Gå til innhold

Juleturnus. Annenhver/gjennomsnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fagorganisasjonene ønsker hos oss at vi velger annenhver røde dag i stedet for gjennomsnitt på turnus. Jeg gjorde det og fikk da to F3-dager fremfor én. Forsøkte å ønske meg fri 1.juledag og 1.nyttårsdag, men fikk ingen av dem.

Føler meg lite satt pris på på jobben og at de ikke legger til rette.

Jeg har jobbet frivillig på julaften kveld, og nå er det tredje julaften på rad jeg jobber, samt at jeg i år jobber både julaften dag og nyttårsaften kveld.

Fikk fri 2.juledag og 6.januar... Nedtur. Men det er kanskje bare sånn det blir med annenhver? Noen som vet?

Anonym poster: 330a688145b55e494ab04ab5206b3611

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at du har rett på fri på julaften Kvled dersom du jobbet den i fjor, og du skal heller ikke jobbe både jul og nyttår på kveld samme året.

Vi har interne regler på at vi ikke får lov å jobbe 2 røde dager på rad (vi kan søke om å få gjøre det, hvis vi ønsker) men om disse reglene gjelder på andre arb plasser og vet jeg ikke. har du snakket med fagforeningen din? de kan sikkert gi råd.

• Liker 1
Skrevet

Da bruker de deg. Som regel skal man få fri hvis man jobbet julaften ifjor.

I min er det sånn at hvis man jobber julaften, får man fri nyttår eller påsken, men heldigvis jobber vi bare inntil kl 12 julaften, så da er det ikke store problemene.

Kan hende hvis det er en liten bedrift/sted du jobber på så har sjefene "stjålet"julefri fra deg til seg selv, eller favoriserer andre ansatte. Du kan konfrontere dem med dette, hvis ikke så kan du regne med at de ber deg jobbe julaften alle årene fremover og, sett ned foten din!

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber altså julaften dag og nyttårsaften kveld denne gangen. Julaften telles derfor som svart dag, selv om vi jobber til kl 15.

Jeg jobbet julaften dag i fjor også, og julaften kveld året før.

Regner med at det er gjort rett her, bare synes det er leit at de nedprioriterer mine ønsker når jeg gidder å gi dem noe..og ikke får noe tilbake. De har også sagt at de skal prioritere oss som går i 100% stilling.

Skal høre med fagforeningen, men får ikke gjort det før neste uke.

Anonym poster: 330a688145b55e494ab04ab5206b3611

Skrevet

Julaften dag er ikke helligdag og teller derfor ikke med, men enig med deg i at det er surt, for dagen er jo på mange måter litt amputert. Det er heller ikke nedfelt noe sted at man ikke skal jobbe både jul og nyttår, men det er praksis de fleste steder å ha en av helgene fri. Hos oss inngikk sykepleierforbundet avtale om unntak fra annenhver-rød-dag praksisen for å slippe at folk måtte jobbe hele høytiden, men heller kunne få et par dager sammenhengende fri. For min del innebærer det i år at jeg har fra 24.- 27. desember, men jobber 28.des -2.jan i forbindelse med nyttår. Helt greit og veldig praktisk.

Anonym poster: 55e6d26d5d85e8bfbb12de53a0729df4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...