flickan Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Vi har overtatt huset etter svigerforeldrene mine og da fulgte det også med en gammel salong fra 60-70-tallet. Jeg har egentlig likt stilen godt, den passer fint inn i nordisk stil, som jeg prøver å få mer og mer av. Men den er absolutt ikke moderne, og putene er grelle. Siden det er så dyrt å trekke om har vi i utgangsunktet slått det litt fra oss, siden vi har en sofa vi er fornøyd med, og vi var nå på nippet til å legge den ut på finn.no for 500 kr. Vi har en ganske ny Bolia-sofa, men etter litt måling har vi funnet ut at den ikke passer på den veggen vi hadde sett for oss. Det blir litt kinkig å ha den på noen annen måte pga vinkel. Derfor har jeg igjen begynt å leke med tanken på å trekke om den gamle salongen likevel, og prøvde å gjøre litt research. Det viser seg at det er en gammel original Hødnebø sofa som i dag selges for mellom 30-40 000 ny. Og stolene selges for mellom 10-12000 kr ny (avhengig av tresort og tekstiler). Tenk at vi holdt på å selge en slik skatt for 500 kr!! Nå skal vi trekke om og jeg trenger innspill til farger Sofaen er av denne typen i omtrent samme farge, (bare vår er 3-seter) Sofa med tilhørende stoler (2 stk) og salongbord (fant ikke noe større bildepå nett). salongen Jeg tenker å pusse ned treverket (eik) og olje med hvitpigmentert olje. Vi har eike gulv og fargen skumring på de fleste vegger. men en vegg i industriell grå. På det tilstøtende kjøkkenet har vi klassisk hvit og linblå. (alle fra fra jotuns fargekart) Har dere forslag til fine stoffer/farger å trekke om møblene i? Og salongbordet... Det er det eneste jeg ikke liker ved salongen. Det kunne muligens fungert med en mer moderne sofa og dersom det ble hvitoljet, men summen i salongen blir for umoderne for meg slik den er nå. Føles synd å gi det bort/selge det, men tror det blir det beste alternativet. Er dere litt enig med meg her eller? 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Angående stoff så er mitt beste tips å bare stikke innom en som driver med møbeltekstil og få med prøver hjem. Blir litt dumt å trekke om sofaen for og så finne ut at det ikke funker helt allikevel. Anonym poster: 7c37a9e256ffd57281b189d629daeecf
flickan Skrevet 22. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2012 Angående stoff så er mitt beste tips å bare stikke innom en som driver med møbeltekstil og få med prøver hjem. Blir litt dumt å trekke om sofaen for og så finne ut at det ikke funker helt allikevel. Anonym poster: 7c37a9e256ffd57281b189d629daeecf Takk for tipset, det var lurt
Fru Duck Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Jeg er enig med deg ang. bordet. Dersom du bytter det ut med et nytt bord får du et mer moderne inntrykk. Jeg syntes det er fint med et visst retropreg og har endel slike ting selv, men jeg ønsker ikke å bo i et museum eller autentisk retrointeriør. Hadde det vært min sofagruppe hadde jeg derfor byttet ut bordet. Ang stoff ville jeg tenkt på slitestyrke, lysektehet og så ville jeg tenkt på hva som er praktisk. Det er, som du sier, dyrt å trekke om møbler så da ville jeg sørget for at de kan vare lenge. Du kan jo hente litt fargeinspirasjon hos Hødnebø, slik at du får et inntrykk av hvilken farge møblene "kler". Personlig ville jeg valgt en gråfarge, gjerne ørlite melert slik at eventuelle flekker ikke syntes så godt. En venninne av meg har trukket om noen stoler, hun fikk gjort det hos en attføringsbedrift til en langt billigere pris enn hva hun måtte betalt hos en møbeltapetserer. Ulempen var at det tok litt lenger tid, jeg mener at stolene var inne til omtrekking i et par måneder eller så. Men de ble veldig fine! Og denne attføringsbedriften hadde litt dårlig utvalg i møbelstoffer, så det bestilte hun gjennom en møbelbutikk i stedet.
flickan Skrevet 23. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2012 Takk for mange gode tips, Fru Duck. Helst ville jeg gjerne hatt lyse/hvite puter, men med to små barn tror jeg ikke det er så lurt, det får jeg ta når jeg skal trekke om på nytt om 20 år Jeg har tenkt på en gråtone, gjerne med en anelse blått i seg. Må kikke litt på hva som finnes av stoffer. Åh, vet du hvor i landet denne attføringsbedriften var? Skulle gjerne fått gjort det litt billigere, og vi har ikke noe hastverk siden vi har en sofa fra før.
Fru Duck Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Åh, vet du hvor i landet denne attføringsbedriften var? Skulle gjerne fått gjort det litt billigere, og vi har ikke noe hastverk siden vi har en sofa fra før. I Bergen. Men jeg vil jo tro at det finnes lignende bedrifter andre steder i landet også. 1
flickan Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2013 Vet om en nettbutikk som ser ut til å være perfekt for deg. www.nestetrekk.no Der kan du bestille møbelstoff i god kvalitet, De har stoffer i masse forskjellige farge varianter og kvaliteter. Jeg er utrolig glad i det jeg kaller melert grå.. Den fargen himmelen har før det kommer tordenvær Har tenkt å selv prøve å sy loose covers til mine to sofaer i dette stoffet Stoffet heter BL1008 farge nr. Lys grå - 101 317 Hvis det er løse puter i sofaen og stolene kan du bestille putene ferdig sydd.. http://www.nestetrek...t/TJ1009/102221 Håper du finner ut hva du vil gjøre med Sofaen og stolene dine Oi oi, Takk for linken!!!
flickan Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2013 Jeg likte meget godt fargen Dueblå. Det tror jeg hadde blitt kjempefint. Tror jeg må sende en mail og be om litt tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå