Gå til innhold

Reklamasjon på sko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte et par sko for et år siden ca, og 4-5 måneder senere ble de ødelagte, og skobutikken (privat eid skobutikk) skulle "reparere" dem. Det var da blitt en sprekk bak på skoen slik at jeg gikk skjevt (vrikket foten litt frem og tilbake pga hulrommet inni, vanskelig å forklare). De brukte en måned på å "reparere" dem, da er det snakk i å fylle noe i hullet. Etter en måned uten å ha hørt noe fra dem dro jeg innom for å høre hvorfor det tar så lang tid, og da sa han at de "akkurat hadde blitt ferdige". Greia var at det så ikke ut som de hadde fylt hulrommet/sprekken med noe, og sprekken var blitt større. De hadde heller ikke flere igjen av skoene, så jeg sa at jeg ville ha pengene tilbake (viste frem kontoutskrift). Det nektet han å gi meg, han sa at de gir tilgodelapper og det er slik de gjør det. Jeg ville jo faen ikke handle mer hos dem, men nå må jeg jo det for å få noe igjen.

Det jeg lurer på, er at det er nå kanskje 8 mnd siden jeg fikk tilgodelappen, og jeg har lest litt rundt angående reklamasjonsrett på klær og sko (i annen sammenheng), og har lest at man skal få pengene tilbake dersom det er en feil ved skoen som ikke skyldes feil bruk.

Er det helt umulig å dra innom og klage på tilgodelappen hos dem nå? Jeg vil tro han drittmannen som eier butikken kjenner meg igjen.

Som dere skjønner er jeg fremdeles kjempebitter pga dette...

Anonym poster: 2c3d2f18249727be405f840ebc4884ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uhm.

Om de ble ødelagte samme dagen du brukte dem så ville jeg forstått det.

Men 4-5 måneder senere?

Man har reklamasjonsrett på klær og sko innen to år etter at kjøpet er gjort

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Men det er noen varer klær/sko hvor reklamasjonsretten faller ut hvis skolen/klærne er blitt brukt feil/feil underlag etc alt etter som hva skoen/klærne egentlig skal brukes til?

F.eks en sportsbutikk jeg kjenner til så har de en ting:

Reklamasjons rett faller bort om håndball skoene er blitt brukt som joggesko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noen varer klær/sko hvor reklamasjonsretten faller ut hvis skolen/klærne er blitt brukt feil/feil underlag etc alt etter som hva skoen/klærne egentlig skal brukes til?

F.eks en sportsbutikk jeg kjenner til så har de en ting:

Reklamasjons rett faller bort om håndball skoene er blitt brukt som joggesko...

Ja jeg er fullt klar over det, men jeg skrev jo at de er brukt normalt, og dessuten så godtok butikken feilen. Mitt tilfelle gjelder ikke det du gneller om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

fikk du vite hvor lang tid du har tilgodelappen?

Om ikke annet er avtalt så er en tilgodelapp gyldig i 3 år...(H&M er den eneste butikken jeg vet om som gir tilgode lapp som varer "livet ut",julegave varer man ønsker å bytte men så har de ikke flere igjen av den strlsen, så jeg tror jeg har 7-8 tilgode lapper som enda er gyldig etter 8 år...lol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk du vite hvor lang tid du har tilgodelappen?

Om ikke annet er avtalt så er en tilgodelapp gyldig i 3 år...(H&M er den eneste butikken jeg vet om som gir tilgode lapp som varer "livet ut",julegave varer man ønsker å bytte men så har de ikke flere igjen av den strlsen, så jeg tror jeg har 7-8 tilgode lapper som enda er gyldig etter 8 år...lol)

På lappen står det datoen som er et år etter, og dette spurte jeg om, å da sa han at den varer til jeg bruker den. Hvis jeg ikke har fått ordnet noe annet blir jeg å dra innom i god tid før datoen for å forsikre meg om at jeg får brukt den etter datoen.. drittbutikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så pass lenge sidan du kjøpte skoa skal du vere glad for at ikkje butikken berre lo det opp i fjeset.

Vær glad for tilgodelappen og prøv å slutt å irriter deg over noko så lite viktig som eit par sko.

Anonym poster: 226ad01dc3f49d91eeb526c7b15bd65d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så pass lenge sidan du kjøpte skoa skal du vere glad for at ikkje butikken berre lo det opp i fjeset.

Vær glad for tilgodelappen og prøv å slutt å irriter deg over noko så lite viktig som eit par sko.

Å koffør i helvette skulle butikken le mæ i trynet for at æ sku klage etter skoen va blitt så ødelagt at de va ubrukelig etter noen få måneda?!!?!! Det e reklamasjonsrett på klær og sko i TO år etter de e kjøpt, så det e KLART at æ gikk tilbake for å klage. Hvis du kommer her og sier at du ikke hadde gjort det samme om det skjedde med dine sko, så e det nåkka seriøst galt med dæ. Man skal ikke bruke nesten 1000kr på sko som blir ødelagt etter 4-5mnd uten å forvente at det blir ordna opp i.

Dra en anna plass med de frekke kommentaran dine, æ e ikke interessert i kommentara fra sånne som dæ, la være å svare hvis du ikke har noe fornuftig svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke lov å skrive på dialekt på forumet og for det andre er det ingen grunn til å klikke i vinkel når du svarer deg.

Butikken har sitt på det tørre her, butikken har rett til å rette mangelen. Se forbrulerkjøpsloven og støvletthældommen.

Anonym poster: 9367a8566da2da32d334baf86edfedbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koffør i helvette skulle butikken le mæ i trynet for at æ sku klage etter skoen va blitt så ødelagt at de va ubrukelig etter noen få måneda?!!?!! Det e reklamasjonsrett på klær og sko i TO år etter de e kjøpt, så det e KLART at æ gikk tilbake for å klage. Hvis du kommer her og sier at du ikke hadde gjort det samme om det skjedde med dine sko, så e det nåkka seriøst galt med dæ. Man skal ikke bruke nesten 1000kr på sko som blir ødelagt etter 4-5mnd uten å forvente at det blir ordna opp i.

Dra en anna plass med de frekke kommentaran dine, æ e ikke interessert i kommentara fra sånne som dæ, la være å svare hvis du ikke har noe fornuftig svar.

Og jeg som trodde det var en myte at nordlendinger er hot heads...!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke lov å skrive på dialekt på forumet og for det andre er det ingen grunn til å klikke i vinkel når du svarer deg.

Butikken har sitt på det tørre her, butikken har rett til å rette mangelen. Se forbrulerkjøpsloven og støvletthældommen.

Fullt klar over det, men når det skrives på nynorsk da svare æ tilbake på min dialekt:) og dessuten. skriv om en ærlig sak om noen kan svare om det e vits å dra tilbake for å klage, om noen har erfaring med sånt. e virkelig ikke interessert i å høre sånne kommentara, det e lite nødvendig. Det e klart man blir irritert over at skoen blir ødelagt etter så kort tid. Skal man la være å dra tilbake for å klage så e man bare rett og slett dum. Vet ikke om det forrige menneske som svarte har så mye penga og derfor ikke bryr seg om å klage på feil med varene, men for en student så lar man ikke sånt gå forbi.

Det e provoserende med folk som bare svare for å være unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det er to års reklamasjonsrett på sko, så vær glad du dro innom og klaget :)

Skjønner godt at det kan være irriterende ja, jeg har opplevd noe av det samme, hvor butikken setter seg på bakbeina bare for å få viljen sin. Det er sleskt, men det beste er vel bare å la være å handle der. Skjønner at det er kjipt at de gjorde feilen verre, men da burde de ha prøvd å ordne det en eller to ganger til (er ikke sikker på hvor mange sjanser de har på å prøve å reparere).

Kjipt å bli nektet pengene tilbake (det hadde du nok rett på), for ved en tilgodelapp taper jo ikke de noen ting, luringene.

Er dessverre mange butikkeiere som ikke kan slike regler...

Jeg skjønner heller ikke hva AB mener med at butikken skulle le deg opp i trynet? Hun har jo full rett til å dra tilbake og klage når skoene blir ødelagte etter så kort tid!

Men du får prøve å snakke med de, ellers kan du jo prøve å selge tilgodelappen :fnise:

Edit: Det er nok ikke skoene hun irriterer seg over, det er nok det at hun må handle der igjen etter å ha mottatt dårlig service.

Endret av sunshiny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk er et av to skriftspråk i Norge, dialekt er det ikke. Det er lov å skrive på nynorsk på forumet, i motsetning til dialekt. Hvis dette er representativt for TS' oppførsel, så kan jeg forstå at butikken ikke var mer serviceinnstilt.

Forøvrig så hjelper det ikke at man er innenfor den absolutte reklamasjonsfristen dersom man ikke har overholdt den relative fristen. I tillegg til at det foreligger en mangel, som er noe annet enn en feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...