Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
At muslimer og heeeelt sikkert andre, ikke vil at det skal omfatte også religion, er så, men jeg er ikke så skråsikker på at jeg ikke vil legge også religion inn som gruppe under rassisme.

Vel, problemet med muslimer synes å være at de skriker rasisme når de selv blir utsatt for kritikk av sin religion, men sin egen langt grovere nedvurdering av jøder og kristne, for ikke å snakke om hinduer og buddhister, nekter de å se som rasisme. Det har vi et annet godt norsk ord for : Dobbeltmoral.

Å kritisere religionen er religionskritikk' date=' å dømme alle som hører til under en spesiell religion, er ikke religionskritikk, så hva er det da? Fordom, ja, men når man lar sine fordommer mot en gruppe mennesker vises og spres som sannhet, er det fremdeles bare en fordom? [/quote']

Her rører du ved problemets kjerne. Når Shabana Rehman sier at religionskritikk ikke er rasisme er det det hun mener, dvs kritikk av en religions LÆRE er ikke rasisme. Den dama har skjønt det meste, og atskillig mer enn et samlet norsk Storting, men det skal ikke så mye til. Islam er religion, dvs det er egentlig mer enn det, det er et tett sammenvevd religiøst og politisk system, men akkurat det skal jeg la ligge her.

Muslimer derimot er en folkegruppe. Det er en folkegruppe som ikke er ensartet. Det er imidlertid visse trekk ved denne folkegruppen som er karakteristiske for svært store deler av den, og disse er ikke nødvendigvis spesielt smigrende. Så hvordan diskuterer man dette uten å stigmatisere en hel folkegruppe ? Jeg skulle ønske jeg visste svaret på det, men det gjør jeg ikke. Noen enkle regler går det imidlertid an å anvende. Det ene er å ikke bruke ordene "islam" og "muslimer" om hverandre slik man ofte ser. Er det islam man snakker om er det religionskritikk.

Selvsagt må det også være mulig å si ting om muslimer, men da skal man for det første være rimelig nøye med hvordan man ordlegger seg. For det andre, praktisk talt alle andre grupper finner seg i at det rettes kritikk mot gruppen uten at hver eneste en tar det til seg og skriker "rasisme" som muslimer gjerne gjør. For noen uker siden hørte jeg f eks følgende utsagn på TV2:

"Hvis man er 100% amrikaner er man 99% idiot"

Erstatt "amerikaner" med muslim, men hold for øra først, vrælet om rasisme vil kunne vekke døde. Et annet utsagn, også fra TV2, i samme gate lød som følger:

- Hva får du hvis du krysser en satanist og en polakk ?

- En jævel til å plukke jordbær

Nylig hadde NRK (tror jeg) et program med 30 min sammenhengende hets mot sunnmøringer, riktignok humoristisk vinklet. Hadde man gjort noe ligende mot muslimer hadde landet stått på ende av et hylekor om rasisme som jeg knapt tør tenke på. Grupper får ros og ris fra alle kanter både på spøk og alvor i ett kjør, og er det snakk om en hvilken som helst annen gruppe enn muslimer avstedkommer det knapt reaksjoner i det hele tatt. I det øyeblikk det gjelder muslimer er både fanden selv, alle onde makter og hele helvete løs på en gang. Muslimer MÅ tåle kritikk, som andre grupper, hvis de skal kunne leve sammen med dem. En annen ting er selvfølgelig når denne kritikken utarter til hets og trakassering og grove generaliseringer. Hvor grensen går mellom legtim kritikk av en gruppe og hets mot vedkommende gruppe er imidlertid ikke lett å definere.

Se for øvrig tråden om ytringsfrihet i forumet Generell debatt.

Prithivi

Skrevet

at du mener at muslimer reagerer slik og sånn, DET har vi fått med oss Prithivi, det er ikke det som diskuteres her, det er ordet rassisme!!

Dette er en av grunnene til at jeg ikke gidder å diskutere verken islam eller muslimer på nett, fordi mange ikke klarer å holde seg til temaet som faktisk diskuteres med MÅ benytte enhver anledning til å si sin mening om hvordan muslimer er og ikke er, og det blir for dumt for meg.

Jeg har foreløpig ikke hørt mange kristne, etniske nordmenn som synes det er heeeelt greit at islamske imamaer snakker dritt om norge og kristne!!

Og jeg synes som sagt ikke at fordommer mot verken den ene eller andre gruppen mennesker er interessant, fordi fordommer ikke er fakta men ofte dannet av følelser.

Det er ganske mange kristne som synes det er behagelig at ikke hets av andre religioner regnes som rassisme også, ikke bare muslimer.

og at muslimer, som gruppe, driver langt grovere nedvurdering av jøder og kristne en motsatt, da tolker du muslimer utifra èn gruppe muslimer, for det ER faktisk endel muslimske mennesker som IKKE nedvurderer kristne og jøder, hinduer og buddister!

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er interessant å diskutere mennesker fra muslimske land som ikke passer inn i den allmektige store boksen med slemminger, men det ER ikke bare Gambianere som er snille muslimer altså!!

Og hvorfor i all verden gjør du igrunnen dette om til enda en diskusjon om muslimer og islam?

VET du at det BARE var pga muslimer at religion ikke kom innunder betydningen rassisme? og dersom du gjør det høres det så rart ut at jeg gjerne vil be om du har info om det? Og hvordan VET du årsaken til at disse muslimene ikke ønsket dette? har de fortalt det svart på hvitt noe sted?

VET du ikke at det er det som var det mest tungtveiende, hvorfor drar du frem muslimer i det hele tatt da?

Klarer du å diskutere uten å måtte snakke negativt om muslimer?

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt må det også være mulig å si ting om muslimer, men da skal man for det første være rimelig nøye med hvordan man ordlegger seg. For det andre, praktisk talt alle andre grupper finner seg i at det rettes kritikk mot gruppen uten at hver eneste en tar det til seg og skriker "rasisme" som muslimer gjerne gjør. For noen uker siden hørte jeg f eks følgende utsagn på TV2:

Dette er vel relativt generaliserende? som du sannsynligvis ikke har noen dekning for?

Det er mange andre grupper som skriker opp om rasisme og hets her i Norge - samer, afrikanere, nordlendinger, politikere etc.

Din påstand om at alle andre grupper "finner seg i det", mens muslimer skriker opp om det.

Helt greit med religionskritikk, men når du skal forsøke å si noe generelt om "trekk ved denne folkegruppen som er karakteristiske for svært store deler av den, og disse er ikke nødvendigvis spesielt smigrende" er det sikkert at du vil treffe dårlig.

Det blir det samme som å finne felles trekk ved alle kristne mennesker i verden.

Skrevet
at du mener at muslimer reagerer slik og sånn' date=' DET har vi fått med oss Prithivi, det er ikke det som diskuteres her, det er ordet rassisme!! [/quote']

Akkurat, og hvem er der som først og fremst bruker ordet rasisme ? Å diskutere et begrep uten å trekke inn den gruppe som oftest bruker/misbruker (stryk det som ikke passer) blir meningsløst.

At Koranen lærer at jøder er aper og svin som skal undertrykkes og ydmykes ER FAKTA, ikke fordommer. At ikke-muslimer i varierende grad er rettsløse annenrangs borgere i muslimske land er heller ikke fordommer, det er juridiske og historiske fakta. At muslimer i Norge blir stilt til rette for det må de finne seg i. Ikke stilt PERSONLIG til rette for det selvfølgelig, men spurt om de erkjenner det, om de støtter det og om det også er deres mål her i landet når de blir mange nok. Tåler de ikke det så forsvinn.

Skrevet
Det er mange andre grupper som skriker opp om rasisme og hets her i Norge - samer, afrikanere, nordlendinger, politikere etc.

Din påstand om at alle andre grupper "finner seg i det", mens muslimer skriker opp om det.

Ja, det er min påstand. Jeg har ennå til gode å høre samer skrike rasisme, og OM de hadde gjort det hadde det faktisk vært legitimt etter som same er en rase/etnisitet.

Afrikanere som skriker rasisme er ofte muslimer (Afrikaner = person fra Afrika). Er de gjenstand for kritikk på basis av sin rase ER det rasisme, er deres religion gjenstand for kritikk er det ikke rasisme. Når politikere snakker om rasisme er det ikke på egne vegne, det er svært ofte på muslimenes vegne fordi islam kritiseres. Man blander kortene så det er en gru.

Helt greit med religionskritikk' date=' men når du skal forsøke å si noe generelt om "trekk ved denne folkegruppen som er karakteristiske for svært store deler av den, og disse er ikke nødvendigvis spesielt smigrende" er det sikkert at du vil treffe dårlig. [/quote']

Har jeg truffet dårlig noen gang ?

Både og. For det første bruker du ordet ALLE, det gjør ikke jeg, jeg snakker om "store grupper av den". Det er f eks en kjennsgjerning at en meningsmåling tatt opp blant muslimer i Nederland 12 september 2001 viste at 80% av de spurte støttet terrorangrepene i USA dagen før. Det er også en kjennsgjerning at i Saudi-Arabia har landets eget etterretningsvesen estimert av 90% den voksne mannlige befolkningen med utdannelse støtter Osama bin Laden.

Prithivi

Skrevet

Og igjen greier du å vri en debatt om til å bli en debatt om islam. Her diskuterer vi ordet rasisme. Ikke hvem som roper rasisme først eller høyest. Men hva begrepet rasisme er. Det har du allerede svart på. Hvorfor i all verden du trekke inn islam i alle debatter du deltar i? Er du så ensporet at du ikke klarer å tenke på og snakke om andre ting?

Gjest Anonymous
Skrevet
Og igjen greier du å vri en debatt om til å bli en debatt om islam. Her diskuterer vi ordet rasisme. Ikke hvem som roper rasisme først eller høyest. Men hva begrepet rasisme er. Det har du allerede svart på. Hvorfor i all verden du trekke inn islam i alle debatter du deltar i? Er du så ensporet at du ikke klarer å tenke på og snakke om andre ting?

Hva sier det egentlig om deg at du ikke forstår at noen har ideer og visjoner de brenner for, noe som opptar en i så så stor grad at det blir en stor del av livet ditt?

Dette virker å være symptomatisk for kvinner - jeg vil tippe det er 1 kvinne blant 100 visjonærer. Du klarer ikke engang å begripe konseptet bak det å være opptatt av noe arbitrært som ikke er klær og sminke.

Skrevet

Hva sier det egentlig om deg at du ikke forstår at noen har ideer og visjoner de brenner for, noe som opptar en i så så stor grad at det blir en stor del av livet ditt?

Dette virker å være symptomatisk for kvinner - jeg vil tippe det er 1 kvinne blant 100 visjonærer. Du klarer ikke engang å begripe konseptet bak det å være opptatt av noe arbitrært som ikke er klær og sminke.

Jeg har faktisk også ideer og visjoner jeg brenner for, men klarer å holde meg til tema i en diskusjon. Jeg har ingenting i mot at mennesker er veldig opptatt av enkelte tema, og kun debatterer slike ting. Det jeg reagerer på er at man "stjeler" seriøse tråder som andre brukere legger inn for å få svar på sine spørsmål, og vrir det om til å bli en diskusjon som omhandler ens egne interesser. Dette ødelegger trådstarters intensjoner, og kan føre til at andre brukere melder seg ut av diskusjonen (det er det en del eksempler på her inne...). Hvilket igjen kan føre til at trådstarter ikke vil få de svarene h*n ellers kunne fått. Vil man diskutere en annen sak enn tråden starter med, kan man bruke knappen øverst der det står "nytt tema", og starte sin egen diskusjon. Heller det enn å ødelegge andres tråder.

Og hvis du tar en liten titt på velvære, klær og sminke, vil du se at jeg ikke er en særlig aktiv deltager der inne. Selv om jeg er "kvinne" har jeg andre interesser.

Skrevet

Det er mulig koranen sier at alle ikke-muslimer er lavere, men hvorfor svares det ikke det når det spørres direkte om muslimers/koranens syn på kristne f.eks?

Dersom du leser denne siden:

www.koranen.no

så stemmer ikke det du sier, hvorfor har du andre opplysninger en det som står her?

Tolkninger på koranen er forskjellig, ergo ser ikke "muslimer" på kristne som pakk, NOEN muslimer ser på kristne som pakk, andre gjør det ikke.

Moren min er gift med en religiøs muslim fra afrika, han bor i afrika og har en religiøs familie, han er også en mann som "alle" vet hvem er og som er veldig godt ansett i de områdene han har tilknytning til, allikevel skiller han seg altså fra sin muslimske kone og gifter seg senere med en kristen kvinne som ikke har noen planer om å konvertere til islam! Og dette er IKKE noe problem verken for familie, venner, barn eller noen.

Jeg som de vet er ikke-troende, ble også tatt imot med åpne armer og behandlet meget bedre en jeg har opplevd å bli av visse kristne som vet jeg er ikke-troende!!! De er også mer informert om forskjellene i religion og kultur en mange kristne jeg har diskutert med, og har en langt åpnere innstilling til andre mennesker en det som viser seg i islam og muslim-debatter bl.a på KG!!

Og ja, dette er ètt tilfelle, i ètt land, som du ikke synes er representativt for muslimer, jeg vet det, men nettopp derfor er det viktig å sette lys på det i mine øyne, når vi nå har gjort dette om til en debatt om muslimer....

Muslimer er like forskjellige som kristne, de tolker OGSÅ koranen på forskjellige måter, på lik linje med det kristne gjør med bibelen!

Når vi nå VET at det er ETT land som IKKE tolker koranen slik det blir forespeilet, VET vi da at dette er det eneste landet som har det slik? Eller ønsker vi bare å se den siden som er slemme-slem, fordi det er de som synes, fordi det er de som roper høyest!!

Alle de som IKKE rakker ned på ikke-muslimer, alle de som ikke tolker koranen på den måten du viser til, de SER vi jo ikke, fordi de ikke gjør noe ut av seg! Men vi må da skjønne at de finnes forde??

Har vi en gjeng på 10 muslimer, 4 av dem skriker og banner og dytter og ser ned på, mens de 6 andre ikke blander seg bort i hvordan andre mennesker velger å tro og leve, og rusler derfor vekk for å gjøre sitt, hvem er det vi SER da? De kranglevorne selvsagt, men det er jo faktisk ikke tilfelle at det er de eneste representative eller korrekte av gruppen fordet?

Og at f.eks afrikanere er de som skriker mest om rassisme, kan vel kanskje ha litt med at det er de som føler rassismen mest på kroppen eler?

At islamske imamer preiker rassistisk propaganda om kristne til sine troende er jo ikke noe vi stort sett føler på kroppen. Det stopper oss ikke fra å få jobber eller hjem eller slikt, ihvertfall ikke i norge!

Hvem skriker mest om rassisme og hvem blir hardest rammet av rassisme?

(snakker da om rassisme generellt)

Gjest Anonymous
Skrevet

Har jeg truffet dårlig noen gang ?

For det første bruker du ordet ALLE, det gjør ikke jeg, jeg snakker om "store grupper av den". Det er f eks en kjennsgjerning at en meningsmåling tatt opp blant muslimer i Nederland 12 september 2001 viste at 80% av de spurte støttet terrorangrepene i USA dagen før. Det er også en kjennsgjerning at i Saudi-Arabia har landets eget etterretningsvesen estimert av 90% den voksne mannlige befolkningen med utdannelse støtter Osama bin Laden.

Prithivi

Kommer an på hvilke egenskaper du egentlig mener disse innehar, og om du er villig til å spesifisere hva du mener med "store grupper" av muslimene. Jeg antar du da mener majoriteten? Da bør du i såfall påvise med en viss sannsynlighet at minst 500 millioner mennesker innehar disse trekkene. Kan du det?

Du har så langt vist til en meningsmåling(med hvor mange deltakere?), og et estimat fra Saudi-Arabia(som ikke akkurat er kjent for å være liberale i forhold til religionstolkning).

På samme måte kan jeg hevde at kristne støtter drap på abortleger og bombing av abortklinikker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor har du informasjonen din fra at det er muslimer som oftes skriker rasisme. Det er din påstand men hva vet du om det?

Har du noen gang opplevd rasisme på kroppen?

Skrevet
Det er mulig koranen sier at alle ikke-muslimer er lavere, men hvorfor svares det ikke det når det spørres direkte om muslimers/koranens syn på kristne f.eks?

Dersom du leser denne siden:

www.koranen.no

så stemmer ikke det du sier, hvorfor har du andre opplysninger en det som står her?

Jeg kjenner den siden utmerket godt. Les Koranen 9:29 så ser du hva den sier om jøder og kristne. Andre vers i Koranen forbyr eksplisitt muslimer å ha jøder og kristne som venner.

Tolkninger på koranen er forskjellig, ergo ser ikke "muslimer" på kristne som pakk, NOEN muslimer ser på kristne som pakk, andre gjør det ikke.

Selvsagt er det nyanser i tolkningene på ting som er mer eller mindre uklare, og ofte må Koranen suppleres med Hadith for klargjøre ting som er uklart, men en del ting er så krystallklare at man kan ikke ”tolke” seg bort fra dem uten å lyve. Det gjelder f eks en ting som nedvurderingen av ikke muslimer. Den har da også vært gjennomført i praksis i en MEGET stor del av islams historie, og er nedfelt i lovgivningen i en lang rekke toneangivende muslimske land den dag i dag.

Moren min er gift med en religiøs muslim fra afrika, han bor i afrika og har en religiøs familie, han er også en mann som "alle" vet hvem er og som er veldig godt ansett i de områdene han har tilknytning til, allikevel skiller han seg altså fra sin muslimske kone og gifter seg senere med en kristen kvinne som ikke har noen planer om å konvertere til islam! Og dette er IKKE noe problem verken for familie, venner, barn eller noen.

Selvsagt ikke, det er intet forbud i islam mot at muslimske menn kan gifte seg med kristne eller jødiske kvinner, til og med Muhammed gjorde det. Forbudet gjelder bare andre veien, dvs muslimske kvinner kan ikke gifte seg med ikke-muslimske menn, det ansees typisk som frafall og straffes med døden. Muslimske menn kan til og med ha ikke-muslimske kvinner som heller ikke er kristne eller jøder som konkubiner / sex-slaver, men kan ikke ha status som koner.

Og ja' date=' dette er ètt tilfelle, i ètt land, som du ikke synes er representativt for muslimer, jeg vet det, men nettopp derfor er det viktig å sette lys på det i mine øyne, når vi nå har gjort dette om til en debatt om muslimer.... [/quote']

Du må gjerne trekke det fram, men det forandrer lite eller ingenting på hva som er det dominerende for flertallet av muslimer.

Gjest Anonymous
Skrevet

La den som er uskyldig kaste den første stein...

Det jeg lurer på Prithvi er; hvor du får dette enorme hatet ditt til muslimer fra? Mye av undertrykkelsen i arabiske land er basert på kulturelle, ikke religøse tradisjoner. I så måte er ikke islam en verre religion en kristendommen.

Skrevet

Og innlegget over er skrevet av Månebarnet med store innloggingsproblemer... :roll:

Skrevet
Det jeg lurer på Prithvi er; hvor du får dette enorme hatet ditt til muslimer fra?

Det jeg lurer på Gjest er; hvor får du det fra at jeg hater muslimer ?

Mye av undertrykkelsen i arabiske land er basert på kulturelle' date=' ikke religøse tradisjoner. I så måte er ikke islam en verre religion en kristendommen.[/quote']

Der er løgn. Svært mye av det springer rett ut av islams lære.

Hvor mange ganger må jeg vise til f eks Koranen 9:29 som basis og hjemmel for undertrykkelse av ikke-muslimer i muslimske land ?

Hvor mamge ganger må jeg vise til Koranen 4:38 som basis og hjemmel for kvinneundertrykkelse ?

Kristendom og islam er så forskjellige som vel mulig. Allah er en gud som krever at mennesker dreper og dør for ham. De kristne sin Gud døde selv for menneskene, gjennom Jesus. Det er et univers, minst, mellom islam og kristendom.

Prithivi

Skrevet

Det jeg lurer på Gjest er; hvor får du det fra at jeg hater muslimer ?

Tja, kanskje på grunn av at du konsekvent angriper islam på en relativt agressiv måte... (forresten så er ikke omskjæring en "muslimsk" skikk... Det burde du vite).

Jeg har egentlig bare følgende å si, siden du tydligvis mener det er riktig å henvise til religiøse skrifter i denne debatten:

"Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere". (Matt 5:44)

Så velsigne deg Prithvith, som angriper oss stakkars KG-brukere som ikke ønsker å se islam bare som noe fælt og undertrykkende. Dessuten anbefaler jeg deg å ta en liten titt på Matt 5:22

Månebarnet - som ikke under noen omstendighet har planer om å iføre seg burka, og som velger å tro godt om etthvert individ inntill det motsatte er bevist

Skrevet

Tja, kanskje på grunn av at du konsekvent angriper islam på en relativt agressiv måte... (forresten så er ikke omskjæring en "muslimsk" skikk... Det burde du vite).

Si meg, vet du ikke forskjell på islam og muslimer ? Til din orientering kan jeg opplyse at islam er en ideologi (blanding av religion og politikk). Muslimer er en folkegruppe, nærmere bestemt den folkegruppe som mer eller mindre frivillig forfekter og praktiserer denne ideologien. De fleste som gjør det er født inn i den, og har ikke noe valg etter som ideologien forkynner og praktiserer dødsstraff for frafall. Om man angriper et fengsel hvor det er dødsstraff for fluktforsøk betyr da ikke det at man hater de FANGENE som sitter der, snarere tvert i mot.

Når det gjelder omskjæring er det en skikk som er delvis muslimsk. Den er ikke rent muslimsk etter som den er eldre enn islam. Det er imidlertid heller ikke riktig å si som mange gjør at det har ingenting med islam å gjøre. Koranen sier ikke noe om det, men det finnes en Hadith (utsagn fra Muhammed som ikke står i Koranen) hvor han anbefaler det. To av de fire lovskolene i islam påbyr omskjæring.

Jeg har egentlig bare følgende å si, siden du tydligvis mener det er riktig å henvise til religiøse skrifter i denne debatten:

"Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere". (Matt 5:44)

Bibelsitater preller av på meg, jeg er ikke kristen.

Så velsigne deg Prithvith' date=' som angriper oss stakkars KG-brukere som ikke ønsker å se islam bare som noe fælt og undertrykkende. [/quote']

Så dere ønsker å se islam som noe annet enn hva det i realiteten er ?

Skrevet
Fortell det til dine franske ikke-muslimske medsøstre i muslimske bydeler i Frankrike. De er nødt til gå med muslimsk klesdrakt for ikke å bli mobbet og kanskje voldtatt om de setter foten utenfor døra iført noe annet. Og når tilsvarende tilstander opptrer i Norge' date=' finn andre skuldre å gråte på enn hos dem som har advart mot dette i årevis FØR 11 september 2001.[/quote']

Jeg blir egentlig mest trist når jeg leser de massive angrepene dine... Jeg har gått i muslimske bydeler i Paris uten verken å bli mobbet eller voldtatt. Og jeg har beveget meg i Harlem i New York uten å bli ranet. Mine muslimske naboer behandler meg ikke med annet enn respekt, og jeg opplever flere av dem som mer respektfulle og mer høflige enn mange andre menn. Å ha et nedlatende kvinnesyn er ikke noe som er unikt for muslimer, og på mange måter anser jeg din argumentasjon for nedlatende.

Å si at man skal "finn andre skuldre å gråte på enn hos dem som har advart mot dette i årevis FØR 11 september 2001" er særdeles lite omtenksomt og hyggelig. Omtenksomhet og omtanke for et menneske som har opplevd noe fælt anser jeg som grunnleggende - evner du ikke det har du ikke noe krav på min respekt. Når det er sagt tror jeg ikke at man vil få de samme tilstandene i Norge som du hevder man har i Frankrike. Samfunnene er på mange måter forskjellige, og debatter foregår på forskjellige plan. Jeg er på ingen måte tilhenger av å tvinge noen til å gå med slør, men jeg ser samtidig at vi lever i et samfunn som i alt for stor grad seksualiserer kvinnen, og dermed tvinger henne til å være et objekt, om enn på en annen måte.

Dette er også en form for kvinnediskriminering. I kampen mot denne diskriminering er det ikke en religiøs gruppe som er "fienden" - det er alle menn som undervurderer og undertrykker kvinner, uavhengig av rase, religion og nasjonalitet. Og alle kvinner som støtter dem.

Jeg kjemper fortsatt likestillingskampen i Norge, men jeg prøver å kjempe med omsorg, støtte og toleranse, ikke med sinte ord og never. Maktmisbruk og overgrep skjer i alle kulturer, uavhengig av religion. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at man kan skylde på en religion for alt som er vondt og galt her i verden.

Skrevet
Jeg blir egentlig mest trist når jeg leser de massive angrepene dine... Jeg har gått i muslimske bydeler i Paris uten verken å bli mobbet eller voldtatt. Og jeg har beveget meg i Harlem i New York uten å bli ranet.

Nå tenkte ikke jeg først og fremst Paris, og hva du måtte ha opplevd og ikke opplevd der er bare et ørlite utsnitt av virkeligheten. Virkeligheten er dokumentert i bøker og avisartikler som det finnes massevis av. Dessverre er det det omtrent tabu å linke til islamkritisk materiale i dette forumet så det kan jeg ikke gjøre. Skal imidlertid sende deg en pm med noen linker, så kan du selv se de situasjonsbeskrivelsene jeg sikter til og vurdere hvor seriøse og troverdige du synes de er.

Mine muslimske naboer behandler meg ikke med annet enn respekt' date=' og jeg opplever flere av dem som mer respektfulle og mer høflige enn mange andre menn. [/quote']

Omtrent det samme sa flere av de ikke-muslimske naboene og andre bekjente til Muhammed Atta og andre av kaprerne fra 11 september. I islam finnes det noe som heter taqija – den lovlige løgn, dvs muslimer kan lyve ovenfor vantro hvis det tjener islams sak. Man kan finne hjemmel for det i Koranen og i andre av islams skrifter. Det tolkes litt forskjellig av shia og sunni muslimer, men poenget er at det er der. Nå kan ikke jeg påstå at dine muslimske naboer lyver når de gir inntrykk av å vise deg respekt, det har jeg intet grunnlag for å gjøre. Jeg har imidlertid en aldri så liten utfordring til deg. Koranen forbyr egentlig muslimer å ha kristne som venner. Spør dem om det, ikke ved å fly i strupen på dem, men på en høflig måte, og hør hva de sier. Kanskje vet de det ikke. Mange muslimer vet forholdsvis lite om islam, og jeg kjenner flere eksempler på muslimer som når de oppdager hva islam egentlig lærer vender seg bort fra den i avsky. Jeg skal sende deg en link med en historie som er et eksempel på det også. Poster jeg linken her er vel alle onde makter løs.

Gjest rabarbara
Skrevet
[. Virkeligheten er dokumentert i bøker og avisartikler som det finnes massevis av.

Prithivi

Der må jeg desverre skuffe deg. Det er ALLTID vinklinger som gjør at den uforbeholdne virkeligheten ikke skildres i avisartikler. Det har jeg god erfaring med, som journalist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...