Gå til innhold

Hvilken hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hånd skal giftering og forlovelsesring være på? Må man ha en av hver?

Har hørt noe som at noen bruker høyre,for det er ett løfte mellom de to som Gud har bevitnet eller noe i den dur, andre på venstre fordi det er på hjertesiden.

Anonym poster: 04ec5654f6e5cf51a70ba4287a13c9a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg vet er at Norge har gifteringen på motsatt hånd av det Norge har. Og jeg har den på venstre.

Så da skal vel den norske på høyre. Og forlovelsesringen på venstre.

Skrevet

Eneste jeg vet er at Norge har gifteringen på motsatt hånd av det Norge har. Og jeg har den på venstre.

Så da skal vel den norske på høyre. Og forlovelsesringen på venstre.

:bond:

Anonym poster: dca043e7aa289a72b14970622b462f37

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det mest vanlig å ha på høyre. Noen har forlovelsesring på høyre og flytter den til den venstre når de gifter seg. Men det er naturligvis helt opp til hver og enkelt hvilken hånd man velger.

Skrevet

Takk for svar :) Litt klokere hvertfall.

Skrevet (endret)

Norge er et av veldig få land som har gifteringen på høyre hånd. Jeg leste i en bok om bryllup og tradisjoner at dette fordi det fra gammelt av er denne hånden som signerer avtaler. I de fleste andre land er den på venstre (hjertesiden).

Vi har forlovelsesringene på venstre og skal fortsette med å ha gifteringene der (samme ring forøvrig). Dette fordi vi liker det best.

Endret av Portvinpiken
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Jeg liker tradisjoner, så vi har ringene på høyre hånd :)

Skrevet

Jeg liker tradisjoner, så vi har ringene på høyre hånd :)

Jeg også :-). Og siden jeg har to lands tradisjoner å forholde meg til så er jeg priviligert og kan velge :-). Tilkommende synes også venstre er mer praktisk så derfor har vi valgt å følge den andre tradisjonen :-). Valgfrihet er jo flott :-)

Skrevet

Jeg hadde forlovelsesringen på høyre til vi giftet oss og så tok jeg gifteringen på høyre og flyttet forlovelsesringen over til venstre. Synes det passer sånn siden en er i gult gull og den andre i hvitt gull, men det er jo helt opp til en selv :)

Skrevet

Du må ikke ha noen av ringene ;)

De gamle romerne trodde at det gikk en nerve eller blodåre (husker ikke hva) rett fra ringfingeren på venstre hånd til hjertet. De brukte gifteringer av jern, forresten, mens i Norge var å gi en gullring et viktig symbol når man festet seg til ei jente i vikingtida. Det er ikke så mye regler lenger for sånt, annet enn at det er ringfingeren man bruker. Noen steder har man historisk brukt andre fingre, men det med direkte forbindelse mellom tredje finger og hjertet (også på høyre side) har vært fremtredende.

Jeg synes det er moro at Norge bruker høyre når det er venstre som er det vanligste internasjonalt, så jeg har giftering på høyre hånd. Forlovelsesring hadde jeg ikke.

Skrevet

det er vanligst i norge å ha den på høyre hånd (fant jeg ut), så jeg kommer til å ha min på høyre hånd, men min kommende mann skal ha sin på venstre hånd, da han er fra england, og det er vanlig der, så føler vi oss begge gift, og ikke en forlovet ;), og får rare spørsmål uansett hvor vi er ;)

Anonym poster: e3a5c2eb676e07fc35bb1d2923726182

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd, det føltes mest naturlig, og så er det jo hjertesiden ;) Kommer nok til å gjøre det samme med gifteringen når den tid kommer.

Skrevet

Etter å ha lest deres tilbakemeldinger, blir det nok høyre på meg, siden det føles mest naturlig for meg, og jeg blir å ha forlovelses og giftering "i ett" Jeg er ikke noe smykke menneske, så det er nok å ha en ring å holde styr på :) Takk for svar til alle :)

Skrevet

For oss blir det venstre hånd da det er vanlig der samboer og deler av min familie kommer fra. (Og så liker jeg at det er hjertesiden :-) )

Skrevet

Vi skal ha ringene på høyre hånd. Tradisjon i Norge, samt at høyre hånd er "avtalehånden" (vi skal jo ta hverandre i hendene på at vi har avgitt løfter til hverandre) gjør at for oss er dette et naturlig valg. En annen ting som JEG liker tanken på (men jeg er sikkert litt rar, da ;)) er at siden jeg/vi er høyrehendte, får jeg jo sett ringen mye oftere når den er på høyre hånd, siden det er denne hånden jeg bruker desidert mest. Sånn har det vært hele tiden med forlovelsesringen, som jeg stadig kikker på og smiler for meg selv av, og sånn blir det sikkert med gifteringen også (i hvert fall de første par årene..hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...