Løpegutt Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 (endret) Jeg oppdaget nylig en ny side for film. Etter litt frem og tilbake på siden så syntes jeg det var forbausende mange menn som skrev der. Og da jeg scrollet helt ned på siden fant jeg dette: http://montages.no/ Bare menn! Hvor er kvinnene? Nå vet jeg ikke hvordan det er på andre tilsvarende sider og blant filminteresserte forøvrig. Men det fikk meg til å tenke.. Er ikke kvinner like opptatt av film? Er det en overvekt av menn som er interessert i film? Og hvorfor er det slik? Endret 23. november 2012 av Løpegutt
Thought-Fox Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 (endret) Montages pleide å ha en kvinnelig skribent også, men hun har vel sluttet. Og ja, det virker som om flere menn er interessert i film, i alle fall er det slik at ulike filmfora og andre filmsider er dominert av mannlige brukere og skribenter. Det finnes jo en del kvinner også, men det er ingen tvil om at vi er i mindretall. Endret 23. november 2012 av Thought-Fox
orgus Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 Film-mann checking in! :D Har inntrykk av at det er langt mellom jentene egentlig. Og det holder ikke å se Twilight-filmene for å kvalifisere som "interessert" 1
Anglofil Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Tja, jeg vet ikke, jeg har alltid vært lidenskapelig film og var også filmanmelder på et filmforum tidligere. Da var jeg eneste jente blant massevis av gutter. Hvorfor er ikke lett å si, det bare er sånn. Eller, det kan være at kvinner er like opptatt av film, men at menn har større behov for å uttrykke det? Mvh Yvonne
orgus Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Tja, jeg vet ikke, jeg har alltid vært lidenskapelig film og var også filmanmelder på et filmforum tidligere. Da var jeg eneste jente blant massevis av gutter. Hvorfor er ikke lett å si, det bare er sånn. Eller, det kan være at kvinner er like opptatt av film, men at menn har større behov for å uttrykke det? Mvh Yvonne Jeg vet av mange jenter som "påstår" at de liker film, men når det skal velges film så viser det seg at nedslagsfeltet er rimelig smalt, og at det ikke alltid er så veldig mye engasjement bak hverken historien, folk eller plot. Det bare er noe å fylle kvelden med 3
Anglofil Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 (endret) Jeg vet av mange jenter som "påstår" at de liker film, men når det skal velges film så viser det seg at nedslagsfeltet er rimelig smalt, og at det ikke alltid er så veldig mye engasjement bak hverken historien, folk eller plot. Det bare er noe å fylle kvelden med Og jeg har opplevd menn som heller ikke har peilig. Det går begge veier. Og det er ikke nødvendigvis noe galt i det. Selv ser jeg på veldig mye forskjellig film, dessuten er et jo også slik at noen ganger ønsker man nettopp bare noe å fylle kvelden med film, og jeg synes egentlig ikke det er så farlig. Andre ganger ønsker man litt mer enn som så. Selv om jeg f.eks digger chick flicks, som er min store svakhet, så er jeg også lidenskapelig interessert i filmer fra 40-, 50- og 60-tallet, og har en stor filmsamling som rommer alle typer film. Med andre ord: bare fordi man kun vil ha noe å fylle kvelden trenger jo ikke å bety at man egentlig ikke er engasjemert i historier, folk og plot. Hvert til sitt bruk som det heter. Det at jeg elsker Bridget Jones's Diary betyr ikke at jeg ikke elsker The Big Sleep, To Have and Have Not og The Treasure of the Sierra Madre. Mvh Yvonne Endret 26. november 2012 av Yvonne 1
Thought-Fox Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Jeg vet av mange jenter som "påstår" at de liker film, men når det skal velges film så viser det seg at nedslagsfeltet er rimelig smalt, og at det ikke alltid er så veldig mye engasjement bak hverken historien, folk eller plot. Det bare er noe å fylle kvelden med Det samme gjelder da for de fleste menn som påstår at de er interessert i film. De fleste av dem er bare interessert i å underholdes av pene damer, eksplosjoner og "fete" biljakter. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Jeg har studert film både akademisk og produksjonsdelen. av 100 studenter på akademisk var vi vel kanskje 15-20 jenter, og av 50 på produksjon er vi 9. Og ærlig talt så vet jeg ikke helt hvorfor det er sånn, da jeg tydeligvis tenker på film som menn gjør.( satt veldig på spissen) Opplevde også at de fleste jentene på studiet egentlig var mest opptatt av chickflicks og klassisk hollywood. Ganske skuffende egentlig Anonym poster: 04d89e4b7d41ad045a2d2eebbbb87f1d
Gjest Badabing Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Det samme gjelder da for de fleste menn som påstår at de er interessert i film. De fleste av dem er bare interessert i å underholdes av pene damer, eksplosjoner og "fete" biljakter. Haha, det samme har jeg tenkt.. Når kjæresten min plukker ut film, går det i Hangover og den typen film, noe jeg finner lite underholdnng i. Jeg er ikke så interessert i film at jeg kunne vært kritiker e.l., men hakket over gjennomsnittet kanskje. Ser en del film, og har hatt filmvitenskap som valgfag fordi jeg ville lære litt mer.
Anglofil Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Jeg har studert film både akademisk og produksjonsdelen. av 100 studenter på akademisk var vi vel kanskje 15-20 jenter, og av 50 på produksjon er vi 9. Og ærlig talt så vet jeg ikke helt hvorfor det er sånn, da jeg tydeligvis tenker på film som menn gjør.( satt veldig på spissen) Opplevde også at de fleste jentene på studiet egentlig var mest opptatt av chickflicks og klassisk hollywood. Ganske skuffende egentlig Anonym poster: 04d89e4b7d41ad045a2d2eebbbb87f1d Høres veldig spennende ut. Skulle gjerne studert film selv, selv om jeg har gjort det mye på hobbybasis. Mvh Yvonne
orgus Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Bøyer meg i støvet og innser at jeg har sett film med feil jenter
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Hos oss er det helt klart mannen som interesserer seg mest for film! Han kan godt se en film om dagen, gjerne to og lever seg helt inn i en annen verden når han ser på. Jeg derimot syns filmer fort blir kjedelige, er ikke spesielt glad i action, eventyr eller science fiction, heller ikke historiske filmer når jeg tenker meg om. Romantiske komedier går greit, da slipper man å sette seg inn i så mye "hvem som er hvem" og man kan prate mens man følger med. Det er egentlig ganske rart at film er så lite tiltalende for meg, jeg er oppegående på alle andre områder og kan f.eks. elske å lese bøker med historisk innhold, liker også tv-serier og dokumentarer av ulike slag.. Anonym poster: 77c9236c571b43e753dc339b83ae90c6 1
orgus Skrevet 26. november 2012 #13 Skrevet 26. november 2012 og man kan prate mens man følger med. 10
Gjest Glorificus Skrevet 26. november 2012 #14 Skrevet 26. november 2012 Blir ikke dette litt på samme måte som at det trolig er en overvekt av mannlige kjendiskokker? Det finnes flinke jenter der ute for det. Filmentusiast her også, kvinnelig sådan.
Sally-Go-Round Skrevet 26. november 2012 #15 Skrevet 26. november 2012 (endret) Jeg tror det har litt å si hvilke miljøer man omgås i! Selv er jeg veldig glad i all kultur. Leser, ser og hører mye musikk, og har masse å komme bidra med. Jeg skulle veldig gjerne diskutert det med mine venninner fra studieklassen min, men de har veldig lite å komme med. Når jeg spør om de har hørt noe ny musikk i det siste, svarer de gjerne "hører egentlig mest på det som er på radio, jeg", og de ser aller helst chic-flick - filmer, hvis de får velge. Disse jentene er smarte og ultra-sosiale, og de har aldri hatt noe behov sterkt behov for å kunne mye om film og musikk. Gutta i klassen derimot, de kan jeg snakke flere timer på vors med, om alt fra smal fransk film til post-rock! Så jeg tror det har litt å si hvilke miljøer man er del av Innlegg ryddet for slettet innhold Sophie-Ann,mod Endret 28. november 2012 av Sophie-Ann
Gjest Cuntzilla Skrevet 26. november 2012 #16 Skrevet 26. november 2012 Jeg tror det har litt å si hvilke miljøer man omgås i! Selv er jeg veldig glad i all kultur. Leser, ser og hører mye musikk, og har masse å komme bidra med. Jeg skulle veldig gjerne diskutert det med mine venninner fra studieklassen min, men de har veldig lite å komme med. Når jeg spør om de har hørt noe ny musikk i det siste, svarer de gjerne "hører egentlig mest på det som er på radio, jeg", og de ser aller helst chic-flick - filmer, hvis de får velge. Disse jentene er smarte og ultra-sosiale, og de har aldri hatt noe behov sterkt behov for å kunne mye om film og musikk. Gutta i klassen derimot, de kan jeg snakke flere timer på vors med, om alt fra smal fransk film til post-rock! Så jeg tror det har litt å si hvilke miljøer man er del av Miljø? Du snakker om gutter og jenter i klassen din, poenget med din lille anekdote virker da mer å være kjønn? Det er nok kjønnsforskjeller her av diverse grunner, men det har jo også mye med miljø å gjøre. Jeg har alltid hengt i musikkmiljøer og der er det både jenter og gutter som er lidenskapelig opptatt av musikk. Så kan man ta et annet miljø, f.eks. etasjen min på jobb, hvor det er ingen som er spesielt interessert i musikk. Men "statistisk sett" oppfatter jeg at det er en kjønnsforskjell i interesse for både musikk og for film. Ofte virker det som forskjellen ligger i hvor engasjert man er i det, når jeg var på mitt "verste" så leste jeg alle slags musikkblader og -biografer, sjekket ut alt det nye jeg kom over, bygget opp en stor platesamling som sto kronologisk, registrerte alle platekjøp i et excelark, og ikke minst så laget jeg topp 10-lister over en lav sko. Sånne ting har jeg inntrykk av at det er mest menn som gjør akkurat når det gjelder filmer, musikk og tv-serier. Og ikke minst sport. Selv om jeg også kjenner et par damer som noterer skøytetider og tar ut ferie når det er Tour de France:) 1
Anglofil Skrevet 26. november 2012 #17 Skrevet 26. november 2012 Cuntzilla: Kjenner meg igjen i det du skriver. Selv elsker å lage lister. Filmlister, matlister. Og jeg har litt sære interesser jeg ikke prater så mye om. Mannen synes jeg nok er litt smågal med alle listene, dokumentene og planene mine. Mvh Yvonne
CathFoto Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Jeg er glad i å se film, men ikke spesielt opptatt av kunsten og håndtverket. Jeg virkelig hater romantiske komedier, men det trenger ikke være kred-film for at jeg skal like en film. Jeg er glad i gode, og ikke minst spennende og engasjerende historier. Detgjør at jeg også er veldig glad i å lese bøker. Jeg er derimot ekstremt opptatt av musikk, dog litt mer avslappet mtp årstall osv enn jeg var tidligere. TV er ikke like kult å være opptatt av som film, men jeg er faktisk veldig interessert i tv-serier, og bruker mye penger på både Apple-tv og på DVDer. Musikk og reising er de to interessene jeg deler med flertallet av mine venner uavhengig av kjønn. Og ofte kombinerer vi reise med musikk, det er stas. Jeg synes det er tullete å se ned på de som har shopping som hobby, det er ikke noe verre å bruke pengene sine i butikker enn på bil, sport, musikk osv. Shopping er ofte nært forbundet med moteinteresse, og mote er ikke bare industri, det er også fag og kunst.
Gjest Linaria Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Vel, jeg er dame og er ikke så interessert i film. Samboeren min elsker Hollywood-action, og det er noe av det kjedeligste jeg vet. Hender vi kan se film sammen innimellom, men jeg blir fort lei etter ca. en halvtime. Gidder nesten aldri å se film alene når jeg er hjemme, men hender jeg drar på kino alene. Det kan være litt koselig Jeg har andre interesser da. Liker å spille brettspill, dataspill, utendørsaktiviteter og annet, men akkurat film blir fryktelig kjedelig for meg. Jeg tror det er litt det at det ikke er noe kommunikasjon mellom meg og en film, og at jeg føler at de i filmen lever i en helt annen verden. Det er jo ofte dette mange liker med film, men jeg liker det ikke. Jeg føler meg utafor
Guybrush Skrevet 27. november 2012 #20 Skrevet 27. november 2012 Jeg oppdaget nylig en ny side for film. Etter litt frem og tilbake på siden så syntes jeg det var forbausende mange menn som skrev der. Og da jeg scrollet helt ned på siden fant jeg dette: http://montages.no/ Bare menn! Hvor er kvinnene? Nå vet jeg ikke hvordan det er på andre tilsvarende sider og blant filminteresserte forøvrig. Men det fikk meg til å tenke.. Er ikke kvinner like opptatt av film? Er det en overvekt av menn som er interessert i film? Og hvorfor er det slik? Når det gjelder film som underholdningsmedium tror jeg nok begge kjønn er like godt representert. Seertallene på filmer iløpet av uka på "vanlige" kanaler er stort sett jevnt fordelt - kanskje til og med en overvekt av kvinner. Når det kommer til produksjon av film er fordelingen drastisk endret. I likhet med mange andre utøvende kunstneriske former er det langt færre kvinner enn menn som er interessert i å gå årevis med uviss lønn, fra prosjekt til prosjekt, jobbe mye gratis, meget lange dager uten at man vet om det blir noe endelig resultat osv. Altså du må offre veldig mye og du må satse på noe som virker ekstremt usannsynlig vil gi suksess. Kvinner er generelt mer logisk anlagt når det gjelder sikkerhet, stabil lønn, sikker jobb osv. Da jeg slengte meg på mediafag ved NTNU hadde jeg mye omgang med de andre linjene relatert til faget. Det jeg så var at flertallet av jenter penset seg mer over til kommunikasjon, journalistikk, programlederjobber, markedsføring evt kombinerte med pedagogikk og siktet seg inn på lærerjobber. Gutta var i langt større grad drømmende, hadde holdt på med film på gutterommet siden de var små, kunne alle de store regissørene på rams og var mer "religiøse" kan man kanskje si. For å bli skribent innen film og media må man gjerne mase, og skrive mye gratis. Det er stort sett freelance og gir svært lav timeslønn. Er du heldig kan du ende opp som en av de som lever av det, evt kan kombinere dette med utøvende jobber. Film er også gjerne kombinert med andre "nerdete" interesser som hifi/hjemmekino/filmsamlinger. Selv har jeg et eget rom med over 3000 dvd'er og noen hundretalls blu-ray, flere spesialbokser +++. Det er en hobby jeg har hatt i flere år og mange vil nok annse dette som passe sært. Jeg kjenner også veldig mange filminteresserte jenter, men felles for de er at svært få interesserer seg for, evt orker bruke så mye tid og penger på lyden og det å formidle mediet mest mulig optimalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå