Gå til innhold

Vil ha muskler og mindre fettprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo.

Jeg er en jente på 18 år som vil bli "fit". Tenker markerte magemuskler og en stram rumpe. Men så vet jeg ikke hvor jeg skal starte... Hva bør jeg gjøre? I matveien og hvor mye bør jeg trene/hva bør jeg trene? :) Har medlemskap hos Sats. Målene mine er 171 cm og 51 kg.

Anonym poster: cca242e9d6b40b769d8328b378a49143

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra tips som Maja kommer med. Verdt å sjekke ut siden.

De 2 viktigste elementene for å bli "fit" er styrketrening og ett ok kosthold.

Styrketrening 3 ganger i uken (40-60 min pr. økt er MER enn nok) i tillegg til ett ok kosthold (hovedsakelig mer protein og mindre karbohydrater og fett).

Som nevnt i linken over så er det bare å glemme timesvis forran løpemaskiner, romaskiner og annen utholdenhetstrening hvis man ska bli fit. Slik form for trening er best som ett supplement til styrketrening.

Hva øvelser skal du så trene? Det er mer enn nok med knebøy, markløft, benkpress og evt militærpress.

Det er flere varianter av disse øvelsene men hovedprinsippet er å aktivere de størst muskelgruppene.

Ble selv "fit" ved å trene styrketrening. Gikk ned ca. 30 kg på 10 mnd.

Lurer du på noe mer så bare ta kontakt.

Skrevet

Hei hei,

Jeg er ikke noen fagperson, men jeg deler gjerne de tipsene som hjalp for meg da jeg satte som mål å bli mer fit :). Jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog og PT for å komme frem til dette, selv om mye også er basert på sunn fornuft ;). Her er noen før og etterbilder som du kan bruke til å vurdere om du vil høre på rådene mine eller ikke: http://www.myfitnesspal.com/topics/show/611724-small-numbers-big-changes-with-pictures?hl=small+numbers&page=1#posts-8793322

KOSTHOLD

- Jeg lå i omtrent 500 kcal underskudd for å kvitte meg med noen små valker her og der ;)

- Jeg spiste mye proteiner (fra egg, kyllingfilet, svinekjøtt, karbonadedeig, proteinpulver og magre meieriprodukter som mager kesam og cottage cheese. Proteininntaket bør ligge på rundt 2 g pr. kg kroppsvekt for at du skal unngå å miste muskelmasse ved et evt. vekttap.

- Jeg spiste mye grønnsaker (rundt 400 g daglig), og moderate mengder frukt og bær. Da sikret jeg at jeg fikk gode og næringsrike karbohydrater i tillegg til viktige vitaminer og mineraler.

- Jeg unngikk sukker og raske karbohydrater, men sørget for å få i meg nok karbohydrater etter trening for å sikre at muskulaturen får det de behøvde for optimal restitusjon. Spiste omtrent 100 g karbohydrater pr. dag.

- Jeg hadde ett frimåltid i uken der jeg nøt et bedre måltid uten å tenke på næringsinnhold. Nammenam!

- Jeg tok vitamin D og omega 3 som kosttilskudd

- Jeg var opptatt av at maten jeg spiste skulle være god, og unngikk måltidserstatning. Jeg ville nemlig tenke på kostholdsendringene mine som en lisstil, mer enn som en kur.

TRENING

- Jeg trente hard styrke 3 ganger i uken. Jeg kjørte da 3 ulike fullkroppsprogram med supersett (der du tar 2 øvelser rett etterhverandre før du tar pause). Med hard mener jeg at jeg trente med tunge vekter og hadde korte pauser.

- Jeg kjørte 1-2 kondisjonsøkter i uken, én med intervaller, og én med langkjøring

- Jeg prøvde å være så aktiv som mulig i hverdagen ved å f. eks. gå eller sykle til jobb.

Håper dette var forståelig. Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...