Gå til innhold

Armhevinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvor mange strake armhevinger bør en veltrent kvinne klare ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

25

Anonym poster: b51a10e4a955011c43445d4d27b8a5a9

• Liker 1
Skrevet

25

Anonym poster: b51a10e4a955011c43445d4d27b8a5a9

Det kommer jo an på hvordan man tar dem? Det er ikke nødvendigvis antallet som sier hvor veltrent man er.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer også an på kroppsbygningen ellers.

Skrevet

Jeg tar 15 strake i rolig tempo, håper på å jobbe meg opp til tyve igjen.Har bestandig med armehevninger både på styrkedager og også etter cardio; så det blir noen i løpet av en uke.

Men det er ikke bare styrken i armene som er avgjørende for hvor mange man klarer å ta med skikkelig teknikk. Om man er svak i mage og rygg blir det ofte til at man svaier og bevegelsen i armene blir liten. Ser mye rart av armhevninger i de klassiske " dame"-timene på senteret.....;-

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar 15 vanlige + 5 togpushps (som er ekstremt tungt) og jeg er veltrent.

Er kvinne :)

Anonym poster: e25b41f14daf22947f2de62b6ce705ac

Skrevet

Jeg tar 15 vanlige + 5 togpushps (som er ekstremt tungt) og jeg er veltrent.

Er kvinne :)

Da har jeg noe å strekke meg etter ;-) Takk for svar.

Anonym poster: e25b41f14daf22947f2de62b6ce705ac

Skrevet

Jeg tar 15 strake i rolig tempo, håper på å jobbe meg opp til tyve igjen.Har bestandig med armehevninger både på styrkedager og også etter cardio; så det blir noen i løpet av en uke.

Men det er ikke bare styrken i armene som er avgjørende for hvor mange man klarer å ta med skikkelig teknikk. Om man er svak i mage og rygg blir det ofte til at man svaier og bevegelsen i armene blir liten. Ser mye rart av armhevninger i de klassiske " dame"-timene på senteret.....;-

Enig med deg - det er alltid bedre å gjøre øvelsene skikkelig enn å pushe for flest mulig reps.

Takk for svar - innen jul skal jeg klare 15

Skrevet

Det kommer jo an på hvordan man tar dem? Det er ikke nødvendigvis antallet som sier hvor veltrent man er.

Enig dette.

Dype og rolige armhevinger er de beste. Du klarer ikke like mange reps som når du bare feier av sted, men det strekker bedre i musklene.

Det finnes mange måter å gjøre armhevinger på for å trene ulike muskelgrupper. Dessuten kan man også investere i en vektvest for å gjøre armhevingene tyngre.

Skrevet

Sett fra et gymnastikkperspektiv vil jeg si at det er bedre med 1 riktig enn 10 feil.

Til tross for at det er en svært enkel øvelse så er det vanvittig mange som ikke klarer å gjøre den riktig.

Det finnes mange varianter for å "treffe" andre muskler bedre, men selv bruker jeg kun pushups som en progresjon til andre mer kompliserte øvelser. Det er også en god øvelse for å slite ut musklene litt etter en teknikk/styrkeøkt, eller som oppvarming.

Jeg vil påstå at det aller viktigste med hele øvelsen er at man gjennom hele øvelsen holder en såkalt "hollow body". Usikker på hva man kaller dette på norsk, men "hul" er sikkert ikke en så verst oversettelse. Man kan selvsagt ikke rette ut tærne i armhevningene, men det er kjernen og den rette linjen fra skuldrer, gjennom hoftene, til anklene som er viktig.

Denne posisjonen skal ikke under noen omstendigheter brytes under hele øvelsen!

(Merk at dette er fra et treningsperspektiv. For kvalitet. Deltar du i en pushupskonkurranse så må jo man selvsagt følge de standardene de setter for å få flest mulig repetisjoner.)

Skaleringen med å ha knærne i bakken er også veldig dårlig. Bruk eller en boks, benk eller vegg for å gjøre det lettere. Og omvendt. Klarer du 10 stk med riktig teknikk flatt på gulvet bør du øke vanskelighetsgraden ved å heve beina. Man bør etterhvert gå over til håndstående pushups. Det er først sa man kan kalle seg sterk :-)

Skrevet (endret)

Hva er håndstående push ups ?

Du står på hendene med føttene i været og tar armhevinger. Dette er en blytung øvelse.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Du står på hendene med føttene i været og tar armhevinger. Dette er en blytung øvelse.

OK - definitivt for viderekommende ;-)

Skrevet

OK - definitivt for viderekommende ;-)

Absolutt. Man må klare å stå på hendene først.

Andre måter å gjøre vanlig pushup tyngre på er å gjøre i ringer eller slynge. Ustabil plattform er god trening for skulderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...