Gå til innhold

Hjelp faren mini har gittbort arven min til stebrødrene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min har har en ny samboer etter at han gikk fra moren min. Jeg er hans eneste barn og skulle vært hans enearving. Nå er det blitt slik at han har inngått samboer kontrakt med henne, som gir henne samme rettigheter som om de skulle vært gift. Dermed har jeg bare krav på farsarven min utbetalt om han dør før henne, noe som er trolig da hun er 7 år yngre en han. Dvs 10, 000. Når hun dør sitter hun med resten. Hun har to sønner fra før som ikke kommer til å legge tilrettelagt for at jeg skal få resten etter faren min etter at hun dør. Begge er glad i penger og har ikke særlig nært forhold til meg.

Jeg vet at de ikke blir å gå med på at jeg også skal arve henne, selv om hun har fått alt etter faren min minus min minimumskrav på farsarv utbetalt. Det betyr at jeg mister alt etter besteforeldrene mine både utmark og andre verdier som utgjør oppmot ett par millioner, huset som er mitt barndonshjem og verdier i firmaet til faren min.

Hva kan jeg gjøre.

Heldigvis har farfaren min satt klausul at bare etterkommere etter han kan arve hytta, ellers har jeg mistet rett til å besøke den også.

Svært fortvilet over dette og såret over at han tenker mer på andre en meg som er hans eneste datter. Noen som har noen råd til meg? Er redd for å virke grådig om jeg tar dette opp med han, men når han er borte er det ingenting jeg kan gjøre.

Anonym poster: c75d50c9b668e14100196d6810984fe3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

feilpost

Endret av Liquorice
Skrevet

Jeg skjønner at det er sårt for deg å "miste" store verdier, men han har faktisk rett til å stifte familie, og de vil da også arve ham. Om han får barn med samboeren, vil de også arve ham. Det er sånn det er, rett og slett.

Anonym poster: bb214a71e41a2c9befc4fa980edeceda

• Liker 5
Gjest blixkrieg
Skrevet

jeg syns det er utrolig trist at folk bryr seg så mye med hva de skal arve. Folk forventer så mye selv om alt kan endre seg brått sånn som i dette tilfelle. Faren din er voksen og bestemmer selv om han vil inngå samboerkontrakt og dessverre for deg så har han gjort det. Slutt å tenk så mye på hva du skal få når faren din dør.. det er respektløst.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes du skal ta det opp med pappan din. Ser man bort i fra loven har HENNES barn ingen rett til å arve dine besteforeldres eiendom eller eiendeler.

Hvis du er redd for å fremstå som en arvjeger, så kan du nevne barndomshjem, hytter og annet arvegods med affeksjonsverdi. Ikke nevn penger i det hele tatt, legg vekt på at du ønsker at disse tingene skal være i slekta.

Anonym poster: eb84080523f31ef39935a918ed493448

• Liker 15
Skrevet

For jeg regner med at det er det som er målet ditt, at du ønsker at mark og hus skal forbli i familien? Når det kommer til penger så håper jeg alle som sitter på penger bruker de opp før de dør, gjør ting de ikke har turt eller hatt mulighet til å unne seg tidligere i livet :)

Anonym poster: eb84080523f31ef39935a918ed493448

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår godt at du er fortvilet,Ts. :hug:

Nå kan ikke jeg noe om dette, men har faren din adoptert sønnene hennes?

Hvis ikke, har de da krav på å arve ham?

De har vel krav på arv fra sin biologiske far. Skal de få dobbelt opp?

Regner med det er noen brukere som kan disse tingene og kan svare her.

Anonym poster: c51a010296cefc6fae3ffd5db7fbe750

• Liker 1
Skrevet

Kontakt advokat

Anonym poster: b1a1813d543820639d03b29498841452

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

Guttene er hennes, jeg er eneste barnet til min far.

For mener arven etter besteforeldrene mine viktigst. At de verdiene blir innen familien. Må også innrømme at jeg synes det er bittert om jeg ikke vil sitte igjen med noe etter han, og at de andre blir å få alt.

Spesielt med tanke på at jeg ønsker å sikre mine fremtidige barn.

De blir å arve sin mor, sin far og min far. Og jeg blir å sitte igjen med gjelden etter min mor fordi han i skillsmisse oppgjøret lurte fra henne det hun hadde krav på. Noe som vi senere fikk bekreftet fra en som er advokat og venn av både min mor og far.

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Faren min har har en ny samboer etter at han gikk fra moren min. Jeg er hans eneste barn og skulle vært hans enearving. Nå er det blitt slik at han har inngått samboer kontrakt med henne, som gir henne samme rettigheter som om de skulle vært gift. Dermed har jeg bare krav på farsarven min utbetalt om han dør før henne, noe som er trolig da hun er 7 år yngre en han. Dvs 10, 000. Når hun dør sitter hun med resten. Hun har to sønner fra før som ikke kommer til å legge tilrettelagt for at jeg skal få resten etter faren min etter at hun dør. Begge er glad i penger og har ikke særlig nært forhold til meg.

Jeg vet at de ikke blir å gå med på at jeg også skal arve henne, selv om hun har fått alt etter faren min minus min minimumskrav på farsarv utbetalt. Det betyr at jeg mister alt etter besteforeldrene mine både utmark og andre verdier som utgjør oppmot ett par millioner, huset som er mitt barndonshjem og verdier i firmaet til faren min.

Hva kan jeg gjøre.

Heldigvis har farfaren min satt klausul at bare etterkommere etter han kan arve hytta, ellers har jeg mistet rett til å besøke den også.

Svært fortvilet over dette og såret over at han tenker mer på andre en meg som er hans eneste datter. Noen som har noen råd til meg? Er redd for å virke grådig om jeg tar dette opp med han, men når han er borte er det ingenting jeg kan gjøre.

De har gitt hverandre rettigheter sånn at hun kan sitte i uskiftet bo hvis han dør først. Hvis det skulle være sånn at det skjer, er det ikke sånn at særkullbarn kan kreve sin farsarven utbetalt? Selvom hun sitter uskifte - så kan du kreve skifte av boet eller hva det heter?

Endret av Misteltein
  • Liker 1
Skrevet

Edit. Skriver på nettbrett og sliter med autokorrekt. Derfor blir det noen feil.

Skrevet

Jeg skjønner at det er sårt for deg å "miste" store verdier, men han har faktisk rett til å stifte familie, og de vil da også arve ham. Om han får barn med samboeren, vil de også arve ham. Det er sånn det er, rett og slett.

Barna er ikke hans, jeg er det eneste barnet han noen ganger kommer til å få. Begge er over 60 så noen felles barn er utelukket desverre. Halvnaken ville vært mer på mitt parti en mine stebrødre som bare tenker på seg og sitt.

• Liker 2
Skrevet

Om han dør først, tror jeg, som Misteltein skrev over, at du kan kreve ut din del av arven. Med mindre han har adoptert barna, ville de da etter gamle regler ikke få noen ting. Jeg vet kjenner ikke reglene rundt disse nye samboerkontraktene, så jeg kan ikke svare på om de faktisk vil få noe da, men det virker underlig på meg.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer nok ikke.

Du er juridisk sett første klasse arvtaker.

Din fars samboer vil først og fremst ha rett på den delen av investeringer hun har gjort i deres felles eigendom.

50% av verdien.

Hun vil ha krav på 1/4 av arven ellers.

Hennes barn vil ikke arve etter din far - men etter henne.

• Liker 4
Gjest Darthoven
Skrevet

Visste at Mini Jacobsen var en skikkelig tufs!

Faren Mini må skjerpe seg!

• Liker 1
Skrevet

Visste at Mini Jacobsen var en skikkelig tufs!

Faren Mini må skjerpe seg!

Jobber du nattvakt eller noe? Du kommer alltid med så mye fjas på natta.

Anonym poster: e72a9f9c32c96c3ab15d4f7a4393f618

• Liker 3
Gjest Darthoven
Skrevet

Jobber du nattvakt eller noe? Du kommer alltid med så mye fjas på natta.

Anonym poster: e72a9f9c32c96c3ab15d4f7a4393f618

Korrekt! Du da? Regner med du har "forfulgt" meg fra den andre tråden her inne i kveld? Trygda?

Skrevet

T.s igjen. Når de har felleseie regner jeg med at hun får alt når han dør. Og det er hennes sønner som arver henne. Dermed blir jeg bare å ha krav på min lovpålagte minimums farsarv.

Grunnen til at hun krevde felleseie vær at hun vær redd for at hun og guttene ikke ville få noe hvis han døde før henne. Og han gikk med på det uten å tenke på at jeg er den som da mister alt.

Skrevet

Men TS, dette er jo ikke arven DIN. Det er pengene og hytta til faren DIN. Og de kan han gjøre nøyaktig hva han vil med.

Det styggeste jeg veit om er folk som diskuterer arv og penger før vedkommende i det hele tatt har død. Tror du det er hyggelig for din far?

Anonym poster: 25d8e156213c3d85134b5885be47a4c2

• Liker 8
Gjest brutal mann
Skrevet

T.s igjen. Når de har felleseie regner jeg med at hun får alt når han dør. Og det er hennes sønner som arver henne. Dermed blir jeg bare å ha krav på min lovpålagte minimums farsarv.

Grunnen til at hun krevde felleseie vær at hun vær redd for at hun og guttene ikke ville få noe hvis han døde før henne. Og han gikk med på det uten å tenke på at jeg er den som da mister alt.

Golddigger-alarm!

Uansett, ta det opp med din far, fortell hvor blodig urettferdig dette er og om han mener å sette andre fremfor sitt eget og eneste barn. Dette er en avtale det rent juridisk er null problem å reversere. Om far din får pult i ettertid, det er en annen sak.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...