Tjorven Skrevet 5. mars 2004 #1 Skrevet 5. mars 2004 Var tidligere i uken og handlet hos en klesbutikk på et kjøpesenter. Vel og bra det, men det ble litt kø ved kassa for det var bare 1 ekspeditrise som stod der. Rundt i butikken svirret 2 andre ansatte som hang opp klær kundene hadde prøvd, priset varer eller ordnet på stativer. Flere ganger gikk den ene av dem til kasa for å hente noe, før hun tittet på køen og ordnet videre det hun holdt på meg. Er det ikke slik at kundene er det viktigste for en butikk? Er dette virkelig normalt, eller hadde jeg bare en uhelig dag? Blir litt overrasket over kunde-behandlingen man får i enkelte butikker....synes servicen innimellom er alt for dårlig gitt... Det samme gjelder de gangene de ansatte prioriterer å svare en telefon som ringer, fremfor å ekspedere de som er i butikken. Bare et lite irritasjonsmoment!
Gjest Poirot Skrevet 5. mars 2004 #2 Skrevet 5. mars 2004 Klag til senterledelsen. Slik klagebrev blir ofte sirkulert til alle butikkene for å skjerpe inn.
tuji Skrevet 5. mars 2004 #3 Skrevet 5. mars 2004 Jeg blir kjempeirritert av slikt. Jeg har jobbet i butikk selv, og da prioriterte vi alltid kundene. I går var jeg eneste kunde i et parfymeri, og det var fem på jobb. En snakket i telefon med moren sin mens hun sto i veien for det jeg prøvde å se på, og de andre prøvde parfyme og småpratet. INGEN spurte om jeg ville ha hjelp, selv om jeg sto og tittet ganske lenge. Jeg gikk uten å kjøpe noe, og kommer til å velge et annet parfymeri i fremtiden. Mulig jeg er kresen, men de er faktisk betalt for å hjelpe meg.
Gjest ragnhils i.i Skrevet 5. mars 2004 #4 Skrevet 5. mars 2004 De gangene jeg har opplevd sånt, så har det hendt at jeg har gjort et stort nummer av å legge tilbake - alternativt legge det jeg egentlig tenkte å kjøpe på disken, og gå. Det er flere butikker som tilbyr omtrent det samme - og jeg føler ikke at jeg MÅ handle på ett sted. Går heller aldri tilbake til steder hvor jeg har opplevd dårlig kundebehandling. Jeg jobber selv i kundestrøm, og prioriterer alltid kunder i lokalet framfor telefonene. Hvis jeg får kunder jeg må bruke mye tid på i lokalet, og tlf ringer og ringer, spør jeg pent om jeg kan få lov til å svare tlf (det får jeg som regel alltid) - og når jeg da tar tlf, spør jeg vedkommende som ringer om navn og nr, så jeg kan ringe opp når jeg blir ledig. Jeg tror at kundene setter pris på den prioriteringen.
Gjest Poirot Skrevet 5. mars 2004 #5 Skrevet 5. mars 2004 Jeg tror at kundene setter pris på den prioriteringen. Det gjør ihvertfall jeg, så takk skal du ha!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #6 Skrevet 5. mars 2004 Det samme gjelder de gangene de ansatte prioriterer å svare en telefon som ringer' date=' fremfor å ekspedere de som er i butikken. [/quote'] Har hatt sjefer som har insistert på at telefonen SKAL tas -- uansett hvor mange kunder det er i butikken. Så akkurat det er ikke nødvendigvis de ansattes skyld.
Arwen Skrevet 5. mars 2004 #7 Skrevet 5. mars 2004 Vi roper alltid på hjelp, eller hjelper hvis det er kø i kassa. (men en av butikksjefene jeg vet om synes ikke det gjør noe om kundene venter 5 minutter, han har bare en kasse ute i butikken - bevisst)
Lisemor Skrevet 8. mars 2004 #8 Skrevet 8. mars 2004 Hvis ingen gidder å spørre om jeg vil ha hjelp i en butikk, så går jeg en annen plass. Håper og tror at de fleste går og handler der de får god,erlig hjelp og god service. Jeg behandler mine kunder slik jeg selv vil bli behandlet :-)
Tusenfryd Skrevet 8. mars 2004 #9 Skrevet 8. mars 2004 Jeg har vært i Trondheim i helgen og innom en god del butikker, litt ulike, alt fra klesforretninger til glassmagasin og bokhandlere. Jeg har vært på de to kjøpsentere i sentrum og i butikker i gater og smug. I alle butikkene jeg var innom - uten unntak - ble jeg på en diskret og hyggelig måte spurt om jeg trengte hjelp, om jeg bare tittet og fortalt at hvis det var noe så måtte jeg bare si fra, "jeg står rett her borte". Det var helt nydelig og vi lurte på hva i all verden dette var og om de hadde gått samme kurs alle. I Oslo kommer man inn i en butikk, skal helst ikke plukke på tingene deres og så forstyrrer man når man vil betale. Fantastisk, alle i Trondheim og som endatil jobber i en eller annen butikk ! Jeg er fortsatt i sjokk etter at en tynn, kvisete slamp på Carlings (tror jeg det var) utviste høflighet, interesse for oss som kunder OG faglig dyktighet og kompetanse om hvordan også menn med mage bør kle seg!
Eplegrønn Skrevet 9. mars 2004 #10 Skrevet 9. mars 2004 Bare en liten kommentar til det med at mange sjefer forlanger at man tar telefonen. Det som er meningen er at man tar telefonen (rimelig forstyrrende i et ekspederingsøyeblikk at det ringer og ringer..), man presenterer seg og spør pent den som ringer om å vente litt, ekspederer ferdig kunden i disken før man betjener den i telefonen. Man må kunne være litt sjonglør når man er i service-næringen. :-)
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2004 #11 Skrevet 9. mars 2004 Oslo er er forferdelig by når det gjelder service og oppmerksomhet mot kunder. Jeg snakker ikke om at man skal gå rundt og mase på kundene. Det holder å spørre EN gang om kunden trenger hjelp. Men jeg opplever stadig at ekspeditørene er mest opptatt av å skravle (høyt) med hverandre eller å skravle i telefonen. Og det er ikke vanskelig å høre at samtalene dreier seg om private ting heller. Noen ganger blir jeg så irritert at jeg sender en mail til den som eier/driver butikken. Lenge siden sist jeg gjorde det nå, men jeg skal jammen bli flinkere igjen. Jeg skriver tidspunktet jeg var innom butikken og beskriver gjerne den som står/sto i kassa (hårfarge, antatt alder o.l.). Den episoden som irriterte meg aller mest var på en fastfood-restaurant en gang jeg hadde skikkelig dårlig tid og var kjempetørst. Skulle rekke en buss, men hadde nok tid til å gå inn for å bestille noe å drikke (til å ta med). Etter at gutten i kassa hadde tatt i mot betaling og satt papp-koppen til tapping så gikk han på utsiden av kassa og begynte å kline med kjæresten sin rett forran nesa mi! Hadde det ikke vært for at jeg hadde betalt, så hadde jeg gått i protest. Jeg måtte avbryte paret for å fortelle at jeg hadde litt dårlig tid. Jeg har sett kunder som har fått kjeft fordi de har ombestemt seg og brukt litt ekstra tid i kassa. Og jeg har hørt unge jenter som har snakket med venner i telefonen i en evighet mens de er på jobb.. selvfølgelig fremoverlent over disken. Noen har ikke engang vett til å avslutte når kunder kommer bort til kassa for å betale.
Arwen Skrevet 10. mars 2004 #12 Skrevet 10. mars 2004 Hvis ingen gidder å spørre om jeg vil ha hjelp i en butikk, så går jeg en annen plass. Håper og tror at de fleste går og handler der de får god,erlig hjelp og god service. Jeg behandler mine kunder slik jeg selv vil bli behandlet :-) Jeg liker ikke å bli spurt om jeg trenger hjelp jeg. :oops: Liker å se at de ansatte er tilgjenngelige men liker ikke å bli spurt. Er mulig jeg er rar men...
Livets datter Skrevet 10. mars 2004 #13 Skrevet 10. mars 2004 Det er ikke alle som gidder å jobbe i butikk med de luse-lønningene de aller fleste butikk-ansatte får. Det er derfor vanskelig å få dyktige og engasjerte mennesker til å jobbe. Resultatet er umotiverte ansatte, mange av dem skole-ungdom, som KUN er der for å ha smør på brødskiva, og som ikke har noe særlig interesse eller engasjement i hverken butikken eller kundene.
Livets datter Skrevet 10. mars 2004 #14 Skrevet 10. mars 2004 Jeg liker ikke å bli spurt om jeg trenger hjelp jeg. Liker å se at de ansatte er tilgjenngelige men liker ikke å bli spurt. Er mulig jeg er rar men... Nei, du er ikke rar. Jeg er også en av dem som vil kikke i fred og prøve klærne i fred. Noen ekspeditører skulle jo helst vært med oss inn i prøverommene... Når jeg går inn i en butikk, er det helt ok at ekspeditøren sier noe sånt som "Si ifra hvis du trenger litt hjelp", for så å la meg kikke i fred og ro.
Tjorven Skrevet 10. mars 2004 Forfatter #15 Skrevet 10. mars 2004 Nei, du er ikke rar. Jeg er også en av dem som vil kikke i fred og prøve klærne i fred. Noen ekspeditører skulle jo helst vært med oss inn i prøverommene... Når jeg går inn i en butikk, er det helt ok at ekspeditøren sier noe sånt som "Si ifra hvis du trenger litt hjelp", for så å la meg kikke i fred og ro. Samme her! Jeg hater masete ekspeditører, da går jeg heller bare rett ut av butikken. Men når jeg har funnet det jeg skal ha og står i kø i kassa, da forventer jeg at betjeningen skal hjelpe til....
aline Skrevet 10. mars 2004 #16 Skrevet 10. mars 2004 Jeg irriterer meg grusomt over å komme inn i klebutikker hvor det svirrer ett par damer rundt og rydder i hyllene og henger på plass prøvde klær eller nye klær eller hva som helst, også er det JEG som må flytte meg???? :o Det har skjedd flere ganger at jeg kommer inn i butikker og SER at de har noe jeg kunne vært interessert i, men jeg kommer rett og slett ikke bort til det interessante fordi ekspeditører jobber med å brette gensere pent i hyllen over... Og joda, jeg kunne sagt ifra, men når jeg står rett opp og ned RETT bak dem og kikker over skuldern deres, så synes jeg liksom det skulle være unødvendig å måtte be om lov til å kikke på klærne i butikken!!! Eller når de rett og slett står å henger å prater mellom hyllene, og ikke flytter seg for å la kunden se de klærne som henger der de står... Går bare ut igjen jeg, og tenker i mitt stille sind at "jaja, der gikk dere glipp av enda ett salg!!" JEG får jo kjøpt klær ett annet sted, så det er ikke noe krise for min del, men de vet ikke alltid hva de mister av penger tror jeg. Skal jeg ha noe, så er det absolutt ikke alltid prisen er viktig, for å si det slik.
Gjest Catwoman Skrevet 10. mars 2004 #17 Skrevet 10. mars 2004 enig med Arwen. Trenger jeg hjelp så spør jeg, hvis ikke så vil jeg bare gå å kikke på egenhånd. Men de bør være tilgjengelige, så jeg kan spørre. Syns faktisk det er et større problem med de som liksom skal være så fryktelig hjelpsomme. (bla veldig ofte på pop in). Har opplved at noen finner en bukse som bare er så fin og de har har den selv og jeg må bare prøve den, mens de nærmest henger utenfor prøverommet og spør og graver om den passet og sånn. Sånt irriterer jeg meg over, jeg går sannsynligvis ikke i den butikken igjen.
ringblomst Skrevet 10. mars 2004 #18 Skrevet 10. mars 2004 Lurer på en ting. Prøver dere å gjøre jobben til butikk-ansatte hyggeligere, så fremt de gjør jobben sin? Takker for hyggelig hjelp? Og ser dem i øynene når dere betaler, og ikke bare snakker med venninnen din som står ved siden av? Det prøver jeg...for det er faktisk ikke bare bare å jobbe i et så intenst service-yrke ser det ut til. Er jo en grunn til at det er vanskelig å få tak i faglærte til jobben og ikke minst engasjerte ansatte som orker å jobbe i mange år. En annen ting som jeg stusser på er at "alle" krever god service samtidig som at det skal være billig - er dette forenlig? Heldigvis treffer jeg unntak(?) til stadighet. Til slutt - butikkansatte er ikke tankelesere og vet ikke om du liker å bli spurt om hjelp eller ikke (mener ikke den innpåslitne selgertypen), synes derfor det er bedre å bli spurt om man trenger hjelp enn ikke, men det er meg da og jeg pleier faktisk som oftest ikke hjelp.
Gjest Poirot Skrevet 10. mars 2004 #19 Skrevet 10. mars 2004 Jeg liker ikke å bli spurt om jeg trenger hjelp jeg. :oops: Liker å se at de ansatte er tilgjenngelige men liker ikke å bli spurt. Er mulig jeg er rar men... Sånn er jeg også.
Gjest Poirot Skrevet 10. mars 2004 #20 Skrevet 10. mars 2004 Syns faktisk det er et større problem med de som liksom skal være så fryktelig hjelpsomme. (bla veldig ofte på pop in). Har opplved at noen finner en bukse som bare er så fin og de har har den selv og jeg må bare prøve den, mens de nærmest henger utenfor prøverommet og spør og graver om den passet og sånn. Sånt irriterer jeg meg over, jeg går sannsynligvis ikke i den butikken igjen. Dette har sin forklaring. Popinansatte har jeg hørt jobber på provisjon.... Svæært slitsomt innimellom-.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå