Gjest Darthoven Skrevet 23. november 2012 #1 Del Skrevet 23. november 2012 Hvorfor har vi så spesielle aviser i Norge? Dagbladet, VG og Aftenposten, landets største aviser ser jo ut som Se&Hør alle sammen med diiiigre bilder og diiigre tykke overskrifter. Andre lands aviser har en mye ryddigere og pen stil med gjerne litt tekst, livefeeds, kommentarer hvor du kan lese et avsnitt på førstesiden osv. Det ser så mye mer profft ut enn de norske. Hvorfor går norske aviser for dette tabloide og sensasjonelle uttrykket? Krever vi for lite av norsk media? Man får liksom litt følelsen av at man er 90 år gammel og trenger en sånn telefon med digre taster, i mens resten av verden er 30-åringer med smartphone. Norsk avis; http://www.aftenposten.no/ Utenlandske aviser; http://www.washingtonpost.com/ http://www.guardian.co.uk/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 23. november 2012 #2 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Det går sikkert litt på vane, men jeg synes det er enklere å navigere på norske nettaviser Endret 23. november 2012 av Tekola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 23. november 2012 #3 Del Skrevet 23. november 2012 Det går sikkert litt på vane, men jeg synes det er enklere å navigere på norske nettaviser Ja, men det er fordi det er så tabloid. " SLIK ANGRIPER ISRAEL!"...Se her! Dette vil få din oppmerksomhet! Litt som i se og hør, og se og hør er jo ENDA lettere å navigere i, fremfor aviser du faktisk må lese. Norske nettaviser er lagt opp slik at folk bare skal lese overskriftene, eller i værste fall lese noe av det som står med uthevet skrift. Jeg personlig vil ha aviser som fremstår som seriøse, og som har dybde, ikke noe som har fulgt oppskriften til se og hør og ripleys believe it or not. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 23. november 2012 #4 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg leser nå hovedsakelig bare Aftenposten, Adressa og NRK på nett, og jeg oppfatter ikke dem som så ille? Synes at VG og dagbladet er verre, derfor gir jeg dem ikke trafikk heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 23. november 2012 #5 Del Skrevet 23. november 2012 Har jeg aldri tenkt på! Men jeg er glad vi har det oppsettet vi har, for det er mye enklere å navigere i. Kanskje det er fordi det ikke skjer så mye i Norge, så avisen hadde blitt så tynn hvis vi hadde skvist det sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 23. november 2012 #6 Del Skrevet 23. november 2012 Har jeg aldri tenkt på! Men jeg er glad vi har det oppsettet vi har, for det er mye enklere å navigere i. Kanskje det er fordi det ikke skjer så mye i Norge, så avisen hadde blitt så tynn hvis vi hadde skvist det sammen? Uhm..norske aviser dekker da utenriks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 24. november 2012 #7 Del Skrevet 24. november 2012 Dette har slått meg og. Jeg leser riktignok ikke VG/Dagblad, men det slo meg i fjor at Aftenposten plutselig lignet se og hør, etter 22.juli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chin Skrevet 24. november 2012 #8 Del Skrevet 24. november 2012 Jammen...hva er vitsen å lese artikler uten bilder'a lissom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 24. november 2012 #9 Del Skrevet 24. november 2012 Dette har slått meg og. Jeg leser riktignok ikke VG/Dagblad, men det slo meg i fjor at Aftenposten plutselig lignet se og hør, etter 22.juli. Vet ikke om det hadde noe med 22 juli å gjøre, men spesielt nettavisen til aftenposten har blitt mer og mer lik DB og VG, dvs se&hør-format. Jammen...hva er vitsen å lese artikler uten bilder'a lissom? Greit med bilder noen steder, men det blir så tabloid. Seriøse aviser respekterer sine lesere og antar at de er i stand til å fatte interesse i saker uten at det er sensasjonspregede bilder og overskrifter. Helt allright at det finnes norsk tabloidpresse, men at ALLE de tre største avisene er tabloide i sitt format er jo bare tragisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soloppgang Skrevet 24. november 2012 #10 Del Skrevet 24. november 2012 Liker de norske nettavisene mye bedre! Dvs NRK, Aftenposten osv. Synes oppsettet vi har i Norge er mye finere enn det som er i utlandet, enklere å finne ting, tydelige saker uten så mye dill. Men som andre nevner så går det sikkert på vane. VG fikk foresten en stor pris for sitt oppsett tidligere i år mener jeg å huske 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #11 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg har bodd i flere land og lest aviser på mange språk. Avisene i Tyskland er forferdelige. Layouten er bare skriftskriftskrift - selv om jeg leser aviser for å få med meg utenrikspolitikk og slikt så blir det utrolig tungt å lese, fordi layouten er så kjip. Det er ikke det at jeg trenger masse bilder og store overskrifter, men det blir som å lese en novelle uten avsnitt. Jeg trenger avsnitt. Nettavisene i Tyskland, Sverige, Danmark og Frankrike er bare rot. Papirutgavene er forferdelige, ingen har skjønt at det er greit å kunne holde avisene med to hender, her trenger man fire, og det er fjorten deler som alle faller fra hverandre. Jeg synes til og med Daily Mail har bedre nettlayout enn The Guardian, noe som er trist da innholder i sistnevnte er mer av interesse for meg. Anonym poster: 23e37d3318c9cc9185d0ee840c884b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet 24. november 2012 #12 Del Skrevet 24. november 2012 Hei. Jeg synes også at norske nettaviser har et enkelt og greit oppsett, som gjør det enklere å navigere og finne frem til ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #13 Del Skrevet 24. november 2012 Aviser? hadde vi aviser i Norge? det eneste jeg ser at folk leser er tabloider. og derfor er de så stygge. Anonym poster: 0f58ccee999776b6633aa152beb45aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
humalla Skrevet 24. november 2012 #14 Del Skrevet 24. november 2012 De gangene jeg skal ha funnet nyheter i utlandske nettaviser, forstår jeg ingenting!! Rotete oppsett, og uoversiktlige overskrifter. Nei du, da syntes jeg at det er bedre at det ser ut som Se&Hør, enn at alt skal være så avansert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 24. november 2012 #15 Del Skrevet 24. november 2012 Ok. Men dere som liker store tydelige bilder og tabloide overskrifter i blokkbokstaver, dere føler dere ikke litt som apemennesker da? Dere føler ikke at dere blir undervurdert som lesere? OK.Men hva kan man egentlig forvente av mennesker som liker se og hør og KK? Dere har vel ikke akuratt interessefelt ut over mote, "slik shopper du til jul" og "slik blir du som carrie!" Beklager, jeg overvurderte dere! Bare glem det. La det ligge. Ikke tenk på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 24. november 2012 #16 Del Skrevet 24. november 2012 Ok. Men dere som liker store tydelige bilder og tabloide overskrifter i blokkbokstaver, dere føler dere ikke litt som apemennesker da? Dere føler ikke at dere blir undervurdert som lesere? OK.Men hva kan man egentlig forvente av mennesker som liker se og hør og KK? Dere har vel ikke akuratt interessefelt ut over mote, "slik shopper du til jul" og "slik blir du som carrie!" Beklager, jeg overvurderte dere! Bare glem det. La det ligge. Ikke tenk på det Men er innholdet annerledes da, mener du? Det er vel bare det at bildene og overskriftene er større og mer "sensasjonell". Og det er jo bare enkle grep for å fange leseren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 24. november 2012 #17 Del Skrevet 24. november 2012 Men er innholdet annerledes da, mener du? Det er vel bare det at bildene og overskriftene er større og mer "sensasjonell". Og det er jo bare enkle grep for å fange leseren. Innholder er også dårlig. Norske medier får jo kritikk for sin slette jobb. Andre aviser går i dybden av ting. Virker ikke som om du har lest annerkjente internasjonale aviser? Det er ikke noe bare JEG synes. Norske aviser får mye kritkk fra mange hold for sin manglende dybdejournalistikk. Men det er klart, er man mest opptatt av shopping og mote så tenker man jo ikke på disse tingene. Dessuten har vi jo blitt vant til sensasjonsoverskriftene. I andre land så regnes aviser som f.eks daily mail som TRASH. I norge er det en vanlig avis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #18 Del Skrevet 24. november 2012 Hvorfor har vi så spesielle aviser i Norge? Dagbladet, VG og Aftenposten, landets største aviser ser jo ut som Se&Hør alle sammen med diiiigre bilder og diiigre tykke overskrifter. Andre lands aviser har en mye ryddigere og pen stil med gjerne litt tekst, livefeeds, kommentarer hvor du kan lese et avsnitt på førstesiden osv. Det ser så mye mer profft ut enn de norske. Hvorfor går norske aviser for dette tabloide og sensasjonelle uttrykket? Krever vi for lite av norsk media? Jeg synes det blir feil å sammenligne de med VG / Dagbladet er tabloidaviser, og bør derfor sammenlignes med The sun osv. Herald Tribune, Washington Post og Guradian er tyngre,seriøse aviser. Aftenposten er vel den beste/ mest seriøse landsdekkende avisen vi har Siden VG / Dagbladet er de mest solgte avisene i Norge,så forteller det vel mer om det norske folk enn avisene selv. Anonym poster: c047b723da300acde56750b7acd3976a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 24. november 2012 #19 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg synes det blir feil å sammenligne de med VG / Dagbladet er tabloidaviser, og bør derfor sammenlignes med The sun osv. Herald Tribune, Washington Post og Guradian er tyngre,seriøse aviser. Aftenposten er vel den beste/ mest seriøse landsdekkende avisen vi har Siden VG / Dagbladet er de mest solgte avisene i Norge,så forteller det vel mer om det norske folk enn avisene selv. Anonym poster: c047b723da300acde56750b7acd3976a Aftenposten VAR en allright avis. De siste årene synes jeg den både designmessig og innholdsmessig har liknet mer og mer på DB og VG. Dagsavisen holder et noe høyere nivå både designmessig og innholdsmessig. Dagens næringsliv har en bra avis i papirform, i mens nettavisen er like dårlig som E24. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #20 Del Skrevet 24. november 2012 Innholder er også dårlig. Norske medier får jo kritikk for sin slette jobb. Andre aviser går i dybden av ting. Virker ikke som om du har lest annerkjente internasjonale aviser? Det er ikke noe bare JEG synes. Norske aviser får mye kritkk fra mange hold for sin manglende dybdejournalistikk. Men det er klart, er man mest opptatt av shopping og mote så tenker man jo ikke på disse tingene. Dessuten har vi jo blitt vant til sensasjonsoverskriftene. I andre land så regnes aviser som f.eks daily mail som TRASH. I norge er det en vanlig avis. AMEN! Anonym poster: 0f58ccee999776b6633aa152beb45aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå