AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Hjelp! Jeg har fått meg nye naboer, vi bor vegg-i-vegg og har samme inngangsparti (ikke samme inngangsdør, men dørene våre er ved siden av hverandre). Det er en voksen, norsk dame med en datter på 9-12 år. På de to månedene hun har bodd her, har hun ikke hilst på verken meg eller mannen min én eneste gang. Hver gang jeg ser henne, hilser jeg verbalt. Om jeg møter henne på butikken eller på gata smiler og nikker jeg. Hun svarer aldri. Jeg vet at hun ser og hører meg, for hun snur seg mot meg og stirrer meg inn i øynene og ser sur ut. Det er ganske spesielt, men det plager meg ikke. Det som derimot plager meg, er oppussingen hennes. I to måneder har de pusset opp. Da borrer de mye i veggen mot meg (betong, som jo frakter lyd noe grusomt). De holder på til sendt på kveld. I går borret de i soveromsveggen min til kl 23:30. Jeg må opp kl 05:00 for å rekke jobb, og mange ganger har eg vært trøtt på jobb pga borringen. Hele dagen har de på høy musikk. eg hører aldri noenting fra naboene på andre siden, og de gamle naboene hørte jeg heller ikke noe til. Jeg har snakket med dem begge og de har heller aldri hørt noe fra min leilighet, derfor vet jeg at det er ganske lydtett her. Musikken må med andre ord være ganske høyt på inne hos naboen, før jeg så mye som skal høre en bass-dunking. Hos de nye naboene kan jeg høre hva slags sang hun har på. Det er høy musikk på hele dagen, avbrutt av den ustoppelige borringen i veggen som holder på til sent på kveld. Jeg vet at oppussingen vil gi seg etterhvert, og vil ikke være "den naboen", så jeg har ikke sagt noe om noen av delene. I dag skulle jeg støvsuge. Hunden min begynte å bjeffe på støvsugeren, og hun bjeffet i rundt 2 minutter (jeg vet det var 2 min for jeg tar tiden på hvor lang tid det tar å roe henne ned). Det var ikke noonstop-bjeffing i to minutter, men litt her og litt der. Da jeg ti minutter etterpå gikk ut med søpla, møtte jeg naboen. Hun sa surt "det er fint om du kan sørge for at bikkja di ikke sjenerer nabolaget med bjeffingen". Da så jeg rødt. Den kjerringa har plaget meg med høy musikk og borring til over midtnatt i to måneder! Hun har aldri respondert på hils eller smil slik som vanlig folk gjør, men to minutter med bjeffing tåler hun ikke? Kort fortalt, så fortalte jeg henne akkurat hva jeg mente om oppførselen hennes. Ganske høylytt, og brukte ganske stygt språk. Jeg dummet meg ut for hele nabolaget, og har lagt grobunn for et dårlig naboskap. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke lyst til å beklage, for jeg mener at hun er helt ute og kjøre med oppførelen sin. Samtidlig vil jeg ikke ha noe dårlig naboforhold, heller. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d 3
Adele Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Anbefaler deg til å snakke med naboen din istedenfor å skrive om problemet ditt her. Hadde selv veldig mye problemer med bråk på nye huseier da de flyttet inn, men dette har roet seg etter at jeg sa ifra til de (de som bodde der før var to voksne og tre barn, hørte de aldri. Nå er de to voksne og et barn, hører dem stadig).
Adele Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Men er det ikke noe sånn med stilletid klokken 23, eller er det bare i blokker?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Hei! Vet ikke om det er stilletid her. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg! Anonym poster: 284990cfe3c475f8ffc87bb10b59a373 18
Torepop Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Hjelp! Jeg har fått meg nye naboer, vi bor vegg-i-vegg og har samme inngangsparti (ikke samme inngangsdør, men dørene våre er ved siden av hverandre). Det er en voksen, norsk dame med en datter på 9-12 år. På de to månedene hun har bodd her, har hun ikke hilst på verken meg eller mannen min én eneste gang. Hver gang jeg ser henne, hilser jeg verbalt. Om jeg møter henne på butikken eller på gata smiler og nikker jeg. Hun svarer aldri. Jeg vet at hun ser og hører meg, for hun snur seg mot meg og stirrer meg inn i øynene og ser sur ut. Det er ganske spesielt, men det plager meg ikke. Det som derimot plager meg, er oppussingen hennes. I to måneder har de pusset opp. Da borrer de mye i veggen mot meg (betong, som jo frakter lyd noe grusomt). De holder på til sendt på kveld. I går borret de i soveromsveggen min til kl 23:30. Jeg må opp kl 05:00 for å rekke jobb, og mange ganger har eg vært trøtt på jobb pga borringen. Hele dagen har de på høy musikk. eg hører aldri noenting fra naboene på andre siden, og de gamle naboene hørte jeg heller ikke noe til. Jeg har snakket med dem begge og de har heller aldri hørt noe fra min leilighet, derfor vet jeg at det er ganske lydtett her. Musikken må med andre ord være ganske høyt på inne hos naboen, før jeg så mye som skal høre en bass-dunking. Hos de nye naboene kan jeg høre hva slags sang hun har på. Det er høy musikk på hele dagen, avbrutt av den ustoppelige borringen i veggen som holder på til sent på kveld. Jeg vet at oppussingen vil gi seg etterhvert, og vil ikke være "den naboen", så jeg har ikke sagt noe om noen av delene. I dag skulle jeg støvsuge. Hunden min begynte å bjeffe på støvsugeren, og hun bjeffet i rundt 2 minutter (jeg vet det var 2 min for jeg tar tiden på hvor lang tid det tar å roe henne ned). Det var ikke noonstop-bjeffing i to minutter, men litt her og litt der. Da jeg ti minutter etterpå gikk ut med søpla, møtte jeg naboen. Hun sa surt "det er fint om du kan sørge for at bikkja di ikke sjenerer nabolaget med bjeffingen". Da så jeg rødt. Den kjerringa har plaget meg med høy musikk og borring til over midtnatt i to måneder! Hun har aldri respondert på hils eller smil slik som vanlig folk gjør, men to minutter med bjeffing tåler hun ikke? Kort fortalt, så fortalte jeg henne akkurat hva jeg mente om oppførselen hennes. Ganske høylytt, og brukte ganske stygt språk. Jeg dummet meg ut for hele nabolaget, og har lagt grobunn for et dårlig naboskap. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke lyst til å beklage, for jeg mener at hun er helt ute og kjøre med oppførelen sin. Samtidlig vil jeg ikke ha noe dårlig naboforhold, heller. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d Syns ikke at du skal beklage i det hele tatt jeg. Du satte henne på plass, noe naboene sikkert hørte/så. og det er ikke noe galt i det. 10
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 Du har ikke driti deg ut! Du har sikkert flere tilhengere i oppgangen din! Fikk lyst til å kjefte på naboen din jeg også Anonym poster: 6e54d5b236f23d0d00598aaa0cdb3b92 17
Ciara Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 Dette skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Du kan ikke sørge for et godt naboskap på egen hånd. Spør du meg er det hun som burde føle seg dum. 13
Gjest Gaby Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Jeg syns du har gjort en fantastisk innsats!! Slike idioter fortjener å bli fortalt hvor skapet skal stå. 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Takk for svar! Nå borrer de igjen... Kvart på elleve på.en torsdag. Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Takk for svar! Nå borrer de igjen... Kvart på elleve på.en torsdag. Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d
SmallTalk Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Hei! Vet ikke om det er stilletid her. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d Den norske lov sier faktisk at det skal være stille etter kl 23. 1
Dagoberta Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Hvis det ikke er regler for sånt der du bor, f.eks borettslagregler og et styre du kan be om hjelp, så kan du sjekke forskrift om politivedtekt i kommunen der du bor hvis det ikke fungerer å gi beskjed til naboen om hvor skapet skal stå. For min kommune ligger den ute på lovdata.no, og der er det regler for alt fra bråk til hvor høyt markiser må henge hvis de skal settes opp på offentlig sted
belle_ Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Har stort sett samme problemet selv, men jeg har ikke sagt noe til naboen. Det er utrolig lytt her, det er viktig å påpeke. Til tross for at det er betongvegger? Skjønner ikke hvordan det kan være mulig. Hører ingenting fra de på sidene. Men de som bor under hører jeg og han over. Det er en ny fyr som har flyttet inn, vet ikke om han er klar over hvor lytt det er. Men jeg hører han går i gulvet høres ut som han veier 500 kg. Han har på musikk til alle døgnets tider, ofte tidlig om morgenen eller sent på kveld også midt på dag når jeg skal lese til eksamen. Klikker for meg snart. I tillegg hører jeg alt han sier. Skjønner nesten ikke at det er mulig. Kan jeg klage på slike ting? Vil ikke skape noe problemer med naboer, men nå er jeg lei av å høre de samme sangene hele døgnet rundt. I tillegg må jeg få lest til eksamen. Nå hører han på julemusikk...... Uansett til ditt spørsmål. Var kanskje ikke så lurt å gjøre det på den måten du gjorde, kan fort bli litt krangling av sånt. Leier du? Om du gjør det så kan du ta det opp med de du leier av. Om du har kjøpt så må du vel ta det opp direkte med naboen. Om det ikke blir overholdt må du ta det videre til evt. boretslag. Hva var responsen til naboen da du klikket?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #15 Skrevet 22. november 2012 har sjekket ordensregler og det er ikke noe tidspunkt der, bare at man "skal vise hensyn". Bor i sameie, og eier selv. Er som sagt veldig godt isolert mot lyd her (fått dette bekreftet av naboer), men naboen borrer rett inn mot sovdromsvegen min og har musikken på full guffe. De holder fortsatt på, og nå er klokka halv tolv på en hverdag! Fikk ikke sett hvordan hun reagerte, bortsett fra at hun så lile sur ut som hu alltid gjør. Jeg forsto midt inne i tiraden mim at jeg var på vei ut mot stupet, og gikk inn i min egen leilighet. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #16 Skrevet 22. november 2012 Neste gang du treffer henne så sier du "hei" som du har gjort hele tiden Anonym poster: 364b22a55bf69b2ed520ccfe774aa2cf 3
HHH Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 skriv akkurat det du skriver her. At du beklager kjeftingen, men at du synes det er veldig irriterende med borringen, og om de ikke kan borre på dagen eller noe.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 har sjekket ordensregler og det er ikke noe tidspunkt der, bare at man "skal vise hensyn". Bor i sameie, og eier selv. Er som sagt veldig godt isolert mot lyd her (fått dette bekreftet av naboer), men naboen borrer rett inn mot sovdromsvegen min og har musikken på full guffe. De holder fortsatt på, og nå er klokka halv tolv på en hverdag! Fikk ikke sett hvordan hun reagerte, bortsett fra at hun så lile sur ut som hu alltid gjør. Jeg forsto midt inne i tiraden mim at jeg var på vei ut mot stupet, og gikk inn i min egen leilighet. - Christine Anonym poster: 0bc8ddc0ff9a2a455cdc2506b786cb8d Ring politiet Du har allerede sagt ifra til henne. 4
Smula Skrevet 23. november 2012 #20 Skrevet 23. november 2012 Jeg er redd jeg haddet mistet fatningen i samme situasjon jeg også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå