Gå til innhold

2 julefeiringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det veldig vanlig når barna har foreldre som ikke bor sammen lenger ?

Hva synst dere egentlig om det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine er skilt, men de er fremdeles venner for vår skyld. Feirer hos mamma, men pappa pleier å komme på besøk og sånn, veldig koselig :) Men han er jo muslim, så jul er ikke noe stor greie for ham, så det blir vel litt annerledes der igjen..

Jeg har noen veninner med skilte foreldre.. Hun ene av dem bytter på å feire jul hos dem annenhvert år, mens de andre samler hele familien, selv om de er skilt :)

Kjæresten til søstra mi feirer først hos sin familie, og så kommer han alltid til oss litt utover kvelden :laugh:

Har også hørt om noen som feirer 2 dager osv.

Tror nok at det har blitt ganske normalt :)

Skrevet

Jeg synes det blir unaturlig med 2 skikkelige julefeiringer. Når vi har barna har mor en liten feiring dagen før de kommer til oss der de får noen smågaver og pynter juletre. når de er hos mor gjør ikke vi noe spesielt. Vi leverer gavene ned til mor bare. Siden vi har et fellesbarn også synes jeg det er rart å begynne å feire tidligere. Det fungerer helt fint for oss. Når mor har jul har vi nyttår så da feirer vi det.

Anonym poster: c2bda73f90ec1932d8b9aaa1abe87fab

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke vi hatt delt jul ennå, blir første år nå. Ungene skal være hos meg fra lille julaften så da feirer vi som "vanlig". Neste år når de skal feire med far kommer jeg ikke til å ha en ekstrafeiring med de. Julaften er på julaften. Ferdig med det.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg ble litt irritert når jeg fikk høre at x`en min sin familie skulle ha "julaften" noen dager etter julaften, med pakker og hele styret. Dvs han skal sitte på julafen hjemme hos oss og få halvparten så mye gaver som de andre ungene som skal feire sammen med oss.

Bursdager synst jeg er helt greit å ha 2 feiringer av.. men julaften skal jo liksom være på julafen. Vi har han annet hver år til jul og jeg sender selvfølgelig med han alle julegavene fra min side av familien når han ikke feirer med meg.

Jeg VET han kommer til å bli kjempe lei seg fordi de andre får veldig mange fler gaver ann han :(

(og jada, jeg vet julen ikke bare handler om gaver, men for et barn på 4år så er det faktisk gavene som er det store høydepunktet)

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Gjest Surrehodet
Skrevet

Vi har pinnekjøtt og pakkeåpning siste søndag før Julaften, men ikke noe julefeiring utover det.

Ungene tilbringer alle juledagene sammen med pappaen og hans familie, hvert år derfor er det blitt slik. Og hva andre tenker om den saken kunne ikke bry seg mindre.

Det viktigste er at ungene har det bra , ikke hva andre syntes å mene om min måte å være med barna på.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi hadde det ikke.

Å syns ikke noe om det. Virker for meg som om det er for foreldrene sin del, for at de skal få se på ingen pakke opp gaver.

Julaften er den 24. ferdig med det.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde det ikke.

Å syns ikke noe om det. Virker for meg som om det er for foreldrene sin del, for at de skal få se på ingen pakke opp gaver.

Julaften er den 24. ferdig med det.

Min x-svigermor synst det er SÅ koselig å se hvor glade barna blir for gavene, så her er det to feiringer, og jeg synst IKKE noe om det.

Hun tenker jo ikke på dette som ble sagt over, at barna får mindre på selve dagen, og blir da lei seg.

Anonym poster: 31c4f44203a7f209741de4ecc8ad9563

Skrevet

Håper virkelig ikke det. Annenhver jul med hver familie er nok ideelt, jeg trivdes godt med det. Ligger mye forutsigbarhet i det også.

Anonym poster: 3223f49f1963f8a996290be97c362946

Skrevet

Vi har hatt det i mange år, selv om vi ikke er skilt.. Julaften hos svigers med svoger/svigerinne m familie og julegaver.

Så 1. Juledag hos mine foreldre med søsken og familie og gaveoppakking...

Vi bytter på annet hvert år..

Veldig kos synes vi da :nigo:

Og så blir det ikke så utrolig store gavefjell når man fordeler det på to dager! Barna koser seg begge dagene og begge sett med besteforeldre får se barnebarna glede seg over gavene de har gitt.

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt det i mange år, selv om vi ikke er skilt.. Julaften hos svigers med svoger/svigerinne m familie og julegaver.

Så 1. Juledag hos mine foreldre med søsken og familie og gaveoppakking...

Vi bytter på annet hvert år..

Veldig kos synes vi da :nigo:

Og så blir det ikke så utrolig store gavefjell når man fordeler det på to dager! Barna koser seg begge dagene og begge sett med besteforeldre får se barnebarna glede seg over gavene de har gitt.

Feirer dere to 17.maier også?

Beklager å måtte si det, men jeg syns det er helt tåpelig..

Hva gjør dere når barna får seg samboere de vil feire med? Og barnebarn? Feire 23, 24, 25 og 26?

Er liksom noe med magien med den ene dagen i året som er julaften som forsvinner da..

Anonym poster: 40a0cbbda642b5f6beb4a4e5007a6261

• Liker 2
Skrevet

Du må gjerne synes det er tåpelig, men jeg ser at både mine foreldre og mine svigerforeldre setter pris på dette. Og at barna har glede av å være sammen med besteforeldrene begge disse dagene. Nå er mine små enda, og det er ikke sikkert vi fortsetter med dette for alltid.. Men for barna har det vært viktig å se hva mormor/farmor synes om gaven de har laget til dem i barnehagen/sfo.

Vi bor såpass langt unna familien at vi kun ser de noen ganger i løpet av året, og da har vi valgt å gjøre den sånn :)

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer kun 1 julaften, enten ungene er her eller ikke, men mor til mine stebarn insisterer på å feire på lillejulaften når ungene skal hit ... Men i fjor var ungdommene lei; da pakket de bare opp et par gaver fra mormor og nektet å pakke opp resten. De ville selv feire bare én julaften. :-) Det er tross alt spenninga og forventninga som er mye av jula.

Forresten; nesten mer komisk blir det med far til min sønn som støtt og stadig "glemmer" å sende med noen av gavene når gutten feirer jul hos meg. ;-)

Anonym poster: 725a18f75a5504e1219cdf87039af131

Skrevet (endret)

Når de er litt eldre kan jeg se for meg at det er litt "greiere" med 2 julaftner, men jeg er VELDIG sikker på at 4åringen min kommer til å begynne å grine og bli kjempe lei seg fordi min søsters unger som feirer jul sammen med oss får et fjell med gaver, og han nesten ingenting :( Å forklare han at han får flere gaver en annen dag hjelper nok fint lite

Så jeg gruer meg faktisk til julaften jeg nå :(

Endret av Miss Lucky
Skrevet

To julaftner er noe skilte foreldre har funnet opp for å døyve sorgen over å ikke ha barna på julaften, ikke noe barna trenger.

Vi har barna annethvert år og jul blir feiret hos den de er hos. Ferdig med det.

Skrevet

Foreldrene mine er separert. Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen løste julefeiringen seg slik at jeg annethvert år tilbragte juleaften hos mamma og nyttårsaften hos pappa. Åpning av pakker fra de forskjellige sidene av fam. ble gjort på de respektive

kveldene (julaften og nyttårsaften).

Kan legges ved at jeg i dag, selv om jeg er voksen sliter med å bestemme meg for hvor jeg vil feire jul..

Anonym poster: 944b8b8f3cb79bbf436a45606378adcd

Gjest pysepusen
Skrevet

Da jeg var lita hadde mamma og jeg en "minifeiring" hvis jeg feiret jul hos pappa. Rett og slett fordi pappa nektet meg å ta med tingene jeg fikk. Jeg hadde jo fått dem mens jeg var hos han. Hvis jeg f.eks. ønsket meg noe til rommet mitt hos mamma så måtte jeg jo åpne det et sted hvor jeg fikk gjøre med det som jeg ville ;)

Jeg klarte helt fint å se forskjell på JULAFTEN og denne lille markeringen hjemme etterpå.

Kjenner flere som har slike feiringer nå. Ikke nødvendigvis for barna sine, men i voksen alder. Da må man jo plutselig feire jul hos svigers annethvert år. Hva så om man åpner noen av pakkene litt før/etter og spiser god mat?

Gjest brutal mann
Skrevet

Er ungene gamle nok til å lodde litt steningen hva DE føler er det greieste? Her finnes ingen fasit bare et utall løsninger.

Skrevet

Vi hadde to "julaftner" når jeg var liten - hos pappa 23 og mamma 24 (vi var også med på aktiviteter i lokal kirken som gjorde at det var mest praktisk med julaften hos mamma... ) Synes dette var en ok ordning (23- ble ikke feiret så stort og vi var veldig klar på at julaften var den ordentlige dagen..) Etterhvert som vi ble store ble det slutt på dette og vi feiret bare julaften hos mamma...

Skrevet

Mine barn fikk to " juleaften" da de var små ( dvs fra de var 11-12 og til de flytta ut) Men hverken jeg ell de så noe problem med det , det ble jo bare som to kvelder med god mat og pakker :) Og menyen var ribbe hos faren og ørret hos meg , så det ble ikke noe problem .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...