AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Kan man spore en mobiltelefon dersom den er påslått? Altså, kan man finne ut hvor den befinner seg? Vil man da kunne finne det nøyaktig, eller bare finne ut hvilken "sender" den knytter seg opp mot? Er det annerledes dersom man ringer til telefonen? Anonym poster: dfcedb5a49edb3a812983655bcc36e70
Gjest brutal mann Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 Alt er mulig, det handler kun om tilgang til de rette delene av et nettverk. Søk jobb i Telenor eller PST.
Anglofil Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Ønsker du å spore opp noen så må du gå til politiet. Det nytter f.eks ikke å ringe operatøren din, de har verken lov eller mulighet (ihvertfall de som svarer på henvendelser, altså kundeservice) til å gi ut slik informasjon. De gir kun ut slik informasjon til politiet, og da er det en egen avdeling som gjerne tar seg av slik informasjon. Jeg opplevde at en av mine nærmeste forsvant, og da måtte jeg til politiet og melde personen savnet. De kunne da spore opp hvor mobilen sist hadde hatt aktivitet, dvs nærmeste basestasjon. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #5 Skrevet 25. november 2012 Nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det, jeg bare lurer på om det er mulig. Kan politiet gjøre slikt? Og hvor nøyaktig kan de lokalisere en person dersom personen har på seg en påslått mobiltelefon som har dekning? Anonym poster: dfcedb5a49edb3a812983655bcc36e70
Anglofil Skrevet 25. november 2012 #6 Skrevet 25. november 2012 (endret) Ja, det er mulig. Det var vel i Sigrid-saken (eller var det en annen sak?) hvor man kunne se hvor hun sist hadde brukt sin mobiltelefon. I mindre alvorlige saker (ihvertfall der en person er savnet) kan politiet si hvor telefonen ble brukt sist, dvs hvilken by evt. basestasjon, dog ikke nøyaktig adresse og lokasjon, Er det et lite område med kanskje en basestasjon som dekker et lite område er det jo selvsagt enklere å finne dette ut mer nøyaktig ved å se på f.eks dekningskart. Som sagt, jeg har opplevd dette selv, og det gikk ihvertfall da. Mvh Yvonne Endret 25. november 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #7 Skrevet 25. november 2012 Tusen takk! Hvor store områder bruker slike basestasjoner å dekke? Er det snakk om en radius på flere kilometer? Anonym poster: dfcedb5a49edb3a812983655bcc36e70
Anglofil Skrevet 25. november 2012 #8 Skrevet 25. november 2012 De kan dekke store områder, ja. Noen steder kan ha flere hundre basestasjoner, andre steder har kun en. Mvh Yovnne
Medlem Skrevet 25. november 2012 #9 Skrevet 25. november 2012 Ja, det er mulig. Jeg kan til enhver tid spore min iPhone, og ved hjelp av den innebygde GPS-mottakeren vises beliggenheten på et kart med kun få meters feilmargin.
KaDust Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Ja, det er mulig. Hvor eksakt de kan finne ut av hvor personen er kommer an på om mobilen tas opp på GPS eller GSM. GSM går etter basestasjoner, og GPS etter satelitt. Typen min kan bl.a finne ut av hvor jeg befinner meg via telefonnummeret mitt siden de har denne funksjonen inngående i jobben.
Gjest brutal mann Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det, jeg bare lurer på om det er mulig. Kan politiet gjøre slikt? Og hvor nøyaktig kan de lokalisere en person dersom personen har på seg en påslått mobiltelefon som har dekning? Anonym poster: dfcedb5a49edb3a812983655bcc36e70 Mer nøyaktig en du setter pris på I bykjerner mer nøyaktig en på landet. Smarttelefoner leker jo slik informasjon hele tiden. Jo flere apper du har installert, jo flere vet hvor du har vert, hvem du har ringt og hvilke adresser, navn og telefonnummer som ligger lagret på telefonen din.
Gjest brutal mann Skrevet 26. november 2012 #13 Skrevet 26. november 2012 Tusen takk! Hvor store områder bruker slike basestasjoner å dekke? Er det snakk om en radius på flere kilometer? Anonym poster: dfcedb5a49edb3a812983655bcc36e70 Hvis du gidder å bruke google kan du finne enorme mengder fagstoff som tar for seg slike problemstillinger. Så nå har du noe å bruke juleferien til
orgus Skrevet 26. november 2012 #14 Skrevet 26. november 2012 Ja, det er mulig. Hvor eksakt de kan finne ut av hvor personen er kommer an på om mobilen tas opp på GPS eller GSM. GSM går etter basestasjoner, og GPS etter satelitt. Typen min kan bl.a finne ut av hvor jeg befinner meg via telefonnummeret mitt siden de har denne funksjonen inngående i jobben. Sporing på mobilnettet (ikke gps) er også rimelig nøyaktig hvis telefonen er innenfor dekningsområdet til flere sendere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå