Gjest Embla s Skrevet 5. mars 2004 #1 Skrevet 5. mars 2004 Har intrykk av at dette med at barna får en godtepose i hånden i det de forlater selskapet er mer og mer vanlig. Slik var det ikke da jeg var liten, men nå virker det som om dette har blitt "skikk og bruk". Eller? Jeg har ikke sans for dette, egentlig. Skjønner ikke hvorfor de skal sendes med godteri hjem etter fest? Jeg har tidligere løst dette med en slags hybridløsning (delt ut store sjokolademedaljer som premie til alle), og tenker at jeg ville heller spredt alt dette godteriet utover bordet i bursdagen slik at barna kan spise det de liker mens de er i bursdag. Hva mener dere om dette? Er d posen blitt obligatorisk på linje med å blåse ut lys, eller er det flere som syns denne posen bare er irriterende og brysom?
frosken Skrevet 5. mars 2004 #2 Skrevet 5. mars 2004 Vi har alltid brukt å dele ut godtepose under bursdagen. Da er det jo også naturlig at de som ikke har spist opp tar med resten hjem.
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2004 #3 Skrevet 5. mars 2004 Slik gjør vi det: Først serves mat og kaker. Så får barna leke - organisert og uorganisert. Etter en stund - når lydnivået er på grensen til det forsvarlige og enkelte gjerne begynner å bli litt vel husvarm - DA kommer godteposen inn i bildet! Men de får ikke bare hver sin godtepose i hånden, de må fiske etter den med fiskestang. I etg under står vi og setter på fisk - men de må gjerne forsøke noen ganger før det er godteposen som biter på kroken, både lekefisker, doruller og annen har en tendens til å bite på kroken først... Denne måten å gjøre det på er veldig populær og selv de ganske små barna husker det igjen når de kommer tilbake året etter. Dessuten tar det litt tid, virker samlende og ikke minst det roer det hele ned litt. Mange av barna har litt snop igjen i posen når selskapet er over, og de tar med seg godteposen hjem.
Gjest Pjusk Skrevet 5. mars 2004 #4 Skrevet 5. mars 2004 Vi har noen ganger hatt godtepose som barna har måtte fiske etter under stor moro. Men jeg er enig med deg, Embla - egentlig er det helt unødvendig!
Dina Skrevet 5. mars 2004 #5 Skrevet 5. mars 2004 Slik gjør vi det: Først serves mat og kaker. Så får barna leke - organisert og uorganisert. Etter en stund - når lydnivået er på grensen til det forsvarlige og enkelte gjerne begynner å bli litt vel husvarm - DA kommer godteposen inn i bildet! Men de får ikke bare hver sin godtepose i hånden, de må fiske etter den med fiskestang. I etg under står vi og setter på fisk - men de må gjerne forsøke noen ganger før det er godteposen som biter på kroken, både lekefisker, doruller og annen har en tendens til å bite på kroken først... Denne måten å gjøre det på er veldig populær og selv de ganske små barna husker det igjen når de kommer tilbake året etter. Dessuten tar det litt tid, virker samlende og ikke minst det roer det hele ned litt. Mange av barna har litt snop igjen i posen når selskapet er over, og de tar med seg godteposen hjem. Akkurat sånn gjør vi det også! Dina
asterix Skrevet 5. mars 2004 #6 Skrevet 5. mars 2004 Jeg var borti en diskusjonstråd på akkurat dette et eller annet sted på nettet for ikke så fryktelig lenge siden(husker ikke hvor), og der var det svært få som brukte slike godteposer i bursdager. Har selv aldri brukt det og ingen andre her bruker det heller.
Naken Skrevet 5. mars 2004 #7 Skrevet 5. mars 2004 Vi pleier også å fiske etter godtepose, og barna får med hjem det de ikke har spist. Sånn er det i de fleste burstdager datteren min går i og, (hun er snart 4 år). Når hun kommer hjem med godtepose fra burstdag, får hun lov å spise litt, men så må hun spare resten til lørdag. (Hun er jo allerede "studd" etter all burstdagsmaten, kaker og godis). Men alle kan vel bestemme hvordan de selv vil ha det, så obligatorisk er den jo absolutt ikke. Det er vel bare gøy om ikke alle burstdager er like! :-) Når dattera mi blir 4, om tre uker, skal vi ta en ny vri. Hun skal ha sjørøverburstdag, så i stedet for å fiske, skal vi følge et skattekart og grave opp skattekiste på stranden. (Vi bor rett ved en). Kisten skal være fylt med bl.annet sjokoladegullpenger og godtesmykker, som alle kan dele. (For å unngå kaos, kommer jeg nok til å fylle i en pose til hver, så jeg ender jo med godteposer likevell )
Gjest care Skrevet 5. mars 2004 #8 Skrevet 5. mars 2004 Har intrykk av at dette med at barna får en godtepose i hånden i det de forlater selskapet er mer og mer vanlig. Slik var det ikke da jeg var liten, men nå virker det som om dette har blitt "skikk og bruk". Eller? Sikkert for at mor skal slippe å spise, hun er sikkert på slankern men klarer ikke å være streng med seg selv... ...en alternativ tolkning.....
Thomasine Skrevet 5. mars 2004 #9 Skrevet 5. mars 2004 Vi hadde en liten leke, en stor ballong og 1 kjærlighet i vår godtepose. Leken var en slik "kneppe-frosk" som ble kjøpt i 4-pakk og kostet 10,-. Leken ble kjempepopulær, jeg sa de kunne gå hjem å vise at de kunne knipse høyt, mens de kneppa med leken bak ryggen!!! :) Jeg synes også det blir litt vel mye godter i uka, så godteposene er unødvendige... Og selv om "alle" i nærområde har disse posene,så er det vel bare opp til hver enkelt å finne på andre løsninger... :-)
Gjest Embla s Skrevet 5. mars 2004 #10 Skrevet 5. mars 2004 Men det er mor som fortærer det meste av innholdet, skjønner du: "ånei hva er dette for noe? Godteripose?! Enda det ikke er lørdag"? *konfiskere*
Gjest Zalomine Skrevet 5. mars 2004 #11 Skrevet 5. mars 2004 Men dette er da vel ikke noe nytt? Da jeg var lita fikk vi jo også snopeposer i bursdagsselskap... vi fikk dem ikke når vi gikk, men i løpet av selskapet, fisket eller utlevert, alternativt med navn på som virket som bordkort også om det ikke var en sånn nanvelapp om flaskehalsen, vi hadde busflakser med rett flaskehals på den tiden... Jeg er da ikke såååååå ung vel, at jeg hører til den generasjonen som nå sår i bursdagsselskap, men jeg fikk vitterlig snopepose i noen selskap i alle fall...
Gjest Tex Skrevet 5. mars 2004 #12 Skrevet 5. mars 2004 Jeg gjorde en vri sist det var bursdag her i huset: jeg kjøpte inn hundre kjærligheter på pinne som jeg la i en stor skål og satte på bordet. Ungene elsket det og syns det var myyyye kulere enn "de derre godtposene som jeg ikke liker så mye oppi"
Gjest Embla s Skrevet 5. mars 2004 #14 Skrevet 5. mars 2004 Jeg gjorde en vri sist det var bursdag her i huset: jeg kjøpte inn hundre kjærligheter på pinne som jeg la i en stor skål og satte på bordet. Ungene elsket det og syns det var myyyye kulere enn Ikkesant - godteposene blir jo svinedyre også blir halvparten kastet/klint utover/spist av mor fordi ungen ikke liker det.. Det jeg ender opp med: Jeg fant noen kjempesøte/myke hunder m. nøkkelring. Så får de hver sin sånn, en kjærlighet og en pastilleske (til fiskedammen). Så strør jeg heller massevis av snop utover bordet slik at de kan spise det de liker. Bordkort: har kjøpt dobbelt sett med glansbilder. Fester ett eks. til hver glass med liten klype. Så trekker de hvert sitt glansbilde av en hatt og sitter dermed der det matchende glansbildet er. *veldig fornøyd med den ideèn*
Lisemor Skrevet 6. mars 2004 #15 Skrevet 6. mars 2004 "Alle" har godtepose og den er obligatorisk. Synes det er flott når barna ikke får godtepose men heller spiser det de vil ha i selskapet. Blir kastet så mye og har selv kastet godteposer som har blitt liggende foedi en ikke liker det. Skal ikke ha godtepose neste gang.Er lei den :-)
Gjest Tex Skrevet 6. mars 2004 #16 Skrevet 6. mars 2004 Som forelder er jeg veldig glad dersom barnet IKKE kommer hjem med godtepose etter endt selskap. Ofte er disse selskapene på en vanlig hverdag, og da er det faktisk ikke lov til å spise godteri...
Brunhilde Skrevet 6. mars 2004 #17 Skrevet 6. mars 2004 Som forelder er jeg veldig glad dersom barnet IKKE kommer hjem med godtepose etter endt selskap. Ofte er disse selskapene på en vanlig hverdag' date=' og da er det faktisk ikke lov til å spise godteri...[/quote'] Det må være måte på hysteri. Vi har også praktisert "godtefrie" hverdager, men bursdger har alltid vært unntatt regelen, det gjelder om godteposen ble spist "her" eller "der". Det er lov å bruke fornuften selv om man har prinsipper, syns jeg.
Gjest Tex Skrevet 6. mars 2004 #18 Skrevet 6. mars 2004 Jeg syns ikke det er hysteri å si at jeg ikke liker at ungen skal gå og gnafse godteri en hel kveld fordi han har vært i bursdag. Jeg har ingen problemer med å gi han hva som helst så lenge det er selskap, men når festen er over er den over.
Gjest Pjusk Skrevet 8. mars 2004 #19 Skrevet 8. mars 2004 Jeg er så redd for disse kjærlighetene, jeg.... Hvis barna mine får det, er det med streng beskjed om at de sitter i ro og spiser. Sist vi arrangerte juletrefest i barnehagen og nissen kom med godteposer, var alle voksne enige om at kjærlighet ønsket ingen. Jeg har sett flere ganger unger løpe rundt med kjærlighet, snuble og få denne dyttet inn i munnen/halsen. Blir like redd hver gang, broren min skadet seg skikkelig på denne måten og det var et under at han ikke traff hovedpulsåren (iflg. legen).
Snitta Skrevet 8. mars 2004 #20 Skrevet 8. mars 2004 Hei Godteposer i bursdag var populært før . Vi setter godisen i boller på bordet . Det er jo i bursdagen man skal spise og kose seg. I vår omgangskrets er det ingen som leverer fra seg godteposer når barna drar fra selskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå