Gå til innhold

Hva er mannens viktigste funksjon i dagens samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er mannens viktigste egenskaper i dagens samfunn? Hva er hans posisjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest jølle
Skrevet

Feil spørsmål :fy:

Det skaL være: "Hva er MENNESKETS viktigste egenskaper i ET SAMFUNN? Hva er MENNESKETS posisjon?"

Som menneske, uansett mann eller kvinne, er din viktigste rolle i et samfunn, uansett tid og sted, å være en minst mulig byrde for de andre menneskene i samfunnet. Den nest viktigste rollen er å være til størst mulig gagn for de andre menneskene i samfunnet.

Menn og kvinner er så lite forskjellige at det er ytterst få roller som ikke kan spilles av begge. Kvinnens eneste unike rolle er å føde barn, og mannens eneste unike rolle er å i kraft av sin overlegne fysiske styrke utføre eventuelle oppgaver som krever mer styrke enn kvinner har (men dette gjelder jo særdeles få, om i det hele tatt noen :klø: , oppgaver). Ellers er det jo å bidra med henholdsvis egg- og sæd-celler, da, som skiller mann og kvinne. Sånn sett er altså mannens eneste unike rolle i dagens samfunn å bidra med sæd-celler, alle andre vesentlige roller menn kan fylle kan også kvinner fylle.

Dette med at menn og kvinner skal ha ulike roller og posisjoner i samfunnet, er noe som kanskje :klø: var naturlig i steinalderen, eller i samfunn hvor mannens styrke er avgjørende for å overleve, men i dagens samfunn er dette skillet mellom mann og kvinne fullstendig anakronistisk, unødvendig og tåpelig. :roll:

De samfunn med størst skille mellom menns og kvinners roller, er de samfunn som er minst utviklet i forhold til forståelse og respekt for menneskerettigheter, og de samfunn hvor religion (og religiøse forestillinger om hvordan menn og kvinner er forskjellige) står sterkest. (Hvilket forøvrig til en viss grad er to sider av samme sak.)

Det er ingen rasjonell grunn til at man skal snakke om kjønnsroller; mannsroller og kvinneroller. En burde heller snakke om MENNESKEroller! :Nikke:

Skrevet

Å regjere, selvsagt!!

(... tar dekning ...)

Skrevet
Å regjere, selvsagt!!

(... tar dekning ...)

og plutselig følte jeg at jeg var tilbake på VGs diskusjonside - emne kvinnesaker..

Hvorfor det? :ler:

Skrevet

Mente det selvsagt ikke. Hva mannens posisjon i samfunnet er, vet jeg ikke. Vet ikke hva kvinnens posisjon er heller for den saks skyld. :-)

Skrevet

Det skaL være: "Hva er MENNESKETS viktigste egenskaper i ET SAMFUNN? Hva er MENNESKETS posisjon?"

Det er ingen rasjonell grunn til at man skal snakke om kjønnsroller; mannsroller og kvinneroller. En burde heller snakke om MENNESKEroller! :Nikke:

200 % enig med deg. :enig_animasjon:

Skrevet

Tja - ER det feil spørsmål, eigentleg?

Ein ting at det nok BURDE vera feil spørsmål, men situasjonen er ikkje slik enno. Den dagen me sluttar å snakke om kvinnesak og likestilling, den dagen kan me sjå på mennesket og ikkje kjønnet - men enn så lenge er det ulikskapar.

Kvinnerolla vert gjerne teke opp og diskutert i samband med likestilling og kvinnesak, og denne rolla er stadig i endring; ho vert utvida til å gjelde fleire område. På same måte er mannens rolle i endring, og det burde vera like naturleg å diskutere. Men - er det det? Synest ikkje det er så ofte eg ser det; av og til er det gamle gubbar som får på pukkelen pga gammalt, utdatert syn på ulike saker - andre gongar er det frustrerte, yngre menn som føler at mannsrolla vert innskrenka. Men kor er diskusjonen? Korleis vert mannsrolla endra, som følge av kvinnesak og likestilling på felt etter felt? Kva er positivt og kva er negativt?

Skrevet

Jeg har også sett dette i forskjellige media, unge menn har problemer med å identifisere seg med mannsrollen fordi mannsrollen er blitt så utydelig gjennom kvinnefrigjøringen. De føler ikke at det er behov for dem lengre. De vil ikke bare være etterspurt som menneske, men også som mann. De vet ikke om de skal være tøffler eller kjekkaser eller mannssjåvinister. Kvinnenes mangefasetterte krav til selve Mannen har kanskje ikke blitt formidlet godt nok. Samtidig tror jeg det er en stor utfordring med generasjonsskiftet og holdningsskiftet blandt kvinnene. Kvinner av forskjellige generasjoner gir forskjellig feedback til menn om hvordan de skal være. Typisk nå er mødre som behandler sønnen som baby, og når svigerdatteren tar over så må hun klippe navlestreng og forklesnorer og oppdra ham til å bli en moderne mann. Noe moren burde ha bidratt mer til. Ikke rart de blir forvirret når de får såpass forskjellige forventninger mot seg.

Menn har jo forskjellige kvaliteter som er viktig for samfunnet. Menn er typisk mer ambisiøse enn kvinner. Menn har typisk sterkere evner rent teknisk/matte/fysikk-messig. Menn er viktige i samfunnet, både jobbmessig men også som sosiale deltagere i familiesituasjon osv.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den nest viktigste rollen er å være til størst mulig gagn for de andre menneskene i samfunnet.

*sukk*

Utnytternes favoritt-borger, du.

SV gnir seg i henda.

Skrevet

Mannens rolle er å være uenig.. bl.a. med meg :P

Nei da! Men jeg er glad for at vi ikke er helt like. Likestilling betyr jo ikke at vi skal være like! Av og til faller de kvinnelige egenskapene dårlig ut og da tar kvinnen feil, og vice versa.

Gjest sexysadie
Skrevet

Aner ikke hva menns rolle er lengre, men er glad for at tv-apparatet er oppfunnet slik at de har noe å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har også sett dette i forskjellige media, unge menn har problemer med å identifisere seg med mannsrollen fordi mannsrollen er blitt så utydelig gjennom kvinnefrigjøringen. De føler ikke at det er behov for dem lengre. De vil ikke bare være etterspurt som menneske, men også som mann. De vet ikke om de skal være tøffler eller kjekkaser eller mannssjåvinister. Kvinnenes mangefasetterte krav til selve Mannen har kanskje ikke blitt formidlet godt nok. Samtidig tror jeg det er en stor utfordring med generasjonsskiftet og holdningsskiftet blandt kvinnene. Kvinner av forskjellige generasjoner gir forskjellig feedback til menn om hvordan de skal være. Typisk nå er mødre som behandler sønnen som baby, og når svigerdatteren tar over så må hun klippe navlestreng og forklesnorer og oppdra ham til å bli en moderne mann. Noe moren burde ha bidratt mer til. Ikke rart de blir forvirret når de får såpass forskjellige forventninger mot seg.

Menn har jo forskjellige kvaliteter som er viktig for samfunnet. Menn er typisk mer ambisiøse enn kvinner. Menn har typisk sterkere evner rent teknisk/matte/fysikk-messig. Menn er viktige i samfunnet, både jobbmessig men også som sosiale deltagere i familiesituasjon osv.

Ja, dakar lille mannen som ikke vet hvem han skal være..

Kvinner har også problemer med å finne seg til rette i samfunnet, skal man være mor eller karrierekvinne? Eller begge deler? Er det "feil" å velge et kvinneyrke? Kan man være sexy og karrierekvinne på en gang?

Tror både kvinner og menn har vanskelig for å finne sin plass i samfunnet.Det har med å være menneske å gjøre.Og egentlig tror jeg hele identiteskrisa er blitt en smule overdimensjonert i forhold til virkeligheten.Så mye har egentlig ikke forandret seg etter kvinnebevegelsen, det er fortsatt kvinner som gjør mesteparten av husarbeidet, som tar seg mest av barna, vi må attpåtil føde dem... :wink:

Ingen av kompisene mine, som er klassiske generasjon-x gutter, ofre for postfeminismens nye mannsroller, har noen større problemer med å innrette seg.De er velfungerende, hyggelige unge menn med moderne synspunkter på forholdet mellom kvinner og menn.De viser ingen tegn til å ha blitt ødelagt av kvinnebevegelsens nye krav..er de kanskje unntak?

Menn, som kvinner, bør først og fremst få være seg selvfinne ut hvem de selv er får bli deres oppgave.Hvorfor må samfunnet definere kjønnsrollene? Da er vi jo tilbake til start, og mennene må sette igang en mannsbevegelse for å hevde sine rettigheter.. :sjarmor:

Anyway, hvis befruktningsforskningen går fremover i den farta den gjør nå har snart ikke menn noen oppgave i det hele tatt..dessuten driver visstnok genene deres å forfaller i stor stil, så dere dør kanskje ut uansett.. :tunge1:

Lykke til, mannfolk;P

Skrevet

Nå har jeg vært her på KG siden begynnelsen av Februar, og lært en "masse" Kvinner-damer og jenter er en prøvelse for mange menn. Jeg har kjent noen flere enn min mor og min søster.

Når temaet er MANNEN, da kommer det så mye fornuftige tanker og meninger, at jeg blir helt rørt. Å være mann idag er ikke så enkelt for unge menn, som ikke har trening som meg. Det skal skiftes bleier og byttes dekk, lages middag, støvsuges, elskes og forståes til krampa tar oss. Vi skal tjene penger, se bra ut, være tøffe og myke.

Jeg lever i et typisk mannsamfunn.............alene. Sukk. Jo da, jeg jobber med saken.

Altså: Ser efter "Kvinnen"

Innlegget er redigert. Du finner det her.

Hege (admin)

Skrevet

Jeg syntes liksom generelt den 'vi må gjøre alt' tendensen går for både kvinner og menn. Nå som kjønnsrollene går litt mer sammen emm, får begge det sånn. Jeg kan skjønne at noen blir frustrert, men jeg syntes det er fint. Tommelfinger regel for godt samliv: like interresser, motsatte personligheter.

Generelt syntes jeg menn burde ta litt mer daglidagse fysiske tunge jobber, rett og slett fordi vi er sterkere. Jenter er mere utholdne etter hva jeg har hørt. Da kan de gjøre alt husarbeidet. Ja der tulla jeg :tunge1:

Deling på kjedeige oppgaver er jo ikke bare deilig for den som slipper mer, men også fint for den som kan hjelpe(hvis han blir litt glad av å hjelpe andre da). Og sånn jeg ser det nå så er gutter fortsatt bedre i matte. Men dette blir jo veldig generelt.

Begge kjønnene burde fokusere på de tingene som vi er opklart bedre på. Men nå er det ikke mange ting som er oppklart da. Og reformer er bra, men det blir håløst og plutselig si at du skal gjøre sånn og du skal gjøre sånn.

Jeg ser absolutt ingen grunn til at jobber som f.eks. Politikk(faktisk stoler jeg mer på jenter politisk enn gutter blant oss vanlige folk), Vitenskap, og Helse, burde være kjønnsfokusert. Hvor er det skrevet at bare jenter skal bry seg ? Men alikavel er fortsatt jenter bedre i sosiale oppgaver, så jeg syntes ivertfall foreløbig er det bra plassering. Ikke bare fordi de er bedre på det, men også fordi jeg tror de, sånt som ting er nå, også blir gladere å jobbe med sånne ting. Delvis fordi de takler det bedre, og delvis fordi man emm blir lykkelig når man gjør ting man er god i.

Hilsen en som ha jobbet i barnehage.

Et par ting(blandt mange) som irriterer meg i kjønnsdebatter er at jenter liksom skal bli lært opp til å bli sosiale, og gutter asosiale. Jeg skønner det virkelig ikke, og jeg tror dette rett og slett ikke fungerer, både på det sosiale planet og på partner planet.

Et kjønn går rundt med sosial-syke, og den andre sitter forran pc'en i 50 år.

En annen ting er at det finnes en billion klær/livstil/partner blader for jenter og hardly frickin ET blad for gutter. Man kan ta sånt som Mann og Maxim, men.... dette er helt talentløst. Jeg tror at vis de hadde lagd ET standard fint blad for gutter med litt klær(dette lengter jeg etter i mange gutte blad) samliv,men også litt (nå-) gutte ting som spill og entertainment, hadde det solgt masse. 50 mot 0 er bare helt urealistisk, SÅ forsjellige er ikke menn og kvinner *sukk*. Faktisk har du Mens Health, men dette er amerikansk, og det er litt for styrkefokuser emm.

Til sist, hvis det seksuelle/attraktive plan(vel å merke: per i dag, siden det attraktive alltid forandres.) er så utrolig viktig for oss at vi vil risikere lykke og de gode sosiale liv for det, ja da vil jeg heller bo et annet sted :)

Gjest gjest1
Skrevet

Kjære, arne - det er da helt elementært:

Mannens posisjon i samfunnet i dag er å være mellom tjuefem og trettifem år, trene mye så han er vakker og velbygget, slank og sexy med vaskebrettmage og maskuline armer og en spretten rompe.

Slik at vi som er av det annet kjønn skal ha noe å se på og fantasere om. Rollene skal snues på hodet, må vite - nå er det kvinnens tur.

Vi skal sitte på herskertronen, og mannen skal være oss til behag.

Ah - hvor vakker er ikke verden?

:kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...