Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år drømmer jeg om å lage spiselige julegaver til besteforeldre, tanter og øvrig familie. Men så får jeg aldri tid, og så svikter fantasien. Oppretter derfor denne tråden for å få noen tips...

Flere som vil gjøre dette i år? Hva skal dere lage?

Jo, i fjor fikk jeg faktisk dekorert noen kubbelys med glansbilder og decoupagelakk. Tror jeg kostet på meg silkebånd også ;) Veldig enkelt, og det ble kjempefint!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år skal jenta på 3 år male på krus til besteforeldrene.

I fjor malte hun et bilde på lerret som de har hengende i stua.

Skal også lage en kalender med håndavtrykk, fotavtrykk, bilder fra året som er gått ol til besteforeldre.

hvert år pleier jeg også å lage seigmenn (gele), bordstabler og kransekake som jeg gir bort i julegave.

Skrevet

Jeg strikker mange av julegavene i år, og nå er jeg heldigvis snart ferdig med dem :) Liker ikke å stresse ;) Ellers kunne jeg godt tenke meg å lage salte mandler til min storesøster som aldri ønsker seg noe. Hun fikk brente mandler i fjor, og ble kjempeglad for dem :)

Skrevet

Jeg pleier å lage:

Mozartkuler

Sjokoladetrøfler

Mintpletter

Bayleyskuler

Peanut butter cups

Bounty

Peanøtter med sjokolade

Det blir nok ikke alle sortene i år, kanskje jeg heller prøver noe nytt :)

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget konfekt i norgesglass dekorert med rød sløyfe o.l. ble veldig godt mottatt når jeg ga bort det iallefall. Brente mandler er jo fint, eller sursild og tomatsild hvis mottakeren liker sånt.

Skrevet

Jeg skal lage brente mandler, det gjør jeg hvert år. Tenker på å prøve meg på tomatsild også i år :)

Skrevet

Jeg pleier å lage:

Mozartkuler

Sjokoladetrøfler

Mintpletter

Bayleyskuler

Peanut butter cups

Bounty

Peanøtter med sjokolade

Det blir nok ikke alle sortene i år, kanskje jeg heller prøver noe nytt :)

Lyst å dele oppskrifter?:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har forresten noen veldig gode karameller og noen rågode chilitrøfler som jeg godt kan finne oppskriftene til hvis noen er interessert!

• Liker 3
Skrevet

Lyst å dele oppskrifter? :)

Selvfølgelig!

Mozartkuler

Mintpletter

Baileyskuler

Bounty

Peanøtter med sjokolade:

Ingredienser:

Salte peanøtter

Sjokolade

Konfektformer

Smelt sjokoladen over vannbad og ha i nøttene. Det skal være mer nøtter enn sjokolade. Fordel i konfektformer og sett kjølig.

(Denne er funnet i en annen tråd her inne en gang, veldig godt!).

Sjokoladetrøfler:

Ingredienser:

2 dl fløte

200 g lys kokesjokolade

200g mørk kokesjokolade

Sjokolade til trekk

Kakao

Eventuelt smakstilsetninger

Kok opp fløte, ha i hakket kokesjokolade, rør glatt. Sett til avkjøling i kjøleskapet. Form så til kuler (litt grisete) som dyppes i smeltet kokesjokolade og rulles i kakao. Nyt! Kan kombineres med alle mulige smakstilsetninger.

Peanut butter cups:

Ingredienser:

2,4 dl økologisk peanøttsmør

1,2 dl melis

1/4 ts salt (eller smak til)

200-300 g mørk sjokolade (70%)

Peanøtter

Smelt omtrent halvparten av sjokoladen og fordel jevnt utover bunnen og sidene av sjokoladeformer, la stivne. Bland sammen peanøttsmør, melis og salt, ha i hakkede peanøtter til ønsket konsistens. Fordel i formene. Smelt resten av sjokoladen og ha over peanøttsmøret. Pynt med hakkede peanøtter.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har forresten noen veldig gode karameller og noen rågode chilitrøfler som jeg godt kan finne oppskriftene til hvis noen er interessert!

Eller enda bedre, kanskje vi kan ha et baketreff? :nigo: Juleverksted!

• Liker 2
Skrevet

Eller enda bedre, kanskje vi kan ha et baketreff? :nigo: Juleverksted!

Jaaaaa :hoppe:

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier hvert år å lage masse julekaker og godteri som jeg gir bort i førjulsgave, men i år orker jeg ikke å lage annet enn fløtekarameller og brente mandler. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Safira: Jeg prøvde meg akkurat på mintplettene, men jeg måtte ha dobbel mengde sjokolade for å dekke dem. De ser fortsatt veldig ...hjemmelagde ut. :sjenert: :-P Tips til å få sjokoladen til å dekke pent? Kan man tynne den ut med noe? :-)

Skrevet

Safira: Jeg prøvde meg akkurat på mintplettene, men jeg måtte ha dobbel mengde sjokolade for å dekke dem. De ser fortsatt veldig ...hjemmelagde ut. :sjenert: :-P Tips til å få sjokoladen til å dekke pent? Kan man tynne den ut med noe? :-)

Jeg tror kanskje jeg også har brukt mer sjokolade enn det som er oppgitt i oppskriften.

Jeg har en gang laget de i konfektformer (altså fylt bunnen og sidene av formene med sjokolade, hatt mintfyllet oppi og sjokolade på toppen igjen), da blir de pene. Ellers synes jeg 70% kokesjokoladen fra freia blir ganske flytende. Det hjelper også å temperere sjokoladen, og sørge for at den ikke blir for varm. Bortsett fra det kan man kanskje prøve med litt kokosfett/delfiafett?

Og hjemmelaget utseende er det ikke noe i veien med! Du kan prøve å ringle over litt smeltet hvit sjokolade hvis du synes de er for ille.

Skrevet

Nå har jeg laget drops for første gang! Var veldig skeptisk, for det høres litt vanskelig og skummelt ut. Men det gikk kjempebra! En fordel å være to stykker da... De ble gode, men litt forskjellig fasong da ;) Skal lage flere som skal gis bort i julegave :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...