AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Jeg har delt omsorg for datteren min, men hun har bosted hos meg. Jeg ønsker at hun skal gå på privat ungdomsskole, dette ønsker hun også selv, men far nekter. Han mener at skolene i området er bra nok. Det er et ganske høyt konfliktnivå mellom oss, men jeg vil ikke forsake min datters utdannelse bare for å tekkes han. Han krangler også på det aller meste, og jeg svelger kameler nesten ukentlig. Læreren hennes i dag i barneskolen er enig med meg at de ungdomsskolene som er i vårt område er veldig dårlig. Det er også flere av hennes venner i klassen som har søkt denne skolen. Loven sier at den som er bostedsforelder bestemmer hvor barnet skal gå på skole. Den har ikke dekket opp for begrepet delt omsorg enda. Så kan jeg med loven i hånd bestemme at hun skal gå på denne skolen? Jeg er IKKE ute etter drittslenging eller andre tåpelige kommentarer. Jeg ønsker et JA eller NEI svar og gjerne med en link til lovverk ol. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 TS her Vil legge til at jeg er villig til å betale for skolen og at den ligger like langt fra begge hjemmene. Så det er ingen som får noen fordeler her. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 TS her Vi bytter ikke på adressene. Hun har fast bostedsadresse hos meg. Dette står i avtalen. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a
kulu-kulu Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Da ser jeg ikke problemet til far. Jenta vil gå på den private skolen,du betaler og det ligger like langt fra begge foreldre. Hadde nesten ikke vert nødvendig å spørre far om hans mening engang. Han gjør seg vanskelig og han ser ikke hva som er best for jenta deres.Virker som han gjør seg vanskelig bare for at han skal ha rett eller bestemme , be han vokse opp Lykke til , håper det ordner seg
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Bare søk henne over du, hun vil det selv så hvis han vil være urimelig på det her så går det bare utover ham.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Har du spurt eksen om hvorfor han setter seg på bakbeina, da? Om du betaler og det er nærme hjemmene til begge to, så skjønner jeg ikke greia helt. Er det en skole med spesielt livssyn, for eksempel? For å svare på spørsmålet ditt, så mener jeg også at det er din rett til å bestemme.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 Gud veit, han setter seg på bakbeina når det gjelder ALT! F.eks så får ikke datteren vår bruke sykkelen hun har hos meg hos han, ei heller ta med seg ski, klær eller leker....Bare for å vise dere hvor vanskelig han er...Men nå er søknadsskjema sendt.... Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #8 Skrevet 23. november 2012 Vil bare skyte inn en kommentar her; det er ikke noe som heter delt omsorg..det er enten bostedsforelder/ samværsforelder eller delt fast bosted. Hvilken løsning har dere egentlig? Man kan ha barnet 50/50 men likevel ikke ha delt fast bosted, det må i såfall være spesifisert i samværsavtalen. Delt fast bosted betyr i praksis at begge foreldrene har like mye å si ift barnet, også valg av skole, og dette er beskrevet mange steder i lovverket. Har dere delt fast bosted må far også godkjenne et evt skolebytte, flytting etc Skal se senere om jeg finner noen linker til deg, men vil anbefale å søke på google etter delt fast bosted så kommer det opp mye. Er i en suppe selv med min eks og vår løsning med delt fast bosted så jeg har lest det meste, og det er ganske håpløst når begge skal bestemme like mye og bli enige om viktige ting (særlig når den ene så tydelig bare vil sabotere..)
Løvetanten Skrevet 23. november 2012 #9 Skrevet 23. november 2012 (endret) Jeg er på din side. Hvorfor i all verden skal ikke jenta få denne muligheten når den fins? Det er som jeg ser absolutt ingen grunn til at faren skal lage bråk om dette, for ikke påvirker det han økonomisk og ikke gir det jenta lengre skolevei. Han bør virkelig komme seg ned på jorda snart, for han er tilsynelatende villig til å la jenta "lide" for sin manglende evne til å legge konflikten død. Og ja, du kan gjøre dette om du vil, for det er din rett som bostedsforelder. Jeg tok også et "upopulært" valg en tid tilbake som jeg fikk mye pes for, men som viste seg å være svært positivt for det barnet det gjaldt. Endret 23. november 2012 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #10 Skrevet 23. november 2012 Jeg er på din side. Hvorfor i all verden skal ikke jenta få denne muligheten når den fins? Det er som jeg ser absolutt ingen grunn til at faren skal lage bråk om dette, for ikke påvirker det han økonomisk og ikke gir det jenta lengre skolevei. Han bør virkelig komme seg ned på jorda snart, for han er tilsynelatende villig til å la jenta "lide" for sin manglende evne til å legge konflikten død. Og ja, du kan gjøre dette om du vil, for det er din rett som bostedsforelder. Jeg tok også et "upopulært" valg en tid tilbake som jeg fikk mye pes for, men som viste seg å være svært positivt for det barnet det gjaldt. Det kommer ikke frem i innleggene til ts hva slags privatskole det er snakk om. I Norge er det ganske strenge regler for privatskoler. Hentet fra regjeringen .no, i juni 2012: "Dagens privatskolelov åpner derfor bare for private skoler som utgjør et pedagogisk eller religiøst alternativ til den offentlige skolen." Siden datteren til ts går på ungdomsskolen, innebærer en privatskole altså et religiøst eller alternativt opplegg. Det kan jeg GODT skjønne at far har noe imot - jeg hadde klikket i vinkel om noen prøvde melde mine barn inn i Steinerskolen eller en eller annen religiøs svadaskole. Anonym poster: 5cc20a6bd812e1660dab4e6ed0d30bd3
Løvetanten Skrevet 23. november 2012 #11 Skrevet 23. november 2012 Man kan jo tro og tolke så mye man vil, men la oss heller ta utgangspunkt i det TS egentlig sier her. At den ungdomsskolen i kretsen er dårlig, at lærere og andre foreldre i klassen også mener den er dårlig, at flere foreldre i klassen også velger det private alternativet.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #12 Skrevet 23. november 2012 Man kan jo tro og tolke så mye man vil, men la oss heller ta utgangspunkt i det TS egentlig sier her. At den ungdomsskolen i kretsen er dårlig, at lærere og andre foreldre i klassen også mener den er dårlig, at flere foreldre i klassen også velger det private alternativet. Du synes ikke det er troing og tolking å hevde at far ikke har noen grunn til å være imot dette...? Om "alle andre" hadde sendt ungene sine på kristen skole eller steinerskole, hadde jeg likevel blånektet å sende min unge dit. Forøvrig fikk privatskoler ganske hard medfart etter en undersøkelse i sommer. Anonym poster: 5cc20a6bd812e1660dab4e6ed0d30bd3
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #13 Skrevet 23. november 2012 Synes du skal ta diskusjonen på familievernkontoret... Slik at begge får si sin mening under "nøytrale" forhold. Uansett hvem av dere som "bestemmer" er det småligt av deg å eksludere hans meninger. Datteren deres har to foreldre, og det gjør at du bør holde deg for god til å kjøre et slikt egoløp som du til nå gar gjort med å søke henne over... Norge har en god nøytral offentlig skole som de fleste barn går på, hvorfor skal ikke dette være greit for ditt barn ? - særlig når barnets andre foreldre ønsker det ?
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #14 Skrevet 23. november 2012 jeg er ikke for at rike foreldre skal velge spesielle private skoler til barna sine ,med en spesiel tros rettning eller liknande. jeg synest man skal støtte den offentlige skolen og heller jobbe for ett bedre læringsmiljø i skolene som er for alle! problemstillingen mellom deg og far er ikke enestående,det er mange foreldre som har høyt konfliktnivå,men ved ett slikt konfliktnivå egner ikke 50/50 deling seg i det hele tatt. anbefaler dere å møte til mekling på fam.vernkontoret.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #15 Skrevet 23. november 2012 TS her. Dette er snakk om en kristen ungdomsskole, men ikke hyper kristen. Hun er døpt, så jeg ser ikke problemet. Jeg har allerde sendt søknaden, så jeg får ta problemet når det dukker opp om 2 1/2 år. Jeg er dritt lei av at hele tiden kødder ting til, så jeg bruker min vetorett som bostedsforelder på dette. Jeg har lett over alt på internett, men kan ikke finne relevante opplysninger i denne saken. Jeg er ikke rik, men vil gjerne prioritere å få min datter på den beste skolen. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #16 Skrevet 23. november 2012 Vil bare skyte inn en kommentar her; det er ikke noe som heter delt omsorg..det er enten bostedsforelder/ samværsforelder eller delt fast bosted. Hvilken løsning har dere egentlig? Man kan ha barnet 50/50 men likevel ikke ha delt fast bosted, det må i såfall være spesifisert i samværsavtalen. Delt fast bosted betyr i praksis at begge foreldrene har like mye å si ift barnet, også valg av skole, og dette er beskrevet mange steder i lovverket. Har dere delt fast bosted må far også godkjenne et evt skolebytte, flytting etc Skal se senere om jeg finner noen linker til deg, men vil anbefale å søke på google etter delt fast bosted så kommer det opp mye. Er i en suppe selv med min eks og vår løsning med delt fast bosted så jeg har lest det meste, og det er ganske håpløst når begge skal bestemme like mye og bli enige om viktige ting (særlig når den ene så tydelig bare vil sabotere..) TS her. Vel, det står i avtalen delt omsorg, så det betyr jo egentlig bare at vi har en 50/50 løsning. Altså han har 50% samvær. Hun skal ikke skifte adresse, men ha fast adresse hos meg. Det er mye rot med disse uttrykkene, synd at det ikke er spesifisert noe sted. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #17 Skrevet 23. november 2012 Så lenge ungen vil det selv, så har du min støtte. Den offentlige skolen er faktisk ikke bra nok, spesielt om man kanskje er litt utenfor. Nå er det sikkert forskjellige fra skole til skole, er selv ikke spesielt gammel, men igjennom hele ungdomskolen min så var det kun prosjekter, tull og tøys. Vi kunne sitte i grupper på 4-6 stykker og jobbe med et prosjekt, en til 2 jobbet, resten surret rundt. Anonym poster: 069e52135e29d86034d194dbea7510a7 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #18 Skrevet 23. november 2012 TS her. Dette er snakk om en kristen ungdomsskole, men ikke hyper kristen. Hun er døpt, så jeg ser ikke problemet. Jeg har allerde sendt søknaden, så jeg får ta problemet når det dukker opp om 2 1/2 år. Jeg er dritt lei av at hele tiden kødder ting til, så jeg bruker min vetorett som bostedsforelder på dette. Jeg har lett over alt på internett, men kan ikke finne relevante opplysninger i denne saken. Jeg er ikke rik, men vil gjerne prioritere å få min datter på den beste skolen. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a Religiøse skoler er ikke bra, det er helt sikkert!!!! Er helt enig med far, skjerm barna fra denne typen skoler!! Hadde det vært en helt vanlig privatskole uten noen form for religiøs bakgrunn kunne jeg støttet TS... Anonym poster: 61587302ad1f6bd9b0843a52d5722cc3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #19 Skrevet 23. november 2012 TS. Dette er en gammel og veldig respektert skole. Den har både ungdomsskole og gymnas. Det er ikke en fanatisk skole og jeg kjenner mange ikke-kristne som har gått der. Så jeg ser overhode ikke problemet. Anonym poster: f31f38d4aaf1fedecdc2e8d7d6ff890a
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #20 Skrevet 23. november 2012 Hei TS. Du har bosted på barnet. Du kan avgjøre dette sammen med barnet. jf.Barnelova. http://lovdata.no/al...007-006.html#31 Det virker som om det ligger noe mer bakenforliggende for hans synspunkter enn selve skolen om det er en skole som KG eller en annen ungdomsskole av samme kategori. Skulle det være en skole som forkynner en religion forstår jeg han svært godt. Du skriver det har vært konfliktfylt. Det virker også som en far som er engasjert i barnets liv. Det kan tenkes han føler seg generellt overkjørt av deg for du tar alle de viktige avgjørelser synes han. Det er så enkelt at han angrer på at det ikke er avtalt delt bsoted for barnet. Det er vanlig at en ikke vet forskjellen på delt bosted og samvær 50/50. Her er det helt forskjellig medbestemmelsrett for barnet. Som du ser har barn fra 15 år rett til å bestemme utdannelse selv. Hva som skjer om du trumfer gjennom er ikke godt å vite. Blir det økende konflikt? Er han humanist? Er det en skole som påvirker barn i deres livssyn? Regner med du vil kreve mer bidrag for skolen selv om du sier noe annet nå? Det du sier til han er ikke sikkert han tror deg på. Det forstår jeg etter et samlivsbrudd og de regler som er ved bidrag og samlivsbrudd Det er som sagt mange tråder............. som kan føre til hans uttalelser i mot valget om privat skole som forøvrig får like mye støtte som offentlige skoler. (Jeg betaler skatt). BARNELOVA. § 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere. Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner. Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). § 32. Utdanning, medlemskap i foreiningar. Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar. <a name="37">§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 35 b (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå