Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har som mål å trene ca. 3 ganger i uken. Men lurer litt på hva effekten av å trene to ganger om dagen er (ca. 2 t og 15 min sammelagt)? Altså om man trener 2 ganger en dag, og 1 gang en annen dag, har dette tilnærmet lik effekt som 3 dager, eller? Har nemlig noen dager hvor det passer meg veldig bra å stå opp tidlig om morgenen og trene 1 times tid, også en gruppetime på kvelden. Mener ikke at jeg skal erstatte noen av dagene med dobbel trening, vil forsatt trene 3 dager i uka, men hadde vært fint å vite effekten av dobbel trening en dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker både i forhold til å gå ned i vekt, og til å få en sterker kropp.

Skrevet

Kroppen trenger tid til å restituere seg. Det kommer an på hva, og hvor hardt, du trener. To tunge økter på samme dag ville jeg ikke tatt. Styrketrening to ganger om dagen er også utelukket.

Om du har trent om morgenen, vil du ikke være like godt uthvilt til kveldsøkten som om du ikke hadde trent om morgenen. Du vil derfor ikke kunne yte like bra, noe som betyr mindre fremgang, og mindre kalorier forbrent siden du ikke klarer ta like hardt i.

Jeg ville absolutt ikke byttet ut tre dager i uken mot to dager med samme antall økter.

Anonym poster: 1beae90ca217701b973c197c5b0a36ca

Skrevet

Man bryter ned kroppen når man trener.

Kroppen SKAL ha hvile. Det er da kroppen bygger seg opp igjen. Så å trene 2 ganger daglig bryter man kroppen mer ned, noe som ikke er målet.

Trener man riktig så er 3 økter mer enn nok for å oppnå de mål man måtte ønske.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Svarer ut fra et helsemessig perspektiv:

Det spørs litt på hvor aktiv du er i hverdagen.

Hvis du sitter mye stille på jobb/skole/hjemme, er det bedre å prioritere å få trent litt hver dag enn lenge 1 dag. Å få inn bare litt ekstra mosjon hver dag hjelper mot mange livsstilsykdommer:)

Skrevet

Jeg har som mål å trene ca. 3 ganger i uken. Men lurer litt på hva effekten av å trene to ganger om dagen er (ca. 2 t og 15 min sammelagt)? Altså om man trener 2 ganger en dag, og 1 gang en annen dag, har dette tilnærmet lik effekt som 3 dager, eller? Har nemlig noen dager hvor det passer meg veldig bra å stå opp tidlig om morgenen og trene 1 times tid, også en gruppetime på kvelden. Mener ikke at jeg skal erstatte noen av dagene med dobbel trening, vil forsatt trene 3 dager i uka, men hadde vært fint å vite effekten av dobbel trening en dag.

Om du. feks. tar en joggetur på morgenen og trener vekter på kvelden så kan du fint gjøre det. Kondis og styrke går på 2 forskjellige ting så det er ikke noe stress.

Jeg kan fint jogge på dagen og ta yoga/ bokse på kvelden. Jeg har dobbelt økter 2-4 ganger i uka alt ettersom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...