AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Har akkurat startet å jobbe i en matbutikk. I går hadde vi igjen en del kylling som gikk ut på dato(altså den hadde holdbarhet til i går), den hadde nedsatt pris og det meste ble solgt i løpet av dagen. Etter at siste kunde hadde gått (og dørene låst om det har noe å si, slik at det ikke kom flere kunder) spurte jeg min kollega (som har jobbet der lenge) hva som skulle skje med kyllingen som var igjen. Han sa at den skulle kastes og at de ikke selger den etter at datoen har gått ut og at den ikke kan selges i morgen. Jeg tenkte det var dumt å kaste så mye bra kylling, og tok med meg de pakkene som var igjen da jeg skulle gå. Jeg tenkte det var bedre å fryse dem og ha til siden, enn å bare kaste de. Møter han på parkeringsplassen, han ser kyllingen og blir fly forbanna og mener at jeg har stjelt fra butikken. Han sier at jeg burde ha betalt for kyllingen, selv om den skulle kastes. Jeg beklaget veldig og forklarte at jeg trodde den skulle kastes (det var jo det han sa!!) og tilbød meg å legge igjen penger for den eller kaste den. Han nektet å høre på noe som helst og sa han skulle snakke med sjefen om "dette" i en suuuur tone. Er dette oppsigelsesgrunn? Bør jeg kontakte sjefen selv før min kollega gjør det? Anonym poster: 5deb70b22d887de12e1c78aac97c20ae
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Oppsigelsgrunn er det ikke=) Men butikker har forskjellige regler og noen steder er det veldig strengt på at man ikke skal ta med seg varer hjem selv om de har gått ut på dato. Anonym poster: 74d22cb8fb76220461ca4c93c10a6fde 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 TS igjen. Takk for svar, det står ingenting om dette i kontrakten min og ingen har nevnt det før, men jeg har bare jobbet der i 2 uker så det kan jo være noe de har glemte å nevne.. Jeg ble veldig lei meg med en gang, men nå er jeg mest sint da jeg synes det er urimelig å gå ut i fra at jeg skulle vite at dette var galt. Skjønner heller ikke greia med å ta med meg 3 pakker kylling ut for å kaste de, og så skal jeg ta de ut av søpla igjen før det er greit å ta de med hjem liksom? Anonym poster: 5deb70b22d887de12e1c78aac97c20ae
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #4 Skrevet 23. november 2012 TS igjen. Takk for svar, det står ingenting om dette i kontrakten min og ingen har nevnt det før, men jeg har bare jobbet der i 2 uker så det kan jo være noe de har glemte å nevne.. Jeg ble veldig lei meg med en gang, men nå er jeg mest sint da jeg synes det er urimelig å gå ut i fra at jeg skulle vite at dette var galt. Skjønner heller ikke greia med å ta med meg 3 pakker kylling ut for å kaste de, og så skal jeg ta de ut av søpla igjen før det er greit å ta de med hjem liksom? Anonym poster: 5deb70b22d887de12e1c78aac97c20ae Men poenget er at det ikke er greit å ta meg seg varene fra butikken hjem endel steder. Ikke at du skal hive mat i søpla og deretter ta den ut igjen. Det må du skjønne. Anonym poster: 74d22cb8fb76220461ca4c93c10a6fde 12
Miah Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Jeg jobber i matbutikk, i Meny. Vi hiver store mengder med mat hver dag, alt fra fisk, kjøtt, varmmat og boller. Uansett om noe skal kastes har vi ikke lov å ta det med oss, med unntak av ett brød og noen boller. Handler litt om at det ikke skal være slik at det tas inn mer mat enn det trengs, kun fordi vi som jobber der skal ta med hjem. Nå er det veldig få som ville gjort noe slikt, altså tatt inn alt for mye mat, men man vet aldri. 1
Ananas. Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Hadde det vært en kontrollør, og ikke en kollega som møtte deg på parkeringsplassen så ville du fått sparken i enkelte kjeder og butikker, så du var igrunn heldig. Det har skjedd på en av mine gamle arbeidsplasser, og jeg vet om flere. Det regnes som tyveri, men vil ikke tro at sjefen din gjør noen stor greie ut av det siden du ikke visste at det ikke var lov, selv om det er litt spesielt at du tok det med deg uten å spørre når du fikk beskjed om at det skulle kastes. Ang. å ta kontakt med sjefen din så kan det jo være lurt å ta en prat neste gang du kommer på jobb, og si noe som "Du, jeg gjorde en tabbe og tok med noen av de varene som skulle kastes ut fordi jeg ikke visste at det ikke var lov". Når du ikke vet hvordan sjefen din er med sånne ting så kan det være en ide å være den som tar opp temaet og legger seg flat.. Har full forståelse for at det er unaturlig for deg å kaste maten, selv syntes jeg også det var håpløst å se så mange kilo mat gå i søpla hver dag og synes det er mye bedre der de lager en avtale med f.eks Frelsesarmeen eller andre organisasjoner som deler ut mat til de som trenger det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 Takk for svar! Har sendt mail til sjefen og forklart hva som skjedde, så forhåpentligvis får jeg bli.. Jeg synes det er utrolig kjipt om det er slik at maten skal kastes jeg da, har finlest kontrakten min og alt jeg har av papirer, og det står ingen steder at man ikke kan ta med "søppel" (utgått mat) hjem. Synes kollegaen min var skikkelig kjip også, han kunne ha fortalt meg at det ikke var lov på en ordentlig måte =/ selv om det er litt spesielt at du tok det med deg uten å spørre når du fikk beskjed om at det skulle kastes. jeg spurte i forbi farten da vi begge var opptatt med å stenge og komme oss hjem til helg. Jeg har kastet andre utgåtte varer før, men enkelt ganger kan de selges etter at datoen har gått ut så derfor spurte jeg, tenkte ikke på å ta med meg kyllingen hjem før jeg skulletil å kaste den og tenkte "dette er sløsing" Anonym poster: 5deb70b22d887de12e1c78aac97c20ae 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #8 Skrevet 23. november 2012 Ja det er tullete at man ikke får ta me seg mat som må kastes. Kjedene unner ikke de ansatte mat som skal kastes en gang og bruker unskyldningen om at noen (få) spekulerer. Anonym poster: 99b920a2cffac52d028c925d9eef9b82 8
Glitnir Skrevet 23. november 2012 #9 Skrevet 23. november 2012 (endret) Litt pussig at det du fremhever i overskriften er at kollegaen din er sur, og ikke at du har driti på draget ved å stjele fra arbeidsplassen din (selv om du ikke så det slik selv). Det er jo like fullt tyveri selv om ting skal kastes - de fleste butikker har strenge regler på dette, som nevnt over er grunnen særlig at man ikke skal bli fristet til å ta inn mer enn det som selges. Det minste du burde gjort er å spørre kollegaen om det var greit at du tok med kyllingen hjem - her bare tok du deg til rette med arbeidsgivers eiendeler. At du ikke har fått beskjed om at det ikke er lov å stjele er ingen unnskyldning... Som foreslått over hadde jeg gått rett til sjefen ved første anledning selv for å forklare hva som skjedde. Sannsynligvis går det fint siden du ikke visste, men du bør komme kollegaen i forkjøpet ved å fortelle selv først, det blir mer troverdig. Edit: Ser nå at du har sendt mail. Det er bra. Endret 23. november 2012 av Glitnir 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 Litt pussig at det du fremhever i overskriften er at kollegaen din er sur, og ikke at du har driti på draget ved å stjele fra arbeidsplassen din (selv om du ikke så det slik selv). Dersom jeg hadde visst at dette var tyveri og noe som slettes ikke var vanlig hadde jeg neppe lagd en tråd i det hele tatt. Jeg forstår nå at dette var helt feil, men jeg synes fortsatt ikke at kollegaen min var spesielt voksen når det kom til å løse situasjonen.. det var jo ikke akkurat som jeg gjømte 20 pakker kylling under kåpa mi og lista meg avgårde.. (Det var forresten 3 pakker a 300g ) Det minste du burde gjort er å spørre kollegaen om det var greit at du tok med kyllingen hjem - her bare tok du deg til rette med arbeidsgivers eiendeler. At du ikke har fått beskjed om at det ikke er lov å stjele er ingen unnskyldning... Jeg synes det er å sette det på spissen, tok meg til rette med arbeidsgivers eiendeler? Det var søppel som ble kastet, som ikke skulle komme noe til nytte. Dersom jeg hadde kastet pakkene og en uteligger kom for å hente de så hadde det jo ikke vært det samme som at han stjal inne fra butikken. I hodet mitt tenkte jeg at dette var nå søppel og ja.. you get the point.. Får bare se hva sjefen sier. Anonym poster: 5deb70b22d887de12e1c78aac97c20ae 4
Gjest 10ne Skrevet 24. november 2012 #11 Skrevet 24. november 2012 Jeg vet ikke hvorfor gamle ansatte alltid er så ekkle mot de nye... Suckers!
Gjest 10ne Skrevet 24. november 2012 #12 Skrevet 24. november 2012 Jeg er på din side ts, stakkars deg altså... jeg har gjort mye dumt på jobben, men både sjefen og kollegane har vist forståelse for det for jeg var ny. Du lærte jo nå, og skal aldri gjøre det igjen. Ta prat med sjefen du, det der er ikke no krise. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #13 Skrevet 24. november 2012 jeg jobbet i en stor kantine en gang og der ble jeg fortalt at mat som ikke ble solgt kastet de, det var ikke lov å ta med hjem. forferdelig sløseri. hva ville barna i afrika sagt om slikt...... Anonym poster: 4ff0db73c3776179007a588f75eed198 1
Quilliam Skrevet 24. november 2012 #14 Skrevet 24. november 2012 Kollegaen din har rett, det er tyveri, men han taklet det på feil måte.
Gjest Skrevet 24. november 2012 #15 Skrevet 24. november 2012 Dessverre er det ikkr lov! Jobber selv i matbutikk og blir smålig oppgitt når jeg ser vi kaster gode ting som biff og sjokolademelk :-P Men reglene er der fordi noen kan misbruke det! Legge ting bakerst med vilje, glemme å sette ut o.s.v!
Gjesten Skrevet 24. november 2012 #16 Skrevet 24. november 2012 (endret) Som alle andre har sagt, så gjorde du en stor feil, men jeg er helt enig i at kollegaen din håndterte det på feil måte. Hadde det vært meg du møtte, ville jeg helt enkelt forklart deg at vi hadde regler for dette som forhindret deg fra å ta med deg maten hjem. Jeg synes dog også det var underlig at du tok dette uten å ha spurt (i alle fall uten å ha fått svar på) om det var greit. Jeg skjønner at det for deg som er ny kan være vanskelig å forstå at mat kastes, men det er, som du sikkert har forstått ut fra de andre svarene her, helt vanlig rutine mange steder. Jeg går ut fra at sjefen din skjønner at dette var en ærlig feil fra din side, så jeg kan overhodet ikke se for meg at du mister jobben over dette. Si fra hva sjefen din svarer da Endret 24. november 2012 av Gjesten
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #17 Skrevet 24. november 2012 Synes personlig at det er så teit at det skal kastes så mye mat, istedenfor at ansatte skal ta det med hjem. Det er helt utrolig hvor mye mat som kastes i Norge, jeg blir sjokkert, og skulle ønske at det ikke var slik. Vi har det altfor godt her i Norge, synes at vi heller skulle spare litt. TS, synes ikke at du gjorde noe galt, du handlet helt rett og er det oppsigelsesgrunn så synes jeg at det blir for latterlig, fy a meg! Anonym poster: 5ef7f16c98b2371155f95bf6e810f18d 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #18 Skrevet 25. november 2012 Jeg synes det er TS som har dummet seg ut. Som nyansatt så kan man ikke bare anta at det er slik det fungerer, og leve etter sine egne regler. Greit nok at du ikke visste om det, men hvorfor spurte du ikke din kollega om det var greit? Det verste er jo at kollegaen din sa at det skulle kastes, og du følte likevel at det var på sin plass å ta det med hjem. Skyld på deg selv og dårlig dømmekraft, ikke skyld på ledelsen. Du har kun jobbet i 2 uker, og jeg regner med at opplæringen ikke fokuserer så mye på om du kan ta med deg varer hjem eller ikke.. Dette er noe av det som du må lære underveis som det dukker opp, og for guds skyld SPØR om det er noe du ikke er sikker på. Vi har hatt en del ansatte som gjør det som de TROR det skal gjøres om de er usikre, og det er faktisk i nitti prosent av tilfellene feil, og vi andre må da bruke masse tid på å rydde opp etter h*n. Jeg jobber i butikk hvor vi kan ta med oss utgåtte varer og brød som er igjen hjem, så lenge vi har avklart det med sjefen på forhånd. Men jeg vet at mange butikker er veldig strenge på det, og det skjønner jeg veldig godt. Anonym poster: 9d2c76e4d1eeec4ed0f5562b82b7be36 5
palle Skrevet 25. november 2012 #19 Skrevet 25. november 2012 Jeg synes det er TS som har dummet seg ut. Som nyansatt så kan man ikke bare anta at det er slik det fungerer, og leve etter sine egne regler. Greit nok at du ikke visste om det, men hvorfor spurte du ikke din kollega om det var greit? Det verste er jo at kollegaen din sa at det skulle kastes, og du følte likevel at det var på sin plass å ta det med hjem. Skyld på deg selv og dårlig dømmekraft, ikke skyld på ledelsen. Du har kun jobbet i 2 uker, og jeg regner med at opplæringen ikke fokuserer så mye på om du kan ta med deg varer hjem eller ikke.. Dette er noe av det som du må lære underveis som det dukker opp, og for guds skyld SPØR om det er noe du ikke er sikker på. Vi har hatt en del ansatte som gjør det som de TROR det skal gjøres om de er usikre, og det er faktisk i nitti prosent av tilfellene feil, og vi andre må da bruke masse tid på å rydde opp etter h*n. Jeg jobber i butikk hvor vi kan ta med oss utgåtte varer og brød som er igjen hjem, så lenge vi har avklart det med sjefen på forhånd. Men jeg vet at mange butikker er veldig strenge på det, og det skjønner jeg veldig godt. Anonym poster: 9d2c76e4d1eeec4ed0f5562b82b7be36 så klart er det ledelsens ansvar at nyansatte får god opplæring, og blir informert om rutiner! det må være grunnlaget, og deretter må bedriften stole på de ansattes dømmekraft. i øyeblikket var hun sikker på at å ta kastet mat var ok, derfor spurte hun ikke mer. det kan hun faktisk ikke klandres for. hun kan informeres og inkluderes i rutiner og avgjørelser. det du sier om nitti prosent feil, det må jo bety at de får en voldsomt dårlig mottakelse. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #20 Skrevet 25. november 2012 så klart er det ledelsens ansvar at nyansatte får god opplæring, og blir informert om rutiner! det må være grunnlaget, og deretter må bedriften stole på de ansattes dømmekraft. i øyeblikket var hun sikker på at å ta kastet mat var ok, derfor spurte hun ikke mer. det kan hun faktisk ikke klandres for. hun kan informeres og inkluderes i rutiner og avgjørelser. det du sier om nitti prosent feil, det må jo bety at de får en voldsomt dårlig mottakelse. God opplæring er alfa omega, men man lærer ikke alt på én måned. Det er ikke alt av rutiner og regler (både skrevne og uskrevne) man kommer på å fortelle heller. Derfor bør nyansatte spørre dersom er usikre på noe. I min butikk skal all utgått/ødelagt mat registreres som minus i varebeholdningen, for hvis ikke blir det feil ved varetelling. Hadde noen tatt med seg mat uten å gjøre dette blir det da ubalanse i hva det står at det skal være, og hva det faktisk er, og det er å regne som tyveri. Anonym poster: 9d2c76e4d1eeec4ed0f5562b82b7be36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå