Lattimoe Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Hei! Har prøvd å google hele nettet etter svar, og da jeg er en rastløs sjel orker jeg ikke vente til banken åpner i morgen med spørsmålet mitt. Har nylig gått til anskaffelse av kredittkort, med grense på 5000kr og betalingsdato den 15. hver måned. Har allerede brukt opp all kreditten, og har nå fått lønn, slik at jeg kan betale alt sammen tilbake. Det jeg ikke finner informasjon om noe sted, er når får jeg da ny kreditt på kortet? Er det slik at om jeg har betalt hele beløpet den 15. så får jeg nye 5000kr disponible på kortet den 16.? Eller, hvordan fungerer dette? Har ingen interesse av å utsette betalingen. Fint om det er noen informative sjeler der ute
Gjest Sakone Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Det er som regel slik at når betalingen har kommet inn så vil kreditten være tilgjengelig igjen. Er bare å tenke på det som en grense på 5000 som alltid er tilgjengelig, og bruker du 2000, så har du 3000 tilgjengelig, betaler du da inn 2000, så har du igjen 5000 tilgjengelig. Men lureste er å klippe kortet i stykker^^ 2
Lattimoe Skrevet 22. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2012 Skjønner, men det som forvirrer meg mest er datoen. Forstår jo hvorfor den er der, men for at det ikke skal løpe renter, så må hele kreditten være intakt den 15. hver måned, om jeg har forstått det riktig? Når starter man med blanke ark på en måte. At man har 40 dagers rentefri betalingsutsettelse stemmer jo ikke med å måtte betale inn en fast dato hver måned, det blir jo bare rundt 30 dager. Hehe, ikke dumt å klippe det i stykker nei, men må nesten vente til etter jul
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Den rentefrie betalingsutsettelsen telles da fra den dagen beløpet kommer på regning? Ikke fra når kjøpet er gjort. Tror jeg? Anonym poster: b160de0e077461f170f25cdc27a53d76
goldenchanel Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Renten påløper etter de 40 dagene, så fra du kjøper varen har du 40 dager rentefri utsettelse på betalingen, hvis du alltid betaler alt før disse 40 dagene er gått vil du aldri betale rente De sender ut regning en fast dato i måneden, uavhengi av hilke renter som er påløpt/ikke påløpt da du alltid må betale et minemums beløp når regningen kommer.
Glitnir Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Skjønner, men det som forvirrer meg mest er datoen. Forstår jo hvorfor den er der, men for at det ikke skal løpe renter, så må hele kreditten være intakt den 15. hver måned, om jeg har forstått det riktig? Når starter man med blanke ark på en måte. At man har 40 dagers rentefri betalingsutsettelse stemmer jo ikke med å måtte betale inn en fast dato hver måned, det blir jo bare rundt 30 dager. Du har vanligvis INNTIL 45/60 dager rentefri kreditt. Dersom du har forfall den 15. i hver måned, vil dette typisk være det du kjøpte 1.-30. måneden før. Eks. vil både det du kjøpte 1. november og det du kjøpte 30. november være på regningen med forfall 15. desember, men du vil da på den første ha fått 45 dager rentefritt, på det siste kjøpet 15 dager. 2
Anglofil Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 Det er som regel slik at når betalingen har kommet inn så vil kreditten være tilgjengelig igjen. Er bare å tenke på det som en grense på 5000 som alltid er tilgjengelig, og bruker du 2000, så har du 3000 tilgjengelig, betaler du da inn 2000, så har du igjen 5000 tilgjengelig. Men lureste er å klippe kortet i stykker^^ Hvorfor det? Hvis man betaler tilbake alt man bruker før forfall ser jeg virkelig ikke et problem med kredittkort. Faktisk er det meget lurt å bruke kredittkort hvis man bruker det riktig. Selv bruker jeg kredittkort på absolutt alle kjøp. På den måten sparer jeg opp kickback og får tilbake penger jeg ikke ville fått hvis jeg ikke hadde hatt kredittkort. Spesielt nå i disse konkurstider er jeg glad for kredittkortet, hvor kun de med kredittkort vil kunne få tilbake sine penger ved eventuelle kjøp (spesielt ved kjøp av reiser). Og for meg virker det absolutt som ts bruker det riktig, nemlig å ikke vente med å betale. Ts: Ja, det er riktig som Sakone og Glitnir skriver. Så lenge du ikke bruker mer enn du har råd til (les: betale tilbake) går nok dette veldig fint. Og kjekt å ha på reise når ens vanlige bankkort blir slukt (hvilket jeg opplevde på ferietur i Tunisia. Ikke gøy.) Mvh Yvonne 4
Singha Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 Men lureste er å klippe kortet i stykker^^ Hvorfor det? 2
Gjest Sakone Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Hvorfor det? Hvorfor det? Var litt spøkefullt, og for de som har ryddig økonomi er jo ikke dette et problem i det hele tatt. Desverre er det mange som regelrett driter på draget når det handler om kredittkort.
Anglofil Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Var litt spøkefullt, og for de som har ryddig økonomi er jo ikke dette et problem i det hele tatt. Desverre er det mange som regelrett driter på draget når det handler om kredittkort. Det er sant. Luksusfellen er vel et godt eksempel på det. Mvh Yvonne
Gjest Sakone Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Det å alltid ligge på etterskudd er jo også en uting. Så et tips til folk er jo å bli ditt eget kredittkort. Man lever sparsommelig en liten tid, slik at man har en konto man fyller opp med 5000. Og denne kontoen skal alltid være 5000 hver måned. Og deretter bruker man kun denne kontoen(og tilhørende kort) som et kredittkort, bruker du av den, så betaler du tilbake hver måned. På den måten vil man slippe å havne i problemer med kreditt ^^ 2
Singha Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Stor forskjell på å bruke kredittkortet sitt og på å misbruke det. Folk som ikke forstår at de må betale tilbake penger de bruker på kreditt burde ikke ha ansvar for sin egen økonomi i utgangspunktet. 3
Singha Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Det å alltid ligge på etterskudd er jo også en uting. Så et tips til folk er jo å bli ditt eget kredittkort. Man lever sparsommelig en liten tid, slik at man har en konto man fyller opp med 5000. Og denne kontoen skal alltid være 5000 hver måned. Og deretter bruker man kun denne kontoen(og tilhørende kort) som et kredittkort, bruker du av den, så betaler du tilbake hver måned. På den måten vil man slippe å havne i problemer med kreditt ^^ Du er klar over at en kan få en god del fordeler med å bruke kredittkort? Et par av dem er jo nevnt over her av Yvonne. I tillegg har man f.eks. reiseforsikring, prosenter, rabatter og gode tilbud hos en rekke butikkjeder og bensinstasjoner ved bruk av kredittkort osv. Det er ikke kreditten i seg selv som er poenget her. Det er ikke snakk om å ligge i etterskudd. Jeg bruker da kredittkort i gitte situasjoner som f.eks. ved kjøp av reise selv om jeg har ørten tusen på brukskontoen min. Som jeg skrev i forrige innlegg. Folk som ikke har kontroll på økonomien sin burde ikke hatt kontroll over pengene sine i utgangspunktet. "Heldigvis" for oss andre finansierer disse idiotene vår måte å bruke kredittkort på.
Callisto83 Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Hør på Sakone, han har skjønt det! Kredittkort er falsk trygghet. Vær heller føre var
Lattimoe Skrevet 22. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2012 Du har vanligvis INNTIL 45/60 dager rentefri kreditt. Dersom du har forfall den 15. i hver måned, vil dette typisk være det du kjøpte 1.-30. måneden før. Eks. vil både det du kjøpte 1. november og det du kjøpte 30. november være på regningen med forfall 15. desember, men du vil da på den første ha fått 45 dager rentefritt, på det siste kjøpet 15 dager. Åjaa, nå forstår jeg! Det stemmer jo med dagene, sjekket, og det er 45, ikke 40 som jeg skrev tidligere. Men er det slik at når jeg har betalt de 5000 jeg skylder den 15. så får jeg ny kreditt dagen etter da? Med nye blanke kredittark med 45 nye dager betalingsutsettelse? Eller får man det automatisk den 1. hver måned igjen? Ser at jeg spør dumt her, men det er dette jeg skjønner nada av. Noen som vet? Hihi
smilo Skrevet 23. november 2012 #16 Skrevet 23. november 2012 Mitt kort har forfall den 15. for det jeg brukte 1.-30. oktober. Så om jeg har brukt 2000 den 20.10, og kr 3000 den 5.11, så får jeg regning med forfall den 15.11 på kr 2000. Når disse er betalt skylder jeg fortsatt kr 3000, for de blir ikke med før på regningen med forfall 15.12. Så lenge du betaler hele summen som du får regning på så vil det ikke løpe renter. Hvis du får regning på kr 5000, og betaler dette den 15. så vil det gå et par dager ++avhengig av om det er helg eller ikke, før kredittkortselskapet har registrert betalingen din, og kreditten igjen er klar til bruk.
LukaFrost Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Man havner ikke på luksusellen med ett kredittkort med 5 k i kreditt. Fornutig å ha et kredittkort til fx flyreiser, netthandel og utenlandsturer. At man bruker kredittkort betyr ikke nødvendigvis at man er på etterskudd. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 Man havner ikke på luksusellen med ett kredittkort med 5 k i kreditt. Fornutig å ha et kredittkort til fx flyreiser, netthandel og utenlandsturer. At man bruker kredittkort betyr ikke nødvendigvis at man er på etterskudd. Nettopp. Skjønner heller ikke hvorfor folk er så nervøse for kredittkort. "Jeg bruker ikke penger jeg ikke har" - neivel. Men prinsippet er jo akkurat det samme som med studielån, boliglån og billån, som folk tar opp i stor stil? Og da bruker de glatt penger de ikke har? Anonym poster: 66fc45c2e1cfbd8200db2ca6c45c4cce 1
Singha Skrevet 1. desember 2012 #19 Skrevet 1. desember 2012 Nettopp. Skjønner heller ikke hvorfor folk er så nervøse for kredittkort. "Jeg bruker ikke penger jeg ikke har" - neivel. Men prinsippet er jo akkurat det samme som med studielån, boliglån og billån, som folk tar opp i stor stil? Og da bruker de glatt penger de ikke har? Anonym poster: 66fc45c2e1cfbd8200db2ca6c45c4cce Nei. Prinsippet er mye bedre. Du kan låne penger i 45 dager eller mer UTEN å betale noe renter for det. Og får forsikringer på kjøpet, om det er en reise du har betalt. Og mer til, som f.eks. rabatter i butikker. Og boliglån er ikke noe bra eksempel å sammenligne med. Ei heller studielån. Men det er bra da, at noen ikke forstår det, for oss andre. Ellers hadde vi jo ikke hatt tilbudet. Det er jo litt trist å dra fordeler av at andre personer ender opp i kredittkortgjeld, men... Og det er jo fornuftig, av de som enten ikke forstår prinsippet, eller ikke klarer å la være å bruke penger de ikke har om de har muligheten, å la være å ha kredittkort. Men at noen ikke har økonomisk selvkontroll gjør ikke at disse personene absolutt må komme inn i denne tråden å råde folk til å la være å ha slike kort når TS virker veldig klar over hvordan man skal bruke dem men kun har et praktisk spørsmål om hvordan kredittgrensen i forbindelse med tilbakebetaling virker.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #20 Skrevet 2. desember 2012 Nei. Prinsippet er mye bedre. Du kan låne penger i 45 dager eller mer UTEN å betale noe renter for det. Og får forsikringer på kjøpet, om det er en reise du har betalt. Og mer til, som f.eks. rabatter i butikker. Og boliglån er ikke noe bra eksempel å sammenligne med. Ei heller studielån. Men det er bra da, at noen ikke forstår det, for oss andre. Ellers hadde vi jo ikke hatt tilbudet. Det er jo litt trist å dra fordeler av at andre personer ender opp i kredittkortgjeld, men... Og det er jo fornuftig, av de som enten ikke forstår prinsippet, eller ikke klarer å la være å bruke penger de ikke har om de har muligheten, å la være å ha kredittkort. Men at noen ikke har økonomisk selvkontroll gjør ikke at disse personene absolutt må komme inn i denne tråden å råde folk til å la være å ha slike kort når TS virker veldig klar over hvordan man skal bruke dem men kun har et praktisk spørsmål om hvordan kredittgrensen i forbindelse med tilbakebetaling virker. Poenget mitt er egentlig ikke den store angsten for kredittkort, men angsten for å betale renter. Det prinsippet er jo akkurat det samme som for andre lån, man har flyttet cashflowen sin frem i tid, og for å få det til, betaler man litt ekstra. Et veldig grunnleggende og normalt økonomisk prinsipp, ikke noe galt med det. Og i en del situasjoner kan det være ønskelig for de fleste av oss, dvs. at man har vurdert at nytten ved penger nå er større enn ulempen ved å betale litt ekstra. Å sette likhetstegn mellom "jeg har ikke betalt ned alt på kredittkortet denne måneden" og "herregud, nå er det Luksusfellen neste" er litt misforstått. Anonym poster: 66fc45c2e1cfbd8200db2ca6c45c4cce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå