Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forbudt meg selv å spise gelatin, fordi det er oppmalte bein,og da er agar-agar ett alternativ. Men så kom jeg til å tenke på; har alger som oppgave å "rense" havet? Og er de ikke da forurenset,og vi får i oss giftene de har sugd opp,når man spiser de?

Please,ingen frekke kommentarer, for å lære må man spørre.

Anonym poster: 7e97b62c4e604ae3ff61cc459ecbfd07

Videoannonse
Annonse
Gjest Darthoven
Skrevet

Jeg har forbudt meg selv å spise gelatin, fordi det er oppmalte bein,og da er agar-agar ett alternativ. Men så kom jeg til å tenke på; har alger som oppgave å "rense" havet? Og er de ikke da forurenset,og vi får i oss giftene de har sugd opp,når man spiser de?

Please,ingen frekke kommentarer, for å lære må man spørre.

Bare noen få type alger som er giftige. Plante-alger (som jeg regner med er det du skal spise) er encellede og kan ikke ta til seg noe annen næring enn sollys. Det er altså som å spise gress - ufarlig.

Skrevet

Bare noen få type alger som er giftige. Plante-alger (som jeg regner med er det du skal spise) er encellede og kan ikke ta til seg noe annen næring enn sollys. Det er altså som å spise gress - ufarlig.

Takk!! :) :) Agar-agar er utvunnet av røde alger, det er det jeg vet om de.Dette er du helt sikker på,slik at det ikke kommer noen å sier de motsatte etter at jeg har kjøpt å spist det?

Gjest Darthoven
Skrevet (endret)

Hehe, nei det er ikke farlig. Alger er encellede strukturer som inneholder klorofyll som absorberer energi fra lyset, og danner oksygen fra organisk stoff. Alger skiller også ut noe stoff (sukker) men beholder noe selv, bla. sukker og litt fett. Dessuten inneholder de karotenoider som gir de farge. Alle planter har denne egenskapen.

Endret av Darthoven
Skrevet

Hehe, nei det er ikke farlig. Alger er encellede strukturer som inneholder klorofyll som absorberer energi fra lyset, og danner organisk stoff og oksygen. Alle planter har denne egenskapen.

ok. Men da stoler jeg på deg :)

Gjest Darthoven
Skrevet

ok. Men da stoler jeg på deg :)

Ville aldri ha stolt på noen på internett, men du kan jo lese litt om klorofyll, alger og fotosyntese selv og se om dine egne konklusjoner avviker fra mine :)

Skrevet

Livsformers eneste oppgave er å overleve og formere seg, det de gjør er bare en konsekvens av det. Sollys inneholder ingenting de kan bygge opp en cellestruktur av, bare energien som trengs for å bygge dem. Materialet må de ta fra miljøet rundt seg, og hvis det miljøet inneholder giftstoffer eller stoffer som kan bli giftige når algene omdanner molekylene til det de trenger så kan algene også bli giftige.

Anonym poster: 89ebb4f42c73924e1781a3b33681a5ea

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Livsformers eneste oppgave er å overleve og formere seg, det de gjør er bare en konsekvens av det. Sollys inneholder ingenting de kan bygge opp en cellestruktur av, bare energien som trengs for å bygge dem. Materialet må de ta fra miljøet rundt seg, og hvis det miljøet inneholder giftstoffer eller stoffer som kan bli giftige når algene omdanner molekylene til det de trenger så kan algene også bli giftige.

Anonym poster: 89ebb4f42c73924e1781a3b33681a5ea

Men dette sjekkes vel før de omdannes til pulver, og legges ut for salg? Altså de røde algene som agar-agar utvinnes fra? Og kan ikke alger dyrkes i laboratorier ect når det skal brukes i mat?

Anonym poster: 8ba76aeca2ff38850223839a16026573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...