Gå til innhold

Hvorfor gir dere småbarn snop og brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg lurte på, vi lever i et fettsamfunn der mer og mer blir feite, hvorfor velger da NESTEN alle å gi barna deres på 1-2 år sjokolade, brus, saft osv. som er fult av sukker og dårlige ting? Hva trenger de det til, de vet ikke en gang at det finnes, hvorfor gi dem det da, lager bare en ond sirkel der de vil ha mer og mer, og spiser mindre vanlig mat pga mindre matlyst?

Anonym poster: 2096c3140400bcae194a6944fe7f7e6d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Vårt første barn var ganske stor da hun begynte å få lørdagsgodt. Og da var det helst popcorn, av og til potetgull og aldri brus. Men når de blir større og får smaken på det er det håpløst. barn nr 2 var dermed klar over disse varene ganske tidlig da søster selvsagt fikk det,,.. men generelt bør man jo vente og være restriktiv med dette. til det beste for barnet selv..

Anonym poster: 9ab616bd650ec235870d5b96fb4ca895

Skrevet

Så lenge man ikke overdriver så blir ikke ungene tjukke. Vi fikk både lørdagsgodt, kaker og snop i bursdager osv. Vi ble ikke tjukke av det. Det har med kalorier inn og ut og gjøre. Det er ikke hva man spiser, men HVOR mye man spiser av det.

Så hvis ungene deres har blitt tjukke av godteri så gir dere dem det for ofte og for mye, og/eller så rører ikke ungene nok på seg, er ikke vanskeligere enn det.

Anonym poster: 01c9acb39261cebfbe11f0adf4bed92b

• Liker 7
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal gi de noe slikt overhodet, med mindre det er i sosiale situasjoner der det ikke er sosialt akseptert å la være. Sukker og junk food skaper avhengighet og er skadelig. Helt meningsløst!

Anonym poster: 0b4861e2fc7fc10a33fb4923b5b30328

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som blir avhengig av å få en liten skål godt hver lørdag!

• Liker 4
Skrevet

Aktive barn kan vel spise så mye de vil. Jeg spiste sikkert mer når jeg var barn enn jeg gjør nå, men var tynn som en spiker. Hvorfor? Fordi jeg ikke satt på ræva hele dagen.

• Liker 4
Skrevet

Det er da lov å kose seg en gang iblant, bare ikke for ofte :)

Jeg har hørt at barn som vokser opp med å få mye godteri og brus, blir mye mer søtsugne når de blir eldre i forhold til barn som får mer vann og litt sunnere ting x)

Må bare fortelle noe jeg kom på :fnise:

Foreldrene mine er skilt, så når jeg var liten så fikk jeg litt godteri av mamma hver lørdag :) En helg skulle jeg være hos pappa, og han gav meg alt jeg ville ha. Jeg var jo så vant til begrenset godteri at jeg trøkket i meg som den lykkelige ungen jeg var. Alt pappa brydde seg om var å se meg glad, men han tenkte ikke på konsekvensene.. Så når jeg kom hjem til mamma var jeg skikkelig rund etter bare en helg, og nesten ingen av klærne passet lenger hahahah :laugh: Heldigvis fikk jeg kontroll igjen når jeg ble eldre..

Folk er jo bygget forskjellig, og noen legger ikke på seg uansett hvor mye de spiser, mens andre gjør det mye fortere.

Men oppfordrer uansett folk til å ikke gi barn for mye, men bare litt å kose seg med 1 gang i uken eller noe :) For ikke å glemme tannpuss! :biggrin::lillesky:

Skrevet

Aktive barn kan vel spise så mye de vil. Jeg spiste sikkert mer når jeg var barn enn jeg gjør nå, men var tynn som en spiker. Hvorfor? Fordi jeg ikke satt på ræva hele dagen.

Samme her! Det er ikke lenge siden jeg var veldig liten(:fnise:), men gud hvordan tidene har forandret seg! Vi var ute hele tiden, mange barn i dag er ikke det.

Jeg mener at man kan gi barna sine godteri en gang i blant, men jeg er ganske opptatt av å leve sunt selv, og kommer nok ikke til å gi dem godis noe mer enn en gang i uken. Kommer helt an på. Som liten fikk jeg nesten aldri brus, og det er en vane jeg har dratt med meg inn i "voksenlivet"(vel, er bare 18, men dog). Alle de andre barna syntes det var kjemperart da jeg ville ha vann i stedet for brus. Jeg antar jeg kan takke meg selv for at jeg enda ikke har hatt noen hull i tennene i en alder av 18!

Når jeg tenker meg godt om, er det faktisk ingen gode grunner for å gi barna større mengder sukker enn nødvendig. Det må vel bli til spesielle anledninger som bursdager, selskaper, helligdager m.m., da hører litt kos med. Men frukt og bær skal de få i massevis!

Til slutt vil jeg si at det er viktig å ikke bli altfor hysterisk. Ingen barn har vondt av litt søtt en gang i blant. Det er hva som skjer ellers i uken som teller, både når det kommer til kosthold og aktivitet.

• Liker 1
Skrevet

jeg har fått inntrykk at flere og flere foreldre er ganske bevisste på dette og ikke gir barna dette. problemet ligger vel i det sosiale, bursdager, andre barn osv. når man først har smakt det så er jo liksom løpet kjørt. Og jeg tenker at når jeg får barn vil jeg passe på så de får et balansert kosthold, men en skål med litt sjokolade på lørdagen synes ikke jeg skader.. de skal også ha lov til å være litt med på kosen.

husker selv at mine to søsken hadde venner som ikke fikk godteri, og de var helt gale når de var på besøk, selvom de ikke fikk noe godteri av oss i utgangspunktet, visste de at vi hadde, og hvis det var en fin sommerdag kunne det hende de fikk is, så derfor gikk de liksom å hintet litt til det hele tiden. Da får jeg litt vondt, føler liksom det blir for strengt.

Før eller siden skal de ut i verden, og da kan det jo også være greit å vite litt hva som er en ok mengde i uka, og få et forhold til det.

Et annet søskenpar skulle også være oss med på kino, de fikk ikke godteri, så derfor bestemte vi at ingen fikk noe. Plutselig ser vi at han ene sitter å spiser popcorn fra gulvet....

• Liker 1
Skrevet

vil bare legge til at ja, det er mye overvekt blandt barn, men tror ikke dette skyldes lørdagsgodisen. Dette skyldes uhemmet fråtsing i ferier, generell usunn kost og mye stillesitting. Så lørdagskosen f.eks. er jo sunn og regne da man som forelder kan henvise til denne i hverdagene og dermed kan holde en sunn linje sånn jevnt. Også får man heller sørge for at barna er ute i frisk luft inkludert en selv.

og man blir ikke avhengig som en narkoman om man får litt godt i helgen. Da hadde hele norge vært på skakke.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor gir foreldre barna Playstation og Nintendo?

Problemet ligger ikke i å gi barna lørdagsgodt og brus i helgene. Barn i dag er for lite aktive. Jeg fikk lørdagsgodt fra jeg var liten, både jeg og broren min. Da jeg ble eldre snek jeg meg ofte til å bruke ukeslønna på godis også i uken, selv om det ikke var lov, boller og annet var det beste jeg viste. Allikevel var jeg full av energi, ute og lekte hele dagen, holdt på i stallen og tynn som en strek. Vi fikk tidlig datamaskin, men hadde aldri nintendo. Jeg fikk lov til å spille 30 til 60 min i løpet av en dag. Vi spiste i tillegg vanlig norsk kost. Brød til frokost og lunsj, poteter, kjøtt og grønnsaker til middag, ville vi ha mellommat så var det epler eller brød. Jeg er så lei av å høre at sukker liksom er roten til alt vondt.

Spør du meg så er det sukker- og mathysteriet som er roten til alt vondt. Jo mer folk hyler, klager og stresser over hva som er greit og ikke, hvilken diett som fungerer, hva vi skal gi og ikke gi barna, jo feitere blir vi jo.

• Liker 2
Skrevet

Godt poeng det der. Er ikke mange dager siden det stod om en undersøkelse i avisen der de fant ut at barn sitter for mye på rompa. er nok litt med det å gjøre og.

Anonym poster: 06ec0d491204945c68e7196acc109acd

Skrevet

Snop og brus er ikke bare et faremoment i forhold til overvekt.

Vi snakker også tannhelse. Sukker og syre tærer fryktelig på tennene. Det er temmelig ille når barn helt ned i barneskolealder må trekke tenner for de er så råtne.

En annen ting er at om ungene eter seg kvalme og mette på snop, så orker de mindre mat med faktiske næringsstoffer som de trenger. Smågodt er ikke akkurat vitaminbomber, og Fanta teller ikke som 5-om-dagen selv om det er bilde av en appelsin på flasken.

Anonym poster: 7ed90ed6597ade1eb17f3413dbb8f683

• Liker 2
Skrevet (endret)

Samme her! Det er ikke lenge siden jeg var veldig liten( :fnise:), men gud hvordan tidene har forandret seg! Vi var ute hele tiden, mange barn i dag er ikke det.

Jeg mener at man kan gi barna sine godteri en gang i blant, men jeg er ganske opptatt av å leve sunt selv, og kommer nok ikke til å gi dem godis noe mer enn en gang i uken. Kommer helt an på. Som liten fikk jeg nesten aldri brus, og det er en vane jeg har dratt med meg inn i "voksenlivet"(vel, er bare 18, men dog). Alle de andre barna syntes det var kjemperart da jeg ville ha vann i stedet for brus. Jeg antar jeg kan takke meg selv for at jeg enda ikke har hatt noen hull i tennene i en alder av 18!

Når jeg tenker meg godt om, er det faktisk ingen gode grunner for å gi barna større mengder sukker enn nødvendig. Det må vel bli til spesielle anledninger som bursdager, selskaper, helligdager m.m., da hører litt kos med. Men frukt og bær skal de få i massevis!

Til slutt vil jeg si at det er viktig å ikke bli altfor hysterisk. Ingen barn har vondt av litt søtt en gang i blant. Det er hva som skjer ellers i uken som teller, både når det kommer til kosthold og aktivitet.

Bare slenger forslag helt tilfeldig ut i luften her. Vi kan få barn sammen?

Endret av Gud
  • Liker 1
Skrevet

Bare slenger forslag helt tilfeldig ut i luften her. Vi kan få barn sammen?

:fnise: Ja, kanskje det hadde vært en god idé?

Skrevet

:fnise: Ja, kanskje det hadde vært en god idé?

e-sperm sendt. Bare å legge i fryseren hvis du vil vente ;)

• Liker 2
Skrevet

Tror det er veldig sosialt betinget hvem som gir barna sine snop, brus, saft osv.

Søstra mi har to småbarn og hun klarte å vente lenge før eldstemann fikk godteri på lørdagen. (Vi er oppdratt på naturlige råvarer, mat fra bunnen og lite godteri) Både jeg og hun synes det er helt ok at små barn lever i "trua" om at rosiner og eple i båter er tipptopp lørdagsgodt! Jeg vet hun fikk noen rare kommentarer, men likevel creds til henne for at hun stod på sitt såpass lenge

I min vennegjeng er det helt ok å gi barna sunne alternativer, mens i søstra mi sin omgangskrets ser jeg faktisk et slags press på å spise feit og usunn mat. Det er veldig rart! Dette gjelder mest for de voksne, men det smitter jo såklart over på barna. Barna spiser det familien spiser.

Det bilr liksom sett rart på dersom man velger å ta med seg oppkutta grønnsaker til barnet på tur istedet for kjeks. Ikke noe sjokk kanskje at mange i denne venninegjengen hennes har en del kilo for mye.. Disse barna kommer nok også til å bli overvektige etter hvert..

Jeg synes det er trist at det liksom ikke skal være ok å gi barna økologiske eller sunne alternativer.. Tror mye av dette grunner i at de andre mødrene får skyldfølelse eller føler seg feite og usunne selv dersom andre rundt dem spiser sunt..

Noen andre som kjenner til slike miljøer?

Anonym poster: 40abcb109c4018a4c8c7501ee0b518c2

• Liker 1
Skrevet

Meg igjen: Kanskje jeg bør nevne at søstra mi lever i et bygdesamfunn mens jeg lever i by. Er det sånn at mødre i byen ofte er mer kostholdsbevisste overfor seg selv og barna sine?

Anonym poster: 40abcb109c4018a4c8c7501ee0b518c2

Skrevet (endret)

Ingen junk har noe med at unger blir feite. Unger blir feite fordi foreldrene gir ungen for mye mat og lar dem sitte på ræven hele dagen. Punktum.

Da jeg var liten(sukk, here we go med da jeg var ung) så tenkte vi aldri hva vi puttet i oss. Alle venninnene mine var tynne som fliser og vi spiste både godteri, brus, is etc. MEN det var sjelden vi spiste det utenom lørdagene og spesielle anledninger og vi var ekstremt aktive.

Kan nesten ikke huske at vi satt inne om det var vær til å være ute. Vi syklet, løp, bygget hytter, vi gikk over alt, i friminuttene var det hoppe strikk, jente/gutte lus leken(sprintet etter hverandre for å fange lusene,haha).

Nå er både jeg og mannen opptatt av sunne matvaner og en aktiv livsstil. Vi elsker gaming begge to, men vi kommer til å begrense det for barna våre med at det er beregnet for dårlige værdager og helger om det ikke skjer noe. Ingen TV eller PC på rommet vil de heller få.

Kommer heller ikke til å introdusere barnet mitt for brus og godteri, men den dagen de selv spør etter det så kan de få litt, på lørdagen, som jeg selv fikk da jeg var liten.

Endret av *Maja*
Skrevet

Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke fikk så mye søtt da jeg var barn.

Med en storebror som blir hyperaktiv av for mye sukker, var foreldrene mine nøye på at ingen av oss fikk for mye godteri. Da han ble eldre og flyttet ut, ble det mer snop og brus i helgene. Innen den tid var jeg såpass gammel at jeg var ute med venner i helgene, mens min lillebror var hjemme og koste seg med snop.

Nå i dag er jeg ikke spesielt opptatt av godteri - holder i massevis med et glass brus når jeg skal kose meg. Min lillebror, derimot, er veldig glad i søtt. Tror derfor det har litt å si hva slags vaner man vokser opp med.

Anonym poster: 4d23f31a52eae5060bee372e7be404c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...