VesleBråka Skrevet 5. mars 2004 #1 Skrevet 5. mars 2004 Inspirert av tråden om Mehmet vil jeg gjerne lage en tråd på det norske politiske synet på nye forskningsområder. Jeg mener det eksisterer en klar dobbeltmoral. Norske kvinner må reise utenlands for å få tilgang til "riktig" UL. Mehmet får ikke hjelp i Norge, men Norge kan hjelpe til å betale for behandling i utlandet.. Likedan er det i Norge kommet et forbud på forskning av stamceller fra befruktede egg. Kun forskning på stamceller fra voksne er lov, og Norge kommer til å havne i en situasjon hvor det er "uetisk" å utføre forskningen, men helt sikkert etisk å importere resultatene når den tid kommer. I Nord-Europa er det bare Norge som er en slik sinke, både når det gjelder etiske kvaler og forskningsmidler. Sverige, som det er naturlig å sammenligne seg med, investerer flere hundre millioner kroner i forskning på dette nye og lovende feltet. Norge investerer 3 mill. De befruktede eggene det kan være aktuelt å forske på, er f.eks egg som blir til overs etter forarbeid til prøverørsbefruktning. De blir idag kastet heller enn at de forskes på. Er det mer etisk? En siste ting som er betenkelig, er at det mumles overalt at en dag kommer Norges olje til å ta slutt, og innen da må vi ha penset oss over på annen inntekstbringende virksomhet i kunnskapssamfunnet. Er det ikke nettopp nå det bør investeres i forskning?
Helena Skrevet 5. mars 2004 #2 Skrevet 5. mars 2004 Fullstendig enig med deg. Jeg håper det som stod i Dagbladets leder på onsdag stemmer: at det kommer til å bli en ny behandling av bioteknologiloven på Stortinget.
VesleBråka Skrevet 5. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2004 Hva synes dere andre om temaet? Etikk og forskning og moral innenfor stamcelleforskning spesielt, men bioteknologiloven spesielt. Er det uetisk å forske på befruktede egg? Jeg synes det er et stort gap mellom forskningens formål, og kristendommens etiske grunnsyn. Ofte et misforstått etisk grunnsyn, som er tolket hinsides fornuft.
VesleBråka Skrevet 6. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2004 Er det virkelig ingen som har noen tanker omkring dette?
Saeria Skrevet 6. mars 2004 #5 Skrevet 6. mars 2004 Er det virkelig ingen som har noen tanker omkring dette? Eneste tanken som ramlet inn i mitt hode er at en tro som ble etablert, om en vil kalle det det, i Norge i årene rundt 1030 ikke burde ha noe med dette å gjøre. Men det er bare meg, da..og min tanke akkurat nå. Jeg synes ikke det er uetisk å forske på befruktede egg, såfremt forskningen f.eks. kan redde liv en gang i fremtiden. Forskning for å fremme designerbebyer tror jeg ikke forskere med yrkesstolthet vil bedrive sin tid med. Jeg tror heller ikke at vanlige norske mennesker har lyst å sette seg ned på et kontor for å designe en baby.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2004 #6 Skrevet 6. mars 2004 Jeg tror dessverre ikke nordmenn er så mye bedre enn andre. Dersom det blir tillatt å forske på befruktede egg er jeg sikker på at det vil bli utnyttet ikke bare til å helbrede sykdom, men også til å designe babyer. Hvor skal grensen gå? Dersom du har fedmegener, er det greit å sortere ut de befruktede eggene som er disponert for fedme? Hvis du har gener som disponerer for kreft? Skal disse sorteres ut? Jeg har ikke så stor tro på mennesket som dere dessverre. Hver eneste dag dør det barn fordi de har urent drikkevann. Hadde vi bare brydd oss litt mer om disse barna. Vi vil gjerne at barn og voksne skal bli reddet av den nye teknologien. Men når det kommer til vårt eget liv og det vi kan gjøre for å redde barns liv er vi passive. Er ikke utviklingen av genteknologien med på å skape enda større skiller mellom mennesker i verden? Hvem skal betale behandligen for barna i Etiopia som kan reddes ved dyr genbehandling? Er ikke de like mye verd som oss? Vi med vårt overforbruk dreper indirekte flere barn som kunne vært reddet ved hjelp av små livsstilsendringer fra hver enkelt av oss. Hvor ofte står dere på krava til en baby fra Etiopia som er underernært? Lager tråd om det på KG og hisser dere opp på en eller annen minister som ikke gjør noe?
Saeria Skrevet 6. mars 2004 #7 Skrevet 6. mars 2004 Hver eneste dag dør det barn fordi de har urent drikkevann. Hadde vi bare brydd oss litt mer om disse barna. Derfor gir jeg 200 kr. i måneden fordi jeg er medlem i UNICEFs Global Parent program. Da vil mange av de barna du snakker om få rent drikkevann, vaksiner, mat, og skolegang.
VesleBråka Skrevet 7. mars 2004 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2004 Mulig jeg tar feil, men er det ikke forskjell på å forske på stamceller (hvor man henter materialet fra befruktede egg) for å finne deres potensiale for helbredelse og nye teknikker/medisiner - og å forske for å kartlegge genene eller lage et genekart, og finne teknikker for å endre på disse hos befruktede egg? Det går jo an å avgrense litt mer detaljert enn de har gjort nå, med en big fat NEI og skremselspropaganda. Fordet om noen deler av potensiell kunnskap er uønsket betyr ikke det at alle deler er det.
Gjest agurk Skrevet 7. mars 2004 #9 Skrevet 7. mars 2004 Det jeg ikke kan forstå er hvorfor det forskes på dette så lenge vi ikke får brukt det! De finner ut måter å sortere egg, men de som har reelle behov for den teknikken må til sverige. (Men nå skulle det og bli forbudt..) Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skal være lov å gi foreldre en mulighet til friske barn dersom sjansen er stor for at deres barn vil bli sykt og kanskje dø. Abortloven er blitt slik at vi kan ikke sjekke at barna våre er friske, men dersom vi føder ett sykt barn får vi ikke bruke forskningsresultatene til å få barnet vårt friskt. I stedet for å forby all form for genmanipulering, og genforskning må det da være mulig å avgrense områder der vi får positive og nyttige virkemidler til og helbrede syke og døende. All genforskning handler jo ikke om å lage superbabyer, noe handler bare om å få friske barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå