AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #1 Skrevet 24. november 2012 Ja, det lurer jeg på. "Alle" har sikkert møtt noen de har sett på som "dumme", men hva er det egentlig som gjør at DERE har komt frem til den konklusjonen? Har det alltid vært rasjonelle grunner som ikke kan forklares på andre måter? Eller kan det hende dere har vært litt raske med å dømme personen(e)? Jeg har lest noen steder at noen svarer at "han/hun må være intelligent nok til å delta i en samtale" på spørsmål om hva de ser etter hos en potensiell partner. Men hva med de som sliter med sjenanse på de første datene? Eller de som sliter med sosial angst feks? Er det noe personen(e) har sakt som var veldig oppsiktsvekkendes som ikke kan forklares i en missforståelse? Er det interesser/mangel på interesser? Måten personen prater på? Jeg bare spør av interesse, siden jeg har et inntrykk av at noen er veldig kjappe i å dømme folk den ene eller den andre veien på veldig tynnt grunnlag. Anonym poster: 4c192715194a4980ff3345c521cca473 2
Gjest Anon Skrevet 24. november 2012 #2 Skrevet 24. november 2012 Jeg har møtt et par jeg syntes er dumme, på grunnlag av at de kommer med utsagn som ikke er rasjonelle, gjennomtenkte, viser manglende logisk sans. 8
mammamora90 Skrevet 24. november 2012 #3 Skrevet 24. november 2012 (endret) Jeg har møtt et par jeg syntes er dumme, på grunnlag av at de kommer med utsagn som ikke er rasjonelle, gjennomtenkte, viser manglende logisk sans. Akuratt det har jeg også, men har ikke "alle" komt med litt "dumme" kommentarer av og til på dårlige dager? Jeg vet om mye jeg har sakt som jeg er veldig flau over, men det er mest utsagn jeg har komt med i første halvdel av tenårene eller som full 17åring. Men igjen er det grader av hvor ulogiske/lite gjennomtenkt utsagnene er som er avgjørendes. Men så kommer det jo litt ann på situasjonen også. Om jeg vet jeg prater med en som kanskje ikke har satt seg inn i et emne eller det rett og slett viser seg å ikke være sånn kjempeinteressant tema for den andre parten så ser jeg fort forbi litt dumme utsagn. Endret 24. november 2012 av mammamora90 1
Gjest Anon Skrevet 24. november 2012 #4 Skrevet 24. november 2012 Akuratt det har jeg også, men har ikke "alle" komt med litt "dumme" kommentarer av og til på dårlige dager? Jeg vet om mye jeg har sakt som jeg er veldig flau over, men det er mest utsagn jeg har komt med i første halvdel av tenårene eller som full 17åring. Jo! Det er jo litt menneskelig å dumme seg ut verbalt når man er nervøs, ruset osv. Men jeg tenker når de kontinuerlig kommer med slike utsagn. 1
Gjest Summers Skrevet 24. november 2012 #5 Skrevet 24. november 2012 (endret) Jeg har lest noen steder at noen svarer at "han/hun må være intelligent nok til å delta i en samtale" på spørsmål om hva de ser etter hos en potensiell partner. Anonym poster: 4c192715194a4980ff3345c521cca473 Tror ikke du bør ta det for seriøst, personen som har skrevet det har ikke høyere krav enn at hun/han kan diskutere med oss på KG. Endret 24. november 2012 av Summers
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #6 Skrevet 24. november 2012 Slet med sosial angst som tenåring så for meg så er det ikke sjenanse, usikkerhet, osv som får noen til å være dumme. Det er innholdet i det de sier. Jeg tenker folk som er fullstendig blottet for praktisk sans=dumme. Ta noen av de som diskuterer Sigrid saken her inne som spør om hvorfor politiet ikke bare ser på kameraene i gata hun ble bortført. Ehm, fordi det ikke er overvåkningskameraer satt opp i hver gate i Norge? Ser på folk som mangler forståelse for selv de mest enkle praktiske ting som dumme. Anonym poster: 471ce8a745ae6c423945e574d24ed2d9
Hergensheimer Skrevet 24. november 2012 #7 Skrevet 24. november 2012 Alle har fordommene på når de møter nye mennesker. En vil gjøre seg opp meninger om klesdrakt, kroppsholdning, ansiktsuttrykk osv allerede før det første ord blir sagt. Dernest vil jo det første ord bli sagt, og dette skal gjennom det filteret du helt naturlig har laget deg. Ikke tro et øyeblikk på fordomsfrihet. Slikt finnes ikke. Det første ord skal som sagt igjennom dette filteret du allerede har laget fra det du ser, og det skal i tillegg igjennom det filteret som er der som følge av at du enten har en god eller dårlig dag. Hva du forøvrig har bestemt deg for å mene om klesdrakt og kroppsholdninger, sier en del om hvem du er som person. Etter en stund med prat får en jo fornemmelser. En merker seg språk, budskap, ansiktsuttrykk. En merker seg hvor lang tid personen bruker på å fatte enkle meldinger. Det er en del tåkete ting som skaper disse fornemmelsene. Har jobbet i mange år med psykisk utviklingshemmede. Et av kriteriene for å være psykisk utviklingshemmet, er at du har en IQ på under 70. I tillegg må du ha et eller annet "noe" som gjør at folk legger tydelig merke til det. Det er således mulig å ha en IQ på 70, og ikke være psykisk utviklingshemmet. Disse menneskene har helt normale liv; jobb og familie. Men folk kommer fra dem med en sånn "var ikke han litt treg, eller?"-følelse. Og i alt dette er det ganske viktig å huske på at folk som er irriterende, ikke nødvendigvis er dumme i hodet. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #8 Skrevet 24. november 2012 Umodenhet, selvsentrerthet, skrivefeil, barnlig snakkemåte og tilnærming til livet er tegn på at en person er mindre smart. Jeg syns det kommer veldig fort frem hvem som er våkne og ikke når man snakker politikk f.eks. Ellers mangel på rasjonell sans, mangel på logisk tenkning. Anonym poster: 6e21db804bd044b6e4f779a720b196ea 1
Aprilcch Skrevet 25. november 2012 #9 Skrevet 25. november 2012 (endret) At noen virker "dumme" har ikke noe med sjenanse å gjøre. Du kan være så sjenert du bare orker, og du vil ikke bli dømt som dum fordi du ikke liker å stikke seg ut i sosiale settinger. Når jeg synes noen virker litt "korte" er det for eksempel når personen jeg snakker med 1. trekker lite gjennomtenkte konklusjoner ut av alt for lite informasjon. Og for eksempel kommer med sitater som... "Det er jo derfor X skjer, fordi XX. (kommer desverre ikke på noen eksempler), men du som hører på bare vet at dette har ikke personen som snakker noen som helst kunnskap om. 2. Når personen har et veldig barnslig syn på verden. 3. Når man snakker med noen og merker at språket er veldig enkelt, og måten personen prater på er litt "kleisete", i mangel på et bedre ord. Når jeg skriver nå merker jeg at det er ganske vanskelig å beskrive hvordan man merker at noen er dumme, for dette er bare noe du oppfatter. Det er en pakke, og det er mange små ting du oppfatter som gjør at du tenker "han var litt kort". Endret 25. november 2012 av Aprilcch 2
Gjest Lurifix Skrevet 25. november 2012 #10 Skrevet 25. november 2012 Ja Aprilcch jeg er dum, come at me bro.
Aprilcch Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Ja Aprilcch jeg er dum, come at me bro.
Chloe- Skrevet 25. november 2012 #12 Skrevet 25. november 2012 Folk som ikke har kontroll på personlig økonomi er dumme i mine øyne. 3
Jacuzzi Skrevet 25. november 2012 #13 Skrevet 25. november 2012 Umodenhet, selvsentrerthet, skrivefeil, barnlig snakkemåte og tilnærming til livet er tegn på at en person er mindre smart. Jeg syns det kommer veldig fort frem hvem som er våkne og ikke når man snakker politikk f.eks. Ellers mangel på rasjonell sans, mangel på logisk tenkning. Anonym poster: 6e21db804bd044b6e4f779a720b196ea Er veldig uenig! Særlig når det gjelder rasjonalitet, å være selvsentrert, umodenhet og det å ha en barnlig tilnærming til ting. Dette har da vel ikke noe med intelligens å gjøre?? Hva vil det si å ha et barnslig syn på verden? 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #14 Skrevet 25. november 2012 Er veldig uenig! Særlig når det gjelder rasjonalitet, å være selvsentrert, umodenhet og det å ha en barnlig tilnærming til ting. Dette har da vel ikke noe med intelligens å gjøre?? Hva vil det si å ha et barnslig syn på verden? Du siterer feil innlegg! Ellers enig, med unntak av rasjonalitet. Det er en sammenheng mellom det å være rasjonell og det å være intelligent. Anonym poster: d3fa4e3a51be88c83c12f3328bb180f5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #16 Skrevet 25. november 2012 Er veldig uenig! Særlig når det gjelder rasjonalitet, å være selvsentrert, umodenhet og det å ha en barnlig tilnærming til ting. Dette har da vel ikke noe med intelligens å gjøre?? Hva vil det si å ha et barnslig syn på verden? Samme tenkte jeg. Anonym poster: cecc30ca01bd9662d0fe9c0fb5aded73
Rubies_ Skrevet 25. november 2012 #17 Skrevet 25. november 2012 Hvis de sier at hovedstaten i Sverige er Finland, kan du med ganske stor sannsynlighet påstå at de er dumme. 4
Gjest Summers Skrevet 25. november 2012 #18 Skrevet 25. november 2012 Er veldig uenig! Særlig når det gjelder rasjonalitet, å være selvsentrert, umodenhet og det å ha en barnlig tilnærming til ting. Dette har da vel ikke noe med intelligens å gjøre?? Hva vil det si å ha et barnslig syn på verden? Beklager, du siterte ikke feil, jeg som leste feil, men det andre står rasjonalitet og intelligens høre sammen.
Gjest Mog Skrevet 25. november 2012 #19 Skrevet 25. november 2012 Vil også legge til at kultur, omgivelser, religion og tradisjoner har en viss invirkning i det store bildet.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #20 Skrevet 25. november 2012 Det har ikke, i første omgang, noe med hva folk sier eller hvordan de sier det. Folk med et meget enkelt språk kan være svært smarte, men likevell verbalt (eller skriftlig) klønete. Men i de fleste samtaler kommer det frem premisser der en enkel evne til å dra sluttninger vil føre til en forståelse. At denne koblingen mangler vil komme til syne i løpet av en rimelig kort samtale. I tillegg vises det på øynene til folk at de tenker. Eller ikke tenker.. Anonym poster: cde7da6456c291b0229fd9306131dcce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå