Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på AAP i over to år pga sykdom. Nå er jeg endelig frisk (hurra!) og klar for å få meg jobb igjen.

Siden februar 2012 har jeg vært i arbeidspraksis på et sted der jeg trives veldig godt og jeg har hatt mange positive opplevelser her etterhvert som jeg har blitt stadig friskere og opplevd mestring. Nå yter jeg like mye som (og i perioder mer enn) de andre ansatte og jeg får mange gode tilbakemeldinger. Siden jeg har vært helt frisk bare i et par måneder så er NAV villige til å la meg fortsette i arbeidspraksisen en stund til, for å være sikker på at jeg ikke får tilbakefall.

Men hva bør jeg egentlig gjøre videre nå? Jeg har følgende valg:

1. Bli værende i arbeidspraksisen og håpe at det dukker opp en ledig stilling for meg der jeg er. Muligheten for det er svært liten, og innen sommeren 2013 må jeg være i jobb, for da har jeg i grunnen ikke flere rettigheter hos NAV. Men arbeidsgiveren på praksisplassen gir noe miksede signaler. De sier det er liten sjanse for at jeg får fortsette der, men samtidig antyder de at kaaaanskje kan det dukke noe opp om jeg er tålmodig og venter. Og jeg er redd de avskriver meg helt om de får vite at jeg søker andre jobber. Og siden jeg ikke har vært i jobb på noen år så må jeg bruke sjefen på praksisplassen som referanse, så det er ikke mulig å holde jobbsøkerprosessen hemmelig.
  2. Bli værende i arbeidspraksisen mens jeg søker på ledige stillinger og vente med å forlate stedet der jeg er nå til jeg har fått jobb et annet sted. I så fall avskriver jeg den ørlille muligheten for å få jobb der jeg er.
  3. Si fra meg praksisplassen (vet ikke om jeg da fortsetter på AAP eller går over på dagpenger, men akkurat det er ikke avgjørende), mens jeg søker ledige stillinger og samtidig tar på meg småoppdrag der de måtte dukke opp.

Det er vel egentlig mest alternativ 2 eller 3 som er aktuelle. Alternativ 1 er vel mer ønsketenkning enn realistisk. Og jeg vil jo ut i vanlig jobb og full lønn så snart som mulig. AAP og arbeidspraksis er en helt genial ordning når man er syk eller av andre grunner ikke er istand til å få seg en vanlig jobb, men når man er frisk er det jo ikke ønskelig å bli der for noen parter.

Det må også nevnes at arbeidsfeltet jeg kan jobbe innen av hensyn til både kompetanse og helse er noe snevert og det kan være vanskelig å få jobb. Jeg er frisk så lenge jeg tar nødvendige hensyn til kropp og helse, men jeg kan lett bli syk igjen om jeg får meg feil type jobb.

Hva ville dere valgt?

Anonym poster: 5d0c262abdf0381c4296c9e8dacb3d36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på AAP i over to år pga sykdom. Nå er jeg endelig frisk (hurra!) og klar for å få meg jobb igjen.

Siden februar 2012 har jeg vært i arbeidspraksis på et sted der jeg trives veldig godt og jeg har hatt mange positive opplevelser her etterhvert som jeg har blitt stadig friskere og opplevd mestring. Nå yter jeg like mye som (og i perioder mer enn) de andre ansatte og jeg får mange gode tilbakemeldinger. Siden jeg har vært helt frisk bare i et par måneder så er NAV villige til å la meg fortsette i arbeidspraksisen en stund til, for å være sikker på at jeg ikke får tilbakefall.

Men hva bør jeg egentlig gjøre videre nå? Jeg har følgende valg:

1. Bli værende i arbeidspraksisen og håpe at det dukker opp en ledig stilling for meg der jeg er. Muligheten for det er svært liten, og innen sommeren 2013 må jeg være i jobb, for da har jeg i grunnen ikke flere rettigheter hos NAV. Men arbeidsgiveren på praksisplassen gir noe miksede signaler. De sier det er liten sjanse for at jeg får fortsette der, men samtidig antyder de at kaaaanskje kan det dukke noe opp om jeg er tålmodig og venter. Og jeg er redd de avskriver meg helt om de får vite at jeg søker andre jobber. Og siden jeg ikke har vært i jobb på noen år så må jeg bruke sjefen på praksisplassen som referanse, så det er ikke mulig å holde jobbsøkerprosessen hemmelig.
  2. Bli værende i arbeidspraksisen mens jeg søker på ledige stillinger og vente med å forlate stedet der jeg er nå til jeg har fått jobb et annet sted. I så fall avskriver jeg den ørlille muligheten for å få jobb der jeg er.
  3. Si fra meg praksisplassen (vet ikke om jeg da fortsetter på AAP eller går over på dagpenger, men akkurat det er ikke avgjørende), mens jeg søker ledige stillinger og samtidig tar på meg småoppdrag der de måtte dukke opp.

Det er vel egentlig mest alternativ 2 eller 3 som er aktuelle. Alternativ 1 er vel mer ønsketenkning enn realistisk. Og jeg vil jo ut i vanlig jobb og full lønn så snart som mulig. AAP og arbeidspraksis er en helt genial ordning når man er syk eller av andre grunner ikke er istand til å få seg en vanlig jobb, men når man er frisk er det jo ikke ønskelig å bli der for noen parter.

Det må også nevnes at arbeidsfeltet jeg kan jobbe innen av hensyn til både kompetanse og helse er noe snevert og det kan være vanskelig å få jobb. Jeg er frisk så lenge jeg tar nødvendige hensyn til kropp og helse, men jeg kan lett bli syk igjen om jeg får meg feil type jobb.

Hva ville dere valgt?

Ville valgt punkt to. Lettere å få jobb når du allerede har en annen jobb, den som er refereransen din kan si noe om hvordan du yter i dag, og ikke for tre år siden. Arbeidsgiver i dag blir konfrontert med at du er på utkikk og potensielt på vei ut, og må få ut fingeren dersom de vil beholde deg. Hør med NAV om de kan være med å tilby lønnstilskudd i oppstartsfasen i ordinær jobb, det er et godt lokkemiddel. :). Du har nok mest sannsynlig ikke rett på dagpenger, men vil kunne få aap i tre måneder som arbeidssøker når saken din avsluttes, noe jeg tror vil skje ganske snart ut fra det du sier. For å benytte tiden som er igjen så godt som mulig, hadde jeg fortsatt i arbeidspraksis og vært aktiv og åpen arbeidssøker samtidig.

Så spennende :)

Anonym poster: 54d850bd5932f5324341173475b70618

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke rett på dagpenger når du går fra AAP, så om du gjør noe som fører til at du mister AAP'en din står du i så fall uten inntekt.

Punkt 2 er jo det åpenbare her. Skjønner ikke at det er noe å tenke på engang.

Anonym poster: 3df4eda79c3b4de2dae473dcf978e51f

• Liker 1
Skrevet

Punkt 2 er jo det åpenbare her. Skjønner ikke at det er noe å tenke på engang.

Anonym poster: 3df4eda79c3b4de2dae473dcf978e51f

Grunnen til at jeg vingler mellom 2 og 3 er at med alternativ 3 så kan jeg ta på meg oppdrag av kortere varighet (via f.eks. Proffice, Adecco osv), men det kan jeg ikke med alternativ 2. Så jeg har altså muligheten til å begynne å jobbe i "vanlig" jobb innen kort tid via vikarbyrå, men det blir jo en usikker tilværelse. Samtidig som jeg ser at det sjelden lyses ut mer varige stillinger innenfor et område som passer meg både med tanke på kompetanse og helseutfordringer, så jeg lurer på om jeg kanskje har bedre sjanse for å få jobb av mer varighet ved å få en fot innenfor via vikarbyrå først.

TS

Skrevet

Jeg hadde glatt gått for alternativ 2.

Har selv vært i samme situasjon. Jeg var heldig og visste at jeg fikk jobb på praksisstedet.

Anonym poster: 12fa2411687df4effcd7b87efdf07af6

Skrevet

Når du har kommet så langt som du har gjort,og faktisk er i stand til å søke arbeid, har du ikke rett til aap lengre, så det er bare p hive seg ut i jobbsøkingen.

Skrevet

Når du har kommet så langt som du har gjort,og faktisk er i stand til å søke arbeid, har du ikke rett til aap lengre, så det er bare p hive seg ut i jobbsøkingen.

Jeg har rett til AAP en stund til, siden det ikke er 100% fastslått at jeg er frisk. Jeg velger å satse på at helsa holder, men det er en viss usikkerhet der. Så det er mer jeg selv som har det travelt med å komme meg ut i skikkelig jobb nå som jeg føler meg frisk, enn at NAV sparker meg ut. Men til sommeren er det mest sannsynlig slutt på AAP, dersom jeg ikke får et kraftig tilbakefall og blir veldig syk igjen. Men jeg krysser fingre og tær og satser på at jeg nå er frisk! :)

Søke jobb har jeg allerede gjort. :) Så alternativ 1 på lista er ikke lenger et tema for meg. Men jeg er fortsatt i tvil om 2 eller 3 er best. For selv om jeg søker jobber nå så er det jo langt fra noen garanti at jeg i det hele tatt får jobb. Så da lurer jeg på om jeg bare burde melde meg hos et vikarbyrå for å komme raskt i gang og håpe at jeg tilfeldigvis snubler borti et sted der jeg kan få mulighet til mer varig jobb etter hvert.

Jeg antar jeg fortsetter å søke jobber i et par måneder framover (kan jo hende jeg er heldig og får jobb!), men om jeg ikke ser noen lysning i løpet av januar/februar så må jeg vurdere sterkt å heller gå over til et vikarbyrå.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...