jeg har ikke studert psykologi, men jeg har studert medisin, så kan en del om det Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #9 Skrevet 25. november 2012 Jeg kan kanskje hjelpe deg, men det blir for omfattende å skrive en avhandling om hele synsprosessen her (har ikke tid akkurat nå). Så hvis du kunne skrive ned hvordan du har forstått det, så kan jeg heller hjelpe deg med de punktene du ikke har fortstått. Jeg har ikke studert psykologi, men jeg har studert medisin, så kan en del om det Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1 Tuuusen takk! Ja, det er svært omfattende!! Det jeg har greie på, er at lyset kommer inn i øyet, gjennom pupillen og fovea ( hvor synet er skarpest, det vi fokuserer på) og går bak til retina. Retina består jo av gangliecellene, de horisontale cellene og de bipolare cellene, og bakerst i retina finner vi fotoreseptorene, som består av staver og tapper. Fotoreseptorene absorberer noe av lyset, og lyset blir her til nervesignaler (?), mens resten av lyset blir absorbert av et lag med pigmentceller (ligger de bakom fotoreseptorene?). Det to typene fotoreseptorceller er som nevnt staver og tapper. Staver: - lyssensitive, de er ansvarlige for nattesyn (vil det si at de "aktiveres"/har høyere aktivitet når det er mørkt?) - de dominerer periferien av øyet, nært retina - det finnes ca 125mill av disse Tapper: - fungerer under belysning - er fargereseptorer, ansvarlig for fargesyn - ansvarlig for skarpt syn, dermed ligger de ved fovea - ca 6 mill av disse - 3 ulike typer tapper som inneholder ulike pigmenter som oppfatter ulike bølgelengder av lys(farger) 1. følsom for lys vi opplever som blått (s-tapper - short) 2. følsom for lys vi oppfatter som grønt (m-tapper - medium) 3. følsom for lys vi oppfatter som rødt (l-tapper -long) Vet ikke hvor mye mer det er nødvendig å gå inn på dette, men det er mulig jeg kan få en oppgave KUN om stavene og tappene. Når noe av lyset er absorbert i fotoreseptorcellene og resten i pigmentcellene, går nervesignalene videre til den optiske nerven og sendes derfra til hjernen. Er usikker på hvordan det foregår videre fra den optiske nerven - er det veldig komplisert eller går det rett til hjernen? Jeg har skjønt at det er i gangliecellene center surround er, men skjønner ikke helt hva som er hovedpoenget med center surround organisering. Har bare skjønt det slik at center surround "bestemmer"(?) om det blir positiv eller negativ fyring i reseptorcellene, og hva vi ser, men det er alt jeg har skjønt.. Hva er det center surround gjør, hva er on-center og off-center, og i sammenheng med prosessen fra øye til hjerne, hvor kommer center surround inn? On-center er når lyset treffer senteret av cella (?), da blir det positiv fyring (hva vil det si?), og off center er når lyset treffer periferien av cella, da blir det negativ fyring. Hva er det som avgjør om lyset treffer sentrum eller periferien? Hvor og Hva-banene har jeg høvelig oversikt over tror jeg. Har skjønt det slik at hvor-banen ligger i parietallappen og hva-banen i temporallappen. Hvor-banen: - ansvarlig for persepsjon av bevegelse, rom, posisjon, dybde, hva som er figur/grunn og helhetlig organisering av den visuelle "scene". Hva-banen: - det er denne som gir oss evnen til å gjenkjenne objekter og ansikter, da går det på farger og detaljer ved obj/ansiktet. Dersom det skjer en skade i parietallappen, kan det føre til at man mister evnen til å oppfatte dybde og plassering på objekter, men man kjenner igjen objektene (for eksempel ser man at det står en kopp på bordet, men man har vanskeligheter med å koordinere seg og ta tak i den). Dersom det skjer en skade i temporallappen, kan det føre til at man mister evnen til å kjenne igjen objekter og ansikter. (for eksempel så ser man at det som er en klokke henger på veggen, man klarer å ta på den, og man vet man har sett det før - objektet består av en sirkel, 3 lange pekere og 12 tall - men man klarer ikke å plassere HVA det er for noe). SÅNN, dette ble KJEMPELANGT og jeg skjønner om du ikke orker å ta deg tid til meg, men det hadde vært kjempeflott om du kunne! Har eksamen i overimorgen, og jeg føler at jeg bruker all tiden min på dette ene temaet, selv om jeg har tre andre jeg også må komme meg gjennom. Det jeg hovedsakelig ikke skjønner, er: - hvordan nervesignalene går videre fra den optiske nerven og til hjernen - hørte noe om at thalamus kommer inn - hele poenget med center surround organisering - hva gjør center surround, hvor kommer det inn, og hva er on-center og off-center. Hva avgjør om det blir on eller off center? Har du noen eksempler du kan bruke for å forklare meg dette? Som du ser er det en god del jeg er usikker på, og du må GJERNE korrigere hvis jeg har skjønt noe feil! Tusen takk hvis du vil hjelpe meg! Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #10 Skrevet 25. november 2012 TS her. Legger til læringsmålene for temaet: 1.Studentene skal forstå hvordan syn er bearbeiding av informasjon, og ikke overføring av bilder fra verden til hjernen. 2.Studentene skal kunne gi en grundig beskrivelse av informasjonsflyten fra objekt til hjerne. 3.Studentene skal forstå hvordan vår visuelle opplevelse av verden består av flere relativt separate komponenter (f.eks. lyshet, farge, form, bevegelse). 4.Studentene skal ha en god forståelse av det som foregår i netthinnen. 5.Det forventes at studentene har rimelig god detaljkunnskap om visuelle mekanismer i øye/hjerne, men det er minst like viktig at de forstår hvordan disse er grunnlaget for vår visuelle opplevelse. Dette innebærer bl.a. at studentene skal kunne forklare ulike visuelle illusjoner og effekter med utgangspunkt i hvordan synssystemet fungerer. Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Det jeg har greie på, er at lyset kommer inn i øyet, gjennom pupillen og fovea ( hvor synet er skarpest, det vi fokuserer på) og går bak til retina. Ikke helt riktig. Nå vet jeg ikke hvor detaljert dere skal kunne anatomien, men lyset går først gjennom hornhinnen, deretter gjennom pupillen (som er en åpning i iris - iris styres av det autonome nervesystemet og styrer størrelsen på pupillen og dermed hvor mye lys som når frem til retina). Etter at lyset har gått gjennom pupillen, går det gjennom linsen, som har en viktig oppgave i lysbrytning og fokusering (akkomodasjon). Bakre del av øyet består av retina (netthinnen). Fovea er et punkt på retina. Macula ligger rundt fovea (en sirkel på ca. 1 cm). Fovea og macula er altså deler av retina som er spesialisert og man kan si at her har man størst oppløsning. I praksis vil det si at den delen av synsfeltet som man fokuserer på, havner i fovea og macula. Hvis du fokuserer på noe du har rundt deg nå, f.eks. en penn, og så samtidig prøver å legge merke til resten av synsfeltet, vil du se at pennen ser du veldig klart (høy oppløsning), mens resten av synsfeltet kan du ikke se like klart uten å flytte blikket. Dette er poenget med fovea og macula. Retina består jo av gangliecellene, de horisontale cellene og de bipolare cellene, og bakerst i retina finner vi fotoreseptorene, som består av staver og tapper. Fotoreseptorene absorberer noe av lyset, og lyset blir her til nervesignaler (?), mens resten av lyset blir absorbert av et lag med pigmentceller (ligger de bakom fotoreseptorene?). Retina består av en nevral og en ikke-nevral del. Den ikke-nevrale delen består av et pigmentepitel av lysabsorberende pigmentceller som er med på å redusere refleksjon av lys inne i øyet. Dette ligger ytterst (lengst bak) i retina. Deretter kommer stavene og tappene. Deretter horisontale celler og bipolare celler, og innerst (nærmest lyset) ligger ganglioncellene, som gir opphav til nervefibrene i synsnerven. Jeg husker at jeg synes dette virket veldig bakvendt da jeg lærte meg det Det to typene fotoreseptorceller er som nevnt staver og tapper. Staver: - lyssensitive, de er ansvarlige for nattesyn (vil det si at de "aktiveres"/har høyere aktivitet når det er mørkt?) - de dominerer periferien av øyet, nært retina - det finnes ca 125mill av disse De er veldig lyssensitive og gir nattesyn ja. Når det er veldig mørkt ser vi ikke farger fordi det kun er stavene som blir aktivert (det er ikke godt nok lys til at tappene kan bli aktivert). Det blir feil å si at de ligger nært retina, fordi de ligger i retina. Men at de ligger mer perifert i retina, stemmer. Tapper: - fungerer under belysning - er fargereseptorer, ansvarlig for fargesyn - ansvarlig for skarpt syn, dermed ligger de ved fovea - ca 6 mill av disse - 3 ulike typer tapper som inneholder ulike pigmenter som oppfatter ulike bølgelengder av lys(farger) 1. følsom for lys vi opplever som blått (s-tapper - short) 2. følsom for lys vi oppfatter som grønt (m-tapper - medium) 3. følsom for lys vi oppfatter som rødt (l-tapper -long) Vet ikke hvor mye mer det er nødvendig å gå inn på dette, men det er mulig jeg kan få en oppgave KUN om stavene og tappene. Tapper dominerer i macula og i fovea er det kun tapper. Et annet poeng her er at i fovea er nevroner og kapillærer forskjøvet slik at tappene er direkte eksponert for lys, slik at man får maksimalt skarpsyn. I andre deler av retina ligger nevroner og kapillærer over fotoreseptorene, slik at noe av lyset blir refraktert og delvis absorbert av disse. De tre forskjellige tappene inneholder ulikt pigment som har sin største følsomhet for forskjellige bølgelengder (ulikt farget lys har ulike bølgelengder). Når noe av lyset er absorbert i fotoreseptorcellene og resten i pigmentcellene, går nervesignalene videre til den optiske nerven og sendes derfra til hjernen. Er usikker på hvordan det foregår videre fra den optiske nerven - er det veldig komplisert eller går det rett til hjernen? Fotoreseptorene omsetter lysenergi til nervesignaler ved endring i membranpotensiale. Signalet går altså først til de bipolare cellene og deretter fra disse til ganglioncellene. Ganglioncellene gir opphav til synsnerven (nervus opticus) som forlater øyet i det som kalles "den blinde flekk" eller papillen. Veien videre er litt komplisert, men jeg skal prøve å forklare det Pga lysbrytning vil høyre del av retina på begge øyne "se" venstre del av synsfeltet og omvendt. Altså - alt som er til venstre for midten av det du ser på, vil oppfattes av høyre del av retina på begge øynene. I hver synsnerve har du derfor fibre som bærer informasjon om høyre og venstre del av synsfeltet hver for seg. Synsnerven fra begge øyne samles utenfor øyet i et punkt som kalles chiasma opticum, og går ut igjen i to nye nervebunter. I de nye nervebuntene er informasjon fra samme del av synsfeltet samlet. I den høyre er informasjon fra høyre del av retina på begge øyne samlet (og derfor fra VENSTRE del av synsfeltet) og omvendt. Dvs. at høyre del av hjernen får informasjon fra venstre del av synsfeltet, og venstre del av hjernen får informasjon fra høyre del av synsfeltet. I tillegg vil informasjonen fra det vi fokuserer på (som oppfattes i fovea og macula) bearbeides av et mye større område i hjernen enn det fra periferien. Fibrene fra gangliecellene går altså fra retina frem til thalamus. Thalamus er en del av hjernen som fungerer som en slags "resepsjon" eller "sentralbord" for mange prosesser, blant annet ulike former for persepsjon, oppmerksomhet, timing og bevegelse. I thalamus kobles informasjon fra hjernebarken og hjernestammen og mellom ulike deler av hjernebarken. Synsbanene går videre fra thalamus til baklappen i hjernen hvor det ender i den primære synsbarken, hvor synsinntrykkene oppfattes. I tillegg har vi sekundær synsbark, hvor informasjonen fra primære synsbark f.eks. relateres til tidligere synsopplevelser, slik at man kan gjenkjenne og forstå hva man ser. En annen måte å forklare dette med forskjellen mellom primær og sekundær synscortex på, er å se på hvilke symptomer man får ved skader på områdene. En skade i primære synscortex vil gi fullstendig blindhet i den delen av synsfeltet som formidles til området skaden sitter i. En skade i sekundære synscortex gir ikke blindhet, men kan gi vanskeligheter med f.eks. gjenkjennelse av gjenstander, dybdebedømmelse, fargeroppfattelse o.l. Jeg har skjønt at det er i gangliecellene center surround er, men skjønner ikke helt hva som er hovedpoenget med center surround organisering. Har bare skjønt det slik at center surround "bestemmer"(?) om det blir positiv eller negativ fyring i reseptorcellene, og hva vi ser, men det er alt jeg har skjønt.. Hva er det center surround gjør, hva er on-center og off-center, og i sammenheng med prosessen fra øye til hjerne, hvor kommer center surround inn? On-center er når lyset treffer senteret av cella (?), da blir det positiv fyring (hva vil det si?), og off center er når lyset treffer periferien av cella, da blir det negativ fyring. Hva er det som avgjør om lyset treffer sentrum eller periferien? Ganglieceller har et område av retina som de lar seg påvirke fra, altså et reseptorisk felt. De reseptoriske feltene er sirkulære, og typisk blir de aktivert fra en liten sentral sirkel og hemmet fra en perifer sirkulær sone - eller omvendt (sentral hemming og perifer aktivering). Ganglieceller som aktiveres når lyset treffer den sentrale sirkelen i deres reseptoriske felt kalles on-center, og de som hemmes av lys i den sentrale sirkelen kalles off-center. Dette er litt komplisert, men for å forstå poenget, kan du tenke deg at hver gangliecelle forteller hjernen om hva som skjer på deres lille, sirkelformede felt på retina og dermed forteller de også om en del av synsfeltet. De gir ikke informasjon om absolutt lysintensitet, men om intensiteten i et lite område sammenlignet med omgivelsene. De forteller altså om kontraster, og gjør at vi kan oppdage konturer og former. Positiv og negativ fyring tolker jeg som en måte å forklare aktivering og hemming av nervecellene på. Det er ikke noe som avgjør om lyset treffer sentrum eller periferien, men måten lyset faller på retina på, bestemmer om nevronene aktiveres eller ikke. Vanskelig å forklare dette her merker jeg, men dette er også et komplisert område. Hvor og Hva-banene har jeg høvelig oversikt over tror jeg. Har skjønt det slik at hvor-banen ligger i parietallappen og hva-banen i temporallappen. Hvor-banen: - ansvarlig for persepsjon av bevegelse, rom, posisjon, dybde, hva som er figur/grunn og helhetlig organisering av den visuelle "scene". Hva-banen: - det er denne som gir oss evnen til å gjenkjenne objekter og ansikter, da går det på farger og detaljer ved obj/ansiktet. Dersom det skjer en skade i parietallappen, kan det føre til at man mister evnen til å oppfatte dybde og plassering på objekter, men man kjenner igjen objektene (for eksempel ser man at det står en kopp på bordet, men man har vanskeligheter med å koordinere seg og ta tak i den). Dersom det skjer en skade i temporallappen, kan det føre til at man mister evnen til å kjenne igjen objekter og ansikter. (for eksempel så ser man at det som er en klokke henger på veggen, man klarer å ta på den, og man vet man har sett det før - objektet består av en sirkel, 3 lange pekere og 12 tall - men man klarer ikke å plassere HVA det er for noe). Dette har du kontroll på! SÅNN, dette ble KJEMPELANGT og jeg skjønner om du ikke orker å ta deg tid til meg, men det hadde vært kjempeflott om du kunne! Har eksamen i overimorgen, og jeg føler at jeg bruker all tiden min på dette ene temaet, selv om jeg har tre andre jeg også må komme meg gjennom. Det jeg hovedsakelig ikke skjønner, er: - hvordan nervesignalene går videre fra den optiske nerven og til hjernen - hørte noe om at thalamus kommer inn - hele poenget med center surround organisering - hva gjør center surround, hvor kommer det inn, og hva er on-center og off-center. Hva avgjør om det blir on eller off center? Har du noen eksempler du kan bruke for å forklare meg dette? Som du ser er det en god del jeg er usikker på, og du må GJERNE korrigere hvis jeg har skjønt noe feil! Tusen takk hvis du vil hjelpe meg! Nervebanene i hjernen er mer komplisert enn jeg har beskrevet det her, men jeg kan ikke forstå at dere skal kunne det så veldig detaljert - det må vel være mer funksjon enn ren anatomi som er viktig her. Bare spør mer hvis det er noe du lurer på, jeg har litt mer tid i kveld. Lykke til Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #12 Skrevet 25. november 2012 Pga lysbrytning vil høyre del av retina på begge øyne "se" venstre del av synsfeltet og omvendt. Altså - alt som er til venstre for midten av det du ser på, vil oppfattes av høyre del av retina på begge øynene. I hver synsnerve har du derfor fibre som bærer informasjon om høyre og venstre del av synsfeltet hver for seg. Synsnerven fra begge øyne samles utenfor øyet i et punkt som kalles chiasma opticum, og går ut igjen i to nye nervebunter. I de nye nervebuntene er informasjon fra samme del av synsfeltet samlet. I den høyre er informasjon fra høyre del av retina på begge øyne samlet (og derfor fra VENSTRE del av synsfeltet) og omvendt. Dvs. at høyre del av hjernen får informasjon fra venstre del av synsfeltet, og venstre del av hjernen får informasjon fra høyre del av synsfeltet. I tillegg vil informasjonen fra det vi fokuserer på (som oppfattes i fovea og macula) bearbeides av et mye større område i hjernen enn det fra periferien. Fibrene fra gangliecellene går altså fra retina frem til thalamus. Thalamus er en del av hjernen som fungerer som en slags "resepsjon" eller "sentralbord" for mange prosesser, blant annet ulike former for persepsjon, oppmerksomhet, timing og bevegelse. I thalamus kobles informasjon fra hjernebarken og hjernestammen og mellom ulike deler av hjernebarken. Synsbanene går videre fra thalamus til baklappen i hjernen hvor det ender i den primære synsbarken, hvor synsinntrykkene oppfattes. I tillegg har vi sekundær synsbark, hvor informasjonen fra primære synsbark f.eks. relateres til tidligere synsopplevelser, slik at man kan gjenkjenne og forstå hva man ser. En annen måte å forklare dette med forskjellen mellom primær og sekundær synscortex på, er å se på hvilke symptomer man får ved skader på områdene. En skade i primære synscortex vil gi fullstendig blindhet i den delen av synsfeltet som formidles til området skaden sitter i. En skade i sekundære synscortex gir ikke blindhet, men kan gi vanskeligheter med f.eks. gjenkjennelse av gjenstander, dybdebedømmelse, fargeroppfattelse o.l. Nervebanene i hjernen er mer komplisert enn jeg har beskrevet det her, men jeg kan ikke forstå at dere skal kunne det så veldig detaljert - det må vel være mer funksjon enn ren anatomi som er viktig her. Bare spør mer hvis det er noe du lurer på, jeg har litt mer tid i kveld. Lykke til Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1 ÅHHHH TUUUUSEN TAKK SKAL DU HA! Jeg skjønner ting mye bedre nå, og er ganske sikker på at jeg blir å huske dette bedre enn om det hadde stått akkurat det samme som du skriver, i en lærebok... Det du skriver om primære synscortex, er det det samme som Primære Visuelle Cortex? Jeg har en øvingsoppgave hvor det står "hva er primære visuelle cortex/hva er oppgavene" husker ikke helt. Kunne du ha forklart kort hva som er hovedpoenget med PVC? Ellers så tror jeg at jeg har veldig god oversikt over stavene og tappene, MYE bedre forståelse av center surround (TUSEN HJERTELIG TAKK), hvor og hva banene er ganske greit, og jeg skjønner mye bedre "prosessen" fra øye til hjerne. Fant et bilde i en av powerpointene fra forelesninger som illustrerer dette med høyre del av retina oppfatter venstre den av synsfeltet, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å klare å forklare det kjempebra om oppgaven blir om det!! Må bare pugge alt sammen! Så får satse på at jeg får om akkurat det jeg kan best! Tusen takk skal du ha for at du orket å ta deg tid til meg! Nå skal jeg gå over til de andre temaene, har brukt aalt for lang tid på visuell persepsjon, så når må jeg bare trø til på de andre temaene Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
stonem Skrevet 25. november 2012 #13 Skrevet 25. november 2012 Hihi, kjenner igjen temaene fra UiT! Var en veldig grei eksamen i fjor i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #14 Skrevet 25. november 2012 Det du skriver om primære synscortex, er det det samme som Primære Visuelle Cortex? Jeg har en øvingsoppgave hvor det står "hva er primære visuelle cortex/hva er oppgavene" husker ikke helt. Kunne du ha forklart kort hva som er hovedpoenget med PVC? Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9 Ja, det er det samme. Oppbyggingen av primær synscortex er veldig kompleks og jeg tviler sterkt på at dere trenger å kunne detaljer om dette (finnes en Nobelpris på akkurat dette feltet, faktisk! ), men i veldig korte trekk består den av ulike typer nevroner som koder ulik visuell informasjon, som f.eks. farge, orientering og bevegelse. Så går det nervebaner videre til parietallappen (hvor objekter befinner seg) og til temporallappen (hva objekter er). Hjernen er kompleks, det samme er syn. Håper det går bra med deg på eksamen Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #15 Skrevet 25. november 2012 Hihi, kjenner igjen temaene fra UiT! Var en veldig grei eksamen i fjor i alle fall. Jepp, det er på UiT jeg skal ta eksamen Du husker vel tilfeldigvis ikke hva oppgavene handlet om? Akkurat nå sitter jeg med Vurderinger og Beslutninger, og jeg sliter som bare faen med expected utility theory blant annet Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #16 Skrevet 25. november 2012 Ja, det er det samme. Oppbyggingen av primær synscortex er veldig kompleks og jeg tviler sterkt på at dere trenger å kunne detaljer om dette (finnes en Nobelpris på akkurat dette feltet, faktisk! ), men i veldig korte trekk består den av ulike typer nevroner som koder ulik visuell informasjon, som f.eks. farge, orientering og bevegelse. Så går det nervebaner videre til parietallappen (hvor objekter befinner seg) og til temporallappen (hva objekter er). Hjernen er kompleks, det samme er syn. Håper det går bra med deg på eksamen Anonym poster: 6d3f84f3d5f8e84793f7594417c89ef1 Okei, thank youuu:D har forstått det slik at vi skal vite hva som skjer før informasjonen kommer til PVC, men tror ikke det skal gå så mye lenger enn det. Får satse på at jeg får en grei oppgave! Tusen takk! kommer til å skrive igjen i morgen hvis jeg lurer på noe annet, men du har dekket alt veldig bra så tror ikke jeg trenger det :D Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
stonem Skrevet 26. november 2012 #17 Skrevet 26. november 2012 Jepp, det er på UiT jeg skal ta eksamen Du husker vel tilfeldigvis ikke hva oppgavene handlet om? Akkurat nå sitter jeg med Vurderinger og Beslutninger, og jeg sliter som bare faen med expected utility theory blant annet Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9 Hmm, gullfiskhjernen min jobber på høygir her nå, husker typ ingen fagbegrep. Men ADHD var noe ala fem symptomer som tyder på at et barn kanskje har ADHD. Visuell persepsjon var å forklare en helt uvitende person om hva som skjer når man ser noe, altså forklare synsprosessen med lys inn i øyet og videre til hjernen - hele greia (har du forresten den boka som egentlig er en kunstbok som pensum? Herregud som jeg hatet den boka!) Resiliensoppgaven husker jeg dessverre ikke, vurderinger og beslutninger var å forklare availability heuristic og representative heuristic (yay, husket begrepene etter litt frenetisk googling her ) Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #18 Skrevet 26. november 2012 Hmm, gullfiskhjernen min jobber på høygir her nå, husker typ ingen fagbegrep. Men ADHD var noe ala fem symptomer som tyder på at et barn kanskje har ADHD. Visuell persepsjon var å forklare en helt uvitende person om hva som skjer når man ser noe, altså forklare synsprosessen med lys inn i øyet og videre til hjernen - hele greia (har du forresten den boka som egentlig er en kunstbok som pensum? Herregud som jeg hatet den boka!) Resiliensoppgaven husker jeg dessverre ikke, vurderinger og beslutninger var å forklare availability heuristic og representative heuristic (yay, husket begrepene etter litt frenetisk googling her ) Masse lykke til! ÅÅÅ så heldige dere var i fjor! Den der eksamenen hadde vært perfekt for meg! availability heuristic og representative heuristic er ca det eneste jeg kan i v&b!! men åååå da får neppe vi om noe av det dere hadde i fjor! Tusen takk! Har mye å gjøre i dag, må komme meg igjennom v&b, resiliens og ADHD, får se om jeg rekker alt! :O Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #19 Skrevet 26. november 2012 Hmm, gullfiskhjernen min jobber på høygir her nå, husker typ ingen fagbegrep. Men ADHD var noe ala fem symptomer som tyder på at et barn kanskje har ADHD. Visuell persepsjon var å forklare en helt uvitende person om hva som skjer når man ser noe, altså forklare synsprosessen med lys inn i øyet og videre til hjernen - hele greia (har du forresten den boka som egentlig er en kunstbok som pensum? Herregud som jeg hatet den boka!) Resiliensoppgaven husker jeg dessverre ikke, vurderinger og beslutninger var å forklare availability heuristic og representative heuristic (yay, husket begrepene etter litt frenetisk googling her ) Masse lykke til! og ja, vi har den kunstboka...... er veldig lite tekst i hvert kapittel da, boka består jo av masse svææære bilder:O Anonym poster: e76c5795ec43ec5cf37dd22760c47cb9
stonem Skrevet 26. november 2012 #20 Skrevet 26. november 2012 Jeg vet, det var ca det eneste jeg kunne i v&b også, så var ganske lettet kan du si. Var faktisk ADHD jeg slet mest med, da jeg hadde nedprioritert den litt siden jeg syntes visuell persepsjon og v&b var så kompliserte. Tja si ikke det, sjansen er vel like stor at de gir nøyaktig samme eksamensoppgave to år på rad som at det kommer en helt ny - er grenser for hvor mange forskjellige spørsmål som er relevante nok og konkrete nok til at en kan skrive 2-4 sider på hver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå