AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Noen her som har barn som er halvt araber og halvt norsk? Det jeg lurer på er hvem den ligner mest på? Veldig mørk i huden, svart hår? Eller har de en mer gyllen farge? Lurer på om mitt barn vil få ha noe av mitt nordiske utseende. Jeg er naturlig blond med lyseblå øyne og lys hud. Vet jo at mørkt hår øyne og hud er mer dominerende, men håper på litt fra meg å Anonym poster: e17604cced9ef9535dec564bf72ab723
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 De jeg har møtt har vært en blanding. Gyldne i huden og med hårfarge som ligger mellom foreldrenes. Øyefarge er litt mer enten/eller så der blir de oftest brune, med mindre forelderen som er araber har europeiske gener lengre tilbake. Anonym poster: c139e74a726bfa259d3fc6b1a2d4e351
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 (endret) Jeg gikk i klasse med en arabisk/norsk jente, blondt hår, blå øyne, blek hud og utstående tenner. (de utstående tennene var den eneste hun arvet utseendemessig fra den arabiske moren) Ellers er vel Nora Foss Al-Jabri halvt norsk, halvt arabisk Og denne også. Så det er fult mulig at ungen din får en del av dine trekk Endret 25. november 2012 av Uanonymbruker
Bachata Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Jeg venter en liten en som blir halvt asiat og halvt norsk, og gleder meg til å se hvordan han blir seende ut. De jeg har sett, og det begynner å bli endel, både med blanding asiat/norsk, afrikansk/norsk, Iran/norsk, har vært mikset, altså mellomfarget i huden, hårfarge som gjerne har vært mørk, men ikke i nærheten av så mørk som det svarte håret til faren. Øynene har stort sett vært brune da, men ellers har det vært en god miks, og det synes godt at de er en miks. Jeg så ei ganske lys norsk dame som hadde to barn med en veldig mørk afrikaner, det var ganske fasinerende, for jenta der, som kanskje var en fire-fem år, hadde langt afrokrøllete hår, men det var neeeesten over på blondt. Det var så lysebrunt og med så mye lyse felter at det så utrolig kult ut. Det viste meg at alt er mulig, for på det tidspunktet var jeg nok litt redd for at gutten min skulle se adoptert ut....
Gjest Kariannne Skrevet 25. november 2012 #5 Skrevet 25. november 2012 Takker for svar så artig spesielt det med den halvt afrikanske jenta. Da får vi håpe den får litt av meg å
Mafalda Skrevet 25. november 2012 #6 Skrevet 25. november 2012 Takker for svar så artig spesielt det med den halvt afrikanske jenta. Da får vi håpe den får litt av meg å Det gjør den helt sikkert. I følge mine asiatiske venner ser barn som er halvt norske/halvt asiatiske ikke asiatiske ut i det heeeele tatt, mens det synes gjerne nordmennene at de gjør. Så det blir som regel en god mix, selv om sjatteringene varierer en del
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #7 Skrevet 25. november 2012 Jeg kjenner ei som er halvt arabisk. Både hun og broren ser mest arabiske ut med mørkt/svart hår med krøller og brune øyne. De har gyllen hud, men de er ikke direkte brune egentlig, men de blir det raskere i sola enn oss helbleke nordmenn. Hun er veldig pen. Det morsomme er at hun har en sønn med en nordmann. Sønnen er blond, lys og med blå øyne. Anonym poster: 2e6366a9ffbe71081b0d187731342082
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #8 Skrevet 25. november 2012 Åå, artig! det er spennende det der. Anonym poster: e17604cced9ef9535dec564bf72ab723 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #9 Skrevet 25. november 2012 Kjenner en som er halvt arabisk. Moren har rødt hår og fregner. Gutten er mye lysere enn sin far, men har brune øyne, litt gylden hud og mørk brunt hår. Kan ikke si at han ligner så veldig mye på henne.... Anonym poster: d3a5e89e85b162284c4aaef34cfecac2
Daxi Skrevet 25. november 2012 #10 Skrevet 25. november 2012 Er ganske interessert i dette! Har studert litt om Mendels lover og tatt noen genetikk kurser. Selv om disse lovene kan ikke alltid forklare genetisk variasjon, det er som regel flere gener som spiller i fenotypene. Det er noen få ting som man kan ha noe sikkerhet på, som for eksempel øynefarger, siden disse genene blandes ikke (høyde, hårfarge og hudfarge ser ut for å blandes mer eller mindre, men det er også helt tilfeldig hvordan de blandes også, du kan se søsken fra samme mor og far som har forskjellige hud toner og hår toner) Hvis far har brune øyner og mor har blå er det stor sannsynlighet for at barn får brune øyner. Dette kan variere bare hvis en av besteforeldrene på fars side har blå øyner, da har barnet 25% sjanser for å få blå øyner. Det er genetisk umulig å få barn med brune øyne fra to foreldre med blå. Ja, dette fordi blå øyner er en ressesiv gen, brun vil alltid vise seg. Foreldrene gir alltid 50% av sin genmateriale til avkom. Det vil si, hvis din far har brune øyner og din mor blå skal du ha begge genotypene, men den som vil vise seg på deg, vil være den dominante typen, dvs du vil ha brune øyner.
Brunhilde Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Foreldrene gir alltid 50% av sin genmateriale til avkom. Det vil si, hvis din far har brune øyner og din mor blå skal du ha begge genotypene, men den som vil vise seg på deg, vil være den dominante typen, dvs du vil ha brune øyner. Min far hadde brune øyne og min mor blå. Jeg har brune øyne, en av de andre i søskenflokken har blå. Ellers pleier barn som er en blanding mellom europeer og arabar å bli pene.
Daxi Skrevet 25. november 2012 #12 Skrevet 25. november 2012 (endret) Min far hadde brune øyne og min mor blå. Jeg har brune øyne, en av de andre i søskenflokken har blå. Ellers pleier barn som er en blanding mellom europeer og arabar å bli pene. åååå neeei, nå er jeg irritert! hadde svart superlangt til deg og alt ble borte! blæææ men vi får prøve en gang til Ser at du siterte det jeg sa, men du kan også lese hva jeg skrev over, mye avhenger også av hvordan besteforeldrene så ut. la meg forklare litt mer grafisk. Her betyr stor B= brune øyner (dominant, den som viser seg) b= blå øyner (recessiv, den som viser seg bare hvis den dominanten ikke er tilstede) (dette er eksempel bare) la oss si at dine besteforeldre hadde blå øyner begge to, de kan arve videre kun 50% av sine gener: bb + bb = bb (blå øyner) din mor. Du sier at din far hadde brune øyner og at du har brune men noen søsker har blå, og derfor kan jeg konkludere med at din far har genotype Bb (han har genotype for blå øyner, men den viser seg ikke på han og han har brune) så Bb + bb = din far kan gi enten B, eller b, din mor kan bare gi b, derfor får de avkom med Bb (Deg, brune øyner) eller bb (søsken, blå øyner) å ja, du kan få barn med blå øyner selv om du ikke har det selv. TADA! :D genetikk er gøøøøøøøy! Endret 25. november 2012 av Natalie_M 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #13 Skrevet 25. november 2012 åååå neeei, nå er jeg irritert! hadde svart superlangt til deg og alt ble borte! blæææ men vi får prøve en gang til Ser at du siterte det jeg sa, men du kan også lese hva jeg skrev over, mye avhenger også av hvordan besteforeldrene så ut. la meg forklare litt mer grafisk. Her betyr stor B= brune øyner (dominant, den som viser seg) b= blå øyner (recessiv, den som viser seg bare hvis den dominanten ikke er tilstede) (dette er eksempel bare) la oss si at dine besteforeldre hadde blå øyner begge to, de kan arve videre kun 50% av sine gener: bb + bb = bb (blå øyner) din mor. Du sier at din far hadde brune øyner og at du har brune men noen søsker har blå, og derfor kan jeg konkludere med at din far har genotype Bb (han har genotype for blå øyner, men den viser seg ikke på han og han har brune) så Bb + bb = din far kan gi enten B, eller b, din mor kan bare gi b, derfor får de avkom med Bb (Deg, brune øyner) eller bb (søsken, blå øyner) å ja, du kan få barn med blå øyner selv om du ikke har det selv. TADA! :D genetikk er gøøøøøøøy! Det er ikke så enkelt som du framstiller det her. Det finnes mange mennesker som har blå øyne, men som egentlig har en brun fenotype. Brunt er dominerende, men det er ikke alltid det synes. Grønne øyne er et eksempel, der har personen brun (ofte Bb) genotype, men øynefarge som heller mer mot blått. Ren blåfarge er det få mennesker som har, de fleste har et snev av grønt i seg som kommer fra brun genotype. Derfor er det fullt mulig for foreldre med "blå" øyne å få barn med brune øyne. Anonym poster: 6ee23d94d4965d800a5a4c27c05a22dd 1
Gjest kik Skrevet 25. november 2012 #14 Skrevet 25. november 2012 Bloggeren Kenza Zoutien er halvt araber og halvt svensk. www.kenzas.se
Daxi Skrevet 25. november 2012 #15 Skrevet 25. november 2012 (endret) Det er ikke så enkelt som du framstiller det her. Det finnes mange mennesker som har blå øyne, men som egentlig har en brun fenotype. Brunt er dominerende, men det er ikke alltid det synes. Grønne øyne er et eksempel, der har personen brun (ofte Bb) genotype, men øynefarge som heller mer mot blått. Ren blåfarge er det få mennesker som har, de fleste har et snev av grønt i seg som kommer fra brun genotype. Derfor er det fullt mulig for foreldre med "blå" øyne å få barn med brune øyne. Anonym poster: 6ee23d94d4965d800a5a4c27c05a22dd Nope, det er genetisk umulig... hadde de hatt brun genotype hadde det vist seg på dem... og nå prater jeg ikke om grønn (som er også recessiv btw) P-S: og som sagt var dette en veldig enkel mendeliansk måte å fremstille det på... det er flere gener som spiller inn i fenotypene osv. Endret 25. november 2012 av Natalie_M
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #16 Skrevet 25. november 2012 Du ovenfor meg. Selvsagt to foreldre med blå øyne få et barn med brune øyne. Anonym poster: 9ca5023d487e09e1ebb221845bdc7c7f
Daxi Skrevet 25. november 2012 #17 Skrevet 25. november 2012 (endret) Du ovenfor meg. Selvsagt to foreldre med blå øyne få et barn med brune øyne. Anonym poster: 9ca5023d487e09e1ebb221845bdc7c7f Ditt svar EDIT: Theoretically, no. In practice, sometimes. The simple theory says that blue eyes are a recessive trait. You have to have two copies of the gene to have blue eyes, so if two blue-eyed people get together they must each pass on a blue-eyed gene and the child will also have two copies. The simple theory is a little too simple. There is more than one gene controlling eye color, which is how you get variants like hazel and violet and amber. So it is possible that two blue-eyed parents could each pass on a "cohort" gene and end up with a darker-eyed child. There are also mutations, every once in a long while. It only takes one parent to accidentally activate a brown-eyed gene lurking in their DNA unexpressed. I'd say it's pretty rare, and if I saw two blue-eyed people with a brown-eyed child I'd assume that adoption or hanky-panky were more likely. Så det er mulig ja... men ekstrem sjeldent. Endret 25. november 2012 av Natalie_M
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #18 Skrevet 25. november 2012 Sjeldent ja, men likevel mulig. Anonym poster: 9ca5023d487e09e1ebb221845bdc7c7f
Daxi Skrevet 25. november 2012 #19 Skrevet 25. november 2012 Sjeldent ja, men likevel mulig. Anonym poster: 9ca5023d487e09e1ebb221845bdc7c7f Jepp, men hvor ofte? 1 av 100? høres for mye ut... kanskje 1 av 1000? 1 av 100.000? 1:10.000.000 ? store forskjeller der... som personen jeg siterte, det er mer sannsynlig å tenke på at noe annet har skjedd siden genetisk mutasjon er så sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #20 Skrevet 25. november 2012 Dette er enkel biologi. Vi lærte jo om dette på skolen. Dominante og recessive gener. Noen ganger tar det generasjoner før det kommer til uttrykk. Anonym poster: 9ca5023d487e09e1ebb221845bdc7c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå