Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er femten og har iPhone 5. Da jeg var 12/13 år hadde jeg iPhone 3g. Jeg hadde en tykk hardcase på iPhonen. Tok to år før den knuste!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er femten og har iPhone 5. Da jeg var 12/13 år hadde jeg iPhone 3g. Jeg hadde en tykk hardcase på iPhonen. Tok to år før den knuste!!

Hva gjorde du da? Heiv den i bakken fordi du ville ha en ny en? :P

Ingen av mobilene jeg har hatt har noen gang knust. Jeg er veldig forsiktig med dem fordi jeg vet de koster penger.

Min lengstlevende mobil varte i 5 år- slapp den ikke i bakken én gang en gang.

Men altså, iPhone 5 til en 12 åring? Jeg tror ikke folk er riktig kloke. Jeg håper at ts har masse penger for tror ikke det i såfall tar lang tid før h*n må kjøpe en ny.

Skrevet

Jeg synes det å kjøpe en så dyr smarttelefon til en tolvåring er galskap. Jeg synes forsåvidt at å bruke FEM TUSEN kroner på julegave også er helt hårreisende.

Anonym poster: 23d80f6c5f3f414b65e6940ac6274a84

• Liker 4
Skrevet

Du er femten, kom deg av Kvinneguiden imens du enda har gleden og naiviteten et barn burde ha!

Anonym poster: 0a35a3effb6691667195b26b63c1031e

• Liker 5
  • 3 måneder senere...
Gjest gikyg
Skrevet

Jeg på 12 år fikk en iphone til bursdagenmen jeg hadde den forrige mobilen i 3år og tar han ikke med om jeg ikke trenger den.

Om du har god råd+ at du vet at han/hun vil ta vare på den så går det fint

Er selv jente halve klassen har iphone men det er 1 3gs 2 4 14s og jeg har iphone 5.

(vi er bare 10 i klassen

Skrevet

Syntes ikke barn skal ha så dyre mobiler. De får heller lære seg verdien av penger å spare selv, hvis de skal ha en mobil til mange tusen kroner.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er utrolig at foreldre gir barn så dyre mobil telefoner. Jeg jobber fulltid og er en voksen dame, ikke jeg har råd til slike telefon engang. Dagens unger kommer skikkelig å få problem når de blir eldre og tror det bare er å få dyre ting og bytte telefon i ett sett som tydeligvis flere her gjør. Forresten så har jeg hatt min billig telefon i 4 år uten og knuse den ;)

Anonym poster: 7c6aba4c27a42969c765b9410f9985b8

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Ser ingen betenkeligheter med å gi en på 12 en iPhone.

Forutsetter at man har råd til det og at ungene har gjort seg fortjent til det da :)

Med beskyttelse (gjelder alle tlf) så har du en super tlf stappfull av muligheter.

Jeg har aldri angret et sekund på at mine unger har fått iPhone (4)...

Skrevet

Som jeg nevnte over så syntes jeg dagens unge mister begrep og verdi ang penger. De får ipad/tabblets, dyre mobiler, pcer, laptoper osv kasta etter seg som unge. Jeg fikk min første mobil på første året på ungdomskolen. En billig liten sak til 300kr eller noe. Pc hadde jeg kun pga hjelpemiddelsen(dugde kun til å slå ihjel folk med)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En Iphone til en 12åring? Herregud, hvor går denne verden henn?

Anonym poster: 0715b82c47f20d85d8c66bf14273ce82

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er for tidlig. Her i huset får 9-åringen sin første iPhone (5) til jul, og 11-åringen får sin 2. iPhone - hun har hatt iPhone 4, men den er moden for utskiftning. Jeg skjønner godt at de vil ha det, masse spill og andre ting de kan bruke på telefonene, samt se filmer og lignende.

Anonym poster: 7048a837d2cc7b8a84288a4473c81852

Er ikke dette heller gode grunner til IKKE Å FÅ en slik telefon?? hvem 12 åring trenger å se film på telefon??
  • Liker 2
Skrevet

Som jeg nevnte over så syntes jeg dagens unge mister begrep og verdi ang penger. De får ipad/tabblets, dyre mobiler, pcer, laptoper osv kasta etter seg som unge. Jeg fikk min første mobil på første året på ungdomskolen. En billig liten sak til 300kr eller noe. Pc hadde jeg kun pga hjelpemiddelsen(dugde kun til å slå ihjel folk med)

Helt enig!

Trenger en telefon til mer enn sms og ringing i den alderen?

Dette er litt utenom, men jeg synes generelt det er skummelt med alle unge som får alt av nye og dyre duppedingser. Om de er 9, 12, 16 eller 20. Om der er iphone, ipad, egen bærbar eller speilrefleks. Tror det er veldig viktig å spare opp til noen ting selv, inkludert det å jobbe for ting når den tid kommer.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Så dyr telefon kjøper jeg ikke til meg selv en gang. På langt nær, faktisk.

Ville startet med en rimelig telefon som kun kan sende sms, mms og ringe til en 12 åring. Dyr telefon får de evt spare til selv når de blir eldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ingen betenkeligheter med å gi en på 12 en iPhone.

Virkelig ikke? Utrolig! Har du tenkt å fortsette med å kjøpe dem fram i verden, da? Bil når de fyller 18? Egenkapital til leilighet, så de skal slippe å bo på hybel? Osv osv.

Det nyttigste jeg har fått med meg hjemmefra er sparsommelighet og verdsettelse av det man selv har spart til. Det at man selv velger hva man virkelig ønsker å bruke penger på. Det har gjort at jeg har hatt økonomi til å ikke jobbe meg ihjel og at jeg virkelig setter pris på de tingene jeg unner meg (i mitt tilfelle mest opplevelser, gjenstander gir meg lite).

AnonymBruker
Skrevet

Nå er barna mine i barnehagealder ennå, men jeg kan godt se for meg at jeg gir dem en iphone når de kommer i den alderen at de er modne for smarttelefoner. (ca 12 år?).

Selv har jeg en iphone 4 som jeg nylig kjøpte for under 3000 kr uten abonnement. Kunne godt gitt en (nesten-)tenåring noe slikt i belønning for prestasjoner på skole eller julegave, f.eks.

Jeg synes det er et poeng at de unge ikke blir avspist med gammel, utdatert teknologi når de er i den alderen at de skal lære mye og utvikle seg, og etterhvert være med å ta verden og teknologien et skritt fremover. Kunne aldri falt meg inn å gi barna en tastetelefon i dag.

Anonym poster: 38f1f7dbb9a5a4763b14b9e40961c49c

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er et poeng at de unge ikke blir avspist med gammel, utdatert teknologi når de er i den alderen at de skal lære mye og utvikle seg, og etterhvert være med å ta verden og teknologien et skritt fremover. Kunne aldri falt meg inn å gi barna en tastetelefon i dag.

Jeg mener faktisk at når det gjelder mobiler og alt det bringer med seg, så er en 12 åring fremdeles på et stadium der h*n har mer behov for å bli beskyttet enn å "være maksimalt oppdatert".

Det tekniske rundt bruk av mobiler vil alltid være noe de tar raskt når de slipper til, i motsetning til alle de etiske utfordringene som de i en alder av 12 år ennå ikke er modne for å ta.

Dessuten trenger man slett ikke en så dyr telefon. Jeg har en smarttelefon som kostet ca 1000 kr for 1,5 år siden. Det som er dårligere enn dyre smarttelefoner på den er skjermstørrelse, kamerakvalitet og lagringskapasitet. Ikke akkurat noe katastrofalt jeg går glipp av på "utviklingsfronten" ;)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, altså bare nei! N.E.I.

Anonym poster: 4869d3eaf5905489ce30da64b927a990

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...