Gå til innhold

Dyrt å lage kraft selv?

lady90

Anbefalte innlegg

Har lagd oksekraft og kyllingkraft for første gang. Til kyllingkraften brukte jeg 1 høne + masse grønnsaker og endte opp med 1,25 liter ferdig kraft, dog veldig ukonsentrert.

Til oksekraften brukte jeg 1,6 kilo bein + grønnsaker og endte opp med 1,5 liter kraft, denne heller ikke kjempekonsentrert.

Bare beina til oksekraften kostet meg 90.- kr, så kommer prisen på grønnsakene.

Syns dette ble veldig dyrt, og ikke minst tok det jo nesten en dag.

Skal jeg lage brun saus må jeg bruke 1/3 del av kraften jeg koket opp, dvs. prisen på sausen blir da over 35.- kr.

Bruker av og til Jacobs kraft som er kjempegod, og lurer nesten på om det er billigere å kjøpe den, enn å lage selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva du lager av.

Jeg koker skjelden kraft av ingredienser jeg kjøper for anledningen. Men rekeskall, rester etter helstekt ørret helstekt kylling, lammelår, kalkuninnmat og så videre.... Billige gulrøtter og løk, litt selleri, hvitløk og andre ting man som regel har i kjøleskapet. Slik blir kraften både billigere og bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruker rester fra middagen hvis du vil spare penger, ikke egne ingredienser. Som Athene sier.

Brun restene litt i pannen først, det får frem en god smak.

Anonym poster: 869e99046309a3e76f10b20fe7b3ba86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker rester av annen mat. Skjønner heller ikke helt hvordan du regner, hvis 1,5l holder til tre sauser, bruker du 0,5l pr porsjon? Når jeg koker kraft blir den så sterk at jeg bare trenger en isterningsstørrelse for en hel saus.

Anonym poster: dd813d1fca6c3cc74a52ac3ab1145fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir krafta så god av beina på en grilla kylling? Jeg har min tvil, men jeg har ikke prøvd det, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert.

Det er ikke så mye billigere å koke god kraft, nei, men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe trykkoker. I den kan du koke oksehaler på én time (vanlig å brune dem først), istedenfor tre-fire timer på vanlig måte. Hos meg kosta det 60 kr kiloen. Det har jo masse kjøtt på seg også, som du kan bruke i pasta, gryter, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke snakk om 'grilla kylling', noe vi aldri spiser.

Som regel koker jeg kraft etter å ha tilberedt stange kylling i leirgryte. Da koker man kraften på alt av rester, også kraften fra selve stekingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker rester av annen mat. Skjønner heller ikke helt hvordan du regner, hvis 1,5l holder til tre sauser, bruker du 0,5l pr porsjon? Når jeg koker kraft blir den så sterk at jeg bare trenger en isterningsstørrelse for en hel saus.

Anonym poster: dd813d1fca6c3cc74a52ac3ab1145fd9

Til brun saus bruker jeg 0,5 l kraft ja.

Problemet er at vi omtrentt aldri spiser hel kylling, stek osv. så det blir lite å lage kraft av. Tror jeg får holde meg til Jacobs heretter.

Egentlig sykt dyrt med ferdig kraft her i Norge. Dyrere enn vin faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til brun saus bruker jeg 0,5 l kraft ja.

Problemet er at vi omtrentt aldri spiser hel kylling, stek osv. så det blir lite å lage kraft av. Tror jeg får holde meg til Jacobs heretter.

Egentlig sykt dyrt med ferdig kraft her i Norge. Dyrere enn vin faktisk.

Da får du bruke buljong :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et alternativ til Jacobs kan du jo prøve kraften de selger på Rema1000. Det er samme størrelse og pakning som Jacobs sine, men mener å huske at den er billigere Uansett så er den absolutt like god. Jeg har prøvd begge.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser alltid ned bein med kjøttrester som kan brukes. For det meste rå, men noen ganger også bein som er igjen etter etter oppvarming. Jeg kjøper så å si aldri kjøtt som bare skal brukes til kraft. Grønnsakene er også som oftest rester. Noen ganger fryser jeg ned de også til det skal brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...