AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Jeg har i det siste søkt flere jobber som jeg vet jeg er godt kvalifisert for uten napp. Jeg mistenker at grunnen er at jeg er ærlig i søknaden og forteller at jeg for tiden er på AAP og er kronisk syk, men at jeg med forholdsvis enkle tilrettelegginger kan fungere greit. Har googlet meg litt rundt når det gjelder rettigheter jeg har, og har funnet at man har krav på å få vite kvalifikasjoner på den/de som fikk tildelt de stillingene jeg har søkt på. (Har søkt stillinger i offentlige etater). I og meg at jeg har solid utdannelse og tidligere arbeidserfaring fra samme type arbeid, har jeg vanskelig for å tro at det er sååå mange bedre kvalifiserte søkere enn meg. Derimot har jeg på følelsen at jeg blir diskriminert pga min sykdom. (noe som er forbudt ved lov). Det jeg ønsker å forhøre meg litt om ved å starte denne tråden er blant annet andres eventuelle erfaringer i liknende situasjoner, samt folks råd om hva jeg bør gjøre i denne situasjonen. Er det for eks slik at jeg selv direkte kan ta kontakt med stedet jeg har søkt for å få skriftlig kvalifikasjoner på de utvalgte i søkerprosessen? Eller må jeg også ta kontakt skriftlig? (er snakk om en stor etat). I det hele tatt noen konkrete tips fra folk som vet eller har erfart noe liknende.(Har fått beskjed fra NAV om jeg kan få lønnstilskudd, noe jeg oppgir i søknaden uten at tydeligvis frister så mye Takker for innspill Anonym poster: 78461aab9a06857b2e2b6edbb3ed0a0b
Betty2 Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Jeg er ikke den som sitter inne med mest info på dette temaet. Men jeg var i en lignende situasjon, er ikke kronisk syk eller noe. men har en utdannelse og ansinitet. noen av de som ble ansatt i de stillingene jeg søkte på, har mindre ansinitet enn meg, og noen har heller ikke utdannelse (verken fagbrev eller høyskole/universitet utdanning) alikevel ble de ansatt forran meg. Jeg søkte litt rundt på bedriften sine interne sider i tilegg til arbeidstilsynet sin sider. og det som står i personal håndboken til den arb plassen, er at arb giver, ikke er pliktig til å gi opplysninger om andre søkere, pga person vern. det var også slik at, selv om arb giver har lyst ut en stilling med en gitt frist, så kan han/hun fritt velge å utsette fristen uten videre varsel. Det måtte heller ikke ansettes noen i den utlyste stillingen, dersom arb ikke fant personer som var egnet til arbeidet, og at den ubemannede stillingen ikke påvirket den daglige driften. Så slik jeg tolker teksten som står utlyst, så kan arb egentlig fritt velge hvem som skal ansettes, og det finnes ALLTIDS grunner for å ikke ansette noen. Men kjemp videre, dersom du får nyss om at du ikke får jobbe bare pga sykdommen, så bør du ta kontakt med noen som kan ta saken opp på et høyrere nivå.
Bijate Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 I arbeidsmiljøloven kapittel 13 står følgende: § 13-7. Opplysningsplikt Arbeidssøker som mener seg forbigått i strid med bestemmelsene i dette kapittel, kan kreve at arbeidsgiver skriftlig opplyser om hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den som ble ansatt har. Jeg ville nok sjekket litt mer i forhold til dette, og kanskje forhørt meg hos Jusshjelpen eller lignende hvor du forklarer saken og om hvordan du burde gå frem. Jeg vet ikke om det funker å bare troppe opp hos bedriften å kreve opplysninger, men heller gått via noen andre. Jeg tenkte kanskje denne kunne hjelpe litt med det teoretiske/lovmessige, så får kanskje noen som evt. har erfaringer hjelpe litt mer med det praktiske. Lykke til 2
Gjest finurlig Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Hadde jeg vært deg, ville jeg aldri oppgitt i søknaden at jeg er kronisk syk, så fremt ikke sykdommen går spesifikt utover arbeidet du er forventet å utføre der du søker. Det er ulovlig å diskriminere på grunn av sykdom, men alle arbeidsgivere gjør det, og de vil ha problemfrie ansatte. På intervju får du mest sannsynlig spørsmål om du har noen sykdommer, og da kan du fortelle om det. 2
Rosalie Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Jeg er selv kronisk syk med tilretteleggingsbehov, men ville da aldri oppgitt det i søknad! Det hadde jeg faktisk ikke opplyst om før jeg måtte.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 Ts her. Jeg ser på det som problematisk at jeg ikke bør oppgi fra første stund at jeg har tilretteleggingsbehov. Tilretteleggingen er noe som må være på plass fra starten av og i tillegg vil det ikke være mulig å starte rett i 100 prosent. Blir så provosert av dette. Som syk og mottaker av AAP skal man måtte tåle å høre at man ikke bidrar, men prøver en å mobilisere de krefter en har og stille seg til disposisjon på arbeidsmarkedet er en ikke bra nok... Anonym poster: 78461aab9a06857b2e2b6edbb3ed0a0b 1
Rosalie Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 Tilretteleggingsbehov og andre issues tar man opp i intervju, etter at potensiell arbeidsgiver alelrede har fått dannet seg et positivt bilde av deg. Søknad er jo bare et kort salgsbrev, hvor du prøver å selge deg inn til intervju. Har du noen sinne sett et salgsbrev/reklame som fronter annet enn de positive tingene ved produktet som skal selges? 1
Gjest alille Skrevet 23. november 2012 #8 Skrevet 23. november 2012 Problemene dine er overhodet ikke relevante i søknaden. Der skal du fortelle hvorfor du egner deg til jobben. Da sier det seg selv at man ikke nevner de negative sidene ved en selv. Du kan ikke anklage dem for diskriminering når problemet ditt først og fremst er søknaden din. Det er absolutt ikke meninga at en søknad skal gjøre arbeidsgiver obs på hva som må tilrettelegges - dette må gjøres senere og er fullstendig irrelevant før et intervju. 1
Guybrush Skrevet 23. november 2012 #9 Skrevet 23. november 2012 Overkvalifisert? Jobben krever 100 % fra dag1? Bedriften har ikke mulighet til å tilrettelegge? Hvorfor søker du kun offentlige stillinger?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #10 Skrevet 23. november 2012 Ser flere av dere mener det er dumt av meg å oppgi i søknaden at jeg er kronisk syk, og forstår forsåvidt det. Men så direkte skriver jeg det ikke Skriver bare at jeg jeg for tiden er på AAP, men ønsker meg tilbake til arbeidslivet. Det at jeg er kronisk syk og hva slags sykdom det dreier seg om er det bare jeg som vet. Av cv går det frem at jeg har vært ca 3 år utenfor arbeidslivet, og ved at jeg "huker av" for at jeg har en funksjonsnedsettelse til slutt i søknaden forstår de muligens at det dreier seg om kronisk sykdom. Anonym poster: 78461aab9a06857b2e2b6edbb3ed0a0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå