AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Hei. Jeg går nå sisteåret på Studiespesieliserende (språk, samfunnsfag og økonomi) og klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil gjøre neste år. Jeg skal ha utdanning, men jeg vurderer å ta et friår hvor jeg jobber og tjener inn litt penger. Folkehøyskole tviler jeg på at blir, for det koster litt penger og jeg skal jo prøve å spare opp mest mulig penger. Har noen av dere tatt et år for å jobbe? I så fall, hvordan var det? Anonym poster: e94fc6fb3d80128df2c33973add5f49b
awesome. Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Nei, jeg jobbet mens jeg gikk på videregående for å kunne ha eksta penger under studiene Hvis jeg hadde tatt et friår tror jeg neppe jeg hadde hatt motivasjon til å begynne å studere igjen. Men kjenner mange som har tatt friår, tror det er ganske normalt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Jeg tok et friår etter gymnaset. Det første jeg oppdaget var at det var nokså vanskelig å være 19 år og få en heltidstilling/større stilling :-) Jeg hadde erfaring fra flere sommerjobber/deltidsjobber (vasking, barnepass, butikk, servitør, stuepike). Det som gjør dette så vanskelig er nok det at man i utgangspunktet er bare 19 år gammel + at det ligger litt i kortene at man har et "friår" og snart vil forsvinne tilbake til studier. (Skal sies at jeg gikk ut fra vgs for 8 år siden, kanskje det er enklere å få jobb nå?) Endte opp med å være ringevikar i forskjellig barnehager og samtidig forbedre karakterene fra videregående. Var for så vidt helt greit det. Tenkte aldri på det som noen finansiering av studiene. Spørs hvor mye jeg hadde klart å spare uansett. Har klart meg fint med lånekassen og deltidsjobb gjennom 6 år med studier :-) Men helt klart en fordel å ikke ha så mye lån, så klarer du å spare, så er det kjempefint. Anonym poster: cf39edd6515179265b3bde208e3dc705
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå