Gå til innhold

Kjøpe leilighet i London?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min flytter til London neste år for å studere der i 7 år. Der er det gjerne sånn at man har 5-6 mnd ferie i året, noe vi har tenkt å bruke til å jobbe hjemme i Norge. Med andre ord vil vi tjene inn en god del penger i feriene, i tillegg til at mat, drikke, husholdningsartikler o.l. er billigere der. Vi kunne brukt de opptjente pengene til å betale ned det enorme studielånet vi sitter igjen med, men vi har en annen idè. Ettersom vi kommer til å bo der såpass lenge, ville det jo nesten lønne seg å kjøpe?

Er det noen som kan si noe om hvor gjennomførbart dette ville vært? Vi har innen høsten tjent opp nærmere 300.000 i egenkapital, og vi tenker på å kjøpe en billig, liten leilighet. Ikke noe luksus. Sett at vi har en jobb hjemme i Norge hvor vi kan tjene inn penger, kan dette faktisk gå? Jeg vet at det ikke er vanlig å kjøpe som student, men nå har vi jo faktisk muligheten til å tjene inn en del penger, og det blir ganske mange hundre tusen å betale i leie for 7 år!

Takker for svar :)

Anonym poster: 023ed6b6659dfac6357620cabc4a2b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som en god ide i og med at dersom dere kjøper betaler dere til dere selv. Atlså dere får jo penger når dere selger leiligheten igjen, så man kan se på dets som en form for sparekonto. Dersom dere leier kaster dere penger ut vinduet; dere betaler til noen andre. i og med at dere skal oppholde dere i London i hele syv år, tror jeg jeg ville gått for å kjøpe altså. Lykke til hva enn dere gjør :)

Anonym poster: 16f7401026b7a71f6f7c44f6f5c8ef25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god ide i og med at dersom dere kjøper betaler dere til dere selv. Atlså dere får jo penger når dere selger leiligheten igjen, så man kan se på dets som en form for sparekonto. Dersom dere leier kaster dere penger ut vinduet; dere betaler til noen andre. i og med at dere skal oppholde dere i London i hele syv år, tror jeg jeg ville gått for å kjøpe altså. Lykke til hva enn dere gjør :)

Anonym poster: 16f7401026b7a71f6f7c44f6f5c8ef25

Godt å høre vi ikke er helt på jordet, haha! Tusen takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid dyrere i London enn utenfor byen, men England er jo rammet av samme resesjonsbølge som mange andre land for tiden så det kan godt være gunstig å kjøpe noe nå eller om ikke så lenge. Følg med på prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid dyrere i London enn utenfor byen, men England er jo rammet av samme resesjonsbølge som mange andre land for tiden så det kan godt være gunstig å kjøpe noe nå eller om ikke så lenge. Følg med på prisene.

Å? Det var jeg egentlig ikke klar over. Så bra, takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London sentrum er mye dyrere enn Oslo sentrum. Men er dere villige til å bo litt utenfor byen, bør det være mulig å få noe innenfor budsjett. Dersom dere skal ta opp lån i UK, anbefaler jeg å ta kontakt med en "Independent Financial Advisor" for å få hjelp til å finne ut hvor mye lån dere kan få, og hvilken bank som kan tilby den beste dealen.

Sjekk www.rightmove.co.uk for å se hvordan prisnivået ligger - det er omtrent som finn.no for boliger.

Anbefaler å se på toglinjene inn mot byen - se etter boliger med gangavstand til en av de litt større stasjonene, som f.eks. Clapham Junction. Å bo sør for byen er praktisk med tanke på hjemreise til Norge (Norwegian fra Gatwick), men jeg vet jo ikke hvor dere skal studere. Tog fra sør kommer inn til Victoria stasjon, mens tog fra andre retninger kommer inn til andre stasjoner.

Det er kanskje lurt å leie litt først for å bli kjent med byen, og besøke noen områder for å se om det faller i smak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpe leilighet i London med egenkapital på 300.000 og ingen fast inntekt???

Dette er årets innlegg på KG!!! Jeg ler meg i hjel. Vi snakker heller 3 mill i egenkapital...

Anonym poster: 74944a37543337f5bd802f1801726dae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegrethe: Ja, jeg har sett en del på rightmove og foxtons, og nivået ser ok ut et stykke utenfor byen. Kanskje det er smart som du sier, å leie en stund ja! Problemet er bare at det kan ta opp mot et år å få kjøpskontrakt i boks...

Anonym: Tja, det blir jo en fast inntekt når vi jobber feriene + stipend + utleie av leiligheten i sommerferien (som er på 4-5 mnd altså). Og leilighetene der koster ikke et titalls millioner altså, i hvert fall ikke om man holder seg unna sone 1 og 2 og ikke krever luksus og fire soverom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London er EKSTREMT dyrt!!! Så med så lav egenkapital må dere nok lengre vekk for å få råd til noe ok, eventuelt belage dere på og bo i et nabolag dere ikke burde gå rundt i på kveldstid med Iphone i hånda for å si det sånn...

Hilsen ei som har bodd mange år i UK.

Anonym poster: 26617863a47b4ae7d7e2ffd35ae199bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt off topic, men hva i himmelens navn er det for studier som varer sju år og som har fri 4-5-6 måneder i året?

Prisene i England er (var) slik at i 2007 var gjennomsnittsalderen for førstegangs boligkjøpere hele 34 år. Og det er gjennomsnittet for hele landet. London og omegn ligger fort på over 40. Poenget med dette er bare at det ser rimelig svart ut for to unge studenter uten stabil inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke kjenner markedet i det hele tatt sier meg at du skal styre langt unna dette med det første. Du kjenner heller ikke til Storbritannias samfunnsøkonomiske og politiske tilstand og markedets utvikling (JA det har vært resesjon en stund, herregud). I tillegg til dette må du legge til individuelle usikkerheter som studieavbrudd grunnet sykdom, samlivsbrudd og andre ting. Det er så utrolig mange usikkerhetsmomenter her. Kanskje studiet er crap også. Og hvor sikre er dere på at dere faktisk blir i 7 år og faktisk får fast arbeid 5 måneder i året? Det er ikke bare dere selv dere må overbevise her, men også banken. Og de tingene jeg påpeker er ikke bare-bare.

Anonym poster: 2660ca87354f314454ebffe66f33178f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegrethe: Ja, jeg har sett en del på rightmove og foxtons, og nivået ser ok ut et stykke utenfor byen. Kanskje det er smart som du sier, å leie en stund ja! Problemet er bare at det kan ta opp mot et år å få kjøpskontrakt i boks...

Anonym: Tja, det blir jo en fast inntekt når vi jobber feriene + stipend + utleie av leiligheten i sommerferien (som er på 4-5 mnd altså). Og leilighetene der koster ikke et titalls millioner altså, i hvert fall ikke om man holder seg unna sone 1 og 2 og ikke krever luksus og fire soverom:)

Ingen av de tingene du nevner er fast inntekt.

Anonym poster: 74944a37543337f5bd802f1801726dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å svare på nå, hehe. Men altså, det er psykologi og arkitektur vi skal studere, som begge tar 6-7 år. Og jeg søker på svært gode universiteter, så crap er det definitivt ikke. Queen Mary er målet, og jeg mener jeg har ok sjanser for å komme inn også der.

Når det kommer til markedet, så var planen å skaffe oss en advokat + en annen utenom som kjenner markedet og områdene godt. Og så og si alle studier i London har så mye ferie. 1 mnd vinterferie, 3 uker juleferie, 4-5 mnd sommerferie + semesterferie en eller annen gang.

Men jeg ser så klart at dette blir tøft; hvis ikke hadde jeg jo ikke spurt om meninger. Greia er bare at dersom det er mulig, vil jeg heller det enn å kaste bort store mengder penger i husleie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har eigd hus i London tidligere og vet av erfaring at du må ta opp huslånet i UK og ikke i norge. Vi tenkte også å kanskje ta opp lånet i en norsk bank, men dette går ikke da de ikke har mulighet til å kreve inn lånet om det blir misligholdt.

Og jeg tror du vil ha store problemer med å overbevise en bank om at dere kan betale lånet. De er meget prinsippfaste når det gjelder slikt og de har klare regler for hva de godkjenner osv. Å få lån i england er mye vanskeligere enn å få lån i norge. Og du må nok ha en god del mer i egenkapital for å få det til når dere begge er studenter. Bankene krever nå ca 25% i egenkapital og selv om markedet er det de kaller a buyers market, så er prisene høye. Leigemarkedet er dyrt for tiden fordi det er så vanskelig å få huslån.

Jeg ville ha bodd i London ett år først og lært mer om byen, området dere kunne tenke dere å bo i osv. Siden dere er overseas students så får dere rom på Halls of Residence på skolen. Jeg likte godt å bo på Halls fordi det var lettere å bli kjent med andre og det var lettere å fokusere på studiene.

Anonym poster: 14da98fdafdafe2f700905cfcffe7015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eigd hus i London tidligere og vet av erfaring at du må ta opp huslånet i UK og ikke i norge. Vi tenkte også å kanskje ta opp lånet i en norsk bank, men dette går ikke da de ikke har mulighet til å kreve inn lånet om det blir misligholdt.

Og jeg tror du vil ha store problemer med å overbevise en bank om at dere kan betale lånet. De er meget prinsippfaste når det gjelder slikt og de har klare regler for hva de godkjenner osv. Å få lån i england er mye vanskeligere enn å få lån i norge. Og du må nok ha en god del mer i egenkapital for å få det til når dere begge er studenter. Bankene krever nå ca 25% i egenkapital og selv om markedet er det de kaller a buyers market, så er prisene høye. Leigemarkedet er dyrt for tiden fordi det er så vanskelig å få huslån.

Jeg ville ha bodd i London ett år først og lært mer om byen, området dere kunne tenke dere å bo i osv. Siden dere er overseas students så får dere rom på Halls of Residence på skolen. Jeg likte godt å bo på Halls fordi det var lettere å bli kjent med andre og det var lettere å fokusere på studiene.

Anonym poster: 14da98fdafdafe2f700905cfcffe7015

Dersom det er enda vanskeligere å få lån der, blir det verre... Men problemet er egentlig det at ifølge tfl, tar det nesten to timer fra det ene universitetet til det andre, dersom vi havner på ulike universiteter (noe vi mest sannsynlig gjør). Leie frister jo heller ikke, så.. Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger universitetene da? Dere kan jo eventuelt bo i midten, om dere ikke da ender opp midt i zone 1.

En vanlig husleie i London nå er ca 800 GBP per mnd, ofte pluss strøm og andre utgifter. Dette er da typisk ett rom i et kollektiv i zone 2 eller 3. Om du vil leie egen leilighet til deg og typen så tror jeg du må belage deg på ca 1500 - 2000 GBP per mnd i zone 2. Pluss strøm, internet, TV, osv. Noen ganger må du også betale vann avgiften, men andre ganger er det huseiger som betaler dette. Council Tax slipper dere om dere begge er fulltids studenter.

Det kommer jo an på hvor du vil kjøpe, men jeg vil tro du ikke finner så mye under 200 000 GBP. Da trenger du rundt 50 000 GBP i egenkapital, pluss fast inntekt (jobb i ferier o.l. teller ikke som fast inntekt). Om du ikke har fast inntekt kan du eventuelt finne noen som er villige til å stille som guarantor. Vet ikke om det er godkjent med å bruke personer i norge til dette, men en kan jo prøve.

Husk å ta med i utregningen din kostnader til en solicitor som skal gjøre papirarbeidet (koster fra 400 til 900 GBP alt etter hvem du bruker) og eventuell Stamp Duty som må betales. Om jeg husker rett så har de vel nå fjernet stamp duty for hus under 250 000 GBP. Over dette beløpet så ligger det på 3% tror jeg. Ta en sjekk på Google for å se hva som ligger der.

Ellers så tar det absolutt ikke opp til ett år å få kjøpt et hus! Når vi kjøpte så var det ordnet på en måned ca. Men da var det et privat kjøp og vi brukte ikke megler. Når vi nå solgte, så var det igjen et privat salg og ingen megler involvert, men vi brukte kanskje 2 - 3 mnd på papirarbeidet. Men det var helst fordi kjøperen vår trengte tiden på å skrape sammen egenkapitalen fra salg av annet hus.

Se etter boliger som ikke er i en property chain. Det er i slike "chains" at det kan ta laaang tid da du må vente til alle i rekken har funnet seg nye hus/boliger før du kan overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...