Gå til innhold

Er feminister feige kyllinger?

Anbefalte innlegg

Gjest patrick
Skrevet

Er feminister feige? Hva er det som gjør at de (visstnok) tøffe, feministiske kvinnene på venstresiden går så stille i dørene når det kommer til overgrep og kvinneundertrykkelse blant innvandrerkulturer? Trenger man å redefinere hele kvinnebevegelsen? Ja, mener Phyllis Chesler, en av USAs fremste feminister, som utroper islamsk fundamentalisme til en hovedfiende:

http://www.frontpagemag.com/Articles/Print...le.asp?ID=12293

Feminism's Islamist Foe

Islamic fundamentalism threatens women all over the world. Wherever they have gained power, Islamists have denied women their essential humanity and dignity. Islamic fundamentalism is not conservative religion but a fascist political movement that aims for world domination. Many feminists are out of touch with the realities of the war that has been declared against the secular, Judeo-Christian, modern West. They are still romanticizing and cheering for Third World anti-colonialist movements, without a realistic view of what will happen to the global status of women if the Islamists win. Many feminists continue to condemn the United States, a country in which, for the most part, their ideas have triumphed.

Twenty-first-century feminists need to become a force for literate, civil democracies. They must oppose dictatorships and totalitarian movements that crush the liberty and rights of people, especially women and girls. They would be wise to abandon multicultural relativism and instead uphold a universal standard of human rights. They should demand that all girls have the opportunity to reach their full potential instead of living and dying in the gulags of the sex trade.

Twenty-first-century feminists need to reassess the global threats to women and men, rethink their vision, rekindle their passion and work in solidarity with pro-democracy forces around the world to liberate humanity from all forms of tyranny and slavery.

Phyllis Chesler is emerita professor of psychology at the City University of New York. Donna M. Hughes holds the Eleanor M. and Oscar M. Carlson Endowed Chair in Women's Studies at the University of Rhode Island.

Videoannonse
Annonse
Gjest patrick
Skrevet

Er det ingen som våger ta opp hansken?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er et kjent problem, både på venstresida og blant feminister, å vite hvordan man skal forholde seg til andre kulturer/religioner.Sikkert er det uansett at vi i bunn og grunn ikke har rett til å uten videre slå fast at vår levemåte her i den vestlige verden er den absolutt beste, og at alle kvinner ønsker det livet vi har.

Gjest patrick
Skrevet
Sikkert er det uansett at vi i bunn og grunn ikke har rett til å uten videre slå fast at vår levemåte her i den vestlige verden er den absolutt beste, og at alle kvinner ønsker det livet vi har.

Sagt på en annen måte: Alt dette snakket om "kvinnelig solidaritet" er egentlig bare tomt prat?

Gjest Anonymous
Skrevet

*venter spent på at noen skal skrike "Islamhets! Rasister! Rasister!" og moderator setter i gang med å "rydde" tråden*

:roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Neh.For ingen gidder å svare.

Gjest patrick
Skrevet
Neh.For ingen gidder å svare.

Ingen KAN svare......

Gjest anneline
Skrevet

Ser mer på dette som et samfunnsproblem enn et typisk kvinneproblem.

Det blir litt for meget 'mamma' skal ordne opp' hvis man skal følge din tankegang. Jeg går da ikke forbi på gaten om det er en mann som har falt om, fordi jeg ser på det som et 'manneproblem'. Alle har et ansvar for å rette opp i galskap mener nå jeg. Prøv å gjøre noe med saken hvis det er noe som engasjerer deg istedenfor å rope på 'mamma'.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er ikke kvinnebevegelsen her i Norge verken spesielt omfangsrik eller aktiv da..mange erklærer seg feminister, men svært få gjør noe særlig med det.

Unttaket er de politiske partiene, spesielt ungdomspartiene på venstresiden, som ofte setter fokus på feminisme.Selv synes jeg dette er et politisk problem like mye som feministisk.Dette er ømtålige emner som må behandles med kløkt.Dessuten må vi passe oss for å komme og "frelse" verden med vårt super-likestilte samfunnsystem..en kulturs kvinnesyn er ikke uavhengig av andre faktorer, og å se på verden med et utelukkende etnosentrisk blikk blir feil.Dessuten ser en god del kvinner i den østlige verden ned på norske kvinner og "friheten" deres..

Den største utfordringen når det gjelder kvinnesak nå, for oss her i Norge, er å ta oss av andregenerasjonsinnvandrerkvinner (puhh..for et ord) som slites mellom norsk og f.eks islamsk kultur og religion og ofte blir utsatt for ting de ikke vil.

Men hvorfor i h....skal alle disse tingene være overlatt til kvinnebevegelsen? Som sagt er dette et politisk spørsmål, det har med menneskerettigheter å gjøre..hvorfor skal ikke menn kjempe for rettighetene til kvinner i andre deler av verden? Er vi kanskje ikke likestilte likevel?

Skrevet
Unttaket er de politiske partiene, spesielt ungdomspartiene på venstresiden, som ofte setter fokus på feminisme.

Når det passer dem ja, men når det gjelder kvinner med muslimsk bakgrunn har de stort sett sviktet totalt. Det var faktisk FPU (Fremskrittspartiets Ungdom) som finansierte HRS (Human Rights Service) sitt arbeide med å kartlegge i hvor stor grad disse miljøene henter ektefeller i hjemlandet.

Dette er ømtålige emner som må behandles med kløkt.Dessuten må vi passe oss for å komme og "frelse" verden med vårt super-likestilte samfunnsystem...

Det har vi "passet" oss for altfor lenge. Vi har "passet" oss for det så muslimske tenåringsjenter som prøver å flykte fra tvangsekteskap ikke bare må gjemme seg for familien. De må også i noen tilfeller gjemme seg for politiet. Får de tak i dem går turen via barnevernet tilbake til familien, som igjen sender dem til Pakistan til en i beste fall uviss skjebne. Vi har "passet" oss for det så mye og så lenge at himmelen alene må vite hvor mye blod vi har på hendene fra jenter som er banket inn tvangsekteskap, omskåret og æresdrept. Det er ting som er ubetinget riktig, og det er ting som er ubetinget galt, uavhengig av tid og sted, og til sistnevnte hører kvinners status i islam. Jeg anbefaler Unni Wikans bok "Generous Betrayal" for å illustrere hvilke groteske utslag denne "toleransen" og kulturrelativismen har gitt seg.

Dessuten ser en god del kvinner i den østlige verden ned på norske kvinner og "friheten" deres..

Hvilket belegg har du for å påstå det ?

Den største utfordringen når det gjelder kvinnesak nå, for oss her i Norge, er å ta oss av andregenerasjonsinnvandrerkvinner (puhh..for et ord) som slites mellom norsk og f.eks islamsk kultur og religion og ofte blir utsatt for ting de ikke vil.  

DET punktet er jeg helt enig med deg !

Men hvorfor i h....skal alle disse tingene være overlatt til kvinnebevegelsen? Som sagt er dette et politisk spørsmål, det har med menneskerettigheter å gjøre..hvorfor skal ikke menn kjempe for rettighetene til kvinner i andre deler av verden?

Ja, hvorfor skal de ikke det ? Kanskje fordi ikke minst feminister på vensresiden da hyler om rasisme så det kan vekke døde ?

Tilslutt et lite spørsmål som ikke har noe med dette å gjøre. Interessant nick du har. Jeg regner med at du kjenner dets betydning ? Da vet du antakelig også betydningen av Prithivi.

Prithivi

Skrevet

Prithivi og jeg er veldig engasjert i Islam, som en del har fått med seg. Ikke minst Hege. Prithivi har studert Islam siden 1996 og jeg i et drøyt halvår. Det interessante med temaet er at det er så aldeles merkelig at noe så gjennom selvhevdende kan overleve så lenge. Da jeg kom til side 65 i boken "I kriges hus", skrevet av den danske islamekspert Lars Hedegaard, gikk ikke lyset men mørket opp for meg.

Islam er et sett leveregler som er tilpasset røverbander i den arabiske ørken på 600tallet, og intet annet. De må gjerne praktisere den i ørkenen i Saudi, men den passer dårlig andre steder.

Med 17mill (røvere) i Europa, finner jeg det merkelig at ikke flere ønsker å finne ut hva de har for fremtidplaner. Det finnes en hel del interessante bøker. Åsne Seierstads "Bokhandelen i Kabul" en en grei bok å starte med. Hun opplevet kvinnesynet på nært hold.

Gratulerer med morgendagen. Slå et slag for medsøstrene som faktisk ser opp til dere og deres frihet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må først si at jeg nødig vil debattere dette noe stort mer, da jeg innser at jeg debatterer med mennesker med ekstremt mye kunnskap på dette feltet, mye mer kunnskap enn meg.. :-)

Dessuten ser en god del kvinner i den østlige verden ned på norske kvinner og "friheten" deres..

Div.intervjuer..og samfunnskunnskapboka mi fra 2 klasse på vgs.. :P påstår ikke at jeg kommer med vitenskapelig bevist informasjon..

Ja, hvorfor skal de ikke det ? Kanskje fordi ikke minst feminister på vensresiden da hyler om rasisme så det kan vekke døde ?Feminister på venstresiden har fått seg et par trøkker i trynet når det gjelder dette, og har måttet ta hard kritikk flere ganger..de tør nok ikke hyle så j...høyt nå.Men uansett burde ikke dette være noe hinder for at menn også skal kunne jobbe for kvinners rettigheter.Hele målet med kvinnebevegelsen har vært å likestille kvinner og menn, og at kvinner og menn skal kunne utføre de samme oppgavene i samfunnet, enten det er husarbeid eller arbeid for kvinnesaken..

Tilslutt et lite spørsmål som ikke har noe med dette å gjøre. Interessant nick du har. Jeg regner med at du kjenner dets betydning ? Da vet du antakelig også betydningen av Prithivi.

Ehhm...nicket mitt stammer faktisk egentlig fra vokalisten Saffron fra den britiske synth-pop-rockgruppa Republica..Kul dame, men dypere stikker det ikke.. :oops: Men jeg vil gjerne vite mer om betydningen i andre sammenhenger enn når det blir brukt som navn? (det er jo ikke et helt uvanlig jentenavn i storbritania)

Gjest Fighter
Skrevet
Prithivi og jeg er veldig engasjert i Islam, som en del har fått med seg. Ikke minst Hege. Prithivi har studert Islam siden 1996 og jeg i et drøyt halvår. Det interessante med temaet er at det er så aldeles merkelig at noe så gjennom selvhevdende kan overleve så lenge. Da jeg kom til side 65 i boken "I kriges hus", skrevet av den danske islamekspert Lars Hedegaard, gikk ikke lyset men mørket opp for meg.

Islam er et sett leveregler som er tilpasset røverbander i den arabiske ørken på 600tallet, og intet annet. De må gjerne praktisere den i ørkenen i Saudi, men den passer dårlig andre steder.

Med 17mill (røvere) i Europa, finner jeg det merkelig at ikke flere ønsker å finne ut hva de har for fremtidplaner. Det finnes en hel del interessante bøker. Åsne Seierstads "Bokhandelen i Kabul" en en grei bok å starte med. Hun opplevet kvinnesynet på nært hold.

Gratulerer med morgendagen. Slå et slag for medsøstrene som faktisk ser opp til dere og deres frihet.

Trodde denne tråden handlet om feminisme, jeg?Eller er det nok en diskusjon om islam?Hvorfor ikke skrive i temafeltet hva tråden faktisk handler om?

Gjest Fighter
Skrevet

Det har vi "passet" oss for altfor lenge. Vi har "passet" oss for det så muslimske tenåringsjenter som prøver å flykte fra tvangsekteskap ikke bare må gjemme seg for familien. De må også i noen tilfeller gjemme seg for politiet. Får de tak i dem går turen via barnevernet tilbake til familien, som igjen sender dem til Pakistan til en i beste fall uviss skjebne.

Tvangsekteskap er ulovlig og om en familie truer med å sende dattra si "hjem" for å gifte seg uten sin egen vilje, så tar barnevernet hånd om dem. De blir IKKE sendt tilbake til familien dersom jenta blir tvunget til ekteskap.

Skrevet
Tvangsekteskap er ulovlig og om en familie truer med å sende dattra si "hjem" for å gifte seg uten sin egen vilje, så tar barnevernet hånd om dem. De blir IKKE sendt tilbake til familien dersom jenta blir tvunget til ekteskap.

Det er ganske enkelt ikke riktig, ref f eks historien om Aisha fra Unni Wikan sin bok "Generous Betrayal" eller ta en titt på dette oppslaget i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d164875.htm

14-åring lever i dekning

Prithivi

Skrevet
Det meste de politiske partiene gjør de når det passer dem..likevel har f.eks SU jobbet bra med feminisme, men er blitt rammet av venstresidas kollektive lammelse i forbindelse med kultur/religon kontra kvinnesyn..HELE venstresida må ta sterk kritikk for måten man har "gått rundt grøten" når det gjelder slike temaer, noe som også kom frem i forbindelse med æresdrapet for litt over to år siden..men ingenting har jo skjedd siden da.

Du har HELT rett. Det finnes ekte engasjement på vegne av muslimske kvinner også blant feminister på venstresiden, men de fleste er som du bemerker blitt rammet av venstresidas kollektive lammelse i forbindelse med kultur/religon kontra kvinnesyn..

Div.intervjuer..og samfunnskunnskapboka mi fra 2 klasse på vgs.. :P påstår ikke at jeg kommer med vitenskapelig bevist informasjon..

Intervuer av kvinner som enten er hjernevasket og/eller kan bli slått helseløse om de ikke sier det som forventes av dem vil jeg ikke legge for stor vekt på, og ikke på politisk korrekte lærebøker heller.

Ehhm...nicket mitt stammer faktisk egentlig fra vokalisten Saffron fra den britiske synth-pop-rockgruppa Republica..Kul dame, men dypere stikker det ikke.. :oops:  Men jeg vil gjerne vite mer om betydningen i andre sammenhenger enn når det blir brukt som navn? (det er jo ikke et helt uvanlig jentenavn i storbritania)

Saffron er egentlig en farge, en litt spesiell forholdsvis lys purpurfarge med rødt som den dominerende komponent. Fargen er hellig for nærmere 900 millioner mennesker, det er nemlig hinduenes hellige farge. Skulle du noen gang begi deg inn i et diskusjonsforum på nettet hvor det også opptrer hinduer er det kanskje best du bruker et annet nick enn Saffron, det KAN bli oppfattet som krenkende og respektløst.

Av samme grunn bruker jeg ikke Prithivi som nick på internasjonale grupper. Prithivi var den siste hindu-herskeren i Delhi som ble slått av en muslimsk erobrer ved navn Ghauri, noe som resulterte i at store deler av India ble muslimsk koloni i mange hundre år. Prithivi klarte imidlertid å drepe Ghauri fra sitt fangenskap hos ham.

I dag heter Pakistans mellomdistanseraketter med atomvåpen Ghauri, oppkalt etter den muslimske erobreren, og de tilsvarende indiske rakettene heter Prithivi. Over et tidsspenn på 800 år stirrer de to arvefiendene på hverandre. En av de politiske grupperingene på hinduistisk side som gjerne vil gjøre opp dette regnskapet kaller seg for øvrig for The Saffron Tigers.

Prithivi

Skrevet

Det er helt riktig at denne tråden i utgangspunktet handler om feminisme.

I kveld gikk det et times program på NRK1, om kvinnenes vilkår i dagens Afganistan. Jeg har fremdeles 150 i puls av ren opphisselse over hvordan en hel nasjon av menn i Allahs navn behandler sine kvinner og ikke minst barn.

Det skal bli interessant å se hvor mange fra Kvinnefronten, Ottar og de andre organisasjonene som protesterer på tirsdag.

Lesbers rett til kirkebryllup er vel mye viktigere saker å brenne for.

Skrevet
I kveld gikk det et times program på NRK1, om kvinnenes vilkår i dagens Afganistan. Jeg har fremdeles 150 i puls av ren opphisselse over hvordan en hel nasjon av menn i Allahs navn behandler sine kvinner og ikke minst barn.

Ja, programmet var egnet til å få høy puls av. Noe av det som gjorde meg mest forbannet var at i et land som formelig SKRIKER etter gjenoppbygging er det en del mannfolk som ikke har noe bedre å foreta seg enn å samle seg utenfor Departementet for kvinnespørsmål for å mobbe og trakassere de kvinnene som jobber der. Det Afghanistan trenger er et invertert islamsk styre, dvs et styre som fratar menn alle de rettigheter som islam fratar kvinner, og gir kvinner alle de privilegier som islam gir menn. Skulle noen av den mannlige befolkningen ha noe å bemerke til det finnes det utmerkede straffemetoder beskrevet i Koranen.

Nå er det kanskje ikke så veldig mye man kan gjøre fra Norge for å påvirke utviklingen i Afghanistan i riktig retning, men noe kan vi gjøre. Det finnes en organisasjon som har bekjempet den groteske islamske kvinneundertrykkelsen i Afghanistan helt fra den tid da USA var med på å bygge opp både Taliban og Al Qaida, nemlig RAWA (Revolutionary Association of Women of Afghanistan). Amerikanerne liker ikke RAWA fordi de står forholdsvis langt til venstre på en vanlig høyre-venstre akse, derfor har de innsatt Karzai og hans regime, som i grunnen bare er Taliban i ny forkledning. Det er ikke så rent få norske skattekroner som går til Karzais regummierte Taliban-regime. Det vi KAN gjøre her i Norge er å kreve av våre politikere at denne støtten opphører, og at pengene i stedet går til RAWA. RAWA har for øvrig en website som absolutt er verdt et besøk, se:

http://rawa.org

Prithivi

Gjest Anonymous
Skrevet

Til Saffron:

Jeg mener du trygt kan benytte dette navnet også på internasjonale fora. I engelsk sammenheng tror jeg assosiasjonene først og fremst går til andre ting, som safran, eksotisk krydder o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...