muffinsform Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Heisann. Er ny her på forumet, og er litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere tråden i, men prøver meg her, så får noen evt. flytte den for meg om det er feil. Har slitt med spiseforstyrrelser i lang tid men har nå det siste halvåret funnet ut av at det virkelig ikke er verdt det. Det har gått opp for meg at det ikke er verdt å ofre så mye for noe så ubetydelig og nå vil jeg påstå at jeg er på rett vei. Går i terapi for andre psykiske plager også, så jeg får hjelp fra profesjonelle. Til det jeg lurer på: fordi jeg har problemer med å spise vanlig mat, kommer det meste av næringen jeg får i meg fra næringsdrikker. Det blir litt kjedelig i lengden, så jeg har prøvd å variere litt med å fryse de ned. Det jeg kom til å tenke på, var om noen av vitaminene eller lignende blir "borte" når det blir nedfryst på den måten? Har hørt om at det kan skje med andre matvarer, så lurer på om dette gjelder næringsdrikker også?
Gjest Darthoven Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Heisann. Er ny her på forumet, og er litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere tråden i, men prøver meg her, så får noen evt. flytte den for meg om det er feil. Har slitt med spiseforstyrrelser i lang tid men har nå det siste halvåret funnet ut av at det virkelig ikke er verdt det. Det har gått opp for meg at det ikke er verdt å ofre så mye for noe så ubetydelig og nå vil jeg påstå at jeg er på rett vei. Går i terapi for andre psykiske plager også, så jeg får hjelp fra profesjonelle. Til det jeg lurer på: fordi jeg har problemer med å spise vanlig mat, kommer det meste av næringen jeg får i meg fra næringsdrikker. Det blir litt kjedelig i lengden, så jeg har prøvd å variere litt med å fryse de ned. Det jeg kom til å tenke på, var om noen av vitaminene eller lignende blir "borte" når det blir nedfryst på den måten? Har hørt om at det kan skje med andre matvarer, så lurer på om dette gjelder næringsdrikker også? Nei, ei vitaminer eller mineraler, eller andre næringsstoffer forsvinner når man fryser dem ned. Kulden gjør at atomene "stanser opp" og at matvaren holder seg. Det eneste man skal være obs på er fett. Fett harskner i vanlige frysere, og du må ha mye drøyere temperaturer for at det skal holde seg riktig lenge. Fete matvarer som ost, fårikålkjøtt og laks burde ikke ligge lenger enn 2-3 måneder. Grønnsaker osv kan du fint lagre i 6-7 måneder i en vanlig fryser. Vitaminer og mineraler forsvinner imidlertid ved varmebehandling, riktignok ikke i så veldig stor grad. Altså, ikke noe problem å fryse ting. Kulden holder på alle vitaminer og mineraler i matvaren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå