Gå til innhold

Naboer som spiller høy musikk og skriker/krangler - ringe på eller gå rett til styret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har nettopp flyttet til ny leilighet og trives veldig godt bortsett fra at naboene rett over oss i det siste har spilt høy musikk både dag og natt. Vi våkner ofte av bråket. De kan gjerne holde på hele natta, eller som i natt fra 0345.

Jeg har selvfølgelig tenkt på å ringe på og be dem dempe seg, men ærlig talt så er jeg litt redd for å gjøre det. I tillegg til at han/de spiller høy musikk (har ikke hilst på den/de som bor der så vet ikke annet enn at det er minst en mann) så er det veldig mye skriking/kjefting, og den som skriker virker veldig aggressiv. Nå på dagtid i dag (jeg er hjemme og prøver å lese til eksamen - ikke lett) har han hatt opptil flere raserianfall, høres det ut som. Jeg hører bare bruddstykker av det han roper, men det er f.eks. "Hva f****!!!" etterfulgt av lange tirader. Han roper virkelig høyt, som om han er virkelig sint. I tillegg er det en del støy fra romstering av møbler. Jeg vet ikke om han/de kaster ting eller bare flytter mye rundt på tunge møbler, men bråker gjør det uansett.

Har også tenkt på å snakke med de andre i oppgangen, men mistenker at det er mest vi som er plaget siden leiligheten ellers ligger litt for seg selv (med bare oss rett under).

Er jeg pysete som har mest lyst til å bare sende et brev til styret med en gang? Burde jeg ringe på og si fra først? Jeg tenker litt på om det kan være noe rusproblemer eller psykiatri på gang her, det er jo ikke normalt å brøle og skrike store deler av tiden, og heller ikke (tror jeg) spille høy dunkemusikk nesten hver eneste natt. Jeg er nok litt konfliksky og har ikke lyst på uvenner.

Anonym poster: 65f64b065cba2e4d1a795d3fdf6aca69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg er selv svært plaget med musikkspillende naboer, og det selv om de bor to etasjer under meg... Det er hovedsaklig eldre som bor i leilighetene rundt, og de tør ihvertfall ikke klage. Jeg har ringt på og klaget flere ganger, og ringt politiet, og klaget til styret, men ingenting har hjulpet.

Om du er redd for å klage direkte når det bråker, så skjønner jeg det godt.

Hva med å ringe på når det har roet seg, og klage da? Ikke kjefte, men rolig si ifra og be dem ikke bråke så mye i fremtiden?

Om dette er skummelt, skriv et brev.

Og om det ikke bedrer seg, klag til styret.

Det som vel anses som "normal folkeskikk" er å klage direkte til dem først, uten å involvere styret. Det kan hende de ikke er klar over hvor mye det bråker, fordi ingen har turt si ifra til dem ;) Men om du ikke tør, så klag direkte til styret.

Anonym poster: 924c8f74b46dbbd8ba218fdf39a8348b

Skrevet

Jeg hadde lagt en lapp i postkassa eller ringt eller sendt sms. Normalt sett hadde jeg ringt på døra, men ikke i dette tilfellet.

Skrevet

Om naboen har veldig temperament,er det ikke sikkert det er "trygt" å snakke med dem

Der hadde jeg nok sendt inn en klage ,borettslaget har sikkert tider en må følge.

Etter kl.2300 ville jeg ringt politiet om de bråker/krangler

Skrevet

TS her, takk for gode svar. Da legger jeg nok en lapp i postkassa tror jeg. Synes det er ok å si fra direkte først, det er jo definitivt det mest reale å gjøre. Dog trenger jeg jo ikke vente lenge før jeg gir beskjed til styret dersom det ikke bedrer seg.

Litt fint å se at det ikke er jeg som er helt hysterisk, og at det er flere som ville unngått en konfrontasjon i dette tilfellet.

Det blir spennende å se hvordan situasjonen utvikler seg. Jeg må innrømme at jeg ikke har alt for store forhåpninger enn så lenge.

Det er for øvrig husordensregler her som sier at det skal være ro mellom 23 og 08.

Men vet noen hvilket nummer jeg skal ringe politiet på i sånne tilfeller? Har liksom en følelse av at 112 er litt overkill?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

TS her, takk for gode svar. Da legger jeg nok en lapp i postkassa tror jeg. Synes det er ok å si fra direkte først, det er jo definitivt det mest reale å gjøre. Dog trenger jeg jo ikke vente lenge før jeg gir beskjed til styret dersom det ikke bedrer seg.

Litt fint å se at det ikke er jeg som er helt hysterisk, og at det er flere som ville unngått en konfrontasjon i dette tilfellet.

Det blir spennende å se hvordan situasjonen utvikler seg. Jeg må innrømme at jeg ikke har alt for store forhåpninger enn så lenge.

Det er for øvrig husordensregler her som sier at det skal være ro mellom 23 og 08.

Men vet noen hvilket nummer jeg skal ringe politiet på i sånne tilfeller? Har liksom en følelse av at 112 er litt overkill?

02800 er et fellesnummer for politiet, ellers 112 hvis det er noe helt akutt.

Endret av Arabella
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

02800 er et fellesnummer for politiet, ellers 113 hvis det er noe livstruende akutt.

112.

Skrevet

Send en anonym mail til styret der du oppgir at det bråkes svært mye fra leiligheten. Du kan jo sende fra en annen mail du lager, og signere som "en nabo i nærområdet".

Samtidig ville jeg tatt et A4-ark og skrevet til dem med svart tusj at de bråker, og at de må slutte eller så vil de bli kastet ut. Signer bare "borettslaget".

De vet ikke om det er deg, en annen ved siden av, en over, eller en nabo under.

Anonym poster: edfc409db505430c16b35c3183f24b4b

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Send en anonym mail til styret der du oppgir at det bråkes svært mye fra leiligheten. Du kan jo sende fra en annen mail du lager, og signere som "en nabo i nærområdet".

Samtidig ville jeg tatt et A4-ark og skrevet til dem med svart tusj at de bråker, og at de må slutte eller så vil de bli kastet ut. Signer bare "borettslaget".

De vet ikke om det er deg, en annen ved siden av, en over, eller en nabo under.

Anonym poster: edfc409db505430c16b35c3183f24b4b

Helt enig. Det er dumt å klage i egen person eller med navn. Du kan risikere senere at en annen nabo ringer politet eller får dem kastet ut på et senere tidspunkt og at de automatisk antar at det er deg.

Skrevet

Ts her. Til dere to siste: Fristende og absolutt ikke dumt tenkt, men jeg er redd de vil skjønne hvem vi er uansett. vi er nemlig den eneste leiligheten under dem (eneste som bor i underetasjen) og de eneste nyinnflyttede. Jeg mistenker at de har høyttalere/subwoofer på gulvet som gjør at vi merker bassen mye bedre enn andre naboer. Det samme med romstering og flytting av tunge møbler om natta - vil tro det bare er vi som hører det. Skrikingen har nok flere merket seg.

Planen foreløpig er å skrive en kort og nokså hyggelig beskjed hvor vi informerer om at det er lytt og at vi hører musikken veldig godt på soverommet, og at vi derfor vil at de demper den mellom 23 og 08. Tror de da vil skjønne at det er oss.

Men han/de vil forhåpentligvis ikke legge oss for hat av den grunn ... Jeg tror jeg har litt paranoide tendenser, bare så det er sagt. Jeg er mye alene hjemme på dagtid med denne brøle-mannen rett over meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...