AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Del Skrevet 22. november 2012 Kjøpte noen varer på homeparty for nesten to år siden. Disse betalte jeg til konsulenten med kort der og da. Har fått varene og ikke tenkt noe mer på dette. Nå, nesten to år siden, fikk jeg plutselig betalingsoppfordring i posten. Har verken mottatt purring eller inkassovarsel. Hva kan jeg gjøre her? Har kontakten banken (gamle banken min) og de har sett gjenom mine transaksjoner uten å vite betalingen. Så noe har tydeligvis gått galt. Jeg har da trodd at jeg har betalt. Må jeg betale nå? Det er jo ikke min skyld at noe gikk galt her, da jeg trodde jeg betalte med kort. Eventuelt, må jeg betale forsinkelsrenter og salær til inkassobyrået når jeg aldri har fått noe purring eller inkassovarsel før betalingsoppfordringen? Er det ikke riktig at de må sende det ut først? Setter pris på alle erfaringer. Trenger å vite mine muligheter her! Anonym poster: 21e98d04bf713e9883107f14e89823a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 22. november 2012 #2 Del Skrevet 22. november 2012 Foreldelsestiden er vel 3 år så den er nok dessverre ikke slått inn. Når det er sagt så har ikke de noen kontrakt mellom dem og deg når det gjelder kjøpet. Dette er nok også årsaken til at de sender en betalingsoppfordring siden de ville blitt strafferettslig ansvarlige for å sendt deg et krav hvor de ikke kan bevise at du skal ha lovet å betale senere. Rent moralsk sett så har du jo motatt varen - utover det kan det slå ut i begge retninger. Det spørs om du kan sies å burde visst bedre eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 22. november 2012 #3 Del Skrevet 22. november 2012 De har juridisk rett til å kreve inn pengene, foreldelseskravet er tre år uavhengig av hva som har skjedd frem til den datoen. Men i slike tilfeller er det alltid verdt å prøve seg på å ta en telefon, og forklare sitasjonen. Mange vil velge frafalle et slikt krav, som sagt uten at de har noen plikt til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 22. november 2012 #4 Del Skrevet 22. november 2012 Som de andre sier - foreldelsesfristen er tre år, så du må nok betale selv om det er surt. Evt. gebyrer/renter skal du selvsagt ikke betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå