Gå til innhold

Jeg tror jeg spiser sunt – men gjør jeg egentlig det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske opptatt av kosthold og å spise sunt. Både når det gjelder meg og mine barn. Har som filosofi at maten skal lages fra bunnen, det skal være næringsrikt, ikke for mye fett eller raske karbohydrater og så skal det selvsagt være godt!

Jeg lager nesten all mat fra bunnen av (innimellom hender det at jeg gir etter for ungene og slenger en grandis i ovnen, men det er unntaket) og fordi jeg selv med fordel kunne gått ned en del kilo så bruker jeg mye tid på å planlegge, forberede og lage mat. Jeg elsker å se på Hellstrøm og trodde egentlig at jeg gjorde ganske gode valg når det gjelder mat. Men av og til hender det at jeg reagerer på at han kaller en del mat som jeg trodde var både sunn og bra for ”drittmat”.

Jeg håper noen her kan gi meg konstruktive tilbakemeldinger på mitt kosthold.

Når det gjelder frokost spiser jeg enten mysli og yoghurt, omelett eller grovbrød med pålegg som f.eks skinke, ost, kokt egg eller liknende. Selvsagt med grønnsaker til. Ungene liker brødmat (grovt) med omtrent samme pålegget, men også leverpostei og syltetøy.

Lunch. Jeg har enten salat (med fisk, skinke, kylling, reker eller liknende), rester fra gårdagens middag eller knekkebrød/rugsprø med smøreost, skinke eller kokt egg. Ett glass juice. Ungene får med seg brødmat på skolen + frukt og ofte en liten yoghurt. Har melk på skolen.

Middag. Jeg lager nesten alt fra bunnen av, men man må jo faktisk kjøpe maten! Bruker fullkornsris/pasta, karbonadedeig, hermetiske tomat (det har jeg hørt er bedre enn ferske tomater…)? Middag hos oss kan være hjemmelagede supper (fiskesuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe osv), wok av kylling eller svinekjøtt med grønnsaker til samt fullkornsris. Fisk, enten bakt i ovn eller sånne små enkeltporsjoner. Gryter med oksekjøtt og grønnsaker. Fullkornspasta med noe kjøtt eller fisk + grønnsaker. Vi drikker vann til middagen. Typisk helgekos hos oss kan være taco (mye salat og grønnsaker, grov lefse osv), pizza (grov deig osv), kyllingfilet, thai suppe…

Når ungene er hos faren spiser jeg ofte rester, salater, fullkornpasta, supper osv.

Jeg tror selv at vi har et kosthold som er både sunt fornuftlig. Kan noe som har god peiling på sånt gi meg tilbakemelding?

Takk.

Anonym poster: 335b4812b5368f234435f9a8b75668d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat hva er det som skal være dårlig med det kostholdet der? Tenker på hva du har sett Hellstrøm si er drittmat (ikke glem at denne mannen tenker kvalitet, rett fra gården og hagen type mat).

Jeg mener det kostholdet der er så sunt som det trenger å være.

Anonym poster: 4a8db1c886a193fc0f91bc080d81acec

Skrevet

Hvis du ikke vil ha mye fett og raske korbohydrater burde du kutte ut ting som ost, yoghurt og juice. Og mysli hvis det ikke er havre. Men det kommer jo igjen an på hvor "streng" du vil være.

• Liker 2
Skrevet

Vi overlevde steinalderen, og da måtte vi bare spise det vi hadde. Det kan virkelig ikke ha så mye å si.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette virker helt fint.

Anonym poster: 7e3ab9643cea63c2149501c8dec32a5e

Skrevet

Det der er da helt fint. Hva slags mat er det Hellstrøm kaller "drittmat"? Og husk: Hellstrøm er kokk. Han er opptatt av andre ting enn sunnhet. Han ville nok kalt first price laksefilet drittmat, selv om den er akkurat like sunn som den dyre salmalaksen, eller helt sprell fersk laks.

Forøvrig: ost er ikke nødvendigvis feit, det finnes magre oster. Likeså finnes det yoghurter med null fett og null sukker. Juice kan man også få uten sukker. Så å kutte ut disse varene er det ingen grunn til, så lenge man velger sukkerfritt og magert.

Anonym poster: d663605caeed70bcc9a7fd7d1fd7f1d9

• Liker 1
Skrevet

Vi overlevde steinalderen, og da måtte vi bare spise det vi hadde. Det kan virkelig ikke ha så mye å si.

I steinalderen spiste vi slik ville dyr gjør. Dvs det vi er tilpasset å spise gjennom naturlig evolusjon. Jeg vil tro vi ikke bare overlevde steinalderen, men sannsynligvis også kom igjennom den på en langt sunnere måte enn vi vil komme igjennom epoken vi lever i nå.

Tviler på at steinalderfolk fikk kreft, diabetes, døde av overvekt, hjerteinnfarkt eller noe av den andre faenskapen vi selv pådrar oss via livsstilen vår.

Hørt om Darwin?

Anonym poster: 9f89494bb111206ba257fa5574e407a6

• Liker 2
Gjest Wanderlust
Skrevet

1236869360469_27.jpg

Se på magen. Jeg tror ikke Hellstrøm gjør alt "riktig" heller. Så slapp av, kostholdet ditt er nok mer enn bra nok.

• Liker 7
Skrevet

Hehe, jeg liker Hellstrøm! Han har sagt at han spiser altfor mye franske oster og derfor er litt småfeit. Jeg synes han er flink til å se de personene han besøker og legge opp mat etter økonomi, tid og type kosthold.

Høres ut som bra mat det der! Leste en artikkel på Fitnessbloggen om at vi bør spise 80% sunt. Det er vel overkommelig? :-)

Anonym poster: 4fe67ad7ca4d74cd48b1e76c643fa476

• Liker 2
Skrevet

Se på magen. Jeg tror ikke Hellstrøm gjør alt "riktig" heller. Så slapp av, kostholdet ditt er nok mer enn bra nok.

Stress og alder kombinert hos menn gir gjerne en skikkelig kulemage.

Skrevet

det er jo et helt vanlig sunt norsk kosthold det der. Så ingenting å være redd for, MEN hermetiske tomater BEDRE enn ferske?? kommer ann på hva man mener med bedre, men rent ernæringsmessig er vel alltid ferskt best.

Om jeg skulle pirket (og vil egentlig ikke det, da jeg ikke synes man skal være fanatisk) ville jeg byttet ut karbonadedeig med f.eks kylling, fisk og rent kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

I steinalderen spiste vi slik ville dyr gjør. Dvs det vi er tilpasset å spise gjennom naturlig evolusjon. Jeg vil tro vi ikke bare overlevde steinalderen, men sannsynligvis også kom igjennom den på en langt sunnere måte enn vi vil komme igjennom epoken vi lever i nå.

Tviler på at steinalderfolk fikk kreft, diabetes, døde av overvekt, hjerteinnfarkt eller noe av den andre faenskapen vi selv pådrar oss via livsstilen vår.

Hørt om Darwin?

Anonym poster: 9f89494bb111206ba257fa5574e407a6

Hei!

Ja, jeg har hørt om Darwin, hvordan det? :)

Har du hørt om Tony Harnell?

Skrevet

det er jo et helt vanlig sunt norsk kosthold det der. Så ingenting å være redd for, MEN hermetiske tomater BEDRE enn ferske?? kommer ann på hva man mener med bedre, men rent ernæringsmessig er vel alltid ferskt best.

Om jeg skulle pirket (og vil egentlig ikke det, da jeg ikke synes man skal være fanatisk) ville jeg byttet ut karbonadedeig med f.eks kylling, fisk og rent kjøtt.

Nei, karbonadedeig er fint! Det er så å si rent og ikke det samme som kjøttdeig og farsemat.

• Liker 2
Skrevet

Ferskt er ikke nødvendigvis bedre enn boks.

http://www.livestrong.com/article/337007-are-canned-vegetables-healthy/

• Liker 2
Skrevet

Akkurat hva er det som skal være dårlig med det kostholdet der? Tenker på hva du har sett Hellstrøm si er drittmat (ikke glem at denne mannen tenker kvalitet, rett fra gården og hagen type mat).

Jeg mener det kostholdet der er så sunt som det trenger å være.

Det er vel litt sånn at man må ta utgangspunkt i de råvarene man har tilgang til. Mener å ha sett Hellstrøm grine på nesa av kyllingfileter, frossen kjøttdeig/karbonadederig og andre frossenvarer. Jeg har ikke tilgang til gårdsbutikker, slakterbutikker er butikker som selger f.eks Stangekylling. Da blir det Rema sitt utvalg og jeg håper og tror jeg gjør det beste ut av det.

Mener å huske at jeg på et eller annet program ifm kosthold så at man skulle holde seg unna ferdigprodukter, posemat og hermetikk med unntak av hermetiske tomater fordi det faktiks var veldig bra. Mulig jeg tar feil. Men det er veldig praktisk da!

Det er jo ikke snakk om enten/eller. Jeg bruker mye fisk (faktisk selvfanget!), kylling og rent kjøtt, men i tillegg bruker jeg altså karbonadedeig i stedet for kjøttdeig. Jeg må ta hensyn til barna også og de er glad i retter med kjøttdeig. Da synes jeg karbonadedeig er et bra alternativ

TS

Skrevet

Det er vel litt sånn at man må ta utgangspunkt i de råvarene man har tilgang til. Mener å ha sett Hellstrøm grine på nesa av kyllingfileter, frossen kjøttdeig/karbonadederig og andre frossenvarer. Jeg har ikke tilgang til gårdsbutikker, slakterbutikker er butikker som selger f.eks Stangekylling. Da blir det Rema sitt utvalg og jeg håper og tror jeg gjør det beste ut av det.

Tror du kanskje drar Hellstrøms hat mot frossenvarer ut av sammenheng. Før han bestemte seg for å "rydde opp" hjemme hos folk, ryddet han opp i restauranter. I restauranttilfellene var han pådriver for ferske varer, og tror ikke så mange av oss betviler at ferske varer ofte smaker bedre enn frosne varer. Når jeg går på restaurant vil jeg helst ikke ha kylling som har ligget nedfrosset i fryseren i 2 måneder, men hjemme er det nettopp det jeg spiser.

Når Hellstrøm i et program hjelper en kvinne å lage billig tomatsaus, bruker han hermetiske tomater som "billig fyll", men for å få smak bruker han "ferske" tomater.

• Liker 1
Skrevet

Tror du kanskje drar Hellstrøms hat mot frossenvarer ut av sammenheng. Før han bestemte seg for å "rydde opp" hjemme hos folk, ryddet han opp i restauranter. I restauranttilfellene var han pådriver for ferske varer, og tror ikke så mange av oss betviler at ferske varer ofte smaker bedre enn frosne varer. Når jeg går på restaurant vil jeg helst ikke ha kylling som har ligget nedfrosset i fryseren i 2 måneder, men hjemme er det nettopp det jeg spiser.

Når Hellstrøm i et program hjelper en kvinne å lage billig tomatsaus, bruker han hermetiske tomater som "billig fyll", men for å få smak bruker han "ferske" tomater.

Nettopp! Han bruker gjerne frossenvarer hjemme hos folk. Liker selvfølgelig best ferskvarer, men tar utggangspunkt i økonomi.

Frossene grønsaker er bedre en ferske utenfor sesongen.

Skrevet

Ja da levde vi bare så mye lenger ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske opptatt av kosthold og å spise sunt. Både når det gjelder meg og mine barn. Har som filosofi at maten skal lages fra bunnen, det skal være næringsrikt, ikke for mye fett eller raske karbohydrater og så skal det selvsagt være godt!

Jeg lager nesten all mat fra bunnen av (innimellom hender det at jeg gir etter for ungene og slenger en grandis i ovnen, men det er unntaket) og fordi jeg selv med fordel kunne gått ned en del kilo så bruker jeg mye tid på å planlegge, forberede og lage mat. Jeg elsker å se på Hellstrøm og trodde egentlig at jeg gjorde ganske gode valg når det gjelder mat. Men av og til hender det at jeg reagerer på at han kaller en del mat som jeg trodde var både sunn og bra for ”drittmat”.

Jeg håper noen her kan gi meg konstruktive tilbakemeldinger på mitt kosthold.

Når det gjelder frokost spiser jeg enten mysli og yoghurt, omelett eller grovbrød med pålegg som f.eks skinke, ost, kokt egg eller liknende. Selvsagt med grønnsaker til. Ungene liker brødmat (grovt) med omtrent samme pålegget, men også leverpostei og syltetøy.

Lunch. Jeg har enten salat (med fisk, skinke, kylling, reker eller liknende), rester fra gårdagens middag eller knekkebrød/rugsprø med smøreost, skinke eller kokt egg. Ett glass juice. Ungene får med seg brødmat på skolen + frukt og ofte en liten yoghurt. Har melk på skolen.

Middag. Jeg lager nesten alt fra bunnen av, men man må jo faktisk kjøpe maten! Bruker fullkornsris/pasta, karbonadedeig, hermetiske tomat (det har jeg hørt er bedre enn ferske tomater…)? Middag hos oss kan være hjemmelagede supper (fiskesuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe osv), wok av kylling eller svinekjøtt med grønnsaker til samt fullkornsris. Fisk, enten bakt i ovn eller sånne små enkeltporsjoner. Gryter med oksekjøtt og grønnsaker. Fullkornspasta med noe kjøtt eller fisk + grønnsaker. Vi drikker vann til middagen. Typisk helgekos hos oss kan være taco (mye salat og grønnsaker, grov lefse osv), pizza (grov deig osv), kyllingfilet, thai suppe…

Når ungene er hos faren spiser jeg ofte rester, salater, fullkornpasta, supper osv.

Jeg tror selv at vi har et kosthold som er både sunt fornuftlig. Kan noe som har god peiling på sånt gi meg tilbakemelding?

Takk.

Hei - de matvarene jeg har merket med tykk skrift er slike jeg ville kuttet ut var jeg deg. Musli, yoghurt og juice er sukkerrikt og bør ikke inntas på hverdagslig basis. Du kan lett bytte ut dette med yoghurt naturell og nøtter hvis du vil, og har du behov for søtning så bruk enten honning eller bær. Ingenting galt med å bruke sukker, men gjør du det selv har du kontroll på hvor mye du bruker. Syltetøy ville jeg kuttet helt ut.

Når det gjelder middagsrester til lunsj forstår jeg at det er økonomisk men det blir faktisk to middager om dagen. Du vet selv hvordan vektsituasjonen din (og barnas) er, men jeg spiser aldri middag til lunsj, og en middag senere på dagen. Det blir mange kalorier, trenger du det?

Bortsett fra det jeg har skrevet ovenfor, syns jeg du har et fornuftig kosthold.

Anonym poster: 017a266213ceefc78fd2d519f9464511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...