^me^ Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 vår lille pode har denne uken begynt i barnehagen for første gang rett ved der jeg jobber (vi bor langt ute på landet hvor det er dårlig barnehagetilbud nå). vi flytter om ca 1 mnd og har nærliggende barnehage der vi flytter som vi gjerne vil at mini skal begynne slik at han blir kjent med sine fremtidige klassekamerater. når er det best og flytte mini over til den andre barnehagen?før eller senere med tanke på tilknytning til barnehagemiljøet?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Vet ikke helt hva som er det beste tidspunktet, men vil bare dele vår erfaring Vår gutt begynte i barnehage da han var omtrent like gammel som din. Byttet barnehage etter ca et halvt år (da var han 19 mnd), og det gikk smertefritt! Han tilpasset seg den nye barnehagen på et øyeblikk. Det gjorde han forresten i den første barnehagen også, så det har aldri vært noe problem. Vi valgte å bytte bhg etter sommerferien, fordi han da verken var vant med den ene eller den andre bhg, men å være sammen med oss. Vi tenkte at han måtte venne seg til å være i barnehagen på nytt etter ferien, så da kunne han like gjerne venne seg til den nye barnehagen. Anonym poster: 6687c66fe77d093e06306169b867f2ed
kokkos Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 Jeg ville nok flyttet han fra etter juleferien, hvertfall dersom dere har tenkt til å ha fri i romjula uansett. Med såpass lang pause for liten tass kan det være han trenger litt ekstra tilvenning igjen på nyåret uansett. 1
Muscae Skrevet 23. november 2012 #4 Skrevet 23. november 2012 (endret) Jeg ville sagt før heller enn senere. Det er på grunn av tilknytning til personalet og andre barn i barnegruppen. Det er selvsagt ikke enkelt for barnet ditt å først begynne i en, og deretter en annen barnehage, i løpet av veldig kort tid. Men i den alderen er barn veldig tilpasningsdyktige og dersom dere satser på en god tilvenning i den nye barnehagen, så tror jeg ikke det skal være noe veldig stort problem... Barnet vil kunne knytte seg til enkelte barn og enkelte voksne, og dersom dere lar det gå et halvt år, før dere bytter, tror jeg det vil være verre, enn om dette er personer han kun har forholdt seg til i en måned. Jeg vet ikke, derfor sier jeg at jeg tror. Om dere lar ham gå hele året i denne barnehagen, så tror jeg overgangen kan bli ganske mye verre enn om dere tar det snart. Tradisjonen har vært at "små barn leker ikke sammen", men det viser seg i forhold til nyere forskning, og også for oss som jobber i barnehage, at vennskap knyttet i tidlig alder har stor verdi for barnet, og man skal ikke si at de ikke får venner og leker sammen i ettårsalderen, fordi det gjør de. Har jobbet i en god stund i barnehage, og baserer svaret mitt på dette. Edit: med hele året mener jeg hele barnehageåret, altså frem til sommeren. Endret 23. november 2012 av Kjemi 1
fruBeist Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Det aller beste hadde jo vert om han hadde begynt rett i den barnehagen som er i nærheten av der dere skal flytte. Men nå er han allerede begynt, så da får man ta det derifra. Nå vet ikke jeg hvor gammel sønnen din er, men tipper han er rundt året siden han begynner på denne tiden av barnehageåret. Mitt tips nå er å bytte når han allikevel skal over fra småbarn til storbarn. Da skal han jo uansett i nye lokaler, og med annet personell. Om du skulle bytte nå til høsten, for så på en ny småbarnsavdeling for et år, for så å igjen bytte avdeling til storbarn, det blir relativt ustabilt. Lykke til
Leanne Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Jeg ville byttet etter juleferien. Det er greit for en liten en å få et år på småbarnsavdeling før de går over på storebarnsavdeling. De knytter gode bånd på småbarn som de tar med seg i overgangen til storbarn. Når de begynner rett på en storbarnsavdeling utenfra tar det lenger tid å knytte vennskapsbånd, de som gikk sammen på småbarn har allerede en etablert relasjon som gir de en trygghet. 1
Muscae Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 Det aller beste hadde jo vert om han hadde begynt rett i den barnehagen som er i nærheten av der dere skal flytte. Men nå er han allerede begynt, så da får man ta det derifra. Nå vet ikke jeg hvor gammel sønnen din er, men tipper han er rundt året siden han begynner på denne tiden av barnehageåret. Mitt tips nå er å bytte når han allikevel skal over fra småbarn til storbarn. Da skal han jo uansett i nye lokaler, og med annet personell. Om du skulle bytte nå til høsten, for så på en ny småbarnsavdeling for et år, for så å igjen bytte avdeling til storbarn, det blir relativt ustabilt. Lykke til Dette vil ikke jeg anbefale. Begynner han rett i en storbarnsavdeling sammen med de som har gått i barnehagen siden de var på småbarn, så vil det være en større utfordring for ham å komme inn i barnegruppen, enn det er for de som går sammen fra småbarn. Som sagt knyttes det sterke vennskapsbånd i den alderen, og å komme inn i en gruppe som har knyttet disse båndene fra tidlig alder, kan være vanskelig for en to-treåring. Det vil selvsagt gå seg til over tid, men jeg ville gjort tiltak tidligere, for å hindre det, siden du kan det. Enkelte har jo ikke muligheten, og flytter gjerne så langt at de MÅ skifte barnehage på det tidspunktet de flytter, eller at de velger familiebarnehage fra barna er små, og så må de begynne i annen barnehage når de er tre. Akkurat det har jeg sett et eksempel på at det ikke gikk bra. Barnet hadde ingen av sine venner, ingenting av sin barnekultur (det skapes en egen kultur i alle barnehager), ingen som hadde opplevd det barnet hadde opplevd, mens alle de andre hadde felles erfaringer, og ikke minst; barnet var vant til åtte barn og to- tre mer eller mindre stabile voksne. I en større barnehage er det plutselig 18 barn, tre voksne, og stor utskifting i forhold til sykdom, intern utskifting pga sykdom på andre avdelinger (man må hjelpe til på andre avd). Dette barnet brukte lang tid på å komme inn i barnegruppen, og jeg tror både barn og foreldre ønsket seg tilbake til den gamle barnehagen innimellom.
^me^ Skrevet 23. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2012 (endret) vi flytter ikke før i januar så det blir ikke barnehagestart i en ny barnehage før februar iallefall. men hvordan er det med å få barnehageplass på denne tiden av året?må vi ikke søke i begynnelsen av året og vente på plassen til høsten? Endret 23. november 2012 av ^me^
Muscae Skrevet 23. november 2012 #9 Skrevet 23. november 2012 vi flytter ikke før i januar så det blir ikke barnehagestart i en ny barnehage før februar iallefall. men hvordan er det med å få barnehageplass på denne tiden av året?må vi ikke søke i begynnelsen av året og vente på plassen til høsten? Er det kommunal barnehage, og flytter dere innen samme kommune? Tror man kan søke om overflytting innad i kommunen, og dersom de har ledig plass, så får dere plass, ellers blir det ved neste års opptak.
^me^ Skrevet 23. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2012 det er til en annen kommune, så da blir det vel å vente til neste års opptak?
Muscae Skrevet 23. november 2012 #11 Skrevet 23. november 2012 det er til en annen kommune, så da blir det vel å vente til neste års opptak? Hovedopptaket skjer i august (søknad første mars). Men dersom barnehagen har ledige plasser kan de ta opp barn når som helst i barnehageåret. Du kan jo starte med å ta en telefon til den nye barnehagen, og høre? Ellers skader det ingen om du legger inn en søknad nå. Det verste du får er et nei.. Det kan hende (I en av barnehagene jeg jobbet gjorde de dette) at de flytter over enkelte av de eldste barna i januar eller utover våren, og at det dermed blir ledig plass på småbarn. Det gjør de ikke dersom det ikke trengs plasser på småbarn, og dermed er det viktig å søke.
^me^ Skrevet 23. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2012 tusen takk for hjelpsomme svar Kjemi 1
Muscae Skrevet 23. november 2012 #13 Skrevet 23. november 2012 Bare hyggelig. Og jeg håper det lar seg gjøre å flytte barnet heller før enn senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå