Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er er vant med at de vi ikke lenger fikk gaver fra tanter og onkler etter at vi ble konfirmert når jeg vokste opp

Min søster og jeg har blitt enige om å kutte ved 18 år.

på sambo sin side har de ikke blitt enige om noe sånt.

Når kutter dere andre? eller gir dere gaver til nevøer og nieser i "evig tid" liksom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg og søsknene mine både får og gir gaver fra/til våre to onkler enda, selv om jeg er passert 25, og minstemann i søskenflokken er fylt 20. Men på den annen side; pappa var enebarn, og onklene mine har ikke egne barn selv, så det kan ha noe med saken å gjøre. Hvordan praksisen er for dem på tante(kona til min ene onkel) sin side vet jeg ikke, vi har aldri møtt dem.

Sambo får fortsatt fra en av onklene sine. Jeg vet ikke når han eventuelt vil slutte å gi til de han er onkel til, men den eldste er bare 12-13 enda, så det er noen år fram i tid uansett.

Skrevet

Jeg er vokst opp med 18-årsgrense på min far sin side, hvor det er mange nevøer/nieser og onkler/tanter. På min mor sin side har jeg veldig liten familie, der har jeg én tante, og hun har bare to tantebarn. Så der gir vi fremdeles.

Skrevet

Kommer alltid til å gi til våre, har bare 6 stk og vi er nære - er helt naturlig å gi til dem. Kan være det endres den dag de får barn og vi kan gi til hverandres barn (som det nå er med søsken).

Men det handler jo litt om hvilket forhold man har også, mine tanter og onkler sluttet å gi til meg da jeg ble konfimert, men gir gave til mitt barn nå.

Skrevet (endret)

Vi har. 18 års grense.

Edit: Vi har en kjempe stor familie. Hadde vi ikke vært så mange hadde vi nok kanskje gitt lenger/resten av livet.

Endret av Corex
Skrevet

I vår familie har vi (til de som har nærmest kontakt) gitt til de får egne barn. Da får barna istedet.

Skrevet

Har bare to nieser. Så de kommer til å få julegave så lenge jeg lever ihvertfall. Vi er veldig nære og kunne ikke tenke meg å ikke gi de noe. Om så det bare er en liten ting.

Skrevet

Vi har ikke satt noen aldersgrense - alle får. Nå er riktignok jeg en del av "nevøene og niesene", men jeg får fortsatt gave av alle onkler og tanter i en alder av 20. Eldste søskenbarnet mitt er 26, og han får det samme. Har 19 søskenbarn selv - og selv om 7 av dem er myndige, så får fortsatt alle gave hos foreldrene mine. Men vi har ikke dårlig råd da - da hadde det kanskje blitt annerledes.

Skrevet

Her i familien slutter vi å gi julegaver etter konfirmasjonsalder, men gir fortsatt bursdagsgaver :)

Skrevet

Nå har mine nevøer og nieser stiftet egen familie, så nå gir jeg til de yngste. De voksne får en liten hilsen, vi er ikke så stor familie, og jeg syns det er koselig å gi, så lenge det er etter evne og til glede.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med 15-årsgrense, men jeg har bare 2 tantebarn, og jeg er nær de begge to, så jeg kommer nok ikke til å slutte når de blir 15 år :)

Skrevet

I vår familie slutter det ved konfirmasjonsalder.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Ingen aldersgrense her, får fortsatt gave av tante og onkel selv om jeg har passert 20, og tror ikke det endrer seg med det første, og søskenbarna mine får også av mine foreldre. Men nå har vi veldig lite familie, så det blir liksom at vi gir til "de var har". Hadde sikkert vært annerledes om vi hadde masse søskenbarn :)

Skrevet

Jeg er midt i 20årene og får fremdeles gaver av alle tanter og onkler.. mamma har ett søsken og pappa har to. Vi er 6 søskenbarn til sammen så er ikke så mange av oss da. Får ikke superdyre gaver, rundt 100-300kr :) Mamma og pappa gir også gaver tilbake til sine nieser og nevøer (mine fettere og kusiner), selv de som er voksne nå + til barna deres igjen.

Skrevet

Av tanter/onkler fikk vi gaver fram til vi konfirmerte oss. Ene tanta mi gir fortsatt gaver, men hun har kun meg og søstra mi som tantebarn.

Selv har jeg 3 tantebarn som fortsatt er små (9,4 og 1 år) og aner ikke hvor lenge jeg blir å gir de gaver, men maaange år til jeg skal slutte ennå :)

Til søskene mine gir jeg fortsatt gaver, til tross for at de er voksne. Kommer ikke til å slutte med det. Gir også til svogeren min.

Samboer og broren gir ikke gaver til hverandre, og har ikke gjort det på mange år.

Skrevet

Vi slutter omtrent ved konfirmasjonsalder, både i min og min manns familie.

Det ble veldig mye gaver en stund, og ofte mellom folk som nesten aldri ser hverandre eller snakker sammen ellers, med de konsekvenser det innebærer av mislykkede gavekjøp. Så da fant vi ut at det var like greit for alle å spare både utgifter og slippe å få masse ting man ikke ville ha ;)

Skrevet

Jeg fikk bare frem til jeg ble konfirmert, men antaglig kommer jeg til å gi lengre til mine egne nevøer, av den enkle grunn at jeg har bare to stykk og kommer neppe til å få flere.

Skrevet

I min familie er "regelen" at man slutter etter barnet er konfirmert (vi har veldig stor slekt, min far har f.eks. ni søsken som igjen har to-tre barn hver), men noen generøse tanter gir meg fremdeles julegave (jeg er 18). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...