cranberries Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 I en opphetet diskusjon i dag fikk jeg servert at man ikke kan kalle en juleavslutning for juleavslutning viss den ikke har med et kristent budskap. Når ordet jul er med, mente "motparten" min at vi alltid tenker religion, og at det da er en forventning fra foreldre om å få noe som er tradisjon i Norge mtp juletradisjon, juleevangelie eller kristne sanger. Jeg mener at vi kan kalle det en juleavslutning til tross for manglende religionsutøvelse, for uansett religion, går alle mot en juleferie. Vi kaller jo en avslutning før sommerferien for sommeravslutning sant? Jeg prøvde å si at jeg feirer jul, men at jeg ikke feirer fordi Jesus ble født, men for å samle familie og venner, spise god mat, slappe av, glede meg over at solen har snudd osv. Da mente han at jeg ikke kan kalle det jul. Om vi skal kalle noe jul må vi ha budskapet om Jesus fødsel med. Viss ikke må vi også fjerne alle andre kristne element, som juletre, gaver osv. Jeg prøvde meg med at ikke alle har juletre med stjerne i toppen, (kristent innslag), mange har spir. Og gaver rundt tiden solen snur er en eldgammel tradisjon vi hadde lenge før kristendommen kom til Norge, da med navnet jol. Hva mener dere? Er vi kommet dit at en juleavslutning på skolen må ha et annet navn om den ikke inneholder et kristent budskap? Er ordet jul virkelig kristent betynget slik at vi som ikke er kristne ikke kan si at vi feirer jul? 2
Aspera Skrevet 21. november 2012 #2 Skrevet 21. november 2012 "Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden" Ergo stammer ordet "jul" fra noe som ikke har noe med kristendom å gjøre. Jeg feirer en ikke-kristen jul, og kommer aldri til å kalle det noe annet. http://no.wikipedia.org/wiki/Jul 10
cranberries Skrevet 21. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2012 Tusen takk for svar! Det var jo nettopp dette jeg prøvde å forklare min motpart. Men jeg pratet til døve ører. Men til spørsmålet om å kalle en avslutning for en juleavslutning eller ikke, hva tenker dere om det?
Gjest avocadoen Skrevet 21. november 2012 #4 Skrevet 21. november 2012 Kall det en juleavslutning og drit i hva de andre mener :gjeiper: 1
Mann 42 Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 "Jul (fra norrøntjól[1] eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden" Ergo stammer ordet "jul" fra noe som ikke har noe med kristendom å gjøre. Jeg feirer en ikke-kristen jul, og kommer aldri til å kalle det noe annet. http://no.wikipedia.org/wiki/Jul Samme her. Og solsnu er definitivt noe man bør feire. Og hvem bryr seg om hva de kristne mener, uansett? 8
Gjest Badebuksa Skrevet 21. november 2012 #6 Skrevet 21. november 2012 Hehe.. Litt off topic (ok, veldig), men feirer du virkelig at solen har snudd? Jippi? Er du oppriktig glad for det? Feirer du også hver gang det er stjerneskudd og nordlys også? Jul i seg selv behøver ikke være kristent, det er litt ettersom hva man ønsker selv. Men feirer man en ikke-kristen jul og er bastant på det, må man også holde seg unna engler og slik pynt. 4
kikut Skrevet 21. november 2012 #7 Skrevet 21. november 2012 At sola snur betyr jo at det begynner å bli lysere/lengre dager. Verdt å feire, synes jeg, og ikke noe som kan sammenlignes med nordlys og stjerneskudd. 6
Gjest Badebuksa Skrevet 21. november 2012 #8 Skrevet 21. november 2012 At sola snur betyr jo at det begynner å bli lysere/lengre dager. Verdt å feire, synes jeg, og ikke noe som kan sammenlignes med nordlys og stjerneskudd. Så nordlys og stjerneskudd er ikke koselig?
Guybrush Skrevet 21. november 2012 #9 Skrevet 21. november 2012 Haha for noe tåpelig du fikk servert. Historieløst. Jul eller Jol er jo et gammelt hedensk rituale og feiring. Så ja det er religiøst - så man kunne i ytterste konsekvens si at det er feil å feire jul om man er ateist men at det er kristent er helt feil. De var flinke til en ting de første kristne. For å få med seg folket slukte og "kristnet" de tradisjoner i områdene de misjonerte i. Mange hedenske og gamle religiøse høytider og helligdager ble plutselig kristne. I de gamle dager hvor religion og overtro var knyttet opp mot grøde, fruktbarhet og årstider feiret man og offret man til gudene for å sikre seg for fremtiden. Man tilba guder som var knyttet til jorden, himmel, sol, regn osv. 2
cranberries Skrevet 21. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2012 Hehe, nei jeg feirer ikke nordlys og stjerneskudd og sånt, og heller ikke sånn direkte at solen snur! Men jeg tenker mer på det at solen har snudd, (og ønsker å feire det med en lang ferie), enn å feire Jesus fødselsdag, (han hadde jo ikke bursdag på julaften uansett, så alt er jo basert på en løgn uansett!) Men tusen takk for svar alle sammen! PS! Jeg feirer jul med både nisser og engler, OG jeg kan til og med finne på å høre på julesanger med kristent budskap OG jeg kan finne på å gå i kirken på julaften! Men, det er ikke fordi jeg er kristen, men fordi det er en tradisjon. 2
Mann 42 Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Hehe.. Litt off topic (ok, veldig), men feirer du virkelig at solen har snudd? Jippi? Er du oppriktig glad for det? Feirer du også hver gang det er stjerneskudd og nordlys også? Jul i seg selv behøver ikke være kristent, det er litt ettersom hva man ønsker selv. Men feirer man en ikke-kristen jul og er bastant på det, må man også holde seg unna engler og slik pynt. Snakker du til meg? Ja, jeg feirer at sola snur 21. desember. Jeg er oppriktig glad for at det går mot lysere tider, og at dagene i stedet for å bli kortere, nå blir lengre. 1
Gjest Sakone Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Hehe.. Litt off topic (ok, veldig), men feirer du virkelig at solen har snudd? Jippi? Er du oppriktig glad for det? Feirer du også hver gang det er stjerneskudd og nordlys også? Jul i seg selv behøver ikke være kristent, det er litt ettersom hva man ønsker selv. Men feirer man en ikke-kristen jul og er bastant på det, må man også holde seg unna engler og slik pynt. Det virker mer fornuftig å feire at solen snur, noe som er en faktisk hendelse som skjer hvert år, i motsetning til å feire at jesus ble født og alt det der. Det viser seg jo faktisk at den historiske personen jesus ikke var født på det tidspunkt vi kaller jul, og det å feire basert på en bok som er en samling vandrehistorier er vel heller også mindre forståelig. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Så nordlys og stjerneskudd er ikke koselig? Det er bare pent å se på, det har ingen praktisk betydning. At vi står på midtvinter betyr at det blir lysere og varmere, og det gjør dagene mine mer behagelige. Verdt å feire for meg. Anonym poster: e958bce7309a5e52d4e75653dbd11eb6 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 At julen ikke er en kristen tradisjon er da barneskolelærdom. Det BØR ihvertfall være det. Og på arbeidsplasser/skoler bør man kutte ut religionen i juleavslutningene. Anonym poster: 8be26aef0b71e1bbb9bf85c33a995c47 2
Gjest Badebuksa Skrevet 22. november 2012 #15 Skrevet 22. november 2012 Det virker mer fornuftig å feire at solen snur, noe som er en faktisk hendelse som skjer hvert år, i motsetning til å feire at jesus ble født og alt det der. Det viser seg jo faktisk at den historiske personen jesus ikke var født på det tidspunkt vi kaller jul, og det å feire basert på en bok som er en samling vandrehistorier er vel heller også mindre forståelig. At DU ikke tror betyr ikke at noe ikke er sant. Så man kan ikke argumentere for at noe ikke eksisterer/ikke er verdt å feire på den måten, faktisk. For folk velger selv hva de vil feire. Og når de vil feire. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 22. november 2012 #16 Skrevet 22. november 2012 Det er bare pent å se på, det har ingen praktisk betydning. At vi står på midtvinter betyr at det blir lysere og varmere, og det gjør dagene mine mer behagelige. Verdt å feire for meg. Anonym poster: e958bce7309a5e52d4e75653dbd11eb6 Feirer du første vårdag også, og når man stiller klokka mot vinterstid? Det er jo mye mer behagelig enn å feire at sola snur - noe man faktisk ikke merker før lang tid etterpå. Dessuten feirer du da jul 21. eller 22. desember du da, ikke 24. desember? For det er ikke da "sola snur".
Gjest Badebuksa Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Snakker du til meg? Ja, jeg feirer at sola snur 21. desember. Jeg er oppriktig glad for at det går mot lysere tider, og at dagene i stedet for å bli kortere, nå blir lengre. Men det er fortsatt 22 minusgrader i endel mnd til Skulle jeg feiret noe sånt, hadde det heller vært f. eks den første dagen det ikke var minusgrader lenger. Det merker man i allefall!
Gjest Snoken- Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 I en opphetet diskusjon i dag fikk jeg servert at man ikke kan kalle en juleavslutning for juleavslutning viss den ikke har med et kristent budskap. Når ordet jul er med, mente "motparten" min at vi alltid tenker religion, og at det da er en forventning fra foreldre om å få noe som er tradisjon i Norge mtp juletradisjon, juleevangelie eller kristne sanger. Jeg mener at vi kan kalle det en juleavslutning til tross for manglende religionsutøvelse, for uansett religion, går alle mot en juleferie. Vi kaller jo en avslutning før sommerferien for sommeravslutning sant? Jeg prøvde å si at jeg feirer jul, men at jeg ikke feirer fordi Jesus ble født, men for å samle familie og venner, spise god mat, slappe av, glede meg over at solen har snudd osv. Da mente han at jeg ikke kan kalle det jul. Om vi skal kalle noe jul må vi ha budskapet om Jesus fødsel med. Viss ikke må vi også fjerne alle andre kristne element, som juletre, gaver osv. Jeg prøvde meg med at ikke alle har juletre med stjerne i toppen, (kristent innslag), mange har spir. Og gaver rundt tiden solen snur er en eldgammel tradisjon vi hadde lenge før kristendommen kom til Norge, da med navnet jol. Hva mener dere? Er vi kommet dit at en juleavslutning på skolen må ha et annet navn om den ikke inneholder et kristent budskap? Er ordet jul virkelig kristent betynget slik at vi som ikke er kristne ikke kan si at vi feirer jul? Haha om han mener at folk ikke skal feire jul om de ikke er kristne. Hadde det blitt null julestemning i Norge m.t.p. at nesten ingen er kristne i dette landet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Feirer du første vårdag også, og når man stiller klokka mot vinterstid? Det er jo mye mer behagelig enn å feire at sola snur - noe man faktisk ikke merker før lang tid etterpå. Dessuten feirer du da jul 21. eller 22. desember du da, ikke 24. desember? For det er ikke da "sola snur". I innlegget ditt RETT over dette presterer du å si at det er opp til enhver hva de vil feire, og når de vil feire det Jeg feirer jul, ordentlig jul. Altså at "solen snur". At vi går mot lysere tider. Dette er en gammel tradisjon. Forøvrig feirer jeg midtsommer også. Har du fri 21-22 desember? Det har ikke jeg. Ikke familien min som jeg feirer med heller. Derfor feirer vi når vi har fri, som da altså er noen dager etterpå. I følge Bibelen ble ikke Jesus født før om våren, så selv om vi feirer solsnu et par dager for sent, er vi likevel flere måneder mer korrekt enn de kristne Anonym poster: 8be26aef0b71e1bbb9bf85c33a995c47 5
Gjest Badebuksa Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 I innlegget ditt RETT over dette presterer du å si at det er opp til enhver hva de vil feire, og når de vil feire det Jeg feirer jul, ordentlig jul. Altså at "solen snur". At vi går mot lysere tider. Dette er en gammel tradisjon. Forøvrig feirer jeg midtsommer også. Har du fri 21-22 desember? Det har ikke jeg. Ikke familien min som jeg feirer med heller. Derfor feirer vi når vi har fri, som da altså er noen dager etterpå. I følge Bibelen ble ikke Jesus født før om våren, så selv om vi feirer solsnu et par dager for sent, er vi likevel flere måneder mer korrekt enn de kristne Anonym poster: 8be26aef0b71e1bbb9bf85c33a995c47 Sier du det? Nevner jeg det? Det fikk jeg ikke med meg gitt. Godt at du OGSÅ nevnte det da, så ikke jeg glemte det!! Du trenger ikke argumentere for at dere er bedre enn kristne (for det er dere ikke uansett hva dere skriver ), men uansett så mener jeg fortsatt (...) at man velger hva man må feire. MEN det er allikevel lov å stille spørsmål og få folk til å tenke litt og svare. Vel du får da deg fri da, så du kan feire at sola snur eller noe sånt! Mange som tar seg fri 24. desember. Det er tross alt ikke en offentlig fridag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå