Merete87 Skrevet 22. november 2012 #21 Skrevet 22. november 2012 Copenhagen Business School Den har jeg ikke hørt om. Er det Danmark som er "anerkjent" innenfor økonomi? lurer på om jeg har hørt noe om det
mac84 Skrevet 22. november 2012 #22 Skrevet 22. november 2012 Begrunn? BI er jo en stiftelse, og alt overskudd går tilbake til skolen. Har aldri opplevd så mye administrativt krøll noen gang som i løpet av mine to år på BI. Vil helst ikke utdype nærmere, men det burde ikke være nødvendig å ha flere "oppvaskmøter" i løpet av to år. Ja, overskuddet går tilbake til skolen. Det jeg mente er at de uten videre kutter fag, programmer, osv. fordi de visstnok ikke er lønnsomme. Når forelesere i tillegg ikke evner å lære bort sitt fag på en skikkelig måte, så ser jeg ikke hvordan overskuddet gagner studentene. Det skal mer til enn et flott bygg for å skape en bra utdanningsinstitusjon. Vil også legge til at jeg synes det er fullstendig hårreisende å kreve penger for å bevitne "Graduation" seremonien. Vil man ha med begge sine foreldre vil dette koste 300 kr (150 pr pers). Vil man i tillegg ha med f.eks. steforeldre og samboer, så vil den totale summen bli 1200 kr (300 pr pers). Etter å betalt 150 000 i skolepenger bør "Graduation" seremonien være gratis etter min mening!
Lista Skrevet 23. november 2012 #23 Skrevet 23. november 2012 Har aldri opplevd så mye administrativt krøll noen gang som i løpet av mine to år på BI. Vil helst ikke utdype nærmere, men det burde ikke være nødvendig å ha flere "oppvaskmøter" i løpet av to år. Ja, overskuddet går tilbake til skolen. Det jeg mente er at de uten videre kutter fag, programmer, osv. fordi de visstnok ikke er lønnsomme. Når forelesere i tillegg ikke evner å lære bort sitt fag på en skikkelig måte, så ser jeg ikke hvordan overskuddet gagner studentene. Det skal mer til enn et flott bygg for å skape en bra utdanningsinstitusjon. Vil også legge til at jeg synes det er fullstendig hårreisende å kreve penger for å bevitne "Graduation" seremonien. Vil man ha med begge sine foreldre vil dette koste 300 kr (150 pr pers). Vil man i tillegg ha med f.eks. steforeldre og samboer, så vil den totale summen bli 1200 kr (300 pr pers). Etter å betalt 150 000 i skolepenger bør "Graduation" seremonien være gratis etter min mening! Det er jo veldig synd at du opplevde det, men jeg vil ikke tro det er noe mer tull på BI enn andre skoler. Du hadde nok maks uflaks. Ang. graduering er jeg enig. Det burde være gratis. Det er den for bachelorstudenter. 1
mac84 Skrevet 23. november 2012 #24 Skrevet 23. november 2012 (endret) Det er jo veldig synd at du opplevde det, men jeg vil ikke tro det er noe mer tull på BI enn andre skoler. Du hadde nok maks uflaks. Ang. graduering er jeg enig. Det burde være gratis. Det er den for bachelorstudenter. Vel, jeg vet nå ikke jeg. Sammenligningsgrunnlaget mitt er ikke så stort, men opplevde i hvertfall aldri noe lignende da jeg gikk bachelor ved et universitet i utlandet. At ca. 90 prosent av eksamensresultatene i klassen min har kommet i gjennomsnitt 2-3 uker etter fristen sier jo også litt da... Heller sterkt mot å boikotte gradueringen fordi den ikke er gratis. Dessverre vil nok ikke dette ha noen innvirkning på skolens praksis her. Endret 23. november 2012 av mac84
Lista Skrevet 23. november 2012 #25 Skrevet 23. november 2012 Vel, jeg vet nå ikke jeg. Sammenligningsgrunnlaget mitt er ikke så stort, men opplevde i hvertfall aldri noe lignende da jeg gikk bachelor ved et universitet i utlandet. At ca. 90 prosent av eksamensresultatene i klassen min har kommet i gjennomsnitt 2-3 uker etter fristen sier jo også litt da... Heller sterkt mot å boikotte gradueringen fordi den ikke er gratis. Dessverre vil nok ikke dette ha noen innvirkning på skolens praksis her. Det er jo alltid noen som vil oppleve kluss. Mange opplever aldri noe, noen få får "alt". Ang. eksamensresultater er det jo sensorene som er treige, men er enig i at det er kjipt at de ikke kommer når de skal. Har opplevd det noen ganger selv, men har også opplevd at flere kommer før tida. Uansett, eksamenskontoret på BI gjør så godt de kan, og de styrer ikke over sykdom etc.
mac84 Skrevet 26. november 2012 #26 Skrevet 26. november 2012 Det er jo alltid noen som vil oppleve kluss. Mange opplever aldri noe, noen få får "alt". Ang. eksamensresultater er det jo sensorene som er treige, men er enig i at det er kjipt at de ikke kommer når de skal. Har opplevd det noen ganger selv, men har også opplevd at flere kommer før tida. Uansett, eksamenskontoret på BI gjør så godt de kan, og de styrer ikke over sykdom etc. Jeg mener jo da at det er skolens ansvar å få sensorene til å møte de frister som blir satt. I arbeidslivet generelt må man jo forholde seg til tidsfrister, så ser ikke hvorfor dette ikke også gjelder for BIs sensorer. Eksamenskontoret gjør vel så godt de kan, men det burde ha konsekvenser for sensorer å ikke levere sensur i tide. Jeg tror eksamenskontoret ofte gjemmer seg bak unnskyldningen om sykdom - jeg nekter nemlig å tro at sykdom er grunnen til at sensur i visse foreleseres fag alltid er forsinket.
david1 Skrevet 8. august 2014 #27 Skrevet 8. august 2014 Er det noen her inne som går på Bi Oslo? Lurte litt på når du begynner dagene, og hvor mange dager i uka du er på skolen? Har du lang reisevei? Veldig lyst å begynne på Bi! Takk for svar:-)Anonym poster: ef306cd3683128776eb2232dff451bb6 Man skal alltid ha et snev av skepsis når man er inne på tråder av denne typen. Kommentarene er i beste fall subjektive og det er opp til en selv og avgjøre hva man ønsker å tro på. Når det er sagt vil jeg, og flere med meg, virkelig støtte under det som blir sagt om BI her inne. Jeg, og flere av mine studiekamerater har flere negative hendelser på repertoaret som langt på vei har gjort at vi føler det er på plass med en berettiget karakteristikk på hva slags skole BI faktisk er Har gått 2 år på Masterstudiet/Siviløkonomi på BI og har opplevd gjentatte negative episoder: - Administrasjonen er hva man kaller firkantet. Jeg har til dags dato aldri opplevd liknende. Selv den minste ting er umulig og få gehør for. Mange (veldig mange) ting, men Bare ett eksempel: Mitt masterprogram ønsket å flytte en forelesning da den lå alt for nære eksamen. Det ville ikke være hensiktsmessig å ha undervisning 4 dager før eksamen i et nytt emneområdet. Svaret vi fikk var at Professoren ikke kunne flytte forelesningen da han ikke var på skolen tidligere. Det viste seg i midlertidig i etterkant at han likevel hadde vært der. Kan også nevne at vi ble forsikret om at dette siste emneområdet ikke ville bli vektlagt nevneverdig på eksamen. Likevel 30% av eksamen dreide seg om dette. faget hadde strykprosent på 40%. Mange måtte betale 1600 kroner (avgift for retake av eksamen) - mer penger til BI. - Faget kunne bare blir tatt opp neste semester. Dette førte til at vi måtte lese et ekstra fag hele neste semester noe som selvfølgelig gikk utover eksamen på de andre fagene. - Vi "mistet" også et fag vi egentlig skulle ha, og fikk erstattet det med noe fra et annet program som ikke på lang nær var relevant. - En klassekamerat var misfornøyd med karakteren i et fag. Han henvendte seg til læreren, samt leverte inn en formel klage til studentkontoret. Eksamen i faget var av typen 4 oppgaver hvor 3 skulle velges og besvares. Da klagen var behandlet fikk han svar tilbake på følgende: oppgave 1 og 2 var middels godt besvart, men oppgave 4 var meget mangelverdig. Det var bare det at han ikke hadde besvart oppgave 4. Han besvarte oppgave 1,2 og 3. Da han konfronterte professoren med dette fikk han bare beskjed om at han ikke var god nok og at han måtte akseptere resultatet. Fagmessig kan jeg nevne at arbeidsmengden er stor (noe den skal være på et masterstudium) Men følgende er betegnende: - man leser akademiske artikler på 40-60 sider (3 i hvert fag hver uke = 400-500 sider i uken) og skal skrive innleveringsoppgaver på disse. Vårt inntrykk er at professorene leser uhyre sjeldent disse oppgavene. Flere grupper har fått tilbakemeldinger og kommentarer vi ikke forstår. I en oppgave fikk jeg B, og det var skrevet 1 kommentar på min 20 siders besvarelse. Da jeg spurte om ytterligere tilbakemelding kunne ikke professoren svare da han ikke hadde en anelse om hva oppgaven dreide seg om. - Jeg har en venn som har studert på NHH. Der er de mye mer praktiske i tilnærmingene sine. Han følte seg mye mer "klar" for arbeidslivet enn det jeg var. Dette kan vi underbygge. På BI handler veldig mye om teoretiske perspektiver. Det handler om og lære modeller du ikke har behov for i næringsliv eller offentlig virke. - Det er meget stor grad av samlebåndsmentalitet på BI. Tross stor investering både finansielt og tidsmessig for den enkelte student får man veldig lite personlig oppfølging. - Dette kan ha bakgrunn i blant annet at Professorene ikke tjener penger på og forelese, men på akademiske publiseringer. Dvs for at de ikke skal miste stillingen/tittelene sine må de produsere minimum 15 poeng i såkalte academic papers innenfor en gitt tidsperiode. Hvert paper blir scoret med en poengsum, og en totalsum blir generert. For øvrig: - Karakterene er ofte normalfordelte. I flere av våre fag ble det kun utdelt A B og C. Jeg jobber i dag som konsulent i et større anerkjent firma. Det skal sies at BI har god tilknytning til næringslivet, og jeg antar at dette naturligvis taler til deres fordel. Men hadde jeg kunnet valgt utdannelses sted igjen ville jeg ikke nølt et sekund med å velge en offentlig høyskole. Bare hva som helst annet. BI, det koster mer en det smaker.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #28 Skrevet 8. august 2014 Jeg vil anta det finnes folk i alle aldre på bachelor også - i min klasse på master har det i hvertfall vært et relativt stort spenn i alder. Men, er mindre forskjell på 25 og 31 enn 19 og 26...mulig du kommer til å tenke "herregud, er det mulig å være så blåst?" en gang eller to i løpet av studiet;) Dette er vel en tanke man ofte får når man snakker med BI-studentene uansett. Utrolig lavt nivå på studentene derfra. Og ja - jeg kjenner veldig mange som har gått på og går på BI. Anonymous poster hash: efd66...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå