Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har veldig lyst til å jobbe med ultralyd. Jeg har lyst til å være den som tar ultralyd av gravide, er det da radiologi jeg må ta? Og hva er snittet for å komme inn på radiologi/evt. et annet studie da(i oslo altså)?

Anonym poster: 811073fd497b6414428e6384ce35d2eb

Skrevet

Du må vel bli jordmor og ta spesialisering innen ultralyddiagnostikk. Radiologer og radiografer jobber mer med skader, operasjoner etc med større maskiner som CT etc.

Radiolog er en lege med spesialisering innen analyse. Radiograf derimot er radiologenes assistenter og jobber med med det praktiske i forhold til å gjennomføre undersøkelsene.

Så først trenger du 3 år for å bli sykepleier, så 1 år minimum i praksis, deretter 2 års videreutdannelse til å bli jordmor og deretter videreutdannelse for å få spesialisering innen ultralyd. Hvis jeg ikke har missforstått.

Skrevet

Takk! Har også hørt at man må først bli sykepleier, så jordmor og deretter videreutdannelse, men søkte nettopp opp sonograf på google og da kom dette opp; "I 2007 startet formell sonografutdanning som videreutdanning for radiografer i Norge." på store norske leksikon. Også fant jeg dette litt tidligere i dag; "Radiografen jobber med å ta bilder ved hjelp av røntgenstråler, ultralyd- og/eller MR-teknologi, for å oppdage, behandle eller lindre sykdommer og lidelser hos pasientene.

De fleste radiografer jobber med medisinsk bildeopptak og bildebearbeidelse. Dette kan gjøres med hjelp av røntgenstråler (vanlig røntgenapparat) eller med computer tomograf (CT), ultralyd, magnetisk resonans (MR) eller med nukleærmedisinske teknikker. Noen radiografer tar spesialisert videreutdanning som gjør dem kvalifisert til å selvstendig utføre oppgaver som for eksempel ultralydundersøkelser." Under radiograf på utdanning.no Betyr dette da at man kan ta radiologi->spesialisert videreutdanning istedet for sykepler->jordmor->sonograf

Skrevet

Jeg har ei venninne som går siste år på radiograf (du skriver radiolog - det er en legeutdanning som sagt), og hun bekrefter at det går ann men at det er svært uvanlig. For det første vil de gravide gjerne ha jordmoren til å utføre den type oppgaver samt at det er en jobb som forutsetter svært lite av den kunnskapen de faktisk har ervervet seg i utdannelesn.

Et annet moment er også at det er svært vanskelig å få jobb som radiograf.

Skrevet

Ultralyd brukes av flere ulike profesjonsgrupper. Når det gjelder ultralyd av gravide er det jordmødre ( sykepleiere) og gynekologer (leger) som utfører dette. ultralydundersøkelser forøvrig gjøres i all hovedsak av radiologer (leger). Noen få sykehus har sonografer (radiografer med videreutdanning), men de gjør kun enkle undersøkelser - som alltid kontrolleres i ettertid av en radiolog.

Skrevet

så en radiograf med videre utdanning vil kunne ta ultralyd? men vil man da lære i studiet alt som har med ultralyd å gjøre? Altså alt fra foster til nyresteiner osv? Jeg vil nøye meg bare med å ta selve undersøkelsen, trenger ikke å være den som stiller diagnose. (er det sånn det fungerer forresten)

Tusen takk til begge svar, hilsen TS! :-)

Skrevet

Diagnoser skal tas av lege, radiografene er deres assistenter og gjør grovarbeidet. Jobben om man utdanner seg videre innen ultralyd vil i all hovedsak bestå av å søke etter nyrestein og andre oppgaver som går ut på å oppdage problemer og "feil".

Basert på de jeg har snakket med (ei venninne utdanner seg nå som jordmor og ei anna venninne utdanner seg som radiograf) er det særdeles sjeldent at noen andre enn jordmødre og leger opererer ultralydapparat ved undersøkelser på gravide ved normal graviditet. Ingen av de to hadde hørt om noe annet.

Skrevet

Sonograf er på vei inn nå, men Norge ligger litt etter. (som vanlig) Så hittil så er det nok et lite arbeidsmarked for sonografer. Men de tar ikke UL av gravide. Det blir UL av organer bla. En lege (radiolog) tolker svarene.

Anonym poster: 3d675fd05493384f6cf6cd18205a4f81

• 2 uker senere...
Skrevet

Har tenkt til å starte opp en privatklinikk jeg da, hvis jeg velger denne yrkesveien. Så må jo kunne ta en UL av gravide også hvis det skulle ønskes. Jeg får vel opplæring i å ta UL av gravide og ikke bare organer vel?

Skrevet

Har tenkt til å starte opp en privatklinikk jeg da, hvis jeg velger denne yrkesveien. Så må jo kunne ta en UL av gravide også hvis det skulle ønskes. Jeg får vel opplæring i å ta UL av gravide og ikke bare organer vel?

Joda men det blir litt som å ta en siving i mekanikk for så å bare ønske å bli mekaniker. Du blir å bruke svært lite av utdannelsen.

Radiografer tjener ikke fett bare så du vet det. Det er utrolig tøft å overhodet få jobb også. Klinikker er få og de eies stort sett av røntgenleger som du jo uansett må ha. Kostbart å starte noe hvor du må ansette folk som skal ha 1, 5 mill i lønn hver.

Skrevet

Nei, sonografer er ikke kvalifiserte til å ta ul av gravide. Da må du være jordmor og ta videreutdanning i ultralyd.

Sonografer får ikke denne videreutdanningen.

Det er kun organer, sener o.l sonografet får ta ul av

Anonym poster: 3d675fd05493384f6cf6cd18205a4f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...