Gå til innhold

Lei av sutring pga underbemanning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av sutring og syting og klaging på vaktrommet når vi, som mange andre sykehjem, må gå med for lav bemanning pga sykdom og mange sykemeldinger.

Nå har vi hatt noen uker der vi har vært en for lite nesten daglig. Og det første man blir møtt med når man kommer på vakt er "åååå nå er vi i minus i dag igjen, nå er det X som er syk! Hva feiler det henne da? Jeg orker ikke mer av dette!"

Når folk kommer tilbake fra sykedager får de jo slengt i trynet hvor mye det var å gjøre, og det er sur og trykket stemning på vaktrommet. Kjenner jeg blir så lei av dette!

Selv er jeg så å si aldri borte fra jobb, men hvordan ville det vært for meg å komme tilbake selv å bli møtt av det klagekoret? Kan tenke meg det ikke er noe koselig. Hvis jeg tar telefonen når noen ringer å sier de er syke, så er jeg blid og hyggelig og ønsker god bedring og at jeg gleder meg til de er tilbake, vi trenger deg. Desverre er det ikke alle som gjør det, den syke blir møtt med et surt "javel, får se om vi får vikar da! Farvel"

Aaaahhh, jeg blir så forbanna. Ja vi går underbemanney, men dagen blir ikke bedre for noen av oss av å bli møtt med klaging og nedpsyking med en gang man kommer inn døra!

Det nytter ikke å si så mye, straks jeg snur meg er klagesangen i gang på nytt.., blir nesten mer sliten av dette gnålet enn d faktum at vi faktisk er for lite ansatte på jobb! Hjelp! Orker nesten ikke mer! Er ikke så store vitsen å ta det opp med sjefen, hun sier bare at folk må få lov å være misfornøyd!

Anonym poster: 1468b2b5cb09981f3a21b851af661f23

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har veldig mye fravær bør det kanskje gjøres noe da.. for man skal jo ikke gå underbemannet hele tiden. Da blir jo de som er på jobb fortere syke også går det rundt i en ond sirkel..

Høyt sykefravær er lite gunstig for arbeidsmiljøet, det er ikke noe nytt.

• Liker 3
Skrevet

Mange steder er det faktisk ikke lov til å leie inn vikar pga økonomi, så det er ikke bare bare å gjøre noe med det heller..

Helt enig med deg ts! Får vi stopp på sytinga så har vi kommet langt! Det værste er når denne sytinga går utover pasientene. Jeg er ikke noe interesert i å høre om hvor travelt det er når jeg er pasient et sted!

• Liker 2
Skrevet

Helt enig, hvorfor psyke hverandre ned med klaging istedenfor å oppmuntre hverandre i en presset situasjon :icon_lol: Alle skjønner at dagen blir tøff med underbemanning, men ved å skryte av hverandre og bruke muligheten til å se gleden over et godt samarbeid fører jo det til en bedre trivsel og økt mestringsfølelse ved endt dag. ja ingen tvil om at det er tøft å jobbe i omsorgsyrker med for lite folk på jobb, men vi må uansett forholde oss positive med tanke på brukerene vi har. Det er pga dem vi er der :danse: Ta dette opp på neste møte dere har på arbeidsplassen! Lykke til og stå på videre. Takk for at du kjemper for rette holdninger og yrkesetikk på arbeidsplassene våre :laugh:

Skrevet

Jo jeg er enig i det, men om det er mye fravær bør man kanskje se litt på hvorfor det er så høyt fravær, også det bør kunne endres på for over tid så er det energidrepende for de som er igjen, og det går utover kvaliteten på arbeidet og hjelpen pasientene får.

• Liker 3
Skrevet

Måten fraværet blir tatt i mot hos dere er jo helt feil og ødelegger miljøet deres. Så her bør nok lederen ta et tak.

Men det er faktisk fryktelig slitsomt å være for få på jobb. Det går utover ansatte og pasienter. Det går ikke ann å ikke rekke stell/mat/legging osv. Så man må jo bare stå på ekstra. Men man må jo gjøre det beste ut av det, klaging hjelper ikke.

Jeg synes det er helt horribelt at man i dette rike landet ikke skal ha råd til å ha helsetjenesten skikkelig bemannet, det går jo utover alle. Men det er en annen diskusjon.

Anonym poster: 8615e7043d6ff6b9a968eb2c65954af5

• Liker 1
Skrevet

Konstant underbemanning fører til masse ekstra press på de som er på jobb, som igjen gjør at de blir presset til siste rest og ender selv opp syke.

Anonym poster: 03cb3f31ef1351c083fe92c01d8c32d9

• Liker 2
Skrevet

Det ER slitsomt å konstant være underbemannet, konstant måtte ta oppgaver som egentlig skulle blitt tatt av andre uansett om det gjelder fra folk som har stadige sykedager og/eller sykt barn dager eller det dreier seg om ubesatte stillinger. Arbeidsmiljøet vil forvitre over tid når folk blir stadig mer slitne og gretne, så får man kanskje ennå flere sykemeldinger, og så har man en ond sirkel hvis det ikke tas tak i. Men dessverre mange dårlige ledere der ut.

Når det er sagt så skal man jo heller ikke spre misnøyen sin til alt og alle, det hjelper ingen verdens ting, men man skal ta det opp med sin nærmeste leder.

• Liker 1
Skrevet

Har vært i akkurat samme situasjon. Er helt enig i at man ikke bør la det gå utover de som faktisk er syke, men det er faktisk veldig frustrerende og være konstant i manko over lenger tid.

Skrevet

Synes lederen din håndterer situasjonen utrolig dårlig! Nei, det er ikke greit at folk går rundt og er misfornøyde, de skal ikke "få lov" til det.

Her må lederen tørre å være leder, stå frem og fortelle hvordan folk skal omtales osv på arbeidsplassen. Dessuten må hun/han se på hvorfor det hele tiden er underbemanning, og hvilke tiltak som burde settes inn.

• Liker 1
Skrevet

for en leder. alle stedene jeg har jobbet har arbeidsmiljøet vært koselig. det er alfaomega for å holde ansatte på jobb. og fornøyde.

Anonym poster: 16059b899518296f7997c746bdb18938

Skrevet

og folk lurer på hvorfor jeg sluttet i helsevesenet ?

Skrevet

og folk lurer på hvorfor jeg sluttet i helsevesenet ?

Det er heldigvis også mange steder uten mue fravær, og godt arbeidsmiljø :)

Skrevet

Det er heldigvis også mange steder uten mue fravær, og godt arbeidsmiljø :)

joda, men etter å ha jobbet som fast tilkallingsvikar (i praksis 100 % stilling) i min kommune i nesten ti år så har jeg vært innom det meste her. all ære til de som orker men jeg og mange andre fikk nok etter en stund.

det inntrykket jeg sitter igjen med er at jo tyngre avdelingen er, jo større er fraværet og det har jeg full forståelse for. en ond sirkel at mange steder har vikarstopp ved fravær når underbemanning øker belastning og fører til mer fravær dessverre.

miljøet opplevdes som veldig opp og ned men såklart, konstant underbemanning som fører til øket press på de gjenværende gjør noe med humør og motivasjon.

Skrevet

SÅÅÅÅ enig i det du skriver TS .. sliter en del med infeksjon i kroppen så må av og til ringe og si at jeg er syk fordi jeg rett og slett ikke klarer og jobbe , har aldri skulket jobben fordi jeg ikke "orker " men har gode grunner. Når jeg kommer tilbake på jobb får jeg høre hvor stress det ble når jeg ikke var der og føler at jeg må jobbe dobbelt så mye når jeg er på jobb, som om jeg ikke har dårlig samvittighet for å være syk fra før av , for jeg vet jo hvor mye stress det blir for de som er på jobb, men er man syk så er man syk

Skrevet

I slike tilfeller må man rett og slett tørre å være rak i ryggen og addressere ansvaret dit det hører hjemme, altså ledelsen. Man går rett og slett ikke og er syndebukk fordi andre fikk mye stress da de var borte. Jeg vet da selv hvor frustrerende det er når andre man er avhengige av å samarbeide med er syke/borte/perimsjon etc. men jeg kan jo ikke ta det ut på vedkommende, for det er dennes leder som skal ta ansvaret og også eventuelle frustrasjoner. Hvis man ikke vil høre på det, så passer man rett og slett ikke som leder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...