AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Fortvilet.. Arbeidsgiver har vel ikke lov til å endre arbeidstidene mine 2(!) dager i forveien, uten å spørre meg først? Jobber som ekstrahjelp og skulle egentlig jobbe i den faste avdelingen min 7-15, men så blir jeg oppringt og får beskjed om at jeg skal jobbe i en annen avdeling 10-18 fordi det er mange sykemeldte. Noe jeg ikke kan! Jeg har allerede planer som jeg ikke får endret, og som jeg ikke har sjans til å rekke om jeg er ferdig kl 18! Ellers hadde det ikke vært noe problem.. Prøvde å si at det kan jeg ikke, men det nådde ikke helt gjennom.. De skulle ringe tilbake i dag, så vil vite på forhånd om de egentlig har lov til dette. Æsj, nå har dette tatt nattesøvnen min også Anonym poster: 5827d518e5849950e323102ab3d3fb70
Gjest Chin Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Er det ikke 1-2 ukers varsel ellerno?
Thumbeline Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Nei, de må spørre først. Bare si det på en bestemt måte at: "Jeg har desverre andre planer, så jeg kan ikke ta den vakta, men jeg kan jobbe 7-15 som avtalt". 1
Gjest annemor30 Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Nei, de må spørre først. Bare si det på en bestemt måte at: "Jeg har desverre andre planer, så jeg kan ikke ta den vakta, men jeg kan jobbe 7-15 som avtalt". Stemmer,blir det slik at du ikke skal på den avd så har du fakltisk krav på lønna.
Strixvaria Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Så lenge du er ekstrahjelp kan de nok ikke det, nei
Glitnir Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Har du faste tider skal disse i utgangspunktet følges. Har du ikke det er det minimum to ukers varsel for endring av arbeidsplan (kan være lengre i tariffavtale).
pusekatta Skrevet 25. november 2012 #7 Skrevet 25. november 2012 (endret) § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Nei, han kan ikke gjøre dette. 2 ukers varsel skal du ha. Min tidligere arbeidsgiver holdt også på slik. Ble ikke lenge der. Endret 25. november 2012 av pusekatta
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #8 Skrevet 25. november 2012 Jo arbeidsgiver har lov til å SPØRRE om dette, men da skal man få ekstra betalt hvis det er under 24 timer (eller er det 48 timer?) til vakten begynner, det er noe som heter "forskjøvet arbeidstid/vakt". Jeg opplevde det innimellom når jeg jobbet turnus. Du har lov til å si nei, og en sjelden gang kan arbeidsgiver tvinge deg til å jobbe slik. Det har ikke noe å si om man har fast jobb, vikar eller er tilkallingsvikar/ekstrahjelp, så lenge man sier at det er greit så er det jo greit, men er det kortere enn 24 timer så skal man ha ekstra betalt. Jeg husker ikke hvordan man regner ut de ekstra pengene men det har noe med overtid å gjøre. MEN du bør nevne det for arbeidsgiver da ikke alle er klar over den ekstra lønna, jeg har jobbet turnus flere plasser og en plass hadde ikke arbeidsgiver hørt om dette, det var en privat bedrift jeg jobbet for da. Arbeidsgiver kan faktisk i krisetilfeller beordre arbeidstaker å ta en vakt innenfor helsesektoren fordi noen arbeidsplasser der MÅ ha folk for å hindre at noen lider nød (sykehus ol). Jeg har blitt beordret slik to ganger selv, da får man overtidsbetalt. Begge gangene var jeg allerede på dagvakt og ble beordret til å jobbe kveldsvakt samme dagen. Da slipper man kun unna hvis man har en sykemelding (feks 50% sykemeldt) eller legeerklæring på at man ikke kan beordres. Men neste gang arbeidsgiver må beordre noen så blir man den siste de kan beordre, siden man var den forrige. Det er regler for hvem man kan beordre med tanke på når forrige og neste vakt er, man kan feks ikke beordres til å jobbe natt mellom en kvelds og dagvakt, fordi man har i utgangspunktet krav på 11 timer fri mellom to vakter eller 11 timer fri per døgn, men innenfor helsesektoren er det ofte dispensasjoner (avtaler) som arbeidsgiver har så man kan ha 9 timer fri mellom to vakter, eller 9 timer fri per 24 timer. Det Pusekatta henviser til er når turnusen endres til "evig tid" altså når man får en ny turnus, det har ingenting med å gjøre når man blir bedt om å endre en vakt en gang. Når man får en ny turnus så skal man alltid se på den og si i fra hvis man er uenig, og man skal få turnusen senest to uker før man skal begynne å gå den så man har tid til å vurdere den. Den skal også godkjennes av tillitsvalgt på arbeidsplassen, for å være sikker på at arbeidsmiljøloven ikke er brutt. Anonym poster: 7c7c6797a6b36e8eae93f6489000f99a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 En gang jeg ble beordret hadde jeg avtalt at jeg skulle møte ei venninne i byen som jeg ikke hadde møtt på flere mnd og som bor i andre enden av landet. Det var veldig surt, men jeg måtte bare ringe henne og si at dessverre så må jeg på jobb isteden for. Men jeg trur at man kan slippe unna beordring når man ikke har barnevakt, har drukket alkohol og andre ting som gjør det umulig å komme på jobb, og åpenbare ting som at man er på ferie i syden. Men har man ingen ordentlig unnskyldning så må man møte opp på jobb, hvis ikke kan arbeidsgiver vurdere å si deg opp! Jeg trur også at man må ha en fast stilling for å bli beordret, men ikke for å ta en forskjøvet vakt. Anonym poster: 64855096daf9cd7f950e497c7b783320
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Prøvde å si at det kan jeg ikke, men det nådde ikke helt gjennom.. Du gjør det lettere for alle hvis du sier tydeligere i fra om at du ikke kan helt fra starten. Ikke hold en eneste mulighet åpen for at du kan steppe inn, bare si at det går dessverre ikke. Nå har de jo kastet bort en dag på å ikke lete etter noen nye fordi de regner med du tipper over. Anonym poster: e3f9a8fbdf475c5684ebd616e129b39d
Gjest Gagaen Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Det finns jo bransjer der " trykket" kan være uforutsigbart og man trenger mer ell mindre hjelp enn man opprinnelig trodde. Men det er klart man KAN si nei , det er bare det at da mister man litt " stjerner i boks" hvis det er andre ekstrahjelper som kan spørres . Hvis en arbeidsgiver får stadig nei fra noen , og ofta JA fra andre , så er det åpenbart hvem som spørres først neste gang . DESSVERRE ekstrahjelpers hverdag samme hva arbeidsmiljøloven sier .
pusekatta Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Jo arbeidsgiver har lov til å SPØRRE om dette, men da skal man få ekstra betalt hvis det er under 24 timer (eller er det 48 timer?) til vakten begynner, det er noe som heter "forskjøvet arbeidstid/vakt". Jeg opplevde det innimellom når jeg jobbet turnus. Du har lov til å si nei, og en sjelden gang kan arbeidsgiver tvinge deg til å jobbe slik. Det har ikke noe å si om man har fast jobb, vikar eller er tilkallingsvikar/ekstrahjelp, så lenge man sier at det er greit så er det jo greit, men er det kortere enn 24 timer så skal man ha ekstra betalt. Jeg husker ikke hvordan man regner ut de ekstra pengene men det har noe med overtid å gjøre. MEN du bør nevne det for arbeidsgiver da ikke alle er klar over den ekstra lønna, jeg har jobbet turnus flere plasser og en plass hadde ikke arbeidsgiver hørt om dette, det var en privat bedrift jeg jobbet for da. Arbeidsgiver kan faktisk i krisetilfeller beordre arbeidstaker å ta en vakt innenfor helsesektoren fordi noen arbeidsplasser der MÅ ha folk for å hindre at noen lider nød (sykehus ol). Jeg har blitt beordret slik to ganger selv, da får man overtidsbetalt. Begge gangene var jeg allerede på dagvakt og ble beordret til å jobbe kveldsvakt samme dagen. Da slipper man kun unna hvis man har en sykemelding (feks 50% sykemeldt) eller legeerklæring på at man ikke kan beordres. Men neste gang arbeidsgiver må beordre noen så blir man den siste de kan beordre, siden man var den forrige. Det er regler for hvem man kan beordre med tanke på når forrige og neste vakt er, man kan feks ikke beordres til å jobbe natt mellom en kvelds og dagvakt, fordi man har i utgangspunktet krav på 11 timer fri mellom to vakter eller 11 timer fri per døgn, men innenfor helsesektoren er det ofte dispensasjoner (avtaler) som arbeidsgiver har så man kan ha 9 timer fri mellom to vakter, eller 9 timer fri per 24 timer. Det Pusekatta henviser til er når turnusen endres til "evig tid" altså når man får en ny turnus, det har ingenting med å gjøre når man blir bedt om å endre en vakt en gang. Når man får en ny turnus så skal man alltid se på den og si i fra hvis man er uenig, og man skal få turnusen senest to uker før man skal begynne å gå den så man har tid til å vurdere den. Den skal også godkjennes av tillitsvalgt på arbeidsplassen, for å være sikker på at arbeidsmiljøloven ikke er brutt. Anonym poster: 7c7c6797a6b36e8eae93f6489000f99a Skrev litt fort her tidligere, selvfølgelig kan arbeidsgiver forandre vakter til andre tider hvis han har spurt først, og det er okei for arbeidstaker. Men jeg mener også at det må kunne tolkes ut av § 10-3 at man ikke kan drive å forandre vakter på så kort varsel, og forvente at folk innretter seg. Sikker er jeg ikke, for så god i juss er jeg ikke enda, men det er da naturlig at den kan tolkes slik?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #13 Skrevet 26. november 2012 Nei § 10-3. Arbeidsplan gjelder bare vanlig turnus, og den kan endres ved behov med to ukers varsel. Det er da snakk om å endre hele turnusen/arbeidsplanen, ikke en enkelt vakt. Det er to forskjellige ting å endre på en vakt og endre på hele turnusen. Det er lov å endre på en enkelt vakt med kort varsel, men ikke lov å endre en hel turnus med kortere varsel enn 2 uker. Når arbeidsgiver spør eller beordrer endring av en vakt så er det lov med så kort varsel som bare noen timer. Hvis det er endring av vakten så skal man ha ekstra betalt for ubehaget. Det er vanlig at dette skjer, spesielt innenfor helsesektoren og spesielt når man jobber turnus. Så ja det er lov. https://www.sykepleierforbundet.no/vis-artikkel/766084/Bestemmelser-om-forskjovet-arbeidstid Anonym poster: 7c7c6797a6b36e8eae93f6489000f99a
pusekatta Skrevet 26. november 2012 #14 Skrevet 26. november 2012 Nei § 10-3. Arbeidsplan gjelder bare vanlig turnus, og den kan endres ved behov med to ukers varsel. Det er da snakk om å endre hele turnusen/arbeidsplanen, ikke en enkelt vakt. Det er to forskjellige ting å endre på en vakt og endre på hele turnusen. Det er lov å endre på en enkelt vakt med kort varsel, men ikke lov å endre en hel turnus med kortere varsel enn 2 uker. Når arbeidsgiver spør eller beordrer endring av en vakt så er det lov med så kort varsel som bare noen timer. Hvis det er endring av vakten så skal man ha ekstra betalt for ubehaget. Det er vanlig at dette skjer, spesielt innenfor helsesektoren og spesielt når man jobber turnus. Så ja det er lov. https://www.sykeplei...ovet-arbeidstid Anonym poster: 7c7c6797a6b36e8eae93f6489000f99a Ok, dette forstår jeg, men det er da langt fra alle som har tariffavtale, slik som det omtales her. Videre står det at det ikke er regulert i arbeidsmiljøloven. Hva er da grunnlaget for at man har lov til dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå